Edukacja wczesnoszkolna w świetle najnowszych przepisów prawa oświatowego oraz kierunków polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2013/14 9 września.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
„BEZPIECZNY PRZEDSZKOLAK”
Advertisements

NADZÓR PEDAGOGICZNY W ROKU SZKOLNYM 2012/2013
E-nauczyciel Rozwijanie umiejętności nauczycieli z zakresu wykorzystania TIK na lekcjach Rządowy Program "Cyfrowa Szkoła” oraz Certyfikacja e-Nauczycieli.
Technologia informacyjna według MENiS
Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki
KONFERENCJA METODYCZNA pod hasłem Diagnostyka i ewaluacja - konieczność czy potrzeba?  Organizatorzy: Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Koninie Miejski.
Zasady wyboru podręczników przez nauczycieli.
Kształcenie według nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach Konferencja metodyczna dla nauczycieli przedmiotów zawodowych w roku szkolnym 2012/2013.
Prawa dziecka/ucznia niepełnosprawnego wynikające z przepisów prawa oświatowego opracowała: Iwona Kapczyńska.
Realizacja projektu w szkołach w roku szkolnym 2010/2011 Ewa Grela Dyrektor Projektu.
P RAWA DZIECKA NIEPEŁNOSPRAWNEGO O PRACOWANIE : M ARIA R USIN – ST. W IZYTATOR K URATORIUM O ŚWIATY W R ZESZOWIE R ZESZÓW – GRUDZIEŃ
Zasady konstruowania programów projakościowych
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
STRATEGIA ROZWOJU PRZEDSZKOLA MIEJSKIEGO NR 29 IM
„Nowy system doskonalenia nauczycieli w powiecie pułtuskim”
Zasady prowadzenia innowacji pedagogicznych w szkołach/placówkach regulują:
OŚRODEK DOSKONALENIA NAUCZYCIELI w SŁUPSKU
Nowoczesne technologie w edukacji Andrzej Matuła
Praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych
PODSTAWY PRAWNE PRACY Z UCZNIEM O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
Konferencja 10 października 2012 Organizacja pracy w roku szkolnym 2012/2013.
WYDZIAŁ KSZTAŁCENIA PRZEDSZKOLNEGO, PODSTAWOWEGO I GIMNAZJALNEGO Gdańsk, dnia 26 sierpnia 2008 r. Kuratorium Oświaty w Gdańsku.
Indywidualne nauczanie
Osiągnięcie przez szkoły i placówki warunków do pełnej realizacji kształcenia ogólnotechnicznego, zawodowego i wychowania komunikacyjnego. Cele szczegółowe:
WYMAGANIA WOBEC M. IN. SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH: I
NADZÓR PEDAGOGICZNY KURATORA OŚWIATY
ale (a może przede wszystkim)
Nadzór pedagogiczny a nowy system doskonalenia nauczycieli
Rola wspomagania na etapie diagnozowania, planowania, monitorowania i ewaluacji potrzeb szkoły/placówki. Suwałki, r.
Mam 6 lat Chcę poznawać świat
Dla Zasadniczej Szkoły Wielozawodowej w Obornikach Śląskich
Kuratorium Oświaty w Warszawie Wydział Zwiększania Szans Edukacyjnych
- 1 - Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Priorytet III.
- 1 - Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Priorytet III.
Nowa jakość doskonalenia – wsparcie rozwoju szkół w powiecie mieleckim POWIAT MIELECKI / CENTRUM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO I DOSKONALENIA NAUCZYCIELI Wspomaganie.
UCZEŃ NIEPEŁNOSPRAWNY W SZKOLE OGÓLNODOSTĘPNEJ
INDYWIDUALIZACJA PROCESU NAUCZANIA I WYCHOWANIA UCZNIÓW
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka. II. DLA TWOJEGO DZIECKA OD WRZEŚNIA W SZKOLE … III. POWINIENEŚ WIEDZIEĆ, ŻE … I. JUŻ TERAZ NAJMŁODSZY UCZEŃ.
PROGRAMY NAUCZANIA INNOWACJE PEDAGOGICZNE PROGRAMY AUTORSKIE
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
SZKOŁA PODSTAWOWA IM. K. MAKUSZYŃSKIEGO W WIECHLICACH SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE ROK SZKOLNY 2013/2014.
Organizacja pracy z dziećmi niepełnosprawnymi w Szkole Podstawowej Nr 2 w Parczewie Parczew, r.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
„Rozwój doskonalenia nauczycieli w powiecie augustowskim” Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.5. Kompleksowe wspomaganie szkół Projekt.
DIAGNOZA - DOSKONALENIE - ROZWÓJ Diagnoza – Doskonalenie – Rozwój. Kompleksowe wspomaganie szkół i przedszkoli powiatu rypińskiego. Priorytet III Wysoka.
Informacja na temat oferty Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Zielonej Górze w roku szkolnym 2014/2015.
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
Śląska Sieć Szkół Promujących Zdrowie. Postawa prawna edukacji prozdrowotnej i promocji zdrowia Podstawę prawną programów z zakresu edukacji prozdrowotnej.
NIŻAŃSKI PROGRAM WSPIERANIA SZKÓŁ Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty, Działanie 3.5 Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół Projekt współfinansowany.
„WSPÓŁPRACA-DOSKONALENIE-SAMOKSZTAŁCENIE. Kompleksowy program wspierania rozwoju szkół i przedszkoli w powiecie kolbuszowskim” KONKURS NR 1/3.5/POKL/2012.
1 Plan nadzoru pedagogicznego Lubelskiego Kuratora Oświaty na rok szk. 2015/2016 wynikający z podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Spotkanie SORE z Radą Pedagogiczną 1. Założenia programu 2.
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Wspomaganie w nadzorze pedagogicznym
Informacja na temat oferty Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Zielonej Górze w roku szkolnym 2017/2018.
Informacja na temat oferty Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Zielonej Górze w roku szkolnym 2016/2017.
Zmiany w prawie oświatowym
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna a kształcenie specjalne
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
  „Bezpośrednie wspomaganie szkół poprzez kompleksowe doskonalenie nauczycieli- drogą do sukcesu edukacyjnego uczniów Powiatu Tarnowskiego” Realizowany.
BEZPIECZNA SZKOŁA+ 20 marca 2018 r..
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Rola Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w procesie wsparcia ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Kontrola i ewaluacja zajęć wychowania fizycznego
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
Anna Kowalska, SP w Koszalinie
Zapis prezentacji:

Edukacja wczesnoszkolna w świetle najnowszych przepisów prawa oświatowego oraz kierunków polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2013/14 9 września 2013

Obowiązujące rozporządzenia Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2013 w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 20 sierpnia 2010 zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych Rozporządzenie MENiS z 21 czerwca 2012r. w sprawie dopuszczania do użytku w szkole programów wychowania przedszkolnego i programów nauczania oraz dopuszczania do użytku szkolnego podręczników Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół

Kierunki polityki oświatowej państwa

Wspieranie rozwoju dziecka młodszego w klasach i-iii Indywidualizacja nauczania Zabawa jako jedna z najważniejszych form pracy na zajęciach Nauczanie wielozmysłowe Troska o rozwój emocjonalny dziecka

Edukacja zdrowotna – podstawowe pojęcia Wiedza Nawyk Przekonanie Postawa Umiejętności ( zdrowia fizycznego i psychospołecznego) Zachowania zdrowotne Prozdrowotny styl życia Dbałość o zdrowie Pomocna literatura „Organizacja i realizacja edukacji zdrowotnej w szkole”, red. B.Woynarowska strona ORE

współczesna edukacja zdrowotna uwzględnia wszystkie wymiary zdrowia: fizyczne psychiczne (radzenie sobie ze stresem, budowanie poczucia własnej wartości, techniki relaksacyjne) społeczne ( umiejętności interpersonalne, komunikacja)

Edukacja zdrowotna i bezpieczeństwo w podstawie programowej „wychowanie fizyczne i edukacja zdrowotna” (wymagania szczegółowe) wie, że choroby są zagrożeniem dla zdrowia i że można im zapobiegać poprzez: szczepienia ochronne, właściwe odżywianie się, aktywność fizyczną, przestrzeganie higieny; właściwie zachowuje się w sytuacji choroby; w zakresie bezpieczeństwa i higieny osobistej: rozumie potrzebę stosowania koniecznych dla zdrowia zabiegów higienicznych (np. mycie zębów, codzienne mycie całego ciała), dba o czystość odzieży (pamięta o zmianie bielizny, skarpet), przestrzega zasad bezpiecznego zachowania się w trakcie zajęć ruchowych; posługuje się przyborami sportowymi zgodnie z ich przeznaczeniem, potrafi wybrać bezpieczne miejsce do zabaw i gier ruchowych; wie, do kogo zwrócić się o pomoc w sytuacji zagrożenia zdrowia lub życia.

Edukacja społeczna zna niektóre zagrożenia ze strony innych ludzi; wie, do kogo i w jaki sposób należy się zwrócić o pomoc; zna zagrożenia ze strony ludzi; potrafi powiadomić dorosłych o wypadku, niebezpieczeństwie; zna numery telefonów: pogotowia ratunkowego, straży pożarnej, policji oraz ogólnopolski numer alarmowy 112.

Zajęcia praktyczno-techniczne   zna zagrożenia wynikające z niewłaściwego używania sprzętów, urządzeń, leków, środków czystości i ochrony roślin itp.; ostrożnie się z nimi obchodzi, wie, jak należy bezpiecznie poruszać się na drogach (w tym na rowerze) i korzystać ze środków komunikacji; orientuje się, jak trzeba zachować się w sytuacji wypadku, np. powiadomić dorosłych.

Edukacja przyrodnicza dba o zdrowie i bezpieczeństwo swoje i innych, (na miarę swoich możliwości); orientuje się w zagrożeniach ze strony roślin i zwierząt, a także w zagrożeniach typu powódź, huragan, śnieżyca, lawina itp.; wie, jak trzeba zachować się w takich sytuacjach.  

Zajęcia komputerowe wie, jak trzeba korzystać z komputera, żeby nie narażać własnego zdrowia; stosuje się do ograniczeń dotyczących korzystania z komputera. zna zagrożenia wynikające z korzystania z komputera, Internetu i multimediów: wie, że praca przy komputerze męczy wzrok, nadweręża kręgosłup, ogranicza kontakty społeczne, ma świadomość niebezpieczeństw wynikających z anonimowości kontaktów i podawania swojego adresu, wie, jak groźne jest uzależnienie od komputera.

Przykłady realizacji edukacji zdrowotnej i bezpieczeństwa Innowacja metodyczna „Wiem co jem, zdrowo się odżywiam.” Olimpiada sportowa z udziałem rodziców „Dzień Jabłka” – Festyn promujący zdrowie Wycieczki terenowe Spotkania z policjantem strażakiem pracownikiem Straży Miejskiej, lekarzem i pielęgniarką Warsztaty dla nauczycieli z gimnastyki korekcyjnej ( wykorzystanie elementów korektywy na zajęciach wych. fiz. oraz w czasie przerw śródlekcyjnych) Warsztaty kulinarne dla rodziców i dzieci Konkursy o zdrowiu Zdrowe śniadanie

Realizacja zewnętrznych programów i projektów Projekty ogólnopolskie „Szkoła Promująca zdrowie” „Mleko w szkole”, „Owoce i warzywa w szkole” „Ratujemy i uczymy ratować” ( podchody z elementami udzielania pierwszej pomocy) „Smok Mądragon daje radę” Bezpieczeństwo w sieci „Mamo, tato nie pal przy mnie” Program „Porcja Pozytywnej Energii’

Decyzja o realizacji w szkole programu edukacyjnego dotyczącego różnych aspektów zdrowia, oferowanego przez organizacje spoza szkoły, powinna wynikać ze specyficznych potrzeb uczniów w danej szkole. W wyborze programów należy brać pod uwagę jego jakość. Jednym z kryteriów tej jakości, jest to, czy autorzy programu dokonali ewaluacji jego wyników. Programy edukacyjne „zewnętrzne” powinny być powiązane z konkretnymi treściami podstawy programowej kształcenia ogólnego. Po wdrożeniu programu należy sprawdzić – czy i jakie są jego efekty – i na tej podstawie podjąć decyzję o kontynuacji realizacji danego programu.

Program Porcja pozytywnej energii Adresaci: uczniowie szkół podstawowych, nauczyciele, rodzice Organizator: FPH PAULA –producent naturalnych chipsów

Ideą programu jest nauka dostarczania dzieciom dobrej ENERGII ,pochodzącej z naturalnych źródeł, niezbędnej do prawidłowego rozwoju i dobrego samopoczucia każdego dnia. Założenia: promocja zdrowego odżywiania i aktywnego stylu życia

Zasady uczestnictwa Zgłoszenie na stronie internetowej: http://www.porcjapozytywnejenergii.pl Nauczyciel otrzymuje bezpłatne materiały metodyczne ( plakaty, plansze, książeczki kulinarno-edukacyjne, płyta CD z materiałami edukacyjnymi i scenariuszami zajęć, gadżety dla uczniów) Nauczyciel przeprowadza z dziećmi zajęcia w oparciu o wybrany scenariusz

Udział w konkursie Przygotowanie pracy konkursowej o tematyce społecznej nawyki żywieniowe, zachowania konsumenckie, aktywność fizyczna a zdrowie, ochrona środowiska i działania proekologiczne, w jednym z formatów: Plakat Komiks Film wydarzenie społeczne Zwycięzcy otrzymują cenne nagrody

- strona dla dzieci chrupsy.pl

uczniowie niepełnosprawni Uczniowie z upośledzeniem umysłowym Uczniowie niewidomi i słabo widzący Uczniowie niesłyszący i słabo słyszący Uczniowie z autyzmem Uczniowie z niepełnosprawnością ruchową Pomocna literatura: Jak organizować edukację uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi? Warszawa 2010

Kierunki realizacji zadań z zakresu nadzoru pedagogicznego obejmują:

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 7 lutego 2012 r ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 7 lutego 2012 r. w sprawie ramowych planów nauczania ogólnego szkołach publicznych W trzyletnim okresie nauczania (I etap – edukacja wczesnoszkolna) poszczególne obowiązkowe zajęcia edukacyjne należy zrealizować co najmniej w wymiarze: – edukacja polonistyczna, społeczna, przyrodnicza, matematyczna i zajęcia techniczne – łącznie 1150 godzin; – język obcy – 190 godzin – edukacja muzyczna – 95 godzin – edukacja plastyczna – 95 godzin – zajęcia komputerowe – 95 godzin – wychowanie fizyczne – 290 godzin

PROJEKT O NOWEJ FORMIE WSPOMAGANIA SZKÓŁ Sieci współpracy ( koordynator sieci) Szkolny Organizator Rozwoju Edukacji SORE

Sieci współpracy i samokształcenia Tworzenie łączących szkoły sieci to innowacyjna metoda wspierająca wymianę doświadczeń i dobrych praktyk pomiędzy nimi. Przed dyrektorami szkół i nauczycielami otwierają się nowe możliwości pozyskiwania potrzebnej im wiedzy i pomocy w radzeniu sobie z codziennymi wyzwaniami.

Działania w ramach sieci współpracy oraz przy współudziale sore Kompleksowa diagnoza potrzeb szkoły w zakresie doskonalenia i rozwoju Udział w zaplanowanych szkoleniach Współpraca z innymi placówkami (wymiana doświadczeń w formie bezpośredniej oraz na platformie informatycznej ewaluacja

Procesowe wspomaganie szkół odn Kalisz Tematy do realizacji zgodnie z zapotrzebowaniem szkół/placówek, które nie realizują projektu dofinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013, Priorytet III „Wysoka jakość systemu oświaty”, Działania 3.5 – „Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół”.

tematy 1. Pierwszy/drugi rok pracy dyrektora szkoły 2. Jak i po co prowadzić ewaluację wewnętrzną. 3. Jak efektywnie wykorzystać wyposażenie i warunki lokalowe szkoły. 4. Współpraca nauczycieli w prowadzeniu procesów edukacyjnych. 5. Efektywna organizacja pracy zespołów nauczycielskich. 6. Doradztwo edukacyjno-zawodowe w szkole. 7. Szkoła promuje wartość edukacji. 8. Nauczyciel 45+. 9. Rodzice są partnerami szkoły. 10. Współpraca szkoły ze środowiskiem lokalnym. 11. Projekt edukacyjny w szkole. 12. Wykorzystanie TIK na zajęciach edukacyjnych – bezpieczny Internet. 13. Praca z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. 14. Praca z uczniem zdolnym.

15. Praca z uczniem młodszym. 16. Budowa koncepcji pracy szkoły. 17. Postawy uczniowskie – jak je kształtować. 18. Wspieranie pracy wychowawców klas – bezpieczna szkoła. 19. Oferta edukacyjna drogą do właściwej realizacji podstawy programowej. 20. Wykorzystanie EWD w ewaluacji wewnętrznej szkoły. 21. Uczeń – aktywny uczestnik procesu uczenia się. 22. Techniki uczenia się i metody motywujące do nauki. 23. Ocenianie kształtujące. 24. Jak pomoc uczniowi osiągnąć sukces edukacyjny