Technologie informacyjno-komunikacyjne w kształceniu ustawicznym

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Technologie informatyczne w doskonaleniu kwalifikacji zawodowych
Advertisements

Projekty systemowe wspierające kierunki zmian w kształceniu zawodowym
Skuteczne kształtowanie kompetencji kluczowych
Strategia rozwoju społeczeństwa informacyjnego w Polsce do roku 2013
SZKOŁA SUKCESU PROGRAM.
Wyrównywanie szans edukacyjnych
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Projekt realizowany przez Uniwersytet.
Kształtowanie kompetencji kluczowych w procesie dydaktycznym
dr Anna Okońska-Walkowicz
Skuteczne kształtowanie kompetencji kluczowych
Realizacja projektu w szkołach w roku szkolnym 2010/2011 Ewa Grela Dyrektor Projektu.
Dlaczego 6-latek do szkoły TAK?!
Spośród 80 szkół, które przystąpiły do realizacji projektu, znalazła się również nasza szkoła – Zespół Szkół nr 3 w Kędzierzynie-Koźlu.
Akademia Orange - łączy nas kultura program edukacyjny.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego INFORMACJE OGÓLNE O PROJEKCIE DiAMEnT Dostrzec i aktywizować
ETwinning narzędziem realizacji nowej podstawy programowej Warszawa, 18 marca 2010 Iwona Moczydłowska, MSCDN Wydział w Siedlcach Konferencja z okazji 5-lecia.
EUROPEJSKIE KOMPETENCJE KLUCZOWE
„W kierunku podnoszenia kwalifikacji zawodowych”
Zadania szkoły w zakresie kształtowania kompetencji kluczowych
Co to jest TIK?.
ZADANIA KOORDYNATORÓW
Metoda projektu i praca zespołowa w praktyce szkolnej
EDUKACJA ZAWODOWA W PRAKTYCE
Projekty systemowe i konkursowe realizowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej na rzecz kształcenia zawodowego i ustawicznego Katowice, 29 października.
Departament Funduszy Strukturalnych Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Projekty systemowe i konkursowe, realizowane.
Konferencja dla beneficjentów realizujących projekty w ramach Priorytetu III PO KL Konferencja dla beneficjentów realizujących projekty w ramach Priorytetu.
KLASY INNOWACYJNE alternatywa dla … ”Nauka to pokarm dla rozumu”
Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą Akcja jest skierowana jest.
E-Akademia Przyszłości to projekt realizowany przez Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne S.A. Jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
O programie Szkoła z klasą 2.0 Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą.
„Kompetencje zawodowe”
PO KL sukcesy i wyzwania oraz dobre praktyki w rozwiązywaniu problemów woj. podlaskiego Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego Departament.
CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
O programie Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i „Gazetę Wyborczą”. która promuje.
Kompetencje nauczycieli 6 października 2014 r. Caroline Kearney Starszy Kierownik Projektu & Analityk ds. Edukacji.
EDUKACJA ZDROWOTNA W SZKOŁACH PONADGIMNAZJALNYCH W POLSCE
Era-Entera – e-learning dla młodzieży Projekt realizowany w ramach Działania 3.5 Projekty innowacyjne.
Szkoła z klasą 2.0. Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i„Gazetę Wyborczą”. Od.
TIK? TAK! Spotkanie otwierające 22 listopada 2012 r. OrganizatorzyHonorowy patron.
SPOTKANIE OTWIERAJĄCE Program „Szkoła z klasą 2.0” edycja 2013/2014 Szkoła Podstawowa im. Elizy Orzeszkowej w Radgoszczy.
Edukacja po CEOwsku mgr Bożena Sozańska.
Ogólnopolski Program Szkoła z Klasą 2.0. To trzecia edycji Ogólnopolskiego programu Szkoła z Klasą 2.0. Nasza szkoła od samego początku bierze udział.
Szkoła Kluczowych Kompetencji luty 2009 rok – grudzień 2012 rok. Zespoły Szkół Ponadgimnazjalnych w Lipsku i Siennie.
Krajowe Ramy Kwalifikacji a przygotowanie nauczycieli Anna Beata Kwiatkowska WMiI UMK, PTI Konferencja Przygotowanie nauczycieli i nauczycieli akademickich.
Zmienia życie. Otwiera umysły. Struktura i możliwości programu ERASMUS+ Kształcenie i szkolenia zawodowe ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH Nr 3 „Mechanik”
Zespół środków, czyli urządzeń (np. komputer, sieci komputerowe czy media), narzędzi (oprogramowanie) oraz innych technologii, które służą wszechstronnemu.
MĄDRZE ZAPLANUJ SWOJĄ PRZYSZŁOŚĆ ZAJĘCIA DLA UCZNIÓW SZKOŁY PONADGIMNAZJALNEJ Program zajęć dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych klasa II Zajęcia 1 RYNEK.
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA SZKOŁY PODSTAWOWE ( ) przeprowadzono 205 ewaluacji, w tym: 25 ewaluacji całościowych 180 ewaluacji problemowych Podsumowanie.
Specjalność INNOWACYJNY BINZES Katedra Informatyki Ekonomicznej Katedra Przedsiębiorczości i Zarządzania Innowacyjnego Katowice,
Możliwości rozwoju szkolnictwa zawodowego i edukacji przedszkolnej RPO WŚ
Edukacja normalizacyjna i zadaniowa w kontekście relacji „Szkoła – rynek pracy” Donata Andrzejczak Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli I Kształcenia.
Ewaluacja pracy szkoły – drogą do wszechstronnego rozwoju uczniów.
W tym roku szkolnym przystąpiliśmy do projektu prowadzonego przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą Projekt ma za zadanie odpowiedzieć.
Doradztwo zawodowe jako ważny element planowania kariery zawodowej uczniów w obliczu wyzwań rynku pracy. Przykłady dobrych praktyk na podstawie projektów.
SZKOŁA SUKCESU – SZKOŁĄ WSZYSTKICH UCZNIÓW Projekt „ SZKOŁA SUKCESU ” wsp ó łfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Społecznego.
Kompetencje kluczowe?! Czym jest kompetencja i dlaczego kluczowa?
na rzecz cyfryzacji szkół
Uniwersalizm i wielowymiarowość kompetencji kluczowych w kontekście edukacji dr Anna Szymczak, prof. nadzw.
Sopocka Akademia Tenisowa
Projekty zrealizowane w ZS1
PROGRAM ,, Szkoła z klasą 2.0'' Opracowanie: Mikołaj Koch, Igor Szymański, Maciej Paczkowski pod kierunkiem Lilii Olszewskiej Mikołaj K Źródło:
wspomaganie pracy przedszkoli, szkół i placówek
Jak kształtować kompetencje kluczowe?
Kompetencje kluczowe?! Czym jest kompetencja i dlaczego kluczowa?
KOMPETENCJE KLUCZOWE.
SZKOŁA PODSTAWOWA im. MARII KONOPNICKIEJ W STĘŻYCY
DOŚWIADCZENIE – PROFESJONALIZM – ENERGIA
w Zespole Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego im. Wincentego Witosa
Skuteczne kształtowanie kompetencji kluczowych
Zapis prezentacji:

Technologie informacyjno-komunikacyjne w kształceniu ustawicznym Barbara Kędzierska Europejskie Centrum Kształcenia Ustawicznego i Multimedialnego Akademia Pedagogiczna w Krakowie Krosno - grudzień 2007

Zagadnienia: Społeczno-technologiczny kontekst współczesnej edukacji Kształcenie ustawiczne odpowiedzią na nieustannie zmieniające się uwarunkowania rynku pracy Nowoczesna edukacja czy e-learning w procesie kształcenia i doskonalenia Refleksje końcowe

Edukacyjne konsekwencje technologiczno-społecznych zmian i transformacji Potrzeba wyrównania szans w globalizującej się Europie & świecie Konieczność efektywnego wykorzystywania coraz częściej oferowanych nowych narzędzi informacyjno-komunikacyjnych Konieczność dostosowania stylu życia do nieustannie zmieniających się informacyjnych uwarunkowań społecznych Potrzeba rozumienia nowych uwarunkowań gospodarczych (nowoczesne technologie w zarządzaniu) Konieczność bieżącego dostosowywania się do zmieniających się potrzeb rynku pracy Potrzeba dynamicznej odpowiedzi pracownika na zmienne w czasie oczekiwania pracodawcy Konieczność rozumienia wpływu ogólnospołecznych uwarunkowań na codzienne życie jednostki Potrzeba rozwijania indywidualnych zainteresowań Potrzeba aktywnego udziału w życiu społecznym

Proces kształcenia dzisiaj: Zaciera się wyraźna granica pomiędzy uczeniem się i nauczaniem Społeczeństwo bazujące na wiedzy, poprzez proces kształcenia ustawicznego, staje się społeczeństwem uczących się wracając do idei Universitas (społeczności uczących się poprzez wspólne poszukiwanie wiedzy)

Kształcenie ustawiczne Kładzie akcent na uczącego się Dotyczy kształcenia formalnego, nieformalnego oraz poza-formalnego Nie jest połączeniem edukacji formalnej i doskonalenia zawodowego ale stylem życia Łączy osobisty rozwój jednostki z wewnętrznym rozwojem przedsiębiorstwa Podstawowym założeniem koncepcji kształcenia ustawicznego jest konieczność nie tyle doskonalenia, co uczenia się przez całe życie

Kluczowe kompetencje w uczeniu się przez całe życie: Porozumiewanie się w języku ojczystym Porozumiewanie się w językach obcych Kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo-techniczne Kompetencje informatyczne Zdolność uczenia się Kompetencje interpersonalne, międzykulturowe i społeczne oraz kompetencje obywatelskie Przedsiębiorczość Ekspresja kulturalna Dokument Kluczowe kompetencje w uczeniu się przez całe życie – Europejskie ramy referencyjne, opracowany został jako załącznik do Wniosku Komisji Wspólnot Europejskich dotyczącego Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady - COM(2005)548 końcowy

Trzy podstawowe kategorie kompetencji kluczowych: Wykorzystywać narzędzia interaktywnie Współpracować w heterogenicznej grupie Pracować autonomicznie Koncepcja przyjęta w projekcie OECD DeSeCo (definition and Selection of Competence), 2003

Kompetencje informacyjne... ...to zbiór wiedzy, umiejętności i sprawności niezbędnych człowiekowi do rozpoznania kiedy i jaka informacja jest potrzebna, zlokalizowania jej, krytycznej oceny, efektywnego pozyskania i wykorzystania a także przekazania jej w odpowiedniej formie przy pomocy właściwie dobranych nośników

Kompetencje, jakie nauczyciele powinni kształtować w swoich uczniach na wszystkich poziomach edukacji: świadomość roli informacji w budowaniu własnej wiedzy oraz umiejętność mądrego jej wartościowania i efektywnego pozyskiwania i przetwarzania umiejętność transparentnego wykorzystywania elektronicznych narzędzi informacyjno-komunikacyjnych w realizacji celów i zadań zdolność elastycznego dostosowywania się do nieustannych zmian społeczno-politycznych uwarunkowań

Rola szkoły Szkoła - etapem edukacji formalnej miejscem współpracy nauczyciela, uczniów, rodziców, środowiska miejscem przygotowania uczniów do życia w nieustannie zmieniającej się rzeczywistości elementem systemu kształcenia ustawicznego

Dobre przykłady: szeroko rozumiana współpraca z uczniami i rodzicami (e-maile, listy dyskusyjne, wspólne zasoby) wewnątrz-szkolne warsztaty n.t. wykorzystania TI w codziennym życiu (nauczycielami – uczniowie) między-przedmiotowe projekty realizowane przy pomocy nauczycieli poszczególnych przedmiotów wspólne dla nauczycieli i uczniów projekty, konkursy – III edycja Ogólnopolskiego Konkursu Innowacyjny nauczyciel

Dziękuję za uwagę ..