Program Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007 – 2013

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Formy wsparcia dla pracodawców oferowane przez
Advertisements

Oś 3 Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej 2 listopad 2009 r.
Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Programów Rozwoju Obszarów Wiejskich.
Umowa ramowa - Nazwa UMOWA O WARUNKACH I SPOSOBIE REALIZACJI LOKALNEJ STRATEGII ROZWOJU OBSZARÓW RYBACKICH.
Kontrola/ wizytacja w miejscu projektów (ze szczególnym uwzględnieniem wizytacji projektów na etapie rozpatrywania wniosku o przyznanie pomocy). Urząd.
Nowe możliwości finansowania inwestycji z PROW
Ryczałtowa metoda rozliczania kosztów ogólnych w ramach projektów w Działaniu 1.4 Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, Dział Finansowy.
Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego Ministerstwo Gospodarki i Pracy Komitet Monitorujący ZPORR 5. posiedzenie POMOC TECHNICZNA Warszawa,
POMOC TECHNICZNA Kwiecień 2004 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej.
Szczegółowe omówienie działania Funkcjonowanie lokalnej grupy działania w ramach PROW
Ocena funkcjonowania Lokalnych Grup Działania realizujących Lokalną Strategię Rozwoju w ramach PROW 2007 – 2013 czerwiec 2012 r. Wydział Leader DROW Ministerstwo.
Spotkanie informacyjne dla potencjalnych Beneficjentów Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki KONKURSY PILOTAŻOWE ogłoszone przez Wojewódzki Urząd Pracy.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet IV Szkolnictwo wyższe i nauka Działanie 4.2 Patrycja Dukaczewska.
Ewidencja przebiegu pojazdu
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r. 1 Obowiązki Beneficjenta wobec IZ RPO WD wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wrocław, 9-10 grudnia 2008 r. Przedsięwzięcia z zakresu współpracy międzynarodowej i międzyregionalnej w.
Fot. MS Office Clipchart Gallery
FUNKCJONOWANIE 2011 – ROZLICZANIE maj 2011 r.. Wykorzystanie środków PROW Świętokrzyskie.
Koszty kwalifikowalne marzec 2010 r. Wydział Leader DROW Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi w ramach działania Funkcjonowanie lokalnej grupy działania,
Urząd Miasta Ostrowiec Świętokrzyski Kielce 12 marca 2009 r.
WNIOSKÓW DOFINANSOWYWANYCH
Priorytet II Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach Działanie 2.6. Regionalne Strategie Innowacyjne i transfer wiedzy Departament Rozwoju Regionalnego.
Wdrażanie projektów współpracy Beata Krajewska Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
Stypendium Marii Curie
Plan Działania KSOW dla województwa lubuskiego na lata
Koszty kwalifikowalne małych projektów tj. operacji, które nie odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach działań Osi 3., ale przyczyniają się do.
Sekretariat Regionalny Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich Województwa Warmińsko-Mazurskiego Regulamin dotyczący realizacji działań w ramach Planu Działania.
Konsultacje Planu Działania Sekretariatu Regionalnego KSOW Województwa Kujawsko-Pomorskiego Przysiek, 19 grudnia 2013 r.
Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego Departament Środowiska i Rozwoju Obszarów Wiejskich 1 Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego Zagadnienia.
Świlcza, r.. Ocena formalna wniosków Ocena merytoryczna wniosków Ocena strategiczna wniosków Wybór projektów do dofinansowania Urząd Marszałkowski.
Małe projekty Szkolenie beneficjentów 28 marca 2014 r. Wstęp – podstawowe informacje.
Zmiana rozporządzeń dla działań 413 i 431 Maj 2014 r. Wydział Leader DROW Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
Człowiek najlepsza inwestycja Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego MODERNIZACJA KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO.
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA ROLNICTWA I ROZWOJU WSI z dnia 9 marca 2012 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania.
Działania samorządu województwa (Wojewódzkiego Urzędu Pracy) na rzecz promocji zatrudnienia i rozwoju przedsiębiorczości Zielona Góra, 08 kwietnia 2009.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Współpraca PROW
3. Kwalifikowlaność wydatków w ramach Poddziałania POKL Anna Broniarek Zespół Instrumentów Szkoleniowych Warszawa, dnia 23 kwietnia 2008 roku.
Kluczowe zagadnienia związane z wyborem LGD do realizacji LSR Łukasz Tomczak ,Rzeszów.
Projekty współpracy w Polsce Beata Krajewska Departament Rozwoju Obszarów Wiejskich, Wydział Leader Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Mikołajki 13 października.
Europejski Fundusz Rolny na rzecz
MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSIBIURO POMOCY TECHNICZNEJ Dziękuję za uwagę Pomoc Techniczna PROW 2014 – 2020 cz. I Grupa Robocza KSOW Radziejowice,
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
Departament Rozwoju Obszarów Wiejskich Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Krajowa Sieć Obszarów Wiejskich.
„Budowa lub modernizacja dróg lokalnych” w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSIBIURO POMOCY TECHNICZNEJ Krajowa Sieć Obszarów Wiejskich
Pilotażowy Program Leader+ w Polsce.  Narodowy Plan Rozwoju  Sektorowy Program Operacyjny „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz.
LEADER I DZIAŁANIA SAMORZĄDOWE W PROW Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
l Projekty zmian rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Wsparcie przygotowawcze dla LGD Lublin Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie Departament.
01 Departament Wdrażania RPO Kwalifikowalność wydatków Departament Wdrażania RPO.
Działanie 9.3 Rozwój przedsiębiorczości Wymagania w zakresie wskaźników.
Dziękuję za uwagę Pomoc techniczna PROW 2014 – 2020 Koszty kwalifikowalne – informacje ogólne - proj. rozp. MRiRW w spr. szczegółowych warunków i trybu.
Działanie 12.1 Edukacja przedszkolna Wymagania w zakresie wskaźników.
Spotkanie informacyjne dla osób zainteresowanych pozyskiwaniem ś rodków unijnych za po ś rednictwem Lokalnej Grupy Działania „Region Włoszczowski” w ramach.
Księgi wizualizacji znaku PROW
Szkolenie dla potencjalnych beneficjentów ostatecznych
Zasady kwalifikowalności wydatków projektu w ramach Poddziałania 5. 2
Wnioski o płatność- informacje potrzebne do rozliczenia operacji w ramach PROW „Europejski Fundusz Rolny na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich:
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
M19 Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER
Informacja nt. naboru operacji do Planu operacyjnego KSOW
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Załączniki do wniosku o płatność
Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata
Sprawozdanie roczne z realizacji Planu działania Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich na lata Stan na Warszawa, 24 maja 2018 r. Materiał.
Wsparcie kosztów bieżących i aktywizacji
Podejście Leader w latach :
Warsztat refleksyjny Kluczbork 22, r.
Podkarpacki Ośrodek Doradztwa Rolniczego w Boguchwale
Zapis prezentacji:

Program Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007 – 2013 Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja lipiec 2009 Anna Korzeniewska Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Departament Europejskiego Funduszu Społecznego i Rozwoju Obszarów Wiejskich Wydział Rozwoju Obszarów Wiejskich

Podstawa prawna art. 63 rozporządzenia Rady (WE) nr 1698/2005 z dnia 20 września 2005 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) (Dz. Urz. UE L 277/1 z 21.10.2005 r.). - Rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 23 maja 2008 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach działania „Funkcjonowanie lokalnej grupy działania” objętego PROW na lata 2007 – 2013 (Dz.U. z 2008 r. Nr 60 poz. 373)

Warunki przyznania pomocy Pomoc jest przyznawana, jeżeli operacja: 1) jest zgodna z LSR; 2) nie będzie finansowana z udziałem innych środków publicznych; będzie realizowana w nie więcej niż czterech etapach, a jej zakończenie i złożenie wniosku o płatność ostateczną, nastąpi do dnia 31 grudnia roku, na który pomoc jest przyznawana, nie później niż do 30 czerwca 2015 r.

Refundacja kosztów operacji Wysokość pomocy Pomoc przyznaje się w formie refundacji kosztów: 1) określonych w załączniku do rozporządzenia w zakresie: a) kosztów bieżących (administracyjnych) LGD, b) realizacji badań dotyczących obszaru objętego LSR, c) informowania o: obszarze objętym LSR, realizacji LSR oraz działalności LGD, d) szkolenia pracowników LGD, członków zarządu LGD oraz członków rady, e) realizacji wydarzeń promocyjnych lub kulturalnych, f) aktywizowania społeczności lokalnej 2) poniesionych od dnia, w którym została zawarta umowa

Koszty podlegające refundacji KOSZTY BIEŻĄCE (ADMINISTRACYJNE) LGD 1/2 Wynagrodzenia członków organu decyzyjnego za udział w posiedzeniach organu decyzyjnego dotyczących wyboru operacji, Podróży i pobytu członków organów LGD w związku z wykonywanymi obowiązkami służbowymi, Wynagrodzenia i innych świadczeń związanych z pracą pracowników LGD oraz nie więcej niż 3 członków zarządu LGD, Podróży służbowych pracowników LGD, Wynagrodzenia za wykonanie zlecenia w celu zapewnienia sprawnego funkcjonowanie LGD, Wynagrodzenia osób posiadających kwalifikacje lub doświadczenie w zakresie zarządzania projektami współfinansowanymi z budżetu UE za wykonanie prac związanych z aktualizacją LSR, Najmu i utrzymania pomieszczeń biurowych LGD,

Koszty podlegające refundacji KOSZTY BIEŻĄCE (ADMINISTRACYJNE) LGD 2/2 Usług telekomunikacyjnych, podłączenia internetu, hostingu, wykupienia i utrzymania domeny oraz opłat pocztowych, Zakupu i najmu wyposażenia, urządzeń i sprzętu biurowego, w tym sprzętu komputerowego, konserwacji i naprawy tego wyposażenia, urządzeń i sprzętu, Zakupu materiałów biurowych, Obsługi finansowo – księgowej, Doradztwa prawnego, Opłat notarialnych, skarbowych i sądowych, Prowadzenia rachunku bankowego

Koszty podlegające refundacji KOSZTY REALIZACJI BADAŃ wykonania, w zakresie niezbędnym do realizacji LSR: a) badań i analiz dotyczących obszaru objętego LSR, b) studiów i planów wykonalności, c) planów rozwoju gospodarczego i planów rozwoju przedsiębiorczości 2) Konsultacji niezbędnych do przeprowadzenia czynności, o których mowa powyżej,

Koszty podlegające refundacji INFORMOWANIE O: OBSZARZE OBJĘTYM LSR, REALIZACJI LSR.... Prowadzenia i aktualizacji stron internetowych związanych z informowanie o: obszarze objętym LSR, realizacji LSR oraz działalności LGD, Udostępniania niezbędnej dokumentacji dla potencjalnych wnioskodawców na stronie internetowej LGD i jej siedzibie, Doradztwa w zakresie przygotowania wniosku o przyznanie pomocy, w tym wynagrodzenie osób posiadających kwalifikacje lub doświadczenie w zakresie objętym tym wnioskiem, Opracowania, przygotowania, druku lub powielenia i dystrybucji materiałów informacyjnych, Zakupu czasu antenowego w telewizji i radiu, Zamieszczenia materiałów prasowych w prasie, zwłaszcza lokalnej lub regionalnej, Tworzenia i obsługi baz danych informacji turystycznej, związanych z obszarem realizacji LSR, Wynagrodzenia, podróży i pobytu osób zajmujących się informowaniem o: obszarze objętym LSR, realizacji LSR oraz działalności LGD

Koszty podlegające refundacji SZKOLENIE PRACOWNIKÓW LGD, CZŁONKÓW ZARZĄDU..... Najmu sprzętu lub pomieszczeń niezbędnych do przeprowadzenia szkolenia, Wynagrodzenia lub pobytu osób prowadzących szkolenie, Podróży lub wyżywienia uczestników szkolenia, Noclegu uczestników szkolenia – w przypadku szkolenia trwającego co najmniej dwa dni, Tłumaczenia, jeżeli osoba prowadząca szkolenie nie posługuje się językiem polskim, w tym koszty tłumaczenia materiałów szkoleniowych, Opracowania, druku lub powielenia materiałów szkoleniowych, Udziału w szkoleniu – w przypadku szkolenia realizowanego przez podmiot inny niż LGD

Koszty podlegające refundacji REALIZACJA WYDARZEŃ PROMOCYJNYCH LUB KULTURALNYCH Najmu sprzętu lub nieruchomości niezbędnych do przeprowadzenia wydarzeń promocyjnych lub kulturalnych, Wynagrodzenia lub pobytu osób prowadzących wydarzenie promocyjne lub kulturalne, Tłumaczenia, Opracowania, druku lub powielenia i dystrybucji materiałów promocyjnych, Zakupu upominków i nagród o łącznej wartości nieprzekraczającej 5% pozostałych kosztów, wymienionych w pkt 1-4

Koszty podlegające refundacji Najmu sprzętu lub pomieszczeń niezbędnych do przeprowadzenia spotkania aktywizującego społeczność lokalną, Wynagrodzenia lub pobytu osób przeprowadzających spotkanie aktywizujące społeczność lokalną, Podróży lub wyżywienia uczestników szkolenia Noclegu uczestników szkolenia – w przypadku szkolenia trwającego co najmniej dwa dni, Tłumaczenia, Opracowania, druku lub powielenia i dystrybucji materiałów związanych z aktywizowaniem społeczności lokalnej AKTYWIZOWANIE SPOŁECZNOŚCI LOKALNEJ

Ocena kwalifikowalności kosztów KOSZTY WYNAGRODZEŃ Wynagrodzenie zasadnicze – wynagrodzenie osób powinno odpowiadać sytuacji na lokalnym rynku pracy i być określone proporcjonalnie do procentowego zaangażowania danego pracownika w realizację zadań wynikających i związanych z Osią 4 Leader Wynagrodzenie osób z tytułu umowy – zlecenia – LGD powinna uzasadnić potrzebę zawarcia umowy – zlecenia, jako niezbędną do realizacji zadań w uzupełnieniu do kadry etatowej. Wysokość wynagrodzenia osób, z którymi zawiera się umowę – zlecenie nie powinna być wyższa od wysokości wynagrodzenia pracowników zatrudnionych na etat w danej instytucji i wykonujących podobne zadania. Określenie stanowiska porównywalnego osoby, z którą zawiera się umowę – zlecenie powinno być dokonane w oparciu o kwalifikacje, m.in. wykształcenie oraz doświadczenie zawodowe. Wyższe wynagrodzenie wymaga dodatkowego uzasadnienia. Wynagrodzenie członków organu decyzyjnego za udział w posiedzeniach organu decyzyjnego dotyczących wyboru operacji – wynagrodzenie powinno być skalkulowane na poziomie zapewniającym rzetelne wykonywanie zadań; dodatkowe wynagrodzenie za udział w posiedzeniach organu decyzyjnego dotyczących wyboru operacji nie przysługuje w sytuacji, gdy przewiduje się wynagrodzenie dla członków organu decyzyjnego za weryfikację poszczególnych projektów

Ocena kwalifikowalności kosztów KOSZTY DOJAZDÓW, PRZEJAZDÓW I PRZELOTÓW Koszty przejazdów środkami komunikacji publicznej powinny wynikać z aktualnego taryfikatora przejazdów kolejowych, autokarowych, autobusowych itp. W przypadku podróży dokonanych samochodami, koszty z nimi związane powinny być rozliczane na podstawie dokumentacji dotyczącej podróży, tj. powinny uwzględniać opis trasy wyjazdu (skąd – dokąd), cel wyjazdu, liczbę przejechanych kilometrów, stawkę za 1 km przebiegu (wg stawek za kilometr, zgodnych z obowiązującymi przepisami), całkowity koszt przejazdu, pojemność i rodzaj silnika pojazdu. Użycie samochodu, jako środka transportu i przedstawienie wynikających z tego kosztów jako kwalifikowalnych zasadne jest wtedy, gdy nie istnieje inna, bardziej racjonalna możliwość przejazdu, co powinno mieć odzwierciedlenie w uzasadnieniu do wniosku. Do kosztów kwalifikowalnych zaliczyć także można ryczałty za dojazdy – zgodnie z wystawionymi delegacjami a także dopuszcza się najem samochodu w przypadku gdy brak jest samochodu służbowego lub prywatnego do celów służbowych.

Ocena kwalifikowalności kosztów KOSZTY NOCLEGÓW Koszty noclegów z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju – w ramach tej kategorii powinna zostać wybrana oferta najkorzystniejsza pod względem ceny. Co do zasady, za racjonalny wydatek należy uznać koszt Odpowiadający noclegom w hotelach o standardzie trzech gwiazdek. W wyjątkowo uzasadnionych przypadkach możliwe jest wybranie oferty droższej, Jednakże beneficjent powinien wtedy przedstawić stosowne wyjaśnienie (np. Dogodna lokalizacja noclegu, brak konieczności ponoszenia dodatkowych Kosztów związanych z dojazdami, brak miejsc noclegowych w powyższym standardzie, itp.) Koszty noclegów z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju – koszty te powinny odpowiadać stawkom jak dla pracownika zatrudnionego w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej.

Ocena kwalifikowalności kosztów KOSZTY WYŻYWIENIA ORAZ ZAKUPU ARTYKUŁÓW SPOŻYWCZYCH Koszt wyżywienia powinien być naliczany w sposób proporcjonalny do ilości osób przewidzianych do udziału w spotkaniach konsultacyjnych, aktywizujących społeczność lokalną. Koszty wyżywienia osób delegowanych (np. biorących udział w wyjazdowych szkoleniach, konferencjach, itp.), powinien być pokrywany ze środków przewidzianych na ten cel w ramach diet, które pracownik otrzymuje zgodnie z obowiązującymi przepisami dotyczącymi wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej. W przypadku organizowania przez LGD spotkań istnieje możliwość sfinansowania wyżywienia w formie ciepłego posiłku w sytuacji, gdy czas trwania szkolenia/spotkania wynosi ponad 6 godzin zegarowych w jednym dniu. Na potrzeby spotkań o niższej randze, trwających poniżej 6 godzin oraz na potrzeby spotkań „ad hoc” powinny być przewidziane „drobne” artykułu spożywcze (np. soki, kawa, kruche ciastka itp.) w ilości adekwatnej do planowanej liczby uczestników spotkania.

Wynagrodzenie (brutto) Ocena kwalifikowalności kosztów KOSZTY WYNAGRODZEŃ EKSPERTÓW Osoba finansowana w ramach kosztów wynagrodzeń ekspertów powinna być specjalistą w swojej dziedzinie. Powinna posiadać odpowiednie wykształcenie, staż pracy oraz kwalifikacje. Dzień pracy eksperta oznacza 8 godzin zegarowych – w przypadku mniejszej liczby godzin stawka jest redukowana proporcjonalnie do ilości godzin pracy. W wyjątkowych przypadkach wyższe koszty pracy eksperta można uznać za kwalifikowalne – wymagają dodatkowego uzasadnienia. Jako eksperta nie traktuje się wykładowcy, tj. osoby, która przedstawia w mowie zaplanowaną dłuższą wypowiedź opierającą się na przygotowanych materiałach dydaktycznych w celu przekazania słuchaczom wiedzy na dany temat. Kat. Kwalifikacje Doświadczenie Wynagrodzenie (brutto) I Wykształcenie wyższe mgr lub równoważne Doświadczenie i kwalifikacje adekwatne do zakresu merytorycznego operacji Min. 5 lat Max. 400 zł II Min. 10 lat Max. 700 zł III Udział w pracach badawczych, a także odpowiednio udokumentwany dorobek naukowy Min. 15 lat Max. 900 zł

Wynagrodzenie (brutto) Ocena kwalifikowalności kosztów KOSZTY WYNAGRODZEŃ WYKŁADOWCÓW Osoba finansowana w ramach kosztów wynagrodzeń wykładowców przedstawia w mowie zaplanowaną dłuższą wypowiedź, opierającą się na przygotowanych materiałach dydaktycznych w celu przekazania słuchaczom wiedzy na dany temat. Powinna posiadać wykształcenie, staż pracy oraz kwalifikacje. Dzień pracy wykładowcy oznacza 8 godzin lekcyjnych – w przypadku mniejszej liczby godzin stawka jest redukowana proporcjonalnie do ilości godzin pracy Kat. Kwalifikacje Doświadczenie Wynagrodzenie (brutto) I Wykształcenie wyższe mgr lub równoważne Doświadczenie i kwalifikacje adekwatne do zakresu merytorycznego operacji Praktyka w przeprowadzaniu wykładów w danej dziedzinie Min. 3 lata Max. 1 600 zł II Min. 6 lat Max. 2 000 zł III Udział w pracach badawczych, a także odpowiednio udokumentwany dorobek naukowy Min. 10 lat Max. 2 800 zł

Ocena kwalifikowalności kosztów KOSZTY WYNAJMU SAL, NAJMU POMIESZCZEŃ W przypadku najmu pomieszczeń biurowych dla pracowników bądź wynajmu sal np. na potrzeby organizacji np. spotkania aktywizującego społeczność lokalną, obok najważniejszego – czynnika ekonomicznego, należy wziąć pod uwagę także lokalizację. Wysokość tego kosztu powinna być uzależniona m.in. od wielkości sali/najmowanego pomieszczenia, liczby osób pomieszczenia, prestiżu sali, stanu technicznego sali/najmowanego pomieszczenia, wyposażenia sali/najmowanego pomieszczenia. KOSZTY TŁUMACZEŃ Wysokość kosztu nie powinna być wyższa niż przeciętnie przyjęta dla tego typu usług i uzależniona jest przede wszystkim od: Języka z jakiego na jaki wykonywane jest tłumaczenie Liczby znaków lub stron materiału skierowanego do tłumaczenia Trybu tłumaczenia (symultaniczny, konsekutywny) Czasu tłumaczenia (normalny, przyspieszony, ekspresowy) LGD powinna przedstawić przejrzyste uzasadnienie, z którego będzie wynikać wysokość kosztu

Ocena kwalifikowalności kosztów KOSZTY EKSPLOATACYJNE Zgodnie z aktualnym cennikiem dostarczanych usług. Koszt kwalifikowalny powinien również być racjonalny i zostać wyliczony w sposób proporcjonalny do liczby osób lub proporcjonalnie do kubatury pomieszczeń zajmowanych przez pracowników – zaangażowanych we wdrażanie Osi 4 Leader KOSZTY UZYSKANIA ZAŚWIADCZEŃ ORAZ WSZELKIEJ DOKUMENTACJI ZWIĄZANEJ Z PROJEKTEM Zgodnie z obowiązującymi, aktualnymi cenami dotyczącymi np. opłat administracyjnych (pozwolenia, licencje itp.) niezbędnych do realizacji operacji. Koszty, o których mowa powyżej, mogą zostać uznane za kwalifikowalne, gdy zostały poniesione od dnia, w którym została zawarta umowa

Ocena kwalifikowalności kosztów KOSZTY ZAKUPU LUB NAJMU SPRZĘTU KOMPUTEROWEGO I OPROGRAMOWANIA (W TYM KOSZTY INSTALACJI) Sprzęt komputerowy (w tym oprogramowanie) powinien odzwierciedlać realne potrzeby LGD oraz powinien pozostawać w odpowiedniej relacji do liczby osób z niego korzystających. Najkorzystniejsza oferta oznacza wybór takiego sprzętu, który spełnia wszystkie wymagania LGD w ramach prowadzonego przedsięwzięcia, pozostając jednocześnie ofertą najkorzystniejszą cenowo. Wyższe koszty wymagają odpowiedniego, dodatkowego uzasadnienia. Ponadto, wyższa cena zakupu danego sprzętu może mieć uzasadnienie, np. w sytuacji, gdy LGD zakupuje sprzęt służący wielu pracownikom, a cena jednostkowa takiego urządzenia nie jest wyższa niż cena zakupu większej liczby takich urządzeń o tożsamej funkcjonalności dla poszczególnych pracowników (np. drukarka sieciowa)

Ocena kwalifikowalności kosztów KOSZTY ZAKUPU LUB NAJMU SPRZĘTU KOMPUTEROWEGO I OPROGRAMOWANIA (W TYM KOSZTY INSTALACJI) Koszt nabycia sprzętu specjalistycznego na szkolenia informacyjno-promocyjne (np. Dodatkowy sprzęt nagłaśniający) jest kwalifikowalny wtedy, gdy zostanie wykazane, że koszt najmu podobnego sprzętu byłby wyższy. INSTALACJA – koszty mogą zostać uznane za kwalifikowalne, gdy: Stanowią usługę wchodzącą w koszt zakupu Stanowią usługę dodatkową, a LGD nie ma możliwości zainstalowania zakupionego sprzętu we własnym zakresie Instalacja zakupionego sprzętu wymaga specjalistycznej wiedzy, która wykracza poza umiejętności pracowników LGD. W przypadku, gdy Beneficjent może we własnym zakresie zainstalować sprzęt, a stopień skomplikowania tego procesu nie wymaga specjalistycznych umiejętności koszty instalacji sprzętu nie są kosztami kwalifikowalnymi. Wyjątkiem jest koszt instalacji, który stanowi integralną część zakupu sprzętu mimo, iż Beneficjent ma możliwość dokonania takiej instalacji we własnym zakresie.

Ocena kwalifikowalności kosztów KOSZTY ZAKUPU MATERIAŁÓW BIUROWYCH Ilość zakupionych materiałów powinna pozostawać w relacji do liczby osób zajmujących się obsługą Osi 4 Leader i być zgodna z zasadą racjonalności. KOSZTY SZKOLEŃ, KURSÓW ITP. Celem szkoleń, kursów itp. powinno być podniesienie jakości wykonywanej pracy. Tematy szkolenia, kursu itp. powinna być związana z zakresem zadań danej osoby w związku z zaangażowaniem w czynności w ramach Osi 4 Leader. KOSZTY USŁUG KSERO Za koszty kwalifikowalne uznaje się koszty związane ze zleceniem wykonania usługi ksero w firmie zewnętrznej bądź koszty związane z zakupem niezbędnego sprzętu oraz materiałów eksploatacyjnych. Zalicza się tu również koszty obsługi maszyn kserujących (koszty serwisu i konserwacji). W zależności od ilości przygotowanych materiałów na potrzeby realizacji określonego przedsięwzięcia, należy wybrać wariant korzystniejszy cenowo.

Ocena kwalifikowalności kosztów KOSZTY OPRACOWANIA I DYSTRYBUCJI MATERIAŁÓW SZKOLENIOWYCH W zakres tego kosztu mogą wchodzić m.in.: - Koszty opracowanie, druku i dystrybucji materiałów w formie papierowej – jego wysokość uzależniona może być od rodzaju materiału informacyjnego (ulotka, biuletyn), z uwzględnieniem jego wymiarów (formatu), rodzaju okładki, rodzaju środka, ilości zdjęć - Koszty opracowania materiałów w formie przezroczy i formach pokrewnych, -Koszty opracowania i dystrybucji materiałów w formie elektronicznej(dyskietki, płyty itp.) Koszt ten obejmuje także opracowanie graficzne ulotek oraz ich przygotowanie do druku Wysokość powyższego uzależniona jest od ilości osób biorących udział w szkoleniach, spotkaniach, wydarzeniach promocyjnych i kulturalnych itp.

Ocena kwalifikowalności kosztów KOSZTY PROJEKTOWANIA, AKTUALIZACJI LUB UTRZYMANIA STRON ORAZ DOMEN INTERNETOWYCH Koszty projektowania, aktualizacji lub utrzymania stron oraz domen internetowych odnoszą się do obsługi technicznej stron internetowych. Koszty obsługi merytorycznej stron internetowych określone zostały w „Kosztach wynagrodzeń ekspertów” Projektowanie, aktualizacja lub utrzymanie stron oraz domen internetowych –koszt zależy od ilości materiałów na stronę i grafik oraz użytych technik programowania, ilości wprowadzanych zmian w ramach aktualizacji strony, częstotliwość aktualizacji strony. Koszt utrzymania strony internetowej (tzw. Hosting) – zależy od potrzebnego rozmiaru skrzynek pocztowych i innych parametrów technicznych. Zaprojektowanie strony www (przygotowanie projektu graficznego) – koszt jest kosztem jednorazowym i uzależniony jest od wymagań i od złożoności projektu Uruchomienie strony internetowej – koszt ten jest jednorazowy i zależny jest od oczekiwanej funkcjonalności strony internetowej.

Ocena kwalifikowalności kosztów KOSZTY DZIAŁAŃ PROMOCYJNYCH W MEDIACH, W TYM OPRACOWANIE MATERIAŁÓW ORAZ ICH ROZPOWSZECHNIANIE Audycje radiowe, telewizyjne – w tym koszt scenariusza/projektu/wizji służącej Promocji bądź informacji. Program uzależniony jest m.in. od następujących kryteriów: Rodzaj stacji radiowej/telewizyjnej (o zasięgu regionalnym, lokalnym, ogólnokrajowym) Długość trwania audycji, Czasu emisji Częstotliwości nadawania audycji Długości trwania akcji, Przyjętego przez stację radiową/telewizyjną aktualnego taryfikatora za świadczenie ww. usługi. LGD powinna uzasadnić wybór takiej formy przekazu (np. przez porównanie z innymi formami), jako najbardziej efektywnej, najkorzystniejszej cenowo w odniesieniu do osiągniętego rezultatu. Publikacje w prasie – najbardziej odpowiednia forma przekazu. Koszty uzależnione są od następujących kryteriów: Rodzaj prasy (o zasięgu regionalnym, lokalnym, ogólnokrajowym) Częstotliwość pojawiania się informacji w prasie, Długość trwania akcji, Przyjętego, aktualnego taryfikatora za świadczenie ww. usługi (z uwzględnieniem parametrów technicznych, m.in. Wielkości czcionki, ilości zdjęć itp.)

Ocena kwalifikowalności kosztów GADŻETY REKLAMOWE Ilość gadżetów powinna odpowiadać liczbie osób uczestniczących w organizowanych\ wydarzeniach (zgodnie z posiadanymi informacjami bądź w razie braku możliwości oszacowania tej liczby – zgodnie z przewidywaniami). Gadżety powinny stanowić rolę nośnika informacji o PROW 2007-2013, poprzez posiadanie cech graficznych zgodnie z Rozporządzeniem Komisji (WE) Nr 1974/2006 z dnia 15 grudnia 2006 r. ustanawiającym szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) Nr 1698/2005 w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez EFRROW. NAGRODY W KONKURSACH W RAMACH WYDARZEŃ PROMOCYJNYCH I KULTURALNYCH Wartość upominków i nagród nie może przekroczyć 5% pozostałych kosztów zaplanowanych do poniesienia w zakresie realizacji wydarzeń promocyjnych lub kulturalnych. Wysokość i rodzaj nagród konkursowych oceniana będzie pod względem racjonalności i niezbędności.

Dziękuję Państwu za uwagę anna.korzeniewska@dolnyslask.pl (071) 776 97 32 www.prow.dolnyslask.pl www.minrol.gov.pl www.arimr.gov.pl