Polszczyzna dzisiejszej młodzieży Slang wśród Nas

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Kursy języka polskiego i niemieckiego dla dzieci
Advertisements

Dzień Bezpiecznego Internetu
Makieta naszej wspólnoty
Jak język angielski wpływa na współczesną polszczyznę ?
PODSUMOWANIE ZBIORCZE ANKIETY– PROCENTOWY UDZIAŁ ODPOWIEDZI Ankieta została przeprowadzona w 2009 r. wśród uczniów gimnazjum.
POWIEDZ „NIE”- czyli sztuka odmawiania. Asertywność.
Kultura na co dzień.
Elis Podlak Kl. I A Gimnazjum im
Czy masz jakieś określone plany dotyczące przyszłości? a) tak, wiem dokładnie co chcę robić b) nie,nie mam pojęcia co chcę robić c) nie jestem pewien\na,
MULTIMEDIALNY SŁOWNIK
ENCYKLOPEDIE I SŁOWNIKI
„Zero” tolerancji dla przemocy
RODZAJE WYDAWNICTW INFORMACYJNYCH
SŁOWNIKI.
Egzamin gimnazjalny 2013 Języki obce
Sonda na temat nastoletnich ciąż przeprowadzona w ramach zajęć z dziennikarskich źródeł informacji.
Algorytmy.
Projekt LOG-IN Wspólne działania szkoleniowe z zakresu zastosowania nowych mediów i technologii w nauczaniu języków obcych ukierunkowane na tworzenie innowacyjnych.
Komunikacja na skróty Wykonały: Aleksandra Dolaczyńska
Hiszpańskie natchnienia
KLASA OBYWATELSKA Z POSZERZONYM JĘZYKIEM ANGIELSKIM SPRAWOZDANIE Z DZIAŁALNOŚCI ROK SZKOLNY 2011/2012.
Tydzień kultury słowa
NEOLOGIZMY I ICH RODZAJE
Jeśli usuniesz to po przeczytaniu... sprowadzisz na siebie rok nieszczęścia! Ale... jeżeli wyślesz to do (co najmniej) 2 przyjaciół... będziesz mieć 3.
Analiza ankiety ewaluacyjnej I edycji Konkursu Angielsko – Niemieckiego GIMNAZJALNY POLIGLOTA rok szkolny 2012/2013.
ENCYKLOPEDIE I SŁOWNIKI
ANALIZA SPRAWDZIANU Z JĘZYKA ANGIELSKIEGO
„Mamo, tato mówię po angielsku”
Dozwolone są dla Ciebie stronki dostosowane do Twojego wieku.
„DZIEŃ DOBRY” „Dzień dobry” mówimy do sprzedawców, pacjentów w poczekalni, pasażerów w przedziale, wszędzie, gdzie wchodzimy i zastajemy ludzi,
KULTURALNY SYN, CÓRKA, BRAT,SIOSTRA
Techniki efektywnego uczenia – ćwiczenia cd. zajęć 3 Zajęcia 5
Szefowie......kategoria sama w sobie!!
Mówi się, że potrzeba tylko jednej minuty, żeby kogoś zauważyć, jednej godziny, żeby go ocenić i jednego dnia, żeby polubić, ale całego.
Męski Manifest (Raz na zawsze!)
ZESPÓŁ SZKÓŁ OGÓLNOKSZTAŁCACYCH NR 11 W SOSNOWCU PODSUMOWANIE ANKIETY DLA UCZNIA – WARSZTAT PRACY NAUCZYCIELI.
Projekt XVIII Sesji Sejm Dzieci i Młodzieży
LATO Z RADIEM AUDYCJA PROGRAMU PIERWSZEGO POLSKIEGO RADIA
Zasady savoir vivre.
Szefowie......kategoria sama w sobie!!. - Słucham? Że jak, wyślesz mi to mailem?
PROJEKT MŁODY OBYWATEL - BADANIE ZASOBÓW MIASTA Autorzy: Kamila Pazura Beata Boczkowska Michał Tomaszewski.
Zespół Szkół w Mycielewie w projekcie,,Ćwiczę, uczę się, wygrywam.
Komendy SQL do pracy z tabelami i bazami
Witamy w Gimnazjum Nr 3 im. Fryderyka Chopina w Sochaczewie.
WULGARYZMY WŚRÓD MŁODZIEŻY
Wymiana 2014.
Zasoby internetowe Oxford University Press Niniejsza prezentacja podaje krótki opis Oxford Dictionaries online. Mówi o tym, czym są Oxford Dictionaries.
Zasady pisania listu nieformalnego
Savoir vivre.
Prezentacja Aleksandra Klyszcz 1013.
WITAMY. WALORY NASZEJ SZKOŁY Nauka w kameralnych klasach – indywidualizacja procesu nauczania, co jest szczególnie ważne w klasach najmłodszych Jednozmianowość.
NEOLOGIZMY I ICH RODZAJE
Podsumowanie wyników ankiety przeprowadzonej wśród uczniów na temat: PSO, WSO - przestrzeganie zasad oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz.
COMENIUS ECO&ART PREZENTACJA MULTIMEDIALNA
Przeprowadzona w Gimnazjum nr 2 NOWY S Ą CZ.  Samodzielne decyzje ucznia dotyczące spraw uczniów i szkoły, uczniów  Współdecydowanie w sprawach.
POWITANIE POŻEGNANIE WAŻNE ZWROTY
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Nasze portrety – pozory a rzeczywistość.
i obywatelskich uczniów ”
”FALSE FRIENDS” (Źródła ilustracji:
EUROPEJSKI DZIEŃ JĘZYKÓW OBCYCH JAK SIĘ UCZYĆ EFEKTYWNIE?
Każdego miesiąca. każdego miesiąca Dobre słowo rozwesela serce człowieka, nie oszczędzaj miłych słów - wiele ludzi na nie czeka!
Dlaczego warto uczy ć si ę j ę zyków obcych?. 6 języków, których najczęściej się uczymy.
Języki obce.
Wiersze na Dzień Dobrego Słowa
Rozwój mowy dziecka.
Z UMIEJĘTNOŚCI JĘZYKOWYCH PO PRAKTYKACH ZAGRANICZNYCH W LIPSKU
Hiszpańskie natchnienia
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego
Jak mądrze surfować w SIECI?
Zapis prezentacji:

Polszczyzna dzisiejszej młodzieży Slang wśród Nas Katarzyna Rzepa Kl. I A Gimnazjum im. Adama Mickiewicza w Brodach IX Międzygimnazjalna Sesja Językowa Brody, 17.12.2012 r.

Jak powstaje i skąd się bierze? Język ten jest tworzony przez najmłodsze pokolenia. Kiedyś był on oznaką wolności, ale teraz jest dużo bardziej rozwinięty , szybciej też powstają nowe zwroty, wyrazy i wyrażenia. Teraz najczęściej są to spolszczone lub pozostawione bez zmian słowa angielskie, a kiedyś były one „brane” z języków rosyjskiego i niemieckiego, lecz rzadziej zmieniane. Jednym z przykładów wyrazu z „nowego” slangu może być „dżampreza” - pochodzi od angielskiego „jump” i jest całkowicie spolszczony. Was, was kapusta i kwas teraz mi zażyłaś- brak mi już słów Whatever

Język młodzieży-slang- określany jest przez wielu językiem wulgarnym, ale dlaczego? Niewiele osób ma pojęcie, skąd on pochodzi, a jest to język- jak już wspomniałam wcześniej- wywodzący się z języka angielskiego, ale także ze słownictwa używanego w więzieniach. W każdej grupie społecznej te same wyrazy mogą mieć inne znaczenia, a więc wszystkie słowniki slangu (nawet najnowsze) nie są dobre, bo młodzież i tak je „unowocześni” lub zmieni znaczenie.

Przykłady wtargnięcia języka angielskiego w polszczyznę: Baz zmiany znaczenia: Ze zmianą znaczenia: Speak-spikać- mówić, Before- przed, biforka- impreza przed imprezą, Sorry- sory –przepraszam, After- później, afterka- impreza po imprezie. Look- lukać/-nąć- patrzeć, Wait- łeitać- czekać, Nice- najs- miłe/-ło.

Skróty: Polskie: Angielskie: Ok- okay- dobrze Nwm- nie wiem Tb- tobie Cb- ciebie Zw- zaraz wracam Jj- już jestem Bk- beka- (śmieszne zdarzenie) Ok- okay- dobrze Sql- school ( w wymowie brzmi mniej więcej- skul)- szkoła Su- see you- do zobaczenia Brb –be right back- zaraz wracam Thx- thanks- dzięki

Wyrazy i sformułowania powstałe w slangu (nie wszędzie mają to samo znaczenie): Fajnie- określenie ogólne; świetnie, ma wiele znaczeń Nara- cześć (pożegnanie) Rozkminiać- próbować zrozumieć Kumać, czaić (bazę)- rozumieć coś Orient- uważaj Fura- auto Spadaj- idź sobie Git/gites- dobra Żal- często się mówi „żal mi ciebie” co ma znaczyć, że nam jest kogoś szkoda, jego zachowania lub wyglądu Kolo- kolega Masakra- coś strasznego Ale wypas- coś w porządku Siema- cześć (przywitanie)

Fajnie Słowo fajnie jest chyba najczęściej używane wśród młodzieży. Ma ono znaczenie ogólne, że coś jest pozytywne. Można je rozumieć jako coś świetnego, ładnego, dobrego, ciekawy, miły, przyjemny oraz jak by to powiedziała młodzież: superowy, czadowy, ekstra, wypasiony, bajerancki, a nawet odlotowy i wyczesany. Gdy nauczyciel pyta ucznia, jak było na wycieczce, najczęstsza odpowiedź, jaka pada, to właśnie „fajnie”, co można rozumieć, że taka osoba ma bardzo ubogi zasób słownictwa, ale też, że brak jej słów do opisania, bo było tak świetnie. Musimy więc pamiętać, że nie każdy może wiedzieć, co znaczy „fajnie”, a starsze od nas osoby mogą pomyśleć, że nie znamy innych słów niż „fajnie” i „super”.

Należy pamiętać, że nie każdy wyraz ma to samo znaczenie wśród innych społeczeństw!

Bibliografia: http://forum.o2.pl/temat.php?id_p=4747593&start=o http://www.palacmlodziezy.pl/angielski_zapisy_2012-2013.htm http://www.profesor.pl/mat/n12/pokaz_material_tmp.php?plik=n12/n1 2_a_konik_041028_2.php&id_m=13718 http://www.deon.pl/czytelnia/czasopisma/byc-dla- innych/art,7,krejzolskie-klimaty-czyli-jezyk-wspolczesnej- mlodziezy.html http://www.rp.pl/artykul/558277.html http://opole.gazeta.pl/opole/1,35089,11445769,Najki_z_Samotraki___cz yli_prof__Miodek_o_polszczyznie.html http://www.tiptoptens.com/2011/07/22/10-most-popular-american- slang/