Informatyzacja a prawo podatkowe

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Projekt ustawy o zmianie ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne oraz niektórych innych ustaw.
Advertisements

E-deklaracje 15 lutego 2012r. Pomorski Urząd Skarbowy w Gdańsku System e-Deklaracje – informacje podstawowe opracowała – Małgorzata Bodzak.
Mgr Paweł Dąbrowski Technika biurowa mgr Paweł Dąbrowski
przygotował dr Dariusz Szostek
Umowa ramowa - Nazwa UMOWA O WARUNKACH I SPOSOBIE REALIZACJI LOKALNEJ STRATEGII ROZWOJU OBSZARÓW RYBACKICH.
Zadania LGD związane z przyjęciem wniosku
elektronicznego fakturowania
Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych
EWIDENCJA DZIAŁALNOŚCI GOSPODARCZEJ
Wspólny Projekt administracji rządowej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego na lata , współfinansowanego ze środków.
Wspólny Projekt administracji rządowej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego na lata , współfinansowanego ze środków.
Komunikacja z sądem cywilnym drogą elektroniczną - de lege lata i de lege ferenda SYLWIA KOTECKA Centrum Badań Problemów Prawnych i Ekonomicznych Komunikacji.
Wszczęcie postępowania (art. 61 KPA)
Dr Dariusz Adamski Prof. dr hab. Mirosław Kutyłowski
Mirosław BarszczWarszawa, 7 lipca 2005 r. Jerzy Martini Piotr Maksymiuk Marek Wojda Faktura elektroniczna Elektroniczna korespondencja z organami podatkowymi.
Podlaski Urząd Skarbowy w Białymstoku Ustawa o opłacie skarbowej Ustawa z r. o opłacie skarbowej Dz.U. z r. Nr 225, poz
Podstawy prawne informatyzacji administracji publicznej
Nowe regulacje prawne e-administracji dr Wojciech Wiewiórowski Uniwersytet Gdański, MSWiA .
Niektóre procedury wynikające z przepisów prawa, przy bieżącej aktualizacji ewidencji gruntów i budynków, dokonywanej przez starostów. Zgłoszenia zmiany,
Dokument elektroniczny w administracji publicznej
Podlaski Urząd Wojewódzki
Second Page Your Text here Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit, sed diam nonummy nibh euismod tincidunt ut laoreet dolore magna aliquam.
System wspomagający Gospodarkę Odpadami Komunalnymi Katowice
Urząd Marszałkowski Województwa Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie Cyfrowy Urząd
Ministerstwo Finansów
Mobilny ePodpis już w Plusie Polkomtel i MobiTrust Warszawa, 7 stycznia 2009 – w ofercie Plus dla Firm od 9 stycznia 2009 roku.
Informatyzacja Urzędu – Obowiązki Prawne
Zakładam firmę … pierwsze kroki
eDeklaracje – dla podatnika
O projekcie Efektem projektu o nazwie „Przygotowanie Urzędu Miasta Tarnobrzeg do świadczenia usług publicznych drogą elektroniczną za pośrednictwem.
Magdalena Sobczak Kierownik Biura ds. Gospodarki Odpadami
Standard Elektronicznej Skrzynki Podawczej a nadesłane uwagi
2/13 Portal Podatkowy e-Deklaracje 2.
Faktura elektroniczna, podpis elektroniczny – aspekty prawne Witold Chomiczewski, LL.M. radca prawny
Podpis elektroniczny Przesyłanie i składowanie faktur elektronicznych
oraz ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji
2/13 Portal Podatkowy e-Deklaracje 2.
Nowelizacja ustawy o informatyzacji
Automatyczna wymiana zawiadomień z Sądami Rejonowymi w myśl Ustawy o Infrastrukturze Informacji Przestrzennej Mariusz Kasperkiewicz Jastrzębia Góra,
"Zmiany w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych (dotyczy Płatników) oraz wysyłanie informacji o dochodach (m. in. PIT-11) drogą elektroniczną"
Urząd Skarbowy w Rybniku
Płatnik PIT – zmiany od 2015 roku
POSTĘPOWANIE PODATKOWE DORĘCZENIA
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata Zamówienia publiczne Szczecin 2009.
Kluczowe zagadnienia związane z wyborem LGD do realizacji LSR Łukasz Tomczak ,Rzeszów.
zeznanie podatkowe [PFR] w roku 2015.
Rola KDPW w obsłudze walnych zgromadzeń Pierwsze doświadczenia po zmianie KSH.
Poświadczanie dokumentów w KPA
Reglamentacja procesu budowy
Organy właściwe do kontroli podatkowej
Temat: Procedury odwoławcze od decyzji urzędów.
Stadia postępowania administracyjnego
Zakres obowiązywania kpa
Grupa: administratorzy lokalni JST. Użytkownik systemu CEIDG - materiały szkoleniowe2 Informacje wstępne Zakładanie konta w CEIDG -Wybór sposobu dostępu.
Ustawa z dnia 11 lipca 2014 r. o petycjach Zasady składania i tryb rozpatrywania petycji.
Spotkanie informacyjne 25 października 2010 roku Śląski Urząd Wojewódzki.
PROCEDURY ODWOŁAWCZE OD DECYZJI URZĘDÓW
Nowe pełnomocnictwa do spraw podatkowych
Wezwania art. 155 – 160 O.p..
Lekarska ambulatoryjna opieka rehabilitacyjna
Jednolity Plik Kontrolny
Jednolity Plik Kontrolny
Załatwianie spraw przez organy podatkowe
POSTĘPOWANIA ODRĘBNE -
Skutki niepodania przez pełnomocnika profesjonalnego adresu elektronicznego ePUAP Postanowienie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 17 listopada.
Podatki pośrednie w interpretacjach i orzecznictwie
Realizacja projektów – etap podpisania umowy o dofinansowanie projektu
Skutki niepodania przez pełnomocnika profesjonalnego adresu elektronicznego ePUAP Postanowienie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 17 listopada.
Województwa Śląskiego/ Wydział Rozwoju Regionalnego 24 czerwca 2019 r.
Zapis prezentacji:

Informatyzacja a prawo podatkowe Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa w kształcie nadanym przez ustawę z dnia 30 czerwca 2005 r. o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw

Informatyzacja a prawo podatkowe Art. 3a § 1. Podania oraz deklaracje określone w rozporządzeniu wydanym na podstawie § 3 mogą być składane za pomocą środków komunikacji elektronicznej. § 2. Organ podatkowy lub elektroniczna skrzynka podawcza systemu teleinformatycznego administracji podatkowej potwierdza, w formie elektronicznej, złożenie deklaracji lub podania za pomocą środków komunikacji elektronicznej.

Informatyzacja a prawo podatkowe § 3. Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, rodzaje deklaracji, które mogą być składane za pomocą środków komunikacji elektronicznej, mając na względzie potrzebę stopniowego upowszechniania elektronicznej formy kontaktów z organami podatkowymi oraz częstotliwość składania deklaracji.

Informatyzacja a prawo podatkowe Art. 3b § 1. Deklaracja składana za pomocą środków komunikacji elektronicznej powinna zawierać:  1)  dane w ustalonym formacie elektronicznym, zawarte we wzorze deklaracji określonym w odrębnych przepisach,  2)  jeden podpis elektroniczny.

Informatyzacja a prawo podatkowe § 2. Minister właściwy do spraw finansów publicznych w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw informatyzacji określi, w drodze rozporządzenia:  1)  strukturę logiczną deklaracji i podań składanych za pomocą środków komunikacji elektronicznej;  2)  sposób przesyłania deklaracji i podań za pomocą środków komunikacji elektronicznej;  3)  rodzaje podpisu elektronicznego, którymi powinny być opatrzone poszczególne typy deklaracji lub podań.

Informatyzacja a prawo podatkowe rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 11 września 2006 r. w sprawie struktury logicznej deklaracji i podań, sposobu ich przesyłania oraz rodzajów podpisu elektronicznego, którymi powinny być opatrzone

Informatyzacja a prawo podatkowe § 1 Rozporządzenie określa:  1)  strukturę logiczną deklaracji i podań składanych za pomocą środków komunikacji elektronicznej;  2)  sposób przesyłania deklaracji i podań za pomocą środków komunikacji elektronicznej;  3)  rodzaje podpisu elektronicznego, którymi powinny być opatrzone poszczególne typy deklaracji lub podań.

Informatyzacja a prawo podatkowe § 3. 1. Do określenia struktury logicznej deklaracji stosuje się format danych XML.2.

Informatyzacja a prawo podatkowe § 4. Deklaracje mogą być przesyłane za pomocą:  1)  strony internetowej, której adres podany jest na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Ministerstwa Finansów, za pomocą protokołu komunikacyjnego sieci WWW (HTTP) szyfrowanego przy użyciu protokołu szyfrującego dla sieci (SSL); przesłanie deklaracji wymaga wypełnienia formularza umieszczonego na stronie internetowej, wygenerowania na jego podstawie dokumentu w formacie XML i podpisania go bezpiecznym podpisem elektronicznym;

Informatyzacja a prawo podatkowe 2)  programu udostępnionego do pobrania za pomocą szyfrowanego przy użyciu SSL protokołu HTTP pod adresem udostępnionym na stronie Biuletynu informacji Publicznej Ministerstwa Finansów; deklarację podatkową przesyła się przez wprowadzenie pliku w strukturze, o której mowa w § 7, do programu; przesłanie odbywa się przez szyfrowany przy użyciu protokołu szyfrującego dla sieci (SSL) protokół komunikacyjny sieci WWW (HTTP);

Informatyzacja a prawo podatkowe   3)  niewizualnego interfejsu dostępnego na stronie, której adres podany jest na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Ministerstwa Finansów, poprzez zastosowanie protokołu wywoływania zdalnego dostępu do obiektów (SOAP), opisanego językiem opisu usług sieciowych (WSDL), dostępnego przez sieć WWW (HTTP), szyfrowanego przy użyciu protokołu szyfrującego dla sieci (SSL).

Informatyzacja a prawo podatkowe § 5. Strukturę logiczną urzędowego poświadczenia odbioru deklaracji określa załącznik nr 2 do rozporządzenia. § 6. 1. Deklaracje są opatrywane bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu w rozumieniu ustawy o podpisie elektronicznym. 2. Sposób opatrywania deklaracji bezpiecznym podpisem elektronicznym określa załącznik nr 3 do rozporządzenia. § 6a. Przepisy § 3-6 dotyczące deklaracji stosuje się odpowiednio do podań.

Informatyzacja a prawo podatkowe Art. 3c §1. Podatnik lub płatnik zamierzający składać deklaracje w formie elektronicznej:  1)  zawiadamia o tym naczelnika urzędu skarbowego właściwego w sprawie ewidencji podatników i płatników oraz  2)  wskazuje osobę lub osoby upoważnione do składania deklaracji w tej formie i podpisywania deklaracji podpisem elektronicznym. § 2. Podatnik lub osoba upoważniona, o której mowa w § 1 pkt 2, składa za pomocą środków komunikacji elektronicznej zgłoszenie upoważnienia.

Informatyzacja a prawo podatkowe § 3. Deklaracje mogą być składane za pomocą środków komunikacji elektronicznej po potwierdzeniu zgodności danych zawartych w zawiadomieniu z danymi podanymi w zgłoszeniu. Potwierdzenie następuje w formie zaświadczenia wydanego przez naczelnika urzędu skarbowego w terminie miesiąca od dnia złożenia zgłoszenia. Zaświadczenie może być także wydane w formie elektronicznej.

Informatyzacja a prawo podatkowe § 4. Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia:  1)  tryb składania oraz wzór zawiadomienia, o którym mowa w § 1, uwzględniając dane identyfikujące podatnika lub płatnika, dane identyfikujące osobę upoważnioną do elektronicznego podpisywania deklaracji, a także zakres jej upoważnienia;  2)  tryb składania zgłoszenia oraz strukturę logiczną zgłoszenia, o którym mowa w § 2, uwzględniając dane identyfikujące podatnika lub płatnika, dane identyfikujące osobę upoważnioną oraz zakres jej upoważnienia do elektronicznego podpisywania deklaracji.

Informatyzacja a prawo podatkowe § 4. Zgłoszenie może być przesyłane za pomocą:  1)  strony internetowej, której adres podany jest na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Ministerstwa Finansów, za pomocą protokołu komunikacyjnego sieci WWW (HTTP) szyfrowanego przy użyciu protokołu szyfrującego dla sieci (SSL); przesłanie zgłoszenia wymaga wypełnienia formularza umieszczonego na stronie internetowej, wygenerowania na jego podstawie dokumentu w formacie XML i podpisania go bezpiecznym podpisem elektronicznym;

Informatyzacja a prawo podatkowe   2)  programu udostępnionego do pobrania za pomocą szyfrowanego przy użyciu SSL protokołu HTTP pod adresem udostępnionym na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Ministerstwa Finansów; zgłoszenie przesyła się przez wprowadzenie pliku w formacie, o którym mowa w § 3, do programu; przesłanie odbywa się przez szyfrowany przy użyciu protokołu szyfrującego dla sieci (SSL) protokół komunikacyjny sieci WWW (HTTP);

Informatyzacja a prawo podatkowe    3)  niewizualnego interfejsu dostępnego na stronie, której adres jest podany na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Ministerstwa Finansów, poprzez zastosowanie protokołu wywoływania zdalnego dostępu do obiektów (SOAP), opisanego językiem opisu usług sieciowych (WSDL), dostępnego przez sieć WWW (HTTP), szyfrowanego przy użyciu protokołu szyfrującego dla sieci (SSL).

Informatyzacja a prawo podatkowe Art. 3d. Składanie deklaracji za pomocą środków komunikacji elektronicznej wójtowi, burmistrzowi (prezydentowi miasta), staroście, marszałkowi województwa regulują odrębne przepisy.

Informatyzacja a prawo podatkowe ustawa z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych

Informatyzacja a prawo podatkowe Art. 6.14 Rada gminy może określić, w drodze uchwały, warunki i tryb składania informacji o nieruchomościach i obiektach budowlanych oraz deklaracji na podatek od nieruchomości za pomocą środków komunikacji elektronicznej, w szczególności:  1)  ich format elektroniczny;  2)  sposób ich przesyłania za pomocą środków komunikacji elektronicznej;  3)  rodzaje podpisu elektronicznego, którym powinny być opatrzone.

Informatyzacja a prawo podatkowe Art. 144a § 1. Doręczanie pism, z wyjątkiem zaświadczeń, może nastąpić za pomocą środków komunikacji elektronicznej, w rozumieniu przepisów o świadczeniu usług drogą elektroniczną, na adres poczty elektronicznej strony, jej przedstawiciela lub pełnomocnika, jeżeli wystąpiono do organu podatkowego o doręczanie pism drogą elektroniczną. § 2. W sprawie sporządzania struktury pism w formie dokumentów elektronicznych oraz warunków organizacyjno-technicznych stosuje się odpowiednio przepisy ustawy - Kodeks postępowania administracyjnego oraz przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie.

Informatyzacja a prawo podatkowe Ustawa z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną

Informatyzacja a prawo podatkowe Art. 2.5 środki komunikacji elektronicznej - rozwiązania techniczne, w tym urządzenia teleinformatyczne i współpracujące z nimi narzędzia programowe, umożliwiające indywidualne porozumiewanie się na odległość przy wykorzystaniu transmisji danych między systemami teleinformatycznymi, a w szczególności pocztę elektroniczną,

Informatyzacja a prawo podatkowe Art. 391 kpa § 1. Doręczenie może nastąpić za pomocą środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu przepisów o świadczeniu usług drogą elektroniczną, jeżeli strona:  1)  wystąpiła do organu administracji publicznej o doręczenie albo  2)  wyraziła zgodę na doręczenie jej pism za pomocą tych środków.

Informatyzacja a prawo podatkowe § 2. Minister właściwy do spraw informatyzacji określi, w drodze rozporządzenia, strukturę i sposób sporządzania pism w formie dokumentów elektronicznych w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne, a także warunki organizacyjno-techniczne ich doręczania, w tym formę urzędowego poświadczania odbioru tych pism przez ich adresata oraz sposób udostępniania ich kopii, uwzględniając potrzebę zapewnienia bezpieczeństwa przy stosowaniu pism w formie dokumentów elektronicznych oraz sprawność postępowania.

Informatyzacja a prawo podatkowe Art. 12 § 6 op Termin uważa się za zachowany, jeżeli przed jego upływem pismo zostało:  1) wysłane za pomocą środków komunikacji elektronicznej, za poświadczeniem przedłożenia, do organu podatkowego lub do jednostki informatycznej obsługi administracji podatkowej;

Informatyzacja a prawo podatkowe Art. 148 § 1 op  Pisma doręcza się osobom fizycznym w ich mieszkaniu lub miejscu pracy. § 2. Pisma mogą być również doręczane:   1)  w siedzibie organu podatkowego;   2)  w miejscu pracy adresata - osobie upoważnionej przez pracodawcę do odbioru korespondencji;   3)   na wskazany adres poczty elektronicznej.

Informatyzacja a prawo podatkowe Art. 152. § 1 op Odbierający pismo potwierdza doręczenie pisma własnoręcznym podpisem, ze wskazaniem daty doręczenia. § 2. Jeżeli odbierający pismo nie może potwierdzić doręczenia lub uchyla się od tego, doręczający sam stwierdza datę doręczenia oraz wskazuje osobę, która odebrała pismo, i przyczynę braku jej podpisu.

Informatyzacja a prawo podatkowe § 3.  W przypadku doręczenia pisma za pomocą środków komunikacji elektronicznej, doręczenie jest skuteczne, jeżeli w terminie 2 dni od dnia wysłania pisma organ podatkowy otrzyma w formie elektronicznej potwierdzenie doręczenia pisma. W razie nieotrzymania takiego potwierdzenia organ podatkowy doręcza pismo w sposób określony w art. 144.

Informatyzacja a prawo podatkowe Art. 165. § 1. Postępowanie podatkowe wszczyna się na żądanie strony lub z urzędu. § 3b.  Datą wszczęcia postępowania na żądanie strony wniesione za pomocą środków komunikacji elektronicznej jest dzień otrzymania żądania przez organ podatkowy lub przez jednostkę informatyczną obsługi administracji podatkowej.

Informatyzacja a prawo podatkowe Art. 168. § 1 op Podania (żądania, wyjaśnienia, odwołania, zażalenia, ponaglenia, wnioski) mogą być wnoszone na piśmie, telegraficznie lub za pomocą dalekopisu, telefaksu, środków komunikacji elektronicznej albo za pomocą formularza umieszczonego na stronie internetowej właściwego organu podatkowego lub jednostki informatycznej obsługi administracji podatkowej, umożliwiającego wprowadzenie danych do systemu teleinformatycznego tego organu lub jednostki, a także ustnie do protokołu.

Informatyzacja a prawo podatkowe § 4.  Organ podatkowy obowiązany jest potwierdzić wniesienie podania, jeżeli wnoszący je tego zażąda. Organ podatkowy lub jednostka informatyczna obsługi administracji podatkowej poświadcza, w formie elektronicznej, wniesienie podania za pomocą środków komunikacji elektronicznej albo za pomocą formularza umieszczonego na stronie internetowej właściwego organu podatkowego. § 5.  Do podań wnoszonych w formie elektronicznej stosuje się odpowiednio przepis art. 3b.