Doświadczenia w kwalifikowaniu wydatków w Funduszu Spójności Maciej Pęski Kierownik Wydziału Realizacji Przedsięwzięć Departament Przedsięwzięć Spójności.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Włodzimierz Kiernożycki Serock, 18 maja 2012 r.
Advertisements

1 Zatrudnianie personelu do projektu Reguła proporcjonalności Kwalifikowalność uczestników.
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA ZASADY WYPEŁNIANIA WNIOSKU O PŁATNOŚĆ W RAMACH POIiŚ Ewa Proniewicz Departament.
Jacek Piliszek, Włodzimierz Kiernożycki Serock, 19 maja 2012 r.
Kwalifikowalność kosztów w ramach środka 4.1 Rozwój obszarów zależnych od rybactwa Adam Futymski.
Przygotowanie i rozliczanie inwestycji w ramach PROW
Realizacja projektów systemowych w ramach Poddziałania i PO KL.
Kontrola/ wizytacja w miejscu projektów (ze szczególnym uwzględnieniem wizytacji projektów na etapie rozpatrywania wniosku o przyznanie pomocy). Urząd.
1 Mazowiecka Jednostka Wdrażania Programów Unijnych Dla rozwoju Mazowsza Konferencja współfinansowana przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu.
Ministerstwo Finansów
Ryczałtowa metoda rozliczania kosztów ogólnych w ramach projektów w Działaniu 1.4 Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, Dział Finansowy.
Procedury audytu zamknięcia pomocy Departament Certyfikacji i Poświadczeń Środków z Unii Europejskiej, Ministerstwo Finansów.
1 KONFERENCJA Ministerstwa Rozwoju Regionalnego 29 lipca 2008r. WARSZAWA Kwestie stosowania wzorów FIDIC EUR ING Krzysztof Woźnicki Prezes SIDIR.
Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Propozycje uproszczeń systemowych mających na celu usprawnienie.
Wniosek o płatność. Terminy składania wniosków o płatność: Pierwszy wniosek o płatność: 3 miesiące, licząc od daty podpisania umowy Kolejne wnioski o.
PROGRAM ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH Czerwiec 2010 działanie Odnowa i rozwój wsi.
Wniosek o płatność. Terminy składania wniosków o płatność: Pierwszy wniosek o płatność: 3 miesiące, licząc od daty podpisania umowy Kolejne wnioski o.
Kontrola realizacji projektów w ramach RPOWŚ
wniosku o dofinansowanie projektu w ramach PO KL
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r. 1 Obowiązki Beneficjenta wobec IZ RPO WD wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wrocław, 9-10 grudnia 2008 r. Przedsięwzięcia z zakresu współpracy międzynarodowej i międzyregionalnej w.
Kwalifikowalność w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego
KOSZTY PRODUKCJI BUDOWLANEJ
SCHEMATY REALIZACJI PRZEDSIĘWZIĘĆ BUDOWLANYCH
Przygotowanie i rozliczanie inwestycji w ramach PROW
Zmiana zakresów rzeczowych-Piotr Rasz-NFOŚiGW 21 KONFERENCJA BENEFICJENTÓW FUNDUSZU SPÓJNOŚCI TORUŃ 20 – 21 PAŹDZIERNIKA 2005.
Korygowanie nieprawidłowości w PO IiŚ
Realizacja umowy w ramach POIG
Szkolenie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Ostrołęka
Zmiany w „Taryfikatorze”,
Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko
UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI EUROPEJSKI FUNDUSZ ROZWOJU REGIONALNEGO Anna Lewandowska r. 1 Ministerstwo Środowiska Departament Ekonomiczny.
Tabela Elementów Skończonych (TES)
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego - Koszty osobowe w kosztach pośrednich w ramach projektów PO KL Warszawa, 22 lutego 2012 r.
Rozliczanie projektów o dofinansowanie
Wnioski o płatność i zaliczki w ramach RPO WP
PŁATNOŚCI W PROJEKTACH UNIJNYCH
Kwalifikowalność podatku od towarów i usług w kontekście działań komercjalizacyjnych w ramach I i II osi priorytetowej Programu Operacyjnego Innowacyjna.
Zagrożenia realizacji projektów Funduszu Spójności Serock 2009 Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
KONTRAKTY TYPU „ZAPROJEKTUJ I WYBUDUJ” – PRAWA I OBOWIĄZKI STRON
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego - Problemy finansowe związane z wdrażaniem projektów systemowych w ramach Priorytetu VII PO KL Warszawa, 21.
Urząd Marszałkowski Województwa Opolskiego Departament Programów Rozwoju Obszarów Wiejskich SZKOLENIE w zakresie rozliczania projektów w ramach PROW
Najczęściej popełniane błędy w zamówieniach publicznych Jawor, 12 października 2010 r. Departament Wdrażania Projektów Infrastrukturalnych Regionalnego.
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA.
1 XVI Podkarpacka Konferencja Samorządów Terytorialnych Wybrane problemy związane z finansowaniem projektów i nieprawidłowościami 27 października 2009.
1 NARODOWY FUNDUSZ OCHRONY ŚRODOWISKA I GOSPODARKI WODNEJ Najczęściej stwierdzane nieprawidłowości i uchybienia w trakcie kontroli terenowych Mieczysław.
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej
2009 Problemy w realizacji umów o dofinansowanie SPO WKP 2.3, 2.2.1, Działanie 4.4 PO IG Jakub Moskal Warszawa, 30 czerwca 2009 r.
Komercyjne wykorzystanie infrastruktury
PROCEDURA SKŁADANIA WNIOSKU O PŁATNOŚC Z EUROPEJSKIEGO FUNDUSZU ROZWOJU REGIONALNEGO W RAMACH PROGRAMU INTERREG IIIA CZECHY - POLSKA USTROŃ - 28.X.2005.
Eksploatacja zasobów informatycznych przedsiębiorstwa.
MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSIBIURO POMOCY TECHNICZNEJ Dziękuję za uwagę Pomoc Techniczna PROW 2014 – 2020 cz. I Grupa Robocza KSOW Radziejowice,
Wskaźniki – raportowanie, monitorowanie Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Sylwia Makulec-Staszewska Departament Ochrony Klimatu Wydział.
Zmiany Planu Wdrażania Projektu Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Sylwia Makulec-Staszewska Departament Ochrony Klimatu Wydział Środków.
Zainwestujmy razem w środowisko Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Z a i n w e s t u j m y r a z e m w ś r o d o w i s k o Kontrole.
Wzór umowy o dofinansowanie wraz z informacjami na temat zasad realizacji projektów w perspektywie 2014 – 2020 Wydział Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.
Najczęściej popełniane błędy przy udzielaniu zamówień publicznych
Zarys systemu kontroli w ramach RPO WM Tomasz Zieleniak Kierownik Wydziału Kontroli Projektów EFRR Mazowiecka Jednostka Wdrażania Programów.
Nieprawidłowości w perspektywie finansowej
Wskaźniki – raportowanie, monitorowanie Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Departament Ochrony Klimatu Warszawa, 12 października 2015.
Najczęściej popełniane błędy we wnioskach o płatność Departament Zarządzania Programami Rozwoju Regionalnego Emilii Plater 1, Olsztyn Tel. (0-89)
Zamykanie projektu realizowanego w ramach V Priorytetu POIiŚ Wola Ducka, 4 września 2013 r.
PPP UMOWA S TOPCZYK & M IKULSKI. WPROWADZENIE przedmiotem PPP jest wspólna realizacja przedsięwzięcia oparta na podziale zadań i ryzyk pomiędzy podmiotem.
Stan wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko – Pomorskiego na lata Instytucja Zarządzająca Regionalny Program Operacyjny.
Działanie 1.1. POPC Instrukcja przygotowania Harmonogramu rzeczowo-finansowego realizacji projektu.
Najczęściej popełniane błędy we wnioskach o płatność rozliczanych w ramach POWER Kielce 4 października
Wnioski o płatność- informacje potrzebne do rozliczenia operacji w ramach PROW „Europejski Fundusz Rolny na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich:
ZINTEGROWANE INWESTYCJE TERYTORIALNE AGLOMERACJI WAŁBRZYSKIEJ NAJCZĘŚCIEJ POPEŁNIANE BŁĘDY W PROCEDURZE UDZIELANIA ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH Wałbrzych, 07.
spotkanie informacyjne
Warunki finansowe RPWM IZ /17
Zapis prezentacji:

Doświadczenia w kwalifikowaniu wydatków w Funduszu Spójności Maciej Pęski Kierownik Wydziału Realizacji Przedsięwzięć Departament Przedsięwzięć Spójności m.peski@nfosigw.gov.pl Opracowali: Anna Zmysłowska Wojciech Głowacki Maciej Pęski

Zakres tematyczny prezentacji: Wydatki kwalifikowane Zakres tematyczny prezentacji: najczęściej popełniane błędy przy ustalaniu kwalifikowalności wydatków - wg doświadczeń NFOŚiGW wytyczne do kwalifikacji a kontrakty wg FIDIC specyficzne zagadnienia kontraktów opóźnionych w realizacji Aspekty związane z audytem ze strony Komisji Europejskiej

Wydatki kwalifikowane Najczęściej popełniane błędy przy kwalifikowaniu wydatków Kontrakty na roboty: 1. brak wskazania aspektu „nieprzewidywalności” wydatku przez Inżyniera w protokołach konieczności oraz niezbędności realizacji w ramach tego samego kontraktu dla osiągnięcia celu kontraktu 2. lakoniczność protokołów... 3. powoływanie się na ustalenia z NFOŚiGW... 4. błędy rachunkowe... 5. tymczasowe stawki i kwoty ujemne... 6. nieprawidłowe zaliczanie robót zamiennych... 7. nieprawidłowe stosowanie klauzuli 13.5 FIDIC... Zakup gruntu - tylko gdy niezbędny dla projektu z zachowaniem prawa krajowego w obrocie (czas jaki musi upłynąć pomiędzy kolejnymi transakcjami danym gruntem) niedozwolony gdy po realizacji projektu teren jest zalesiany lub rolny niedozwolony gdy jest własnością beneficjenta lub publiczną

Wydatki kwalifikowane Najczęściej popełniane błędy przy kwalifikowaniu wydatków Kontrakty na roboty: 1. brak wskazania aspektu „nieprzewidywalności” wydatku... 2. lakoniczność protokołów konieczności i negocjacji uniemożliwiające stwierdzenie zasadności wydatków na etapie weryfikacji w NFOŚiGW 3. powoływanie się na ustalenia z NFOŚiGW... 4. błędy rachunkowe... 5. tymczasowe stawki i kwoty ujemne... 6. nieprawidłowe zaliczanie robót zamiennych... 7. nieprawidłowe stosowanie klauzuli 13.5 FIDIC... Zakup gruntu - tylko gdy niezbędny dla projektu z zachowaniem prawa krajowego w obrocie (czas jaki musi upłynąć pomiędzy kolejnymi transakcjami danym gruntem) niedozwolony gdy po realizacji projektu teren jest zalesiany lub rolny niedozwolony gdy jest własnością beneficjenta lub publiczną

Wydatki kwalifikowane Najczęściej popełniane błędy przy kwalifikowaniu wydatków Kontrakty na roboty: 1. brak wskazania aspektu „nieprzewidywalności” wydatku... 2. lakoniczność protokołów... 3. powoływanie się na ustalenia z NFOŚiGW w miejsce rzeczowej argumentacji i wykazania niezbędności oraz nieprzewidywalności robót dodatkowych 4. błędy rachunkowe... 5. tymczasowe stawki i kwoty ujemne... 6. nieprawidłowe zaliczanie robót zamiennych... 7. nieprawidłowe stosowanie klauzuli 13.5 FIDIC... Zakup gruntu - tylko gdy niezbędny dla projektu z zachowaniem prawa krajowego w obrocie (czas jaki musi upłynąć pomiędzy kolejnymi transakcjami danym gruntem) niedozwolony gdy po realizacji projektu teren jest zalesiany lub rolny niedozwolony gdy jest własnością beneficjenta lub publiczną

Wydatki kwalifikowane Najczęściej popełniane błędy przy kwalifikowaniu wydatków Kontrakty na roboty: 1. brak wskazania nieprzewidywalności wydatku... 2. lakoniczność protokołów... 3. powoływanie się na ustalenia z NFOŚiGW... 4. błędy rachunkowe w PŚP ( w tym liczenie do kwoty a nie do jednostek obmiaru lub 100%) 5. tymczasowe stawki i kwoty ujemne... 6. nieprawidłowe zaliczanie robót zamiennych... 7. nieprawidłowe stosowanie klauzuli 13.5 FIDIC... Zakup gruntu - tylko gdy niezbędny dla projektu z zachowaniem prawa krajowego w obrocie (czas jaki musi upłynąć pomiędzy kolejnymi transakcjami danym gruntem) niedozwolony gdy po realizacji projektu teren jest zalesiany lub rolny niedozwolony gdy jest własnością beneficjenta lub publiczną

Wydatki kwalifikowane Najczęściej popełniane błędy przy kwalifikowaniu wydatków Kontrakty na roboty: 1. brak wskazania nieprzewidywalności wydatku... 2. lakoniczność protokołów... 3. powoływanie się na ustalenia z NFOŚiGW... 4. błędy rachunkowe... 5. pojawianie się kwot ujemnych w PŚP (domniemanie niewykonania robót bądź braku obmiaru) 6. nieprawidłowe zaliczanie robót zamiennych... 7. nieprawidłowe stosowanie klauzuli 13.5 FIDIC... Zakup gruntu - tylko gdy niezbędny dla projektu z zachowaniem prawa krajowego w obrocie (czas jaki musi upłynąć pomiędzy kolejnymi transakcjami danym gruntem) niedozwolony gdy po realizacji projektu teren jest zalesiany lub rolny niedozwolony gdy jest własnością beneficjenta lub publiczną

Wydatki kwalifikowane Najczęściej popełniane błędy przy kwalifikowaniu wydatków Kontrakty na roboty: 1. brak wskazania nieprzewidywalności wydatku... 2. lakoniczność protokołów... 3. powoływanie się na ustalenia z NFOŚiGW... 4. błędy rachunkowe... 5. tymczasowe stawki i kwoty ujemne... 6. nieprawidłowe zaliczanie robót zamiennych (obawa przed „niewykorzystaniem” kwoty kontraktowej) 7. nieprawidłowe stosowanie klauzuli 13.5 FIDIC... Zakup gruntu - tylko gdy niezbędny dla projektu z zachowaniem prawa krajowego w obrocie (czas jaki musi upłynąć pomiędzy kolejnymi transakcjami danym gruntem) niedozwolony gdy po realizacji projektu teren jest zalesiany lub rolny niedozwolony gdy jest własnością beneficjenta lub publiczną

Wydatki kwalifikowane Najczęściej popełniane błędy przy kwalifikowaniu wydatków Kontrakty na roboty: 1. brak wskazania nieprzewidywalności wydatku... 2. lakoniczność protokołów... 3. powoływanie się na ustalenia z NFOŚiGW... 4. błędy rachunkowe... 5. tymczasowe stawki i kwoty ujemne... 6. nieprawidłowe zaliczanie robót zamiennych... 7. nieprawidłowe stosowanie klauzuli 13.5 FIDIC - winny to być roboty wykonywane na polecenie Inżyniera i związane bezpośrednio z kontraktem, a nie wszelkie roboty dodatkowe Zakup gruntu - tylko gdy niezbędny dla projektu z zachowaniem prawa krajowego w obrocie (czas jaki musi upłynąć pomiędzy kolejnymi transakcjami danym gruntem) niedozwolony gdy po realizacji projektu teren jest zalesiany lub rolny niedozwolony gdy jest własnością beneficjenta lub publiczną

Wydatki kwalifikowane Wytyczne do kwalifikacji a kontrakty wg. FIDIC Kontrakty na roboty: 1. Zaplecze dla Inżyniera wg audytorów nie powinno być kwalifikowane. Wytyczne mówią o przeniesieniu kosztów na Inżyniera. Sprzeczne z Klauzulą 4.22 i 6.6 (Def.1.1.2.6) 2. Opłaty za media Klauzula 4.19….. 3. Tymczasowe stawki Klauzula 12.3... 4. Oszczędności na zmianach Klauzula 13.2... 5. Korekty uwzględniające zmiany prawne Klauzula 13.7 6. Korygowanie wsteczne Klauzula 14.6... 7. Ubezpieczenia 18... Zakup gruntu - tylko gdy niezbędny dla projektu z zachowaniem prawa krajowego w obrocie (czas jaki musi upłynąć pomiędzy kolejnymi transakcjami danym gruntem) niedozwolony gdy po realizacji projektu teren jest zalesiany lub rolny niedozwolony gdy jest własnością beneficjenta lub publiczną

Wydatki kwalifikowane Wytyczne do kwalifikacji a kontrakty wg. FIDIC Kontrakty na roboty: 1. Zaplecze dla Inżyniera… 2. Opłaty za media Klauzula 4.19 zobowiązuje Wykonawcę do zapłaty Zamawiającemu co jest sprzeczne z wytycznymi do kwalifikacji (gdy ten jest dostawcą mediów). 3. Tymczasowe stawki Klauzula 12.3... 4. Oszczędności na zmianach Klauzula 13.2... 5. Korekty uwzględniające zmiany prawne Klauzula 13.7 6. Korygowanie wsteczne Klauzula 14.6... 7. Ubezpieczenia 18... Zakup gruntu - tylko gdy niezbędny dla projektu z zachowaniem prawa krajowego w obrocie (czas jaki musi upłynąć pomiędzy kolejnymi transakcjami danym gruntem) niedozwolony gdy po realizacji projektu teren jest zalesiany lub rolny niedozwolony gdy jest własnością beneficjenta lub publiczną

Wydatki kwalifikowane Wytyczne do kwalifikacji a kontrakty wg. FIDIC Kontrakty na roboty: 1. Zaplecze dla Inżyniera… 2. Opłaty za media Klauzula 4.19….. 3. Tymczasowe stawki Klauzula 12.3 uprawnia Inżyniera do ustalenia cen, które po korekcie mogą dać kwoty nadpłacone (niekwalifikowane). Powstaje nieprawidłowość . 4. Oszczędności na zmianach Klauzula 13.2... 5. Korekty uwzględniające zmiany prawne Klauzula 13.7 6. Korygowanie wsteczne Klauzula 14.6... 7. Ubezpieczenia 18... Zakup gruntu - tylko gdy niezbędny dla projektu z zachowaniem prawa krajowego w obrocie (czas jaki musi upłynąć pomiędzy kolejnymi transakcjami danym gruntem) niedozwolony gdy po realizacji projektu teren jest zalesiany lub rolny niedozwolony gdy jest własnością beneficjenta lub publiczną

Wydatki kwalifikowane Wytyczne do kwalifikacji a kontrakty wg. FIDIC Kontrakty na roboty: 1. Zaplecze dla Inżyniera… 2. Opłaty za media Klauzula 4.19….. 3. Tymczasowe stawki Klauzula 12.3... 4. Oszczędności na zmianach Klauzula 13.2 uprawnia do podziału zysków uzyskanych dzięki zmianom w wykonaniu robót. Powstaje zapłata/wydatek nie równy zakontraktowanej pracy/kosztowi. 5. Korekty uwzględniające zmiany prawne Klauzula 13.7 6. Korygowanie wsteczne Klauzula 14.6... 7. Ubezpieczenia 18... Zakup gruntu - tylko gdy niezbędny dla projektu z zachowaniem prawa krajowego w obrocie (czas jaki musi upłynąć pomiędzy kolejnymi transakcjami danym gruntem) niedozwolony gdy po realizacji projektu teren jest zalesiany lub rolny niedozwolony gdy jest własnością beneficjenta lub publiczną

Wydatki kwalifikowane Wytyczne do kwalifikacji a kontrakty wg. FIDIC Kontrakty na roboty: 1. Zaplecze dla Inżyniera… 2. Opłaty za media Klauzula 4.19….. 3. Tymczasowe stawki Klauzula 12.3... 4. Oszczędności na zmianach Klauzula 13.2... 5. Korekty uwzględniające zmiany prawne (Klauzula 13.7) generalnie są kosztami kwalifikowanymi o ile nie są to opłaty administracyjne. 6. Korygowanie wsteczne Klauzula 14.6... 7. Ubezpieczenia 18... Zakup gruntu - tylko gdy niezbędny dla projektu z zachowaniem prawa krajowego w obrocie (czas jaki musi upłynąć pomiędzy kolejnymi transakcjami danym gruntem) niedozwolony gdy po realizacji projektu teren jest zalesiany lub rolny niedozwolony gdy jest własnością beneficjenta lub publiczną

Wydatki kwalifikowane Wytyczne do kwalifikacji a kontrakty wg. FIDIC Kontrakty na roboty: 1. Zaplecze dla Inżyniera… 2. Opłaty za media Klauzula 4.19….. 3. Tymczasowe stawki Klauzula 12.3... 4. Oszczędności na zmianach Klauzula 13.2... 5. Korekty uwzględniające zmiany prawne Klauzula 13.7 6. Korygowanie wsteczne Klauzula 14.6 powoduje powstanie utrudnień w kwalifikacji kosztów. Powstają kwoty nadpłacone i „chwilowo” nienależne. 7. Ubezpieczenia 18... Zakup gruntu - tylko gdy niezbędny dla projektu z zachowaniem prawa krajowego w obrocie (czas jaki musi upłynąć pomiędzy kolejnymi transakcjami danym gruntem) niedozwolony gdy po realizacji projektu teren jest zalesiany lub rolny niedozwolony gdy jest własnością beneficjenta lub publiczną

Wydatki kwalifikowane Wytyczne do kwalifikacji a kontrakty wg. FIDIC Kontrakty na roboty: 1. Zaplecze dla Inżyniera… 2. Opłaty za media Klauzula 4.19….. 3. Tymczasowe stawki Klauzula 12.3... 4. Oszczędności na zmianach Klauzula 13.2... 5. Korekty uwzględniające zmiany prawne Klauzula 13.7 6. Korygowanie wsteczne Klauzula 14.6... 7. Ubezpieczenia Klauzula 18 są obowiązkiem Wykonawcy i są uznawane za koszt kwalifikowany jeżeli są w cenie kontraktu i bezpośrednio związane z realizacją projektu/umowy. Zakup gruntu - tylko gdy niezbędny dla projektu z zachowaniem prawa krajowego w obrocie (czas jaki musi upłynąć pomiędzy kolejnymi transakcjami danym gruntem) niedozwolony gdy po realizacji projektu teren jest zalesiany lub rolny niedozwolony gdy jest własnością beneficjenta lub publiczną

Wydatki kwalifikowane Kontrakty opóźnione w realizacji 1. możliwość naliczania odsetek karnych za opóźnienie (naruszenie Klauzuli 8.2 Czas na ukończenie) i pokrycia ewentualnych strat zgodnie z zasadami FIDIC (oprócz przypadku Klauzuli 8.4 Przedłużenie.. i 8.5 Opóźnienia ..) reguluje Klauzula 8.7 Kary za zwłokę. 2. wyważenie dostępnych rozwiązań... 3. okres kwalifikowalności wydatków... 4. przypadek zerwania kontraktu... Zakup gruntu - tylko gdy niezbędny dla projektu z zachowaniem prawa krajowego w obrocie (czas jaki musi upłynąć pomiędzy kolejnymi transakcjami danym gruntem) niedozwolony gdy po realizacji projektu teren jest zalesiany lub rolny niedozwolony gdy jest własnością beneficjenta lub publiczną

Wydatki kwalifikowane Kontrakty opóźnione w realizacji 1. możliwość naliczania odsetek karnych... 2. wyważenie pomiędzy stosowaniem naliczania odsetek karnych, a wykorzystaniem Okresu Zgłaszania Usterek (Klauzula 11.3 Przedłużenie Okresu Zgłaszania Wad) 3. okres kwalifikowalności wydatków... 4. przypadek zerwania kontraktu... Zakup gruntu - tylko gdy niezbędny dla projektu z zachowaniem prawa krajowego w obrocie (czas jaki musi upłynąć pomiędzy kolejnymi transakcjami danym gruntem) niedozwolony gdy po realizacji projektu teren jest zalesiany lub rolny niedozwolony gdy jest własnością beneficjenta lub publiczną

Wydatki kwalifikowane Kontrakty opóźnione w realizacji 1. możliwość naliczania odsetek karnych... 2. wyważenie dostępnych rozwiązań... 3. okres kwalifikowalności wydatków - co do zasady - dotyczy MF / Decyzji KE, a nie kontraktu 4. przypadek zerwania kontraktu... Zakup gruntu - tylko gdy niezbędny dla projektu z zachowaniem prawa krajowego w obrocie (czas jaki musi upłynąć pomiędzy kolejnymi transakcjami danym gruntem) niedozwolony gdy po realizacji projektu teren jest zalesiany lub rolny niedozwolony gdy jest własnością beneficjenta lub publiczną

Wydatki kwalifikowane Kontrakty opóźnione w realizacji 1. możliwość naliczania odsetek karnych... 2. wyważenie dostępnych rozwiązań... 3. okres kwalifikowalności wydatków... 4. przypadek zerwania kontraktu przez Wykonawcę lub Zamawiającego i kwestia wydatków ponoszonych na usunięcie usterek. Rozliczenie robót bezspornych (uniknięcie dublowania wydatków) Zakup gruntu - tylko gdy niezbędny dla projektu z zachowaniem prawa krajowego w obrocie (czas jaki musi upłynąć pomiędzy kolejnymi transakcjami danym gruntem) niedozwolony gdy po realizacji projektu teren jest zalesiany lub rolny niedozwolony gdy jest własnością beneficjenta lub publiczną

Wydatki kwalifikowane Kłopoty z audytem prowadzonym przez Komisję Europejską 1. konieczność archiwizowania wszystkich faktur wraz z wnioskami o płatność pośrednią i PŚP (w przeciwnym przypadku trudności audytorów w ocenie sytuacji i poszukiwanie nieprawidłowości) 2. brak aneksów do kontraktów... 3. archiwizowanie wytycznych Komisji Europejskiej... Zakup gruntu - tylko gdy niezbędny dla projektu z zachowaniem prawa krajowego w obrocie (czas jaki musi upłynąć pomiędzy kolejnymi transakcjami danym gruntem) niedozwolony gdy po realizacji projektu teren jest zalesiany lub rolny niedozwolony gdy jest własnością beneficjenta lub publiczną

Wydatki kwalifikowane Kłopoty z audytem prowadzonym przez Komisję Europejską 1. konieczność archiwizowania faktur... 2. brak aneksów do kontraktów jest najpewniejszym zabezpieczeniem przed drobiazgową kontrolą 3. archiwizowanie wytycznych Komisji Europejskiej... Zakup gruntu - tylko gdy niezbędny dla projektu z zachowaniem prawa krajowego w obrocie (czas jaki musi upłynąć pomiędzy kolejnymi transakcjami danym gruntem) niedozwolony gdy po realizacji projektu teren jest zalesiany lub rolny niedozwolony gdy jest własnością beneficjenta lub publiczną

Wydatki kwalifikowane Kłopoty z audytem prowadzonym przez Komisję Europejską 1. konieczność archiwizowania faktur... 2. brak aneksów do kontraktów... 3. archiwizowanie wytycznych Komisji Europejskiej, jako ewentualna broń przed zarzutami audytorów Zakup gruntu - tylko gdy niezbędny dla projektu z zachowaniem prawa krajowego w obrocie (czas jaki musi upłynąć pomiędzy kolejnymi transakcjami danym gruntem) niedozwolony gdy po realizacji projektu teren jest zalesiany lub rolny niedozwolony gdy jest własnością beneficjenta lub publiczną

Wydatki kwalifikowane Czynniki krytyczne: Zasada ograniczonego zaufania: w ostatecznym rozrachunku, to Beneficjent Projektu Funduszu Spójności będzie ponosił konsekwencje finansowe nieprawidłowości w realizacji oraz błędów w kwalifikowaniu wydatków

Wydatki kwalifikowane Ograniczenie możliwości wystąpienia nieprawidłowości finansowej przy kwalifikacji wydatków poprzez prawidłową procedurę weryfikacji/kwalifikacji u Beneficjenta: Służby techniczne JRP kwalifikują roboty, jako zgodne z Wytycznymi i rozporządzeniem/memorandum Służby finansowe JRP potwierdzają, że wydatki zostały poniesione właśnie na te roboty kwalifikowane i w ten sposób kwalifikują wydatki na poziomie Beneficjenta Jednym z często popełnianych przez Beneficjentów błędów jest obciążanie służb finansowych JRP odpowiedzialnością za kwalifikację wydatków. Służby te nie są przygotowane do oceny technicznej robót i zgodności tych robót z wytycznymi czy rozporządzeniem. Należy zwrócić uwagę na zapis pkt.7 rozdziału III Wytycznych MGiP, gdzie określono zakres sprawdzenia operacyjnego, które winno być przeniesione na grunt Beneficjenta (również pkt.3 tego rozdziału mówi o sprawdzeniu aspektów finansowych, technicznych i administracyjnych). Takie błędy organizacyjne w JRP skutkują częstokroć nieprawidłowością poniesienia wydatków i koniecznością zwrotu środków FS wraz z odsetkami. Zważywszy organizację pracy weryfikacyjnej w NFOŚiGW oraz płynące z tego wnioski, zaleca się wprowadzenie przez Beneficjentów do procedury „Z” zapisów determinujących kolejność weryfikacji: Służby techniczne JRP winny przeprowadzać kwalifikację robót na poziomie PŚP, przed wystawieniem faktury przez Wykonawcę, aby umożliwić prawidłową zapłatę faktury (rozróżnienie kosztów kwalifikowanych i niekwalifikowanych) Służby finansowe, w oparciu o fakturę Wykonawcy i wyciąg z konta potwierdzają wydatkowanie środków (poniesienie wydatków) na roboty wskazane przez służby techniczne jako kwalifikowane