Podmioty i kierunki badań w nauce o informacji w Stanach Zjednoczonych i w Polsce Maria Próchnicka, Instytut Informacji Naukowej i Bibliotekoznawstwa UJ.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
CAŁA POLSKA CZYTA DZIECIOM – raport Przygotowany dla Fundacji ABC XXI 30 października 2006.
Advertisements

w roku 2010 na tle lat ubiegłych
Urząd Statystyczny w Lublinie Liczy się każdy
Wyszukiwanie cytowań w Web of Science
Wyniki działalności naukowej pracownika w latach Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.
MOJA SZKOŁA W LICZBACH.
REJESTR AGENCJI ZATRUDNIENIA Katarzyna Kiedrowska – Inspektor Wojewódzki Analiza porównawcza rocznych informacji z działalności agencji zatrudnienia z.
Wyniki badania na temat czytania dzieciom
Liczby pierwsze.
DEPARTAMENT STRATEGII
Domy Na Wodzie - metoda na wlasne M
Losy życiowe wychowanków Ośrodka Szkolno-Wychowawczego nr 3 w Warszawie Maria Jóźwicka-Sadownik.
WOJEWÓDZTWO WIELKOPOLSKIE WRK. ZAREJESTROWANIE ORGANIZACJI 41% ORGANIZACJI ZOSTAŁO ZAREJESTROWANYCH PO 2000 ROKU 1949 ROK – NAJWCZEŚNIEJ ZAREJESTROWANA.
Przedstawicielstwo Komisji Europejskiej w Polsce
Sytuacja na rynku pracy
1 Stan rozwoju Systemu Analiz Samorządowych czerwiec 2009 Dr Tomasz Potkański Z-ca Dyrektora Biura Związku Miast Polskich Warszawa,
Z a s o b y m e d y c z n e w p o l s k i c h b i b l i o t e k a c h c y f r o w y c h Anna Ajdukiewicz-Tarkowska Paweł Tarkowski Warszawski.
ANALIZA PORÓWNAWCZA ROCZNYCH INFORMACJI Z DZIAŁALNOŚCI AGENCJI ZATRUDNIENIA Z WOJEWÓDZTWA POMORSKIEGO ZA LATA 2010 i 2011 OPRAC. Katarzyna Kiedrowska,
0 BIBLIOTEKI XXI WIEKU. CZY PRZETRWAMY? Ogólnopolska konferencja bibliotekarzy Łódź, czerwca 2006.
Wzory ułatwiające obliczenia
1. Jak Polacy świętują? Grudzień 2008 Badanie zostało zrealizowane w dniach 2-7 grudnia 2008 roku na 1000 osobowej reprezentatywnej próbie Polaków powyżej.
E-learning czy kontakt bezpośredni w szkoleniu nowych użytkowników bibliotek uczelni niepaństwowych? EFEKTYWNOŚĆ OBU FORM SZKOLENIA BIBLIOTECZNEGO W ŚWIETLE.
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- V Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat a.
Korzystanie z usług edukacyjnych w świetle wyników Diagnozy Społecznej 2011 Irena E. Kotowska, Izabela Grabowska Instytut Statystyki i Demografii Szkoła.
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- VI Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat b.
Sytuacja na lokalnym rynku pracy
Udział grup inwestorów w obrotach giełdowych – rok 2003 Warszawa,
Urząd Statystyczny w Lublinie Liczy się każdy ul. Leszczyńskiego Lublin tel.: (81)
TREŚĆ I WARUNKI PRACY OSÓB PRACUJĄCYCH SYTUACJA OBECNA I OCZEKIWANIA Kamil Zawadzki Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
Podatki w innych krajach europy
Przyjazne Społeczeństwo Informacyjne Information Society Technologies Dzień Informacyjny IST PTI, Krajowy Punkt Kontaktowy 5PR UE
Uniwersytety Trzeciego Wieku
„Rynek pracy w powiecie trzebnickim: struktura bezrobocia i miejsca pracy.”
KORZYSTANIE Z INTERNETU – przemiany i konsekwencje dla u ż ytkowników INTERNET A SZANSE Ż YCIOWE I NIERÓWNO Ś CI SPO Ł ECZNE - problem 'cyfrowego wykluczenia.
PORUSZANIE SIĘ PO KATALOGU PUBLIKACJI 1. Wejdź na sekcję Katalog publikacji Platforma edukacyjna.
Badanie opinii uczestników IX Bałtyckiego Festiwalu Nauki na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Gdańskiego Koło Naukowe Metod Ilościowych.
Ocena parametryczna jednostek naukowych za lata: 2005 – 2009 Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 maja 2010 r.
Rynek telewizyjny w 2007 roku Podsumowanie. 2 Widownia telewizyjna.
ANALIZA ZATRUDNIENIA Zespół Marszałka Województwa Dolnośląskiego ds.Restrukturyzacji Zakładów Opieki Zdrowotnej dla których SWD jest organem założycielskim.
KOLEKTOR ZASOBNIK 2 ZASOBNIK 1 POMPA P2 POMPA P1 30°C Zasada działanie instalacji solarnej.
Instytut Statystyki i Demografii
1. Pomyśl sobie liczbę dwucyfrową (Na przykład: 62)
Rynek otwartych funduszy emerytalnych Raport roczny, 2009.
1. ŁATWOŚĆ ZADANIA (umiejętności) 2. ŁATWOŚĆ ZESTAWU ZADAŃ (ARKUSZA)
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- VII Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat.
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- VII Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat.
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji 1, 2 i 3 Badania monitoringowego Beneficjentów Indywidualnych Działania 2.3 SPO RZL.
NIEZBĘDNIK STATYSTYCZNY RYNEK PRACY - BAEL.
Joanna Żurawska Opolskie Centrum Badań Regionalnych przy WSZIA w Opolu
Rada Statystyki Warszawa 19 maj Agenda Cel badania: Poznanie opinii właścicieli przedsiębiorstw i kluczowych menedżerów na temat statystyki publicznej,
EcoCondens Kompakt BBK 7-22 E.
EcoCondens BBS 2,9-28 E.
1 1 Tendencje w rozwoju pomorskiej edukacji na podstawie wybranych wyników egzaminów zewnętrznych II FORUM POMORSKIEJ EDUKACJI Gdańsk, 18 listopada 2013.
Projekt Badawczo- Rozwojowy realizowany na rzecz bezpieczeństwa i obronności Państwa współfinansowany ze środków Narodowego Centrum Badań i Rozwoju „MODEL.
User experience studio Użyteczna biblioteka Teraźniejszość i przyszłość informacji naukowej.
WYNIKI EGZAMINU MATURALNEGO W ZESPOLE SZKÓŁ TECHNICZNYCH
Testogranie TESTOGRANIE Bogdana Berezy.
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- VI Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat a.
Jak Jaś parował skarpetki Andrzej Majkowski 1 informatyka +
Analiza dorobku naukowego dzięki wykorzystaniu narzędzi: InCites, Journal Citation Reports, Essential Science Indicators Marcin Kapczynski Strategic Business.
Czerwiec TECHNIK EKONOMISTA Etap pisemny: przystąpiło - 16 osób zdało – 14 osób Etap praktyczny przystąpiło - 16 osób zdało - 8 osób Dyplom otrzymało.
EDUKACJA W INTERNECIE JAK MŁODZIEŻ KORZYSTA Z INTERNETU?
Polskie Konsorcjum NATURE. Elastyczny model licencji NPG Wybór tytułów wg preferencji użytkowników Dowolny termin rozpoczęcia prenumeraty Cena ustalana.
Elementy geometryczne i relacje
Strategia pomiaru.
Struktura bezrobocia w okresie transformacji w Polsce
Adrian Knapczyk (1), Sławomir Francik (2)
Ewaluacja jakości działalności naukowej
Jednostkowy udział autora w publikacji
Jednostkowy udział autora w publikacji
Zapis prezentacji:

Podmioty i kierunki badań w nauce o informacji w Stanach Zjednoczonych i w Polsce Maria Próchnicka, Instytut Informacji Naukowej i Bibliotekoznawstwa UJ Marta Skalska-Zlat, Instytut Informacji Naukowej i Bibliotekoznawstwa UWr Karina Nabiałczyk, Instytut Informacji Naukowej i Bibliotekoznawstwa UWr Podmioty i kierunki badań w nauce o informacji w Stanach Zjednoczonych i w Polsce Podlaskie Forum Bibliotekarzy Białystok, 5 czerwca 2008

Pytania badawcze KTO ZAJMUJE SIĘ BADANIAMI W ZAKRESIE NAUKI O INFORMACJI? W JAKI SPOSÓB PROWADZONE SĄ BADANIA W ZAKRESIE NAUKI O INFORMACJI? JAKI JEST ZAKRES TEMATYCZNY TYCH BADAŃ? określenie środowisk i krajów, z których wywodzą się badacze określenie charakteru zespołów badawczych (indywidualne, zespołowe) określenie struktury zespołów badawczych ze względu na rodzaj instytucji afiliujących ich członków oraz ze względu na kraj afiliacji określenie sposobu korzystania z literatury przedmiotu: jej rozmiaru (liczba cytowanych publikacji), form (książki i czasopisma), wieku wykorzystywanego piśmiennictwa (upływ czasu między opublikowaniem a cytowaniem) określenie kategorii tematycznych zebranego materiału wskazanie preferowanych tematach badawczych przez poszczególne grupy zawodowe

Metodyka badań Analiza bibliometryczna piśmiennictwa naukowego z zakresu nauki o informacji w celu określenia jego cech formalnych i tematycznych

Materiał badawczy Journal of the American Society for Information Science & Technology ( JASIST) – publikowany od 1950 (do 2000 pod tytułem Journal of the American Society for Information Science ) - lata: 1986; 1996 i 2006, łącznie 178 artykułów, które stanowią więcej niż połowę artykułów opublikowanych w każdym z wymienionych wyżej roczników Zagadnienia Informacji Naukowej ( ZIN) (do 1972 pod tytułem Biuletyn Ośrodka Dokumentacji i Informacji PAN, od 1994 wydawany przez Instytut Informacji Naukowej i Studiów Bibliologicznych Uniwersytetu Warszawskiego i Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich) – lata: 1984,1985, 1986, 1994,1995, 1996, 2004, 2005, 2006, łącznie 108 artykułów

Chronologiczny rozkład całkowitej liczby artykułów i liczby artykułów wg miejsc pracy ich autorów w JASIST i ZIN

Chronologiczny rozkład artykułów wg krajów afiliacji pierwszego autora w JASIST

Chronologiczny rozkład artykułów wg krajów afiliacji pierwszego autora w ZIN

Rozkład artykułów według krajów i afiliacji w JASIST (cz. 1)

Rozkład artykułów według krajów i afiliacji w JASIST (cz. 2)

Rozkład chronologiczny artykułów jedno i wieloautorskich w JASIST i ZIN

Współpraca międzyinstytucjonalna w JASIST i ZIN w poszczególnych latach

Dalszy ciąg opisu do slajdu Współpraca międzyinstytucjonalna w JASIST i ZIN w poszczególnych latach

Współpraca międzyinstytucjonalna i międzykrajowa w JASIST (cz. 1)

Współpraca międzyinstytucjonalna i międzykrajowa w JASIST (cz. 2)

Afiliacja autorów a liczba cytowań, ich rodzaje i wiek w JASIST i ZIN

Tematyka a afiliacja autorów JASIST i ZIN (cz. 1)

Tematyka a afiliacja autorów JASIST i ZIN (cz. 2)

Dalszy ciąg opisu do slajdów Tematyka a afiliacja autorów JASIST i ZIN cz. 1-2

Podsumowanie Dynamika rozwoju piśmiennictwa w JASIST i ZIN JASIST stały wzrost liczby artykułów w każdym kolejnym roku aż do podwojenia się ich liczby w ostatnim z analizowanych latZIN stabilna liczba artykułów w początkowych latach analizowanego czasu, załamanie w połowie omawianego okresu i mozolny powrót do stanu początkowego w ostatnim dziesięcioleciu

Podsumowanie Udział grup zawodowych w tworzeniu nauki o informacji JASIST aktywny udział autorski reprezentantów innych zawodów (48,3%) nieznacznie niższy wskaźnik aktywności przedstawicieli szkół LIS (45,5%) znikomy udział bibliotekarzy (5,2%)ZIN nieznacznie wyższy udział bibliotekarzy (38,9%) nieznacznie niższy wskaźnik aktywności reprezentantów szkół LIS (37%) niewielki udział przedstawicieli innych instytucji (22%)

Podsumowanie Kraje afiliacji autorów JASIST na 178 artykułów 103 (58,5%) jest autorstwa Amerykanów autorzy pozostałych 75 (41,5%) pochodzą z 25 krajów Europę reprezentuje 10 krajów 25 artykułami, tj. 34,2% prac autorów zagranicznych autorzy z trzech krajów (Stany Zjednoczone, Wielka Brytania, Kanada) publikują regularnie w każdym roku tylko Stany Zjednoczone reprezentowane są przez wszystkie trzy wyróżnione grupy zawodowe najwięcej autorów amerykańskich reprezentuje szkoły LIS także z Wielkiej Brytanii i Kanady przeważają reprezentanci LIS szkoły LIS z Europy mają bardzo słabą reprezentację (5 krajów – 12 artykułówZIN na 108 artykułów 101 (93,5%) jest autorstwa Polaków autorzy pozostałych 7 artykułów pochodzą z 5 krajów prawie wszystkie artykuły (6) opublikowano w pierwszej połowie lat 80 a ich autorzy pochodzili z byłego bloku państw socjalistycznych

Podsumowanie Współpraca w nauce o informacji (JASIST) przewaga prac wieloautorskich (97 artykułów) nad jednoautorskimi (82) prace jednoautorskie utrzymują się na podobnym poziomie w każdym interwale czasowym (26-28 artykułów) liczba prac wieloautorskich rośnie z czasem trzykrotny wzrost prac dwuautorskich miedzy rokiem 1986 a 1996 liczba artykułów mających trzech i więcej autorów znacznie wzrosła w 2006 roku najczęściej współpracę podejmują autorzy pochodzący z tych samych typów instytucji (80%) autorzy z innych instytucji częściej podejmują współpracę (49,5% prac współautorskich jest ich udziałem) niż autorzy szkół LIS (31% prac współautorskich) zespoły mieszane: inne instytucje i szkoły LIS podjęły współpracę trzynastokrotnie, w tym 9 razy w 2006 roku najczęściej współpracę podejmują autorzy pochodzący z tego samego kraju (54,3%) jednak aż 45,7% zespołów ma charakter międzynarodowy przeważająca liczba artykułów jest autorstwa zespołów wywodzących się z tego samego kraju (79% artykułów) prawie połowa artykułów współautorskich (47%) jest dziełem Amerykanów współpracujące ze sobą zespoły międzynarodowe najczęściej pochodzą z jednorodnych instytucji

Podsumowanie Współpraca w nauce o informacji (ZIN) tylko 8 prac powstało we współpracy dwie z nich w latach , trzy w latach tylko jedna praca powstała we współpracy trzech autorów współpracę podejmują wyłącznie jednorodne zespoły autorskie, trzykrotnie przedstawiciele innych instytucji między sobą i tyleż samo bibliotekarze brak współpracy międzynarodowej

Podsumowanie Korzystanie z piśmiennictwa (cytowania) za granicą (JASIST) 58,5% cytowań odwołuje się do czasopism, 41,5% do książek średnia liczba cytowań w jednym artykule wynosi 32,3 publikacji, w tym cytuje się średnio 18,9 artykułów i 13, 4 książek najczęściej przywoływaną formą książki jest monografia (37,4%) oraz materiały konferencyjne (37%) zmniejszenie odsetka cytowanych książek o blisko 6 punktów procentowych między 1996 a 2006 rokiem odnośnie wieku cytowań zauważa się generalną tendencję wzrostu liczby cytowanych książek wraz z ich wiekiem tendencja ta utrzymuje się w każdej grupie zawodowej przedstawiciele innych instytucji częściej sięgają do nowszego piśmiennictwa niż informatolodzy

Podsumowanie Korzystanie z piśmiennictwa (cytowania) w Polsce (ZIN) 51, 7% cytowań odwołuje się do książek (10 % więcej aniżeli w JASIST ), 48, 3% do czasopism duże wahania w odsetku cytowanych książek - od ok. 32% w jednym roku do 59% w innym; książka jest dla polskich informatologów najważniejszym źródłem informacji, chociaż rok 2006 może być zapowiedzią zmian z 6 punktowym spadkiem cytowań (45.91%) w stosunku do roku poprzedniego; średnia liczba cytowań w jednym artykule wynosi 13,1 publikacji (dwa i pół razu mniej niż w JASIST ), w tym cytuje się średnio 6,7 książki oraz 6,3 artykułu bezapelacyjna dominacja monografii (średnio powyżej 50% cytowanych książek), ok. 26% udział prac zbiorowych (łącznie ok.77% cytowań) materiały konferencyjne znalazły się dopiero na trzecim miejscu z 8. % udziałem i dużymi wahaniami rocznymi sięgającymi od 0 do prawie 16% w roku nie obserwuje się generalnej tendencji wzrostu liczby cytowanych książek wraz z ich wiekiem, tak jak to jest w przypadku JASIST; autorzy ZIN powołują się częściej na młodsze piśmiennictwo niż autorzy JASIST - różnica wynosi od 2 do 6 punktów procentowych

Podsumowanie Korzystanie z piśmiennictwa (cytowania) w Polsce (ZIN) 51, 7% cytowań odwołuje się do książek (10 % więcej aniżeli w JASIST ), 48, 3% do czasopism duże wahania w odsetku cytowanych książek - od ok. 32% w jednym roku do 59% w innym; książka jest dla polskich informatologów najważniejszym źródłem informacji, chociaż rok 2006 może być zapowiedzią zmian z 6 punktowym spadkiem cytowań (45.91%) w stosunku do roku poprzedniego; średnia liczba cytowań w jednym artykule wynosi 13,1 publikacji (dwa i pół razu mniej niż w JASIST ), w tym cytuje się średnio 6,7 książki oraz 6,3 artykułu bezapelacyjna dominacja monografii (średnio powyżej 50% cytowanych książek), ok. 26% udział prac zbiorowych (łącznie ok.77% cytowań) materiały konferencyjne znalazły się dopiero na trzecim miejscu z 8. % udziałem i dużymi wahaniami rocznymi sięgającymi od 0 do prawie 16% w roku nie obserwuje się generalnej tendencji wzrostu liczby cytowanych książek wraz z ich wiekiem, tak jak to jest w przypadku JASIST; autorzy ZIN powołują się częściej na młodsze piśmiennictwo niż autorzy JASIST - różnica wynosi od 2 do 6 punktów procentowych

Podsumowanie Kategorie tematyczne a afiliacja autorów JASIST udział reprezentantów LIS i innych instytucji w 15 na 16 wyróżnionych kategorii tematycznych, bibliotekarzy tylko w 7 przewaga reprezentantów LIS w liczbie artykułów w 7 kategoriach, przedstawicieli innych instytucji w 8, bibliotekarzy w żadnej przedstawiciele LIS najwięcej do powiedzenia mają na temat analizy i oceny, metod i środków ułatwiających użytkownikom poruszanie się w środowisku webowym, jak i wszelkich problemów występujących na linii człowiek – komputer oraz szerzej człowiek sieć, przedstawiciele innych zawodów w kwestii sposobów ewaluacji piśmiennictwa naukowego, telekomunikacji, lingwistyki komputerowej ZIN udział przedstawicieli LIS w 16 na 19 kategorii tematycznych, bibliotekarzy w 13, reprezentantów innych instytucji tylko w 9; wyższy odsetek artykułów przedstawicieli LIS w 5 kategoriach tematycznych, bibliotekarzy w 6, reprezentantów innych zawodów w 3; przedstawiciele LIS najwięcej do powiedzenia mają na temat języków informacyjnych, analizy i oceny piśmiennictwa, systemów informacji, interakcji człowiek-komputer, bibliotekarze natomiast o opracowaniu zbiorów, potrzebach informacyjnych, efektywności wykorzystywania zbiorów, wyszukiwaniu informacji, zasobach i narzędziach poszukiwania w Internecie, reprezentanci innych zawodów na temat technik i metod usprawniających działalność informacyjną oraz organizacji informacji naukowej w dziedzinach reprezentowanych przez konkretne ośrodki