Podstawy socjologii- wykład XIII

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Historia idei komunikacji
Advertisements

Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Gdańsku
Wykład I Co to jest socjologia?.
Samorząd uczniowski a podstawa programowa
ZARZĄDZANIE JAKO DYSCYPLINA NAUKOWA
Psychologia Zarządzania
Rozwój społeczności lokalnych
Wartość informacyjna wiadomości a kryzys dziennikarstwa
Przygotował: Jan Płoszczyca Czas prezentacji: 30 min.
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW Wybrane problemy socjologii etniczności (nr 15): Zakończenie i podsumowanie.
Oddziaływanie współczesnych przemian kulturowo-cywilizacyjnych na rozwój zasobów ludzkich w kontekście tworzenia społeczeństwa informacyjnego i gospodarki.
Nowa Ekonomia Instytucjonalna
Człowiek w społeczeństwie autor: Bartosz Wardęga
PRZEMOC W RYTUAŁACH INICJACJI SZKOLNEJ
Stowarzyszenie CAL Centrum Aktywności Lokalnej jako metoda integracji i rozwoju społecznego Zbigniew Mieruński Stowarzyszenie CAL
Podstawy socjologii- wykład VI
Podstawy socjologii: wykład IV
Podstawy socjologii: wykład IV
ORGANIZACJA JAKO STRUKTURA
Kapitał społeczny Teoria i metody badań
W PROGRAMIE KSZTAŁCENIA RATOWNIKÓW MEDYCZNYCH
Dolnośląska Agencja Rozwoju Regionalnego S.A. ul. Wysockiego 10
Zmiana paradygmatu w postrzeganiu osoby z niepełnosprawnością intelektualną – z podopiecznego na pełnoprawnego i niezależnego uczestnika życia społecznego.
WIEDZA O PAŃSTWIE I PRAWIE
Materializm a idealizm
POWTÓRZENIE PRZED EGZAMINEM GIMNAZALNYM 2013
Elementy otoczenia społeczno -demograficznego
WYKŁAD VI GRUPY I ZESPOŁY
Procesy grupowe A.Kawalec.
Psychologia w zarządzaniu
Wiedza o społeczeństwie
1. Wiedza potoczna na temat świata społecznego to:
Rozwój społeczny dziecka
WYBRANE ZAGADNIENIA Z PSYCHOLOGII SPOŁECZNEJ
Podstawowe informacje o tegorocznym konkursie. Celem programu jest aktywizowanie mieszkańców na rzecz działań o charakterze dobra wspólnego. Zależy nam.
Silne czy słabe Partnerstwa? Irena Krukowska-Szopa Anna Jarzębska Przemyśl,
Pojęcie instytucji społecznej
Kapitał społeczny wsi pomorskiej: wyniki badań
ORAZ PROCES SOCJALIZACJI
Praca socjalna z osobami starszymi w środowisku
Podstawy rekreacji WYKŁAD II
Człowiek jako istota społeczna
Ewaluacja konferencja 11 czerwca 2014 RODN „WOM” w Katowicach.
Porozmawiajmy o silnych i słabych, czyli: * w sieci pozytywnych powiązań i * w sieci negatywnych powiązań Jak wiedza i doświadczenie pozwalają zrozumieć.
Międzynarodowe stosunki kulturalne
Wartości w życiu człowieka
Biblioteka ucząca się Roman Tomaszewski Mariusz Polarczyk
SOCJOLOGIA WYKŁAD VI ZNACZENIE WSPÓŁCZESNYCH ORGANIZACJI
GRUPA SPOŁECZNA JAKO PRZEDMIOT ZAINTERESOWANIA SOCJOLOGII
„Stowarzyszenie ,czyli razem raźniej”
ZRÓŻNICOWANIE SPOŁECZNE PROBLEM NIERÓWNOŚCI SPOŁECZNYCH
Marzenie o edukacyjnej wspólnocie Dr Stanisław Kowal Kierownik Studium Kształcenia Nauczycieli Uniwersytetu Pedagogicznego 28 listopada 2015.
Specyfika zachowań międzyorganizacyjnych Zachowania odbywają się na poziomie: indywidualnym (pojedynczych osób), grup (zespołów), ale także na poziomie.
ŁAD i KONFLIKTY SPOŁECZNE
ZBIOROWOŚĆ I GRUPY SPOŁECZNE
Grupowanie danych statystycznych „ Człowiek – najlepsza inwestycja”
Społeczna odpowiedzialność organizacji Zmiany zachodzące w otoczeniu współczesnych organizacji powodują, że ulegają zmianie społeczne oczekiwania wobec.
MICZKO KAROLINA PATEK JOANNA GR. 2B ORGANIZACJE I ICH RODZAJE.
„ Rodzina , Twój przyjazny świat ”
WŁADCZE A NIEWŁADCZE FORMY DZIAŁANIA ORGANÓW ADMNISTRACJI PUBLICZNEJ
H.L.A. Hart uważał, iż pod terminem „pozytywizm” kryje się we współczesnej literaturze brytyjskiej i amerykańskiej zbiór następujących twierdzeń:
Jak organizować społeczne środowisko uczenia się dzieci w klasie I?
Grupy społeczne.
Krzysztof J. Jankowski LL.M.
NAUKA ORGANIZACJI I ZARZĄDZANIA III SSA, III SNA licencjat
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Zapis prezentacji:

Podstawy socjologii- wykład XIII Co sprawia, że jesteśmy razem? Podstawy socjologii- wykład XIII

Co sprawia, że jesteśmy razem? Pytanie to można rozumieć dwojako: Co nas wiąże ze sobą w zbiorowości społeczne, jaka jest natura „kleju”, który nas w nie spaja? Jakie cechy elementów (ludzkich i pozaludzkich) składających się na zbiorowość sprawiają, iż jest ona całością?

Co sprawia, że jesteśmy razem?(2) Dodatkowe uwagi: 1. Podwójna natura spoideł, wiązań społecznych: sprawiają one, że pewne całości społeczne istnieją sprawiają one, iż elementy ze sobą powiązane nabywają nowe własności, ulegają przeobrażeniu (grupa to coś więcej, niż proste spojenie ze sobą jednostek) 2. Zbiorowości nie składają się tylko z ludzi

Co nas ze sobą wiąże? Trzy podstawowe rodzaje wiązań społecznych: kontekst, w obrębie którego funkcjonujemy relacje, stosunki społeczne, wzajemne oddziaływania własności elementów składających się na zbiorowości

Ad.a: Więziotwórcze cechy kontekstu Bliskość przestrzenna i czasowa Granice Media komunikacyjne Instytucje społeczne Struktura społeczna Kontekst kulturowy Przyroda Itd.. Wniosek: społeczeństwo wytwarza podstawy i narzędzia dla zaistnienia zbiorowości oraz ich trwania w czasie.

Ad b. Relacje społeczne Interakcje- a więc wzajemne oddziaływania o charakterze komunikacyjnym Zależności Czyste relacje (Giddens) Współdziałanie Komplementarność (M. Marody/ A. Giza-Poleszczuk) Przymus Wniosek- podstawą życia społecznego, jego istotą są relacje zachodzące pomiędzy jednostkami, ale nie mogłyby one zaistnieć bez specyficznych cech kontekstu, w którym mają miejsce oraz cech biorących w nich udział jednostek.

Ad c. Własności elementów składających się na zbiorowości Obiektywne cechy jednostek, które sprawiają, iż stają się one sobie wzajemnie potrzebne: podobieństwo komplementarność/ uzupełnianie się kompetencje Subiektywno-emocjonalne cechy jednostek, które sprawiają, iż stają się one sobie wzajemnie potrzebne: esprit de corps identyfikacja podobieństwo reakcji na pewne symbole, przedmioty, osoby więź moralna (P.Sztompka): zaufanie, lojalność, solidarność  więź behawioralna Istotna uwaga : więź rozumiana jako subiektywno-emocjonalne cechy jednostek nie musi mieć charakteru uświadamianego- często ma ona charakter bezrefleksyjny, rutynowy, nawykowy.

Więź społeczna- dwoistość rozumienia Więzią społeczną socjologowie nazywają: -wszystkie trzy wymienione tu elementy (kontekst, relacje, cechy jednostek)- szerokie rozumienie więzi społecznej (np. Szczepański, Beck) -albo sprowadzają ją wyłączenie do wymiaru subiektywno-emocjonalnego- wąskie rozumienie więzi

Warunkowy charakter więzi (1) Każda zbiorowość określa warunki bycia jej członkiem: Wzór fizyczny członka grupy Zgodność celów, które realizuje jednostka z celami grupy Środki, których może używać jednostka, by realizować cele Wartości i normy, które powinna respektować jednostka Umiejętności oraz kompetencje, którymi powinna dysponować jednostka Oczekiwane postawy wobec innych członków grupy i wobec niej samej Problem uczestnictwa jednostki w grupach o sprzecznych warunkach członkowstwa i sposoby jego rozwiązywania Uczestnictwo jednostki w grupie warunkowane jest też innymi czynnikami (liczba spoideł; doniosłość określonego spoidła; pozycja jednostki w grupie; trwałość relacji itd. ) Kwestia sposobu artykulacji oczekiwań: grupy formalne i nieformalne.

Warunkowy charakter więzi (2) Jednostka, a nie tylko grupa, decyduje o przynależności do określonej zbiorowości. Najważniejszym kryterium jest tu atrakcyjność grupy dla jednostki Atrakcyjność ta zależy od: spójności grupy; monopoli, jakie grupa ma na rzadkie nagrody; pozycji jednostki w grupie; postrzegania dystrybucji nagród w grupie jako sprawiedliwej; siły i zasadności sankcji stosowanych w grupie wobec jednostki ; stopnia zgodności specyfiki więzi łączącej jednostkę z innymi , z oczekiwanym przez nią charakterem tej więzi. wielkości inwestycji poczynionych przez jednostkę w podtrzymywanie istnienia grupy Warunkiem zaistnienia więzi są również cechy kontekstu, w którym funkcjonuje grupa (zasoby materialne i kulturowe, media itd.)

Specyfika więzi określa charakter zbiorowości (1) Zbiorowość- pewna liczba elementów (ludzi i elementów pozaludzkich) pomiędzy którymi istnieje więź społeczna. Zbiorowości to nie agregaty społeczne Pary (nie tylko liczebność, ale pewien specyficzny rodzaj więzi- Simmel) Grupa- (def. Szczepańkiego: pewna liczba osób (co najmniej trzy) połączonych systemem stosunków społecznych uregulowanych przez instytucje, posiadających wspólne wartości i oddzielonych od innych wyraźną zasadą odrębności) Różnorodne rodzaje grup w zależności od tego, co łączy jednostki: pierwotne i wtórne/ wewnątrznagradzające i zewnątrznagradzające/ formalne i nieformalne/ zawodowe i rówieśnicze itd.

Specyfika więzi określa charakter zbiorowości (2) Zbiorowości oparte na podobieństwie zachowań (tłum, zbiegowisko, publiczność, audytoria) Kręgi społeczne ( zbiorowości osób dyskutujących) Społeczności (miejskie, sąsiedzkie, lokalne) Społeczeństwa (rozumienia: organizacyjne, polityczne, społeczne) Narody (zbiorowości terytorialne o charakterze ideologicznym) Zbiorowości fantomowe (Bauman) Peg Communities (Bauman) Społeczności sieciowe Itd.

Specyfika współczesnych powiązań Sieciowa budowa rzeczywistości: Decentralizacja (?) Ogromny stopień niestabilności Siła słabych więzi (i słabość silnych więzi) Wspólnoty na papierze (1) i wspólnoty wirtualne Istotność relacji paraspołecznych

Zagadnienia do egzaminu Pytania do treści wykładu Wymień i pokrótce scharakteryzuje trzy rodzaje możliwych wiązań/spoideł społecznych? Wymień i pokrótce scharakteryzuj dwa wybrane rodzaje relacji społecznych wiążących nas w zbiorowości? Jakie subiektywno-emocjonalne cechy jednostek mają charakter więziotwórczy? Co to jest więź społeczna? Czego zbiorowości społeczne wymagają od swoich członków? Od czego zależy jednostkowa wola uczestnictwa w grupie Wymienień i pokrótce scharakteryzuj trzy ze znanych Ci form zbiorowości? Jakie są społeczne konsekwencje usieciowienia rzeczywistości? Na czym polega siła słabych więzi? Pytania do lektury obowiązkowej O: Marody M., Giza-Poleszczuk A., Przemiany więzi społecznych, Warszawa, 2004, str. 99-113, 137-146 Co to jest komplementarność? Na czym polega różnica pomiędzy wolą naturalną a arbitralną?