DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły:

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Związek między informacją, informatyką i technologią informacyjną.
Advertisements

Oddziaływanie mediów na osobowość człowieka
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Wykonał : Jakub Świątkowski
Projekt edukacyjny Spędzanie czasu wolnego przez młodzież z terenu miasta i gminy Wadowice.
Analiza wyników ankiety
WYKONAŁ:-MATEUSZ KOSZAŁKA
E-Akademia Przyszłości LOKALNE ZESPOŁY PROJEKTOWE Projekt Edukacyjny rok szkolny 2011/2012.
- Pomimo, iż coroczna Wielka Orkiestra Świątecznej pomocy zbiera ogromne sumy pieniężne, według badań przeprowadzonych kilka lat temu, Polacy nie są otwarci.
PODSUMOWANIE ANKIETY DIAGNOZUJĄCEJ DEBATA UCZEŃ ATEN – DEMORKACJA BLIŻEJ SZKOŁY.
Uzależnienia a rozwój dziecka
Gry komputerowe-rozwijają czy uzależniają?
Gry komputerowe – rozwijają czy uzależniają?
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Technologia informacyjna
DZIEŃ BEZPIECZNEGO INTERNETU
DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ ZAWODOWYCH W GOLENIOWIE
Czy autorytety są nam potrzebne
Mass media, publikatory
ZAGROŻENIA ZE STONY INTERNETU
Fenomen Internetu (nieprzebrane źródło informacji)
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Bezpieczne korzystanie z środków przekazu medialnego.
STARE I NOWE MEDIA W BIBLIOTECE
Wyczyn czy rekreacja? Oto jest pytanie.
Szkoła z klasą 2.0 czyli TIK wśród nas
Dlaczego warto studiować socjologię mediów w APS?
Medialna rzeczywistoŚĆ
Problemy współczesnej młodzieży
ANALIZA KWESTIONARIUSZA PROGRAMU COMENIUS, styczeń 2015
KOMPUTER PRZYJACIEL CZY WRÓG ??.
Podział i funkcje mass mediów
Jak młodzi mogą wpływać na rzeczywistość i aktywnie uczestniczyć w demokracji? Nie tylko wybory.
 Jak wynika z przeprowadzonych przez naukowców badań, telewizja ma głównie pozytywny wpływ na rozwój dzieci i młodzieży, tylko w wypadku, gdy rodzice.
Dziecięca liga polsko-czeska. Prace nad realizacją projektu odbywały się w Szczyrku.
PRAWA KONSUMENTA. WNIOSKI PRAWA KONSUMENTA SĄ SŁABO ZNANE JESTEŚMY NIEŚWIADOMYMI KONSUMENTAMI BRAK TEJ ŚWIADOMOŚCI MOŻE PRZKŁADAĆ SIĘ NA INNE DZIEDZINY.
Zagrożenia niesione przez współczesne środki przekazu (massmedia)
Temat: Mass media i opinia publiczna.
Co zrobić, żeby młodzież brała udział w wyborach i życiu społecznym? -nie gaśmy słońca swoją biernością!
Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez: - Centrum Edukacji Obywatelskiej - i „Gazetę Wyborczą”. Od początku.
Opracowała: Kinga Szymanek nauczyciel ZSS nr 101 w Poznaniu
Praca rzecznika prasowego i biura promocji Uczelni w odczuciu rektora Ryszard Tadeusiewicz Były rektor…
Bez tajemnic” Wojciech Korthals klasa „0” Szkoła Podstawowa im. Jana III Sobieskiego w Żelistrzewie.
Związek między informacją, informatyką i technologią informacyjną.
Metody komunikacji dawniej i dziś
METODY KOMUNIKACJI NA ODLEGŁOŚĆ BLISKĄ I DALEKĄ
METODY KOMUNIKACJI.
HISTORIA Ludzie od dawnych czasów próbowali się ze sobą porozumiewać. Nauczyli oni się komunikować ze sobą za pomocą przeróżnych środków: od wyrazu twarzy,
Metody komunikacji.
Metody komunikacji.
Sytuacja w polskich mediach zmieniła się szybko po 1989 roku, kiedy w Polsce zmieniła się sytuacja polityczna. Media przestały pełnić funkcję propagandową.
Metody komunikacji.
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
Biblioteka szkolna we współczesnym świecie
Działania: Działania: Cykl zajęć edukacyjnych związanych z środowiskiem leśnym, prowadzonych w ciągu całego roku szkolnego 2014/2015 w wszystkich grupach.
Eco - woodfun. Cechy naszych puzzli edukacyjno – rozrywkowych Pozytywne cechy dla małych dzieci : poprawiają sprawność palców i wspomagają koordynację.
Międzysemestralne Otwarte Spotkanie TIK-owe r. PUBLICZNA SZKOŁA PODSTAWOWA IM. BŁOGOSŁAWIONEGO KS. JERZEGO POPIEŁUSZKI W NIECZAJNIE GÓRNEJ.
Spędzanie CZASU WOLNEGO
AUTOR :KAROLINA PIWCZYK MOJE UCZESTNICTWO W PROJEKCIE UNIJNYM,, ZROBIMY TO SAMI’’
Internet Zagrożenia związane z Internetem Autor: Damian Urbańczyk.
Swobodna wypowiedź o mediach. We współczesnym świecie media, czyli środki masowego przekazu takie jak rado, telewizja, Internet mają bardzo duży wpływ.
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
Szkoła Promująca Zdrowie
Wpływ czytania na rozwój dzieci i młodzieży
PRASA.
Bezpieczny internet – analiza ankiety dla rodziców
Czas wolny dawniej, a dziś - różnice czy podobieństwa.
KOMPUTER –  ZALETY I WADY 
Zapis prezentacji:

DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Gimnazjum im. Jana Pawła II w Sulęcinie ID grupy: 98_40_P_G1 Opiekun: Ewa Krynicka Kompetencja: Przedsiębiorczość Temat projektowy: „Znaczenie środków masowego przekazu” Semestr/rok szkolny: Semestr II / rok szkolny: 2010/2011 2

Znaczenie środków masowego przekazu

MEDIA Telewizja Prasa Internet Radio

Media otaczają nas na co dzień i mają duży wpływ na nasze życie Media otaczają nas na co dzień i mają duży wpływ na nasze życie. Z każdej strony docierają do nas informacje zarówno z telewizji, radia, prasy, jak i Internetu.

RADIO RADIO także jest jednym ze środków masowego przekazu, pomimo tego nie stanowi znacznego zagrożenia dla jego odbiorców.

Każda radiostacja zarzeka się, że podaje informacje jedynie sprawdzone, rzetelne i w pełni prawdziwe, i rzeczywiście, większość stacji radiowych podaje takie właśnie informacje, niestety raz po raz zdarzały się sytuacje, że informacje były błędne, ale nie wpłynęło to negatywnie na stację bądź dziennikarzy.

Ten rodzaj mediów skupia się jednak głównie na graniu dobrej i najnowszej muzyki, co wpływa raczej pozytywnie na społeczeństwo.

Radiostacje starają się najczęściej przyciągać do siebie słuchaczy różnego rodzaju grami sms’owymi. Są to tak zwane wielkie bądź duże kumulacje w których słuchacze mogą wygrać ogromne pieniądze, nie świadomi jednak tego, jakim kosztem. Procedura zwykle odbywa się tak, że stacje czerpią te ogromne sumy z pieniędzy, które uzyskały w wyniku wysłanych przez słuchaczy sms’ów, pieniądze te później trafiają do szczęśliwego słuchacza.

Odbiorcy bardzo często są naiwni i wierzą że to właśnie do nich zadzwoni radiowy didżej i wręczy im wielką kwotę pieniężną, w skutek czego wysyłają coraz większe ilości wiadomości tekstowych z danym hasłem.

Wygrane się zdarzają, to fakt, jednak ich laureaci, jak mówią, wysłali tylko jednego sms’a. Jednak polska społeczność wysyła coraz częściej takie wiadomości chcąc się wzbogacić, pomimo tego jednak nie zdaje sobie sprawy, że nałogowe wysyłanie sms’ów to już nie jest „zabawa o wielkie pieniądze”, ale hazard i silne uzależnienie, a zamiast się wzbogacić bardzo na tym traci. Skutkami tego często są ogromne rachunki telefoniczne czy pozaciągane długi, od których często nie możemy się uwolnić.

Wpływ radia na społeczeństwo jest na ogół pozytywny, gdyż ten rodzaj mediów dostarcza nam nie tylko szybkiej i najnowszej informacji, ale dużo ulubionej muzyki z której czerpiemy radość, jednak należy uważać, bo jak we wszystkim – gdy chodzi o pieniądze, można się uzależnić.

INTERNET Od czasu powstania Internetu minęło zaledwie 40 lat, a mogłoby się wydawać, że upłynęła epoka. To nowoczesne, nieograniczone w swoich możliwościach medium całkowicie zmieniło życie każdego użytkownika.

Jeszcze kilkanaście lat temu nie mieliśmy pojęcia o istnieniu zjawiska zwanego Internetem, a dziś nie wyobrażamy sobie sprawnego funkcjonowania bez niego. Ciągle powiększająca się liczba jego użytkowników wydaje się nieskończona. Tak samo nieskończona wydaje się ilość możliwych zastosowań Internetu. Od znajdowania przeróżnych informacji w nieograniczonej bazie, poprzez odbieranie poczty, sprawdzanie pogody, rozkładu jazdy autobusów, granie w gry, do pisania blogów, uczestniczenia w forach i czatach, gdzie czeka na nas ogromna liczba innych użytkowników chętnych do zawarcia z nami znajomości.

Niektórzy obawiają się Internetu Niektórzy obawiają się Internetu. Uważają go za czynnik osłabiający więzi społeczne, który „odrywa” nas od innych ludzi, zabiera cenny czas, sprawia, że interakcje face-to-face są coraz rzadsze, a na ich miejscu pojawia się komunikacja zapośredniczona przez komputer (CMC Computer Mediated Communication), w której człowiek staje się jednostką „wirtualną”, pozbawioną cielesności, do której tak bardzo jesteśmy przywiązani.

Takie spojrzenie jest jednak bardzo niesprawiedliwe i krzywdzące. Przecież dzięki rozwijającej się sieci ludzkość idzie naprzód, powstają coraz nowsze technologie, nasze życie i jego jakość zmieniają się. Internet stworzył nową przestrzeń, nową jakość komunikacji. Jest kolejnym miejscem, gdzie ludzie mogą rozmawiać, bawić się, zawierać nowe znajomości.

Internetowa rewolucja medialna jest w Polsce niemal rówieśniczką demokracji. Prawdopodobnie pierwszym internetowym publikatorem był dziennik „Donosy” Elektroniczną gazetkę niedługo po pierwszych częściowo demokratycznych wyborach w 1989 roku zaczęła wydawać grupa młodych fizyków z Uniwersytetu Warszawskiego. Swój medial­ny projekt wyjaśnili w jubileuszowym 1024.

Prasa Prasa również jest jednym ze środków masowego przekazu, z którym mamy styczność na co dzień. Jest to rodzaj mediów o bardzo szerokim zasięgu, skierowana jest zarówno do dzieci i młodzieży jak i do osób dorosłych.

Obecnie na rynku możemy wyróżnić bardzo dużo rodzajów prasy, np Obecnie na rynku możemy wyróżnić bardzo dużo rodzajów prasy, np.: społeczno – polityczna, biznesowa, dla dzieci, młodzieży, kobiet i mężczyzn, dotycząca różnych zainteresowań, np.: komputerowa, sportowa, muzyczna, motoryzacyjna czy turystyczna.

Informacje umieszczane w prasie są zawsze adekwatne do odbiorców Informacje umieszczane w prasie są zawsze adekwatne do odbiorców. Prasa skupia się głównie na przekazywaniu informacji na dany temat, w zależności od rodzaju, jednak informacje te nie zawsze są zgodne z prawdą. Większość prasy kolorowej, tak zwanej plotkarskiej, często na własne potrzeby wymyśla różne zdarzenia na temat znanych osób, po to tylko aby zwiększyć zainteresowanie czytelników swoją gazetą. Z tego powodu zwykle wynikają różne problemy, gdyż większość gwiazd oczernianych na oczach wielu czytelników nie godzi się na takie traktowanie, i sprawy kończą się w sądzie.

Innego rodzaju gazety, np Innego rodzaju gazety, np.: „Vogue” czy „Marie Claire”, czyli czasopisma poświęcone modzie także nie mają pozytywnego wpływu na społeczeństwo. Pomimo że gazety te to nieocenione źródło informacji dla wszystkich miłośników mody, szczególnie cierpi na tym żeńska część czytelników. Zamieszczane tam fotografie aktorek czy modelek są wręcz perfekcyjne, ale należy zauważyć że prawie w 100% sztuczne, ponieważ zanim trafią do wydruku są przerabiane przez najlepszych specjalistów z branży.

Niestety, nie każda czytelniczka ma o tym świadomość i pragnie wyglądać tak jak swoje idolki z okładek za wszelką cenę, co zazwyczaj kończy się wieloma operacjami plastycznymi, botoksami liftingami czy długim głodzeniem bądź drastyczną dietą.

Większość redakcji zajmuje się jednak tworzeniem gazet, które uświadamiają społeczeństwu wiele ważnych kwestii dotyczących naszego kraju oraz świata. Zawierają ciekawe, ważne artykuły oraz reportaże godne uwagi, poruszają sprawy które chowają się między codziennymi problemami, a już dawno powinny ujrzeć światło dzienne, wywiady z osobami które wiele znaczą w dzisiejszych czasach i czynią tak wiele dobra by zmienić świat na lepsze. Tego typu prasa z pewnością ma bardzo dobry wpływ na nasze społeczeństwo, niestety, sięga po nią jego mniejsza część.

Podsumowując, prasa ma dobry wpływ na społeczeństwo, bo dzięki niej nie poświęcamy wolnego czasu na przesiadywanie przy komputerze czy telewizorze, ale sięgamy po czasopisma. Pomimo tego typu mass media mogą mieć na niektórych negatywny wpływ, ale to kwestia osobowości..

TELEWIZJA

TELEWIZJA Dział telekomunikacji zajmujący się przesyłaniem na odległość obrazów scen ruchomych zwykle wraz z towarzyszącym im dźwiękiem.

CO OGLĄDAMY? ROLA Bajki Programy sportowe Komedie - kształtują wyobraźnię u dzieci - wprowadzają małych widzów w świat, w którym mogą zdarzyć się różne rzeczy Programy sportowe - pozwalają widzowi oderwać się od codzienności - uruchamiają zapał do kibicowania dla jakiejś drużyny Komedie - oglądając komedię, widz zapomina o otaczających go problemach - daje pozytywne nastawienie i energię do zwykłego, codziennego życia

Programy religijne Wiadomości Programy edukacyjne Horrory - pogłębiają naszą wiarę - dają większą dawkę informacji o naszej wierze, kościele, księżach Wiadomości - pokazanie dla widza wydarzeń dziejących się w jego kraju, a także na świecie - ukazują problemy, ale i też radości innych ludzi Programy edukacyjne - pogłębiają naszą wiedzę - wpływają na nasz rozwój intelektualny i fizyczny Horrory - oddziaływują na naszą wyobraźnię - ukazują świat inny niż jest w rzeczywistości

-uczy że zbrodnia nie popłaca Filmy sensacyjne -poznajemy świat przestępczości -uczy że zbrodnia nie popłaca Dramaty wojenne -dowiadujemy się jak wyglądały wojny -poznajemy historię Musicale -uczymy się, że emocje możemy również okazywać przez taniec i śpiew Filmy science-fiction -możemy domyślać się jak będzie wyglądała przyszłość -rozwija wyobraźnie

-patrzymy na życie w bardziej żartobliwy sposób Seriale, telenowele -ukazuje codzienne życie ludzi -pokazuje problemy życia codziennego Kabarety -patrzymy na życie w bardziej żartobliwy sposób -pomagają odpocząć po pracy Filmy przyrodnicze -poznajemy przyrodę -poznajemy zwyczaje zwierząt

A teraz przedstawimy wyniki ankiety: O ankiecie... W celach naukowych, do prezentacji, przeprowadziłyśmy ankietę. Ankietowanymi mogłybyć osoby, które są pełnoletnie. Ankieta została przeprowadzona wśród 50 osób. Pytania dotyczyły mediów i roli, jaką spełniają one w codziennym życiu ludzi. A teraz przedstawimy wyniki ankiety:

ANKIETA - podsumowanie Płeć Wiek

ANKIETA- podsumowanie cd. Miejsce zamieszkania Pracuje, uczy się

Ile czasu spędza Pan/Pani w ciągu dnia przed: Czas/Media Telewizja Internet Radio Prasa Do 1 godziny 30% 74% 48% 90% 1-2 godziny 50% 18% 8% 2-4 godziny 16% 10% 2% 4 i więcej godzin 4% - 24%

Który z środków masowego przekazu jest Panu/Pani najbliższy?

Co Pan/Pani ogląda najchętniej w telewizji? (max. 3 odpowiedzi)

Jaką stronę internetową odwiedza Pan/Pani najczęściej?

Jakiej stacji radiowej słucha Pan/Pani najczęściej?

W jakim gatunku prasy, Pan/Pani gustuje. Proszę podać jej tytuł W jakim gatunku prasy, Pan/Pani gustuje? Proszę podać jej tytuł. (max 3 odpowiedzi) Magazyny informacyjne: Wprost, Polityka, Gazeta Lubuska, Gazeta Wyborcza, Angora, Tele Tydzień. Magazyny sportowe: Przegląd sportowy, Mens Healt. Magazyny młodzieżowe: Twist, Bravo. Magazyny motoryzacyjne: Gear, Auto świat, Samochody. Magazyny muzyczne: Metal Hamer, Muzyka- przewodnik melomana. Magazyny edukacyjne: Remedium, Charaktery, Wiedza i życie, Cogito, Mój ogród, Uroda i zdrowie. Inne: Twój styl, Focus, Avanti, Gość Niedzielny.

Czy według Pana/Pani środki masowego przekazu mają znaczenie: pozytywne czy negatywne we współczesnym świecie? Uzasadnij swoją odpowiedź.

Oto wypowiedzi naszych ankietowanych: ZNACZENIE POZYTYWNE Oto wypowiedzi naszych ankietowanych: ◦ Uczą i kształcą. ◦ Dostarczają informacji z kraju i ze świata. ◦ Środki masowego przekazu mają znaczący wpływ na rozwój ludzkości. ◦ Rozwijają zainteresowania. ◦ Massmedia dają nam możliwość komunikowania się z innymi. ◦ Możliwość wyrażania opinii. ◦ Jest to źródło rozrywki, zabawy, relaksu. ◦ Okno na świat. ◦ Rozwijają wyobraźnię i kształtują rozwój intelektualny. ◦ Ujawniają afery, pokazują życie polityczne.

Oto wypowiedzi naszych ankietowanych: ZNACZENIE NEGATYWNE Oto wypowiedzi naszych ankietowanych: ◦ Środki masowego przekazu przekazują dużo niepotrzebnych i złych informacji. ◦ Zawierają dużo agresji. ◦ Złe przykłady dla młodzieży. ◦ Uzależniają (telewizja, Internet) co powoduje złe samopoczucie, wyniki w pracy, nauce, zamykanie się w nierealnym świecie.

Oto wypowiedzi naszych ankietowanych: ZNACZENIE POZYTYWNE + NEGATYWNE Oto wypowiedzi naszych ankietowanych: ◦ Większość programów uczy, ale niektóre audycje, reklamy i filmy nie wpływają pozytywnie na odbiorcę, ponieważ media mają uczyć i bawić. ◦ Pozytywnym znaczeniem jest źródło wiedzy, natomiast negatywnym uzależnienie, fałszywy obraz rzeczywistości, propagowanie niewłaściwych wzorców. ◦ Środki masowego przekazu są pozytywne: źródło wiedzy i informacji, oraz negatywne: prowadzą do nurtu agresji. ◦ Pozytywne znaczenie: informacje, nauka. Negatywne znaczenie: złe przykłady dla młodzieży.

Skutki oglądania telewizji POZYTYWNE NEGATYWNE ○ dostarczanie i poszerzanie wiedzy i umiejętności z różnych dziedzin, ○ kształtowanie postaw społecznych, ○ organizowanie rozrywki, ○ kształtowanie zainteresowań, ○ masowe dokształcanie ○ chaos informacyjny, ○ zakłócenie organizacji dnia, ○ obciążenie systemu nerwowego, ○ zagrożenie dla zdrowia psychicznego, ○ zagrożenie dla zdrowia fizycznego,

Wnioski oddziaływania telewizji na człowieka: Osoby które spędzają przed telewizorem zbyt wiele czasu czują się bardziej niespokojne i mniej szczęśliwe niż inni w takich sytuacjach jak przymusowa bezczynność, oddawanie się marzeniom czy czekanie w korku lub kolejce. Uzależnieni od telewizji, którzy twierdzą, że włączają telewizor żeby oderwać się od nieprzyjemnych myśli lub wypełnić czymś czas, mniej angażują się w aktywność społeczną i uprawianie sportów, a tym samym stają się bardziej otyli.     Częściej i dłużej oglądają telewizję osoby o niższej inteligencji.

z Gimnazjum im. Jana Pawła II Prezentację wykonała grupa dziewcząt z Gimnazjum im. Jana Pawła II w Sulęcinie o profilu "Przedsiębiorczość".

☺ Skład grupy Uczniowie: Karolina Dromowicz Magdalena Jacykowska Kinga Janecka Ewa Karatysz Adriana Pałaniuk Małgorzata Pawlak Justyna Szelwach Karolina Trojniar Dominika Wojtkowiak Martyna Wołyniec Opiekun: Ewa Krynicka

Dziękujemy za obejrzenie naszej prezentacji

Źródła: Mała encyklopedia PWN; pod red. Marii Sajko; Warszawa 2000 Aktualizacje encyklopedyczne – ŻYCIE www.wychowawca.pl www.zrodlo.krakow.pl www.google.pl