Awans zawodowy nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej w świetle obowiązujących przepisów Autor: Joanna Dembowa.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
WYMAGANA DOKUMENTACJA DO TECZEK AWANSU ZAWODOWEGO
Advertisements

DORADZTWO ZAWODOWE W SZKOLE PONADGIMNAZJALNEJ
Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki
KONFERENCJA METODYCZNA pod hasłem Diagnostyka i ewaluacja - konieczność czy potrzeba?  Organizatorzy: Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Koninie Miejski.
Zasady wyboru podręczników przez nauczycieli.
Kontrole doraźne w roku szkolnym Kontrole doraźne -71 na wniosek : organu prowadzącego szkołę lub placówkę - 4 Rzecznika Praw Obywatelskich.
AWANS ZAWODOWY NAUCZYCIELI
Kuratorium Oświaty w Gdańsku
Kształcenie według nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach Konferencja metodyczna dla nauczycieli przedmiotów zawodowych w roku szkolnym 2012/2013.
Awans zawodowy nauczycieli - terminy
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
Awans zawodowy nauczycieli -kilka uwag
Dokonać kontroli zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków korzystania z obiektów należących do szkoły, w tym bezpiecznych i higienicznych warunków.
Nowy nadzór pedagogiczny Białystok, dnia r.
AWANS ZAWODOWY NAUCZYCIELA
Zasady prowadzenia innowacji pedagogicznych w szkołach/placówkach regulują:
AWANS ZAWODOWY NAUCZYCIELA oprac. Aleksandra Bek i Małgorzata Rzepa
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
PODSTAWY PRAWNE. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 20 sierpnia 2010 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania,
Najważniejsze zmiany w Karcie Nauczyciela
EGZAMINACYJNA CENTRALNA KOMISJA 1 EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE ZAWODOWE.
Konferencja 10 października 2012 Organizacja pracy w roku szkolnym 2012/2013.
WYDZIAŁ KSZTAŁCENIA PRZEDSZKOLNEGO, PODSTAWOWEGO I GIMNAZJALNEGO Gdańsk, dnia 26 sierpnia 2008 r. Kuratorium Oświaty w Gdańsku.
SPRAWY RÓŻNE.
Projekt jako element strategii doskonalenia nauczycieli Ewa Superczyńska Konferencja Doskonalenie nauczycieli powiatu wolsztyńskiego 14 listopada.
EDUKACJA W ZAKRESIE UDZIELANIA PIERWSZEJ POMOCY W SZKOŁACH
AWANS ZAWODOWY NAUCZYCIELA
Awans zawodowy nauczyciela bibliotekarza na stopień nauczyciela dyplomowanego Renata Lipniewska,
Awans zawodowy nauczyciela bibliotekarza na stopień nauczyciela mianowanego Renata Lipniewska,
Awans zawodowy nauczycieli - procedury
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Płock, październik 2014 roku
„ E-valesco znaczy wzmocnić ” Płock, wrzesień 2013 r.
Język obcy w przedszkolu
Zmiany w prawie oświatowym, obowiązujące od dn r.
Priorytety Ministra Edukacji Narodowej i Sportu na rok szkolny 2005/2006.
Akty prawne związane z kształceniem zawodowym – nowe lub nowelizacja obowiązujących Warszawa, 19 sierpnia 2015 DEPARTAMENT KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO I USTAWICZNEGO.
Aktywne doskonalenie – kompleksowe wsparcie dla szkół i przedszkoli we Wrocławiu Program nauczania.
Akty prawne Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r.
1 Zespół opiniodawczo-doradczy do spraw statusu zawodowego nauczyciela „ Jaki awans zawodowy nauczycieli?” Warszawa, 23 czerwca 2010 r.
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
Przygotowanie dokumentacji: podstawa prawna
Ewaluacja w nadzorze pedagogicznym
Dorobek zawodowy nauczyciela kontraktowego mgr Nataliya Hrynchyshyn Gościno, lipiec 2005.
Debata z udziałem dyrektorów szkół i placówek oświatowych maj/czerwiec 2016 r.
Ewaluacja w pracy nauczyciela
Wspomaganie w nadzorze pedagogicznym
Kształcenie dualne.
Doradztwo zawodowe w szkołach
Zasady zgłaszania innowacji pedagogicznej w kontekście
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 października 2009 r. w sprawie wymagań, jakim powinna odpowiadać osoba zajmująca stanowisko dyrektora.
Zmiany w prawie oświatowym
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych.
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo Oświatowe (Dz. U. z 2017 r., poz. 60) Delegatura w Płocku.
Zmiany w statutach przedszkoli po reformie oświaty 2017
Zmiany w procedurze uzyskania stopni awansu zawodowego
CZAS PRACY NAUCZYCIELA GODZINY PONADWYMIAROWE
Awans zawodowy nauczycieli
Aneta Żurek RODN „WOM” Częstochowa
przedstawiciela Wielkopolskiego Kuratora Oświaty
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
Awans zawodowy nauczyciela bibliotekarza na stopień nauczyciela kontraktowego Renata Lipniewska,
- na podstawie materiałów przygotowanych przez Ministerstwo
AWANS ZAWODOWY NAUCZYCIELI Opracowanie Jolanta Bedner
ZMIANY W PRAWIE OŚWIATOWYM – Zmiany w procedurach prowadzenia awansu zawodowego nauczyciela r. LESZEK ZALEŚNY.
Anna Kowalska, SP w Koszalinie
Zapis prezentacji:

Awans zawodowy nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej w świetle obowiązujących przepisów Autor: Joanna Dembowa

Ścieżka awansu zawodowego Nauczyciel stażysta uzyskuje stopień nauczyciela kontraktowego 9 miesięcy praca w szkole – czas na refleksję co najmniej 2 lata Nauczyciel kontraktowy uzyskuje stopień nauczyciela mianowanego 2 lata i 9 miesięcy co najmniej rok Nauczyciel mianowany uzyskuje stopień nauczyciela dyplomowanego Droga awansu zawodowego 10 lat

Podstawy prawne awansu zawodowego ustawa z dnia 26 stycznia 1982 roku – Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2003 r. Nr 118, poz. 1112 ze zmianami) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu  z dnia 1 grudnia 2004 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ1)z dnia 14 listopada 2007 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz. U. z dnia 16 listopada 2007 r. Nr 214, poz.1580)

Powinności nauczyciela stażysty w okresie odbywania stażu (powinny być uwzględnione w planie rozwoju)  1) poznawać organizację, zadania i zasady funkcjonowania szkoły, w tym:   a) przepisy związane z funkcjonowaniem szkoły;    b) sposób prowadzenia dokumentacji obowiązującej w szkole;    c) przepisy dotyczące zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków nauki i pracy;  

Powinności nauczyciela stażysty -cd  2) uczestniczyć jako obserwator w zajęciach prowadzonych przez opiekuna stażu lub innych nauczycieli, w wymiarze co najmniej jednej godziny zajęć w miesiącu, oraz omawiać z prowadzącym obserwowane zajęcia;    3) prowadzić zajęcia z uczniami, w obecności opiekuna stażu lub dyrektora szkoły, w wymiarze co najmniej jednej godziny zajęć w miesiącu, oraz omawiać je z osobą, w obecności której zajęcia zostały przeprowadzone;    4) uczestniczyć w wewnątrzszkolnych formach doskonalenia zawodowego nauczycieli.

Wymagania niezbędne do uzyskania stopnia nauczyciela kontraktowego obejmują:   1) znajomość organizacji, zadań i zasad funkcjonowania szkoły, w której nauczyciel odbywał staż;    2) umiejętność prowadzenia zajęć w sposób zapewniający właściwą realizację statutowych zadań szkoły, w której nauczyciel odbywał staż;    3) znajomość środowiska uczniów, ich problemów oraz umiejętność współpracy ze środowiskiem uczniów;    4) umiejętność omawiania prowadzonych i obserwowanych zajęć.

Dokumentacja stażysty  dokumenty potwierdzające posiadane kwalifikacje zawodowe zaświadczenie dyrektora szkoły o wymiarze zatrudnienia nauczyciela zatwierdzony plan rozwoju zawodowego oraz sprawozdanie z jego realizacji; ocenę dorobku zawodowego za okres stażu

Podczas komisji kwalifikacyjnej stażysta: 1) przedstawia sprawozdanie z realizacji planu rozwoju zawodowego; 2) odpowiada na pytania członków komisji dotyczące wymagań określonych w § 6 ust. 2.

Powinności nauczyciela kontraktowego w okresie odbywania stażu (powinny być uwzględnione w planie rozwoju)  1) uczestniczyć w pracach organów szkoły związanych z realizacją zadań dydaktycznych, wychowawczych, opiekuńczych lub innych wynikających ze statutu szkoły oraz potrzeb szkoły i środowiska lokalnego;    2) pogłębiać wiedzę i umiejętności zawodowe, samodzielnie lub przez udział w różnych formach kształcenia ustawicznego;    3) poznawać przepisy dotyczące systemu oświaty, a w przypadku nauczycieli, o których mowa w art. 1 ust. 1 pkt 2 i ust. 1a Karty Nauczyciela - przepisy dotyczące pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w zakresie funkcjonowania szkoły   - z uwzględnieniem specyfiki typu i rodzaju szkoły, w której odbywa staż.

Wymagania niezbędne do uzyskania stopnia nauczyciela mianowanego obejmują: 1) umiejętność organizacji i doskonalenia warsztatu pracy, dokonywania ewaluacji własnych działań, a także oceniania ich skuteczności i dokonywania zmian w tych działaniach; w przypadku nauczycieli, o których mowa w art. 1 ust. 1a Karty Nauczyciela - umiejętność samodzielnego opracowania indywidualnych planów pracy z dzieckiem i prowadzenia karty pobytu dziecka oraz aktywnego działania w zespole do spraw okresowej oceny sytuacji wychowanków;  2) umiejętność uwzględniania w pracy potrzeb rozwojowych uczniów, problematyki środowiska lokalnego oraz współczesnych problemów społecznych i cywilizacyjnych;

Wymagania niezbędne do uzyskania stopnia nauczyciela mianowanego -cd    3) umiejętność wykorzystywania w pracy technologii informacyjnej i komunikacyjnej;   4) umiejętność zastosowania wiedzy z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki oraz ogólnych zagadnień z zakresu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w rozwiązywaniu problemów związanych z zakresem realizowanych przez nauczyciela zadań;   5) umiejętność posługiwania się przepisami dotyczącymi systemu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w zakresie funkcjonowania szkoły, w której nauczyciel odbywał staż.

Dokumentacja nauczyciela kontraktowego dokumenty potwierdzające posiadane kwalifikacje zawodowe, akt nadania stopnia nauczyciela kontraktowego zaświadczenie dyrektora szkoły( o zatrudnieniu, zatwierdzonym planie rozwoju, ocenie za staż oraz złożonym sprawozdaniu)

Komisja egzaminacyjna przeprowadza egzamin, w czasie którego nauczyciel kontraktowy 1) dokonuje prezentacji dorobku zawodowego; 2) odpowiada na pytania członków komisji dotyczące wymagań określonych w § 7 ust. 2.

Powinności nauczyciela mianowanego w okresie odbywania stażu (powinny być uwzględnione w planie rozwoju) 1) podejmować działania mające na celu doskonalenie warsztatu i metod pracy, w tym doskonalenie umiejętności stosowania technologii informacyjnej i komunikacyjnej;    2) realizować zadania służące podniesieniu jakości pracy szkoły;    3) pogłębiać wiedzę i umiejętności służące własnemu rozwojowi oraz podniesieniu jakości pracy szkoły, samodzielnie lub przez udział w różnych formach kształcenia ustawicznego    - z uwzględnieniem specyfiki typu i rodzaju szkoły, w której odbywa staż.  

Wymagania niezbędne do uzyskania stopnia nauczyciela dyplomowanego obejmują: 1) uzyskanie pozytywnych efektów w pracy dydaktycznej, wychowawczej lub opiekuńczej na skutek wdrożenia działań mających na celu doskonalenie pracy własnej i podniesienie jakości pracy szkoły, a w przypadku nauczycieli, o których mowa w art. 9e ust. 1-3 Karty Nauczyciela - uzyskanie pozytywnych efektów w zakresie realizacji zadań odpowiednio na rzecz oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w związku z zajmowanym stanowiskiem lub pełnioną funkcją;    2) wykorzystywanie w pracy technologii informacyjnej i komunikacyjnej;    3) umiejętność dzielenia się wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami, w tym przez prowadzenie otwartych zajęć, w szczególności dla nauczycieli stażystów i nauczycieli kontraktowych, prowadzenie zajęć dla nauczycieli w ramach wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego lub innych zajęć;

oraz 4) realizację co najmniej trzech z następujących zadań:    a) opracowanie i wdrożenie programu działań edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych lub innych związanych odpowiednio z oświatą, pomocą społeczną lub postępowaniem w sprawach nieletnich,    b) wykonywanie zadań doradcy metodycznego, egzaminatora okręgowej komisji egzaminacyjnej, eksperta komisji kwalifikacyjnej lub egzaminacyjnej dla nauczycieli ubiegających się o awans zawodowy, rzeczoznawcy do spraw programów nauczania, programów wychowania przedszkolnego, podręczników lub środków dydaktycznych, a w przypadku nauczycieli szkół artystycznych - także konsultanta współpracującego z Centrum Edukacji Artystycznej,    c) poszerzenie zakresu działań szkoły, w szczególności dotyczących zadań dydaktycznych, wychowawczych lub opiekuńczych,    

cd.      d) uzyskanie umiejętności posługiwania się językiem obcym na poziomie zaawansowanym, a w przypadku nauczycieli języków obcych - uzyskanie umiejętności posługiwania się drugim językiem obcym na poziomie zaawansowanym, e) wykonywanie zadań na rzecz oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich we współpracy z innymi osobami, instytucjami samorządowymi lub innymi podmiotami,    f) uzyskanie innych znaczących osiągnięć w pracy zawodowej;    5) umiejętność rozpoznawania i rozwiązywania problemów edukacyjnych, wychowawczych lub innych, z uwzględnieniem specyfiki typu i rodzaju szkoły, w której nauczyciel jest zatrudniony.  

Dokumentacja nauczyciela mianowanego: dokumenty potwierdzające posiadane kwalifikacje zawodowe, akt nadania stopnia nauczyciela mianowanego zaświadczenie dyrektora szkoły( o zatrudnieniu, zatwierdzonym planie rozwoju, ocenie za staż oraz złożonym sprawozdaniu) opis i analizę realizacji wymagań określonych w § 8 ust. 2, w szczególności ze wskazaniem uzyskanych efektów, dyplom lub świadectwo potwierdzające zaawansowaną znajomość języka obcego

Komisja kwalifikacyjna dla nauczyciela mianowanego: analizuje dorobek zawodowy nauczyciela mianowanego ubiegającego się o awans na stopień nauczyciela dyplomowanego na podstawie przedłożonej przez nauczyciela dokumentacji oraz przeprowadza rozmowę, podczas której nauczyciel odpowiada na pytania członków komisji dotyczące wpływu działań i zadań zrealizowanych przez nauczyciela w okresie stażu na podniesienie jakości pracy szkoły, w której nauczyciel odbywał staż.    

opiekun stażu Nauczycielowi stażyście i nauczycielowi kontraktowemu odbywającemu staż dyrektor szkoły przydziela spośród nauczycieli mianowanych lub dyplomowanych opiekuna

Zadania opiekuna stażu Zadaniem opiekuna stażu jest udzielanie nauczycielowi pomocy w szczególności w przygotowaniu i realizacji w okresie stażu planu rozwoju zawodowego nauczyciela w opracowaniu projektu oceny dorobku zawodowego nauczyciela za okres stażu ( 14 dni od zakończenia stażu)

Zadania opiekuna stażu  Udział w zajęciach nauczyciela stażysty , prowadzenie zajęć  pokazowych przez opiekuna stażu oraz wspólne analizowanie obserwowanych zajęć . udział w komisji kwalifikacyjnej

Dorobkiem zawodowym nauczyciela są: trwałe, potwierdzone i pozytywnie oceniane rezultaty jego pracy widoczne w rozwoju i sukcesach jego wychowanków oraz w odniesieniu do rozwoju szkoły, w której pracuje, wreszcie wzbogacenie przez niego metod, organizacji i warsztatu pracy własnej i innych nauczycieli.

Ocena dorobku zawodowego nauczyciela powinna mieć trzyszczeblową hierarchiczną strukturę wartości 1) dobro, sukces uczniów, 2) wkład w rozwój konkretnej szkoły, 3) twórcze uczestnictwo w rozwoju zawodowym innych nauczycieli i wkład w ogólny dorobek sytemu edukacji

Kryterium oceny dorobku zawodowego Zgodność z wymaganiami formalno-prawnymi (Stan realizacji wymagań ustalonych przepisami prawa dla każdego stopnia awansu (rozp. MENiS, ) Poprawność merytoryczna (Właściwa interpretacja i rozumienie pojęć oraz terminów prawnych, zawodowych, naukowych i społecznych.

Kryterium oceny dorobku zawodowego –cd. Skuteczność pedagogiczna, społeczna i organizacyjna (Stopień realizacji zamierzeń i przeprowadzonych działań w odniesieniu do korzystnych zmian w osobowości uczniów oraz w organizacji i funkcjonowaniu szkoły, środowiska społecznego i zawodu nauczycielskiego.

Kryterium oceny dorobku zawodowego –cd. Twórcze myślenie (innowacyjność, kreatywność pomysłu i jego realizacji.) Społeczna akceptacja działań nauczyciela ( Oznaki stosunku społeczności, dla których rozwiązania i działania nauczyciela były przeznaczone, np. uczniowie, rodzice, nauczyciele, środowisko zawodowe czy naukowe, np. opinia Rady Rodziców)

Kompetencje nauczyciela Kompetencje merytoryczne (rzeczowe) Kompetencje psychologiczno-pedagogiczne Kompetencje diagnostyczne, związane z poznawaniem uczniów i ich środowiska Kompetencje w dziedzinie planowania i projektowania Kompetencje dydaktyczno-metodyczne Kompetencje komunikacyjne Kompetencje medialne i techniczne Kompetencje dotyczące kontrolowania i oceniania osiągnięć uczniów i pomiaru jakościowego pracy szkoły Kompetencje dotyczące projektowania i oceny programów i podręczników szkolnych Kompetencje autoedukacyjne, szczególnie związane z rozwojem zawodowym i samokształceniem

Źródła: AKTY PRAWNE Józef Pielachowski „Ocenianie dorobku zawodowego nauczyciela”