Edukacja przez ruch wg Doroty Dziamskiej

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
„Zajęcia dodatkowe dziś-szansą na lepsze jutro”
Advertisements

który żyje miłością i pięknem, które wczoraj żyło radością”
NeuroDevelopmental Treatment
PROGRAM ROZWOJU PRZEDSZKOLA MIEJSKIEGO NR
WYRÓWNYWANIE SZANS EDUKACYJNYCH W RAMACH PRACY Z DZIEĆMI
Organizacja pracy przedszkola
Działalność Biblioteki Szkolnej przy Publicznej Szkole Podstawowej
„Zabawa jest nauką, nauka zabawą. Im więcej zabawy, tym więcej nauki”
Dojrzałość szkolna dziecka
System pomocy dziecku z trud-nościami w czytaniu i pisaniu
KANONY DOGOTERAPII.
„Możliwości i ograniczenia w edukacji dzieci niepełnosprawnych”
Metody pracy z dziećmi w naszym przedszkolu
W przedszkolu wykorzystuje się różne metody
Przedszkolak Pełen Zdrowia
KLUB OPIEKI POZALEKCYJNEJ WSPÓLNA CHATA. Klub Opieki Pozalekcyjnej w naszej szkole istnieje od 1995 r. Jest integralną częścią świetlicy szkolnej. Zajęcia.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej
warsztat dla rodziców uczniów klas I szkoły podstawowej
KLASY TERAPEUTYCZNE Jako jedna z form opieki psychologiczno-pedagogicznej w Gimnazjum nr 14.
Dzień Sportu!.
ZAJĘCIA MUZYCZNO – RUCHOWE DLA DZIECI.
Wyrównywanie szans edukacyjnych
Katarzyna Sarota-Cibińska Przedszkole Miejskie nr 12 w Sosnowcu
KLOCKOMANIA.
Dzieciństwo jest snem rozumu
SZEŚCIOLATKI NA ZAJĘCIACH POZALEKCYJNYCH W SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 21 im. WŁADYSŁAWA JAGIEŁŁY W KRAKOWIE ul. BATALIONU SKAŁA AK 12.
Grupa „Muchomorki”.
Malowanie spontaniczne
Integracja sensoryczna
Program przeznaczony jest dla dziewcząt z klas I – VI. Zajęcia odbywają się raz w tygodniu przez cały rok szkolny Wtorek godzina
Innowacja pedagogiczna „Uczę się przez ruch, dotyk i rytm”
Rozwijamy odpowiedzialnych, ciekawych życia, pełnych pokoju młodych ludzi, posiadających wiarę w siebie i szacunek dla innych. Dzieci same motywują się
Ogólnopolska Akcja Ministra Edukacji Narodowej Ćwiczyć każdy może Szkoła Podstawowa Nr 88 Im. Poznańskich Koziołków w Poznaniu Aktywności dzieci z: Oddziału.
Metoda Ruchu Rozwijającego
WCZESNE WSPOMAGANIE ROZWOJU DZIECKA METODA NDT – BOBATH
Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Piwodzie z Filią w Cetuli
Zespół Szkół w Nowym Folwarku
Arteterapia – leczenie przez sztukę
prezentacja dotychczasowych systemów edukacyjnych oraz praktyk dydaktyczno-wychowawczych i opiekuńczych w Wielkiej Brytanii i w Polsce, ocena bazowa sytuacji.
W życiu człowieka dominują trzy formy aktywności – zabawa, nauka i praca. Każda z tych form występuje na każdym jego etapie w zróżnicowanym nasileniu,
Oferta edukacyjna dla nauczycieli historii i wiedzy o społeczeństwie SP i G na rok szkolny /201 5.
PROGRAM PRZEDMIOTU KIERUNKOWEGO W KSZTAŁCENIU NAUCZYCIELI WYCHOWANIA FIZYCZNEGO TRYB, ROK STUDIÓW STACJONARNE, I ROK, SEMESTR II Wykład nr 2 WROCŁAW 2015.
Terapia SI jako metoda wspomagająca rozwój dziecka
PROGRAM ROZWOJU PRZEDSZKOLA NA ROK 2013/2014 Przedszkole Miejskie nr 86 w Łodzi.
Organizacja pracy z dziećmi niepełnosprawnymi w Szkole Podstawowej Nr 2 w Parczewie Parczew, r.
Czarodziejskie Mandale
Program edukacji teatralnej Dla dzieci i rodziców Realizowany przez Przedszkole Niepubliczne Promyczek w Olsztynie Autorstwa AGNIESZKI KOŁODYŃSKIEJ.
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA ZAWODOWEGO.
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka i jego rodziny
Rola rehabilitacji w leczeniu dzieci z FASD.
TERAPIA PEDAGOGICZNA.
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
Klasa pierwsza to start uczniów do samodzielnego i naukowego poznania świata. W trakcie aktywnego udziału w zajęciach.
Grażyna Redlisiak Ośrodek Terapii i Szkoleń AMIKUR Warszawa, ul. Ogrodowa 42/
Zajęcia taneczne w Przedszkolu Miejskim nr 4
WSZYSTKO CO POWINIENEŚ WIEDZIEĆ O WSPÓŁPRACY Z BRAINOBRAIN
TERAPIA PSYCHOMOTORYCZNA
METODA RUCHU ROZWIJAJĄCEGO WERONIKI SHERBORNE
Oddział Przedszkolny w roku szkolnym 2017/2018 Szkoła Podstawowa nr 221 im. Barbary Bronisławy Czarnowskiej Ogrodowa 42/44, Warszawa.
Rodzaj innowacji: innowacja pedagogiczna Czas realizacji: roczny cykl listopad 2015 –listopad 2016 Zakres innowacji – uczniowie szkoły podstawowej 2.
Oddział przedszkolny w Szkole Podstawowej nr 222 im. Jana Brzechwy
Integracja sensoryczna
Oddział Przedszkolny Szkoła Podstawowa nr 221 im
ŚWIETLICA SZKOLNA SZKOŁA PODSTAWOWA NR 150
DLACZEGO RUCH JEST TAK WAŻNY DLA NASZEGO ZDROWIA ?
Oddział Przedszkolny w roku szkolnym 2019/2020 Szkoła Podstawowa nr 221 im. Barbary Bronisławy Czarnowskiej Ogrodowa 42/44, Warszawa.
EKONOMOIŚ Zajęcia taneczne w Dąbrowie Górniczej
Oddział Przedszkolny w roku szkolnym 2019/2020 Szkoła Podstawowa nr 221 im. Barbary Bronisławy Czarnowskiej Ogrodowa 42/44, Warszawa.
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Webquest 2019 Z matematyka po zdrowie. .. Aktywność fizyczna jest niezbędna do prawidłowego działania procesów metabolicznych oraz fizjologicznych. Rezygnacja.
Zapis prezentacji:

Edukacja przez ruch wg Doroty Dziamskiej

„Edukacja przez ruch” to system form i metod kształcenia oraz terapii, który wykorzystuje naturalny, spontaniczny ruch organizmu. Człowiek rusza się, a więc przez ruch uaktywnia zmysły, dzięki którym poznaje otaczający go świat.

Narzędziem edukacji przez ruch jest koło integracji sensorycznej, czyli koło zintegrowanego ruchu organizmu

-integracja sensoryczna-to spójność wykonywanych czynności, współwykonywanie, jednoczesność ( dzieci patrzą, słuchają, kreślą, chodzą, dotykają) -integracja sensoryczna, spójność podejmowanych czynności, proporcja w aktywizowaniu zmysłów-to podstawy holistycznych systemów edukacyjnych -to ruch zapewnia zintegrowany sposób uczenia się organizmu, ruch wzmacnia koncentrację bo dotlenia mózg, bez ruch nie mogą pracować zmysły-nie ma możliwości aby w momencie ruchu nie pracowały zmysły -podczas zajęć ruch powinien być zaplanowany, rytmiczny, dopełniony muzyką lub z niej wyprowadzony

Każde zajęcie zawiera: 1.ćwiczenia o charakterze graficznym lub manipulacyjnym-rytmicznie wykonywane przy optymalnym ruchu ciała 2.swobodne działanie z wykorzystaniem różnych technik plastycznych, prowadzące do powstania karty pracy 3.zestawieni indywidualnych kart pracy w kartę zespołową, swobodna rozmowa na jej temat 4.wykorzystanie powstałej karty pracy do przemyślanej analizy, dzięki której możemy zaplanować kolejne formy działania dzieci podczas zajęć

Edukacja przez ruch wykorzystuje 3 podstawowe formy aktywności dzieci: 1.ćwiczenie - doskonali poszczególne funkcje organizmu, np. kreślenie, tupanie, skakanie 2.zabawę -zawiera kilka ćwiczeń, np.w zabawie „Deszcz nad miastem”- dzieci chodzą wokół stołu, kreślą rytmicznie kropki ręką lewą i prawą 3.grę -składa się z kilku ćwiczeń wg. określonych zasad (np. ograniczenie czasu ich wykonania)

Zasady tworzenia zabaw na podstawie systemu Edukacja przez ruch:

1. Ćwiczenia powinny być wykonywane w grupie; 2 1.Ćwiczenia powinny być wykonywane w grupie; 2.Ćwiczenia powinny być wykonywane według określonej procedury ruchu, najlepiej rytmicznie przy muzyce; 3.Zaplanowany ruch powinien być ruchem naturalnym wynikającym z potrzeby ruszania się w danej fazie rozwojowej; 4.Ćwiczenie powinno się realizować poprzez dotyk i manipulację; 5.Wprowadzanie ćwiczenia odbywa się poprzez ruch przedstawiony przez prowadzącego zajęcia - staje się prezentacją zasad zabawy lub gry. 6.Każda rytmiczna zabawa ma określoną procedurę ruchu i sposób wzajemnych zachowań, prowadzący do powstania zabawki dydaktycznej, karty pracy, materiału lub pomocy dydaktycznej do dalszej pracy. 7.Prowadzący przygotowuje zabawy i gry:  rytmiczną zabawę dydaktyczną wykorzystującą ruch wybranych części ciała (np. ręki, nogi); kinezjologiczną grę dydaktyczną wykorzystującą optymalny ruch całego ciała. 

ZALETY SYSTEMU: Rytm towarzyszący ćwiczeniom ułatwia wykonywanie czynności, zwiększa ogólną koordynację ruchową, co wpływa na integrację układu sensorycznego. Ruch naprzemienny usprawnia pracę obu półkul mózgowych, zapewniając możliwość lepszego odbierania i interpretowania bodźców budujących wiedzę.

LITERATURA Edukacja przez ruch LITERATURA Edukacja przez ruch. Fale, spirale, jodełki, zygzaki   Edukacja przez ruch. Kropki, kreski, owale, wiązki   Edukacja przez ruch. Zabawy z papierowym wachlarzem (książka + CD)  Dorota Dziamska • Wydawnictwo: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne Zbieram Poszukuję Badam. Część 1 i 2(płyta CD)  Kinezjologiczny System Kształcenia i Terapia Edukacja Przez Ruch Dorota Dziamska • Wydawnictwo: Carrantuohill