UCZEŃ – wyzwanie, wysiłek, satysfakcja Konferencja i warsztaty o dostosowywaniu wymagań szkolnych do indywidualnych potrzeb i możliwości ucznia 16.02.2009.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Matematyka Zajęcia dodatkowe dziś – szansą na lepsze jutro
Advertisements

Kim jest uczeń uzdolniony i jak wspierać jego rozwój?
Indywidualne zajęcia rewalidacyjne dla uczniów niepełnosprawnych (z orzeczeniami poradni psychologiczno-pedagogicznych o potrzebie kształcenia specjalnego)
WARSZTATY PRACA Z UCZNIEM
ZABURZENIA UWAGI A dyskalkulia
PRACA DOMOWA JAKO ELEMENT PROCESU DYDAKTYCZNEGO
Praca domowa w procesie dydaktycznym
Wyrównywanie szans edukacyjnych
Specyficzne trudności w uczeniu się
Dziecko dyslektyczne w szkole.
Dojrzałość szkolna - czyli gotowość do uczenia się
DYSLEKSJA Termin „dysleksja” wywodzi się z greckiego DYS – utrata
PODSTAWY PRAWNE PRACY Z UCZNIEM O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH
Dziecko z niepełnosprawnością intelektualną
METODY I FORMY PRACY w Zespole Szkół dla Dzieci Niesłyszących w Bielsku - Białej opracowała: mgr Joanna Skowron.
CZYM CHARAKTERYZUJE SIĘ UCZEŃ Z INTELIGENCJĄ NIŻSZĄ NIŻ PRZECIĘTNA?
Objawy DYSLEKSJI.
GOTOWOŚĆ SZKOLNA siedmiolatków
logopedyczny-prezentacja
Metoda Dobrego Startu Prof. Marty Bogdanowicz
Wyrównywanie szans edukacyjnych
Przygotowanie dziecka do szkoły
Dydaktyka ogólna.
Ocenianie kształtujące w Miejskiej Szkole Podstawowej im
POTRZEBY UCZNIA CUDZOZIEMCA
Ocenianie Kształtujące
UCZEŃ Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W SZKOLE
UCZEŃ NIEPEŁNOSPRAWNY W SZKOLE OGÓLNODOSTĘPNEJ
Formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej
Dysleksja i trudności szkolne
Idea oceniania kształtującego
ZAJĘCIA KOREKCYJNO - KOMPENSACYJNE
Metody przygotowujące do nauki matematyki
REFORMA SYSTEMU POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
Szkolny katalog motywowania uczniów do nauki. Naczelna zasada Stwórzmy możliwości osiągania drobnych sukcesów indywidualnych każdemu uczniowi.
Termin sprawdzianu: 1 kwietnia 2015 r. (środa), godz
DOJRZAŁOŚĆSZKOLNA INFORMACJE DLA RODZICÓW Opracowanie: Beata Wilk.
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA.
WITAMY W SPECJALNYM OŚRODKU SZKOLNO-WYCHOWAWCZYM NR 10 im
5 kwietnia 2016 r. Sprawdzian szóstoklasisty w roku szkolnym 2015/16
Małe? Duże ? Dziecko w klasie I Hanna Michalska Sokołów Podlaski,
GOTOWOŚĆ SZKOLNA SZEŚCIOLATKÓW
O nowych zadaniach nauczyciela matematyki w kontek ś cie wyboru podr ę czników i programów nauczania.
Planowanie pracy nauczyciela. PODSTAWA PROGRAMOWA  1. Cele ogólne – czego mamy nauczyć  2. Treści programowe – realizując je mamy nauczyć umiejętności.
6-LATEK W SZKOLE „Nie ta­kie ważne, żeby człowiek dużo wie­dział, ale żeby dob­ rze wie­dział, nie żeby umiał na pa­mięć, a żeby ro­zumiał, nie żeby go.
Informacje dla Rodziców. * stan zdrowia (dziecko leczone - choroba przewlekła) * niski lub obniżony poziom rozwoju intelektualnego, * nieharmonijny rozwój.
SPRAWDZIAN OD ROKU SZKOLNEGO 2014/15 Odbędzie się 1 kwietnia 2015 roku.
Mgr Teresa Żarnowska-Kukuryk Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 4 im. J. Ciesielskiego Zespół Poradni nr 2 w Lublinie.
DIAGNOZA I TERAPIA DZIECI Z DYSLEKSJĄ
 Specyficzne trudności w uczeniu się czytania i pisania; jej symptomy występują na każdym etapie rozwojowym, a trudności nie pojawiają się nagle tylko.
5 kwietnia 2016 r. Sprawdzian szóstoklasisty w roku szkolnym 2015/16
ANALIZA WYNIKÓW DIAGNOZY WSTĘPNEJ
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego - poziom podstawowy.
Jak pomóc dziecku w nauce. pedagog: Halina Gromek
PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
Terapia Pedagogiczna Terapia pedagogiczna jest realizowana w formie zajęć korekcyjno-kompensacyjnych, to specjalistyczne działania mające na celu pomoc.
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego - poziom podstawowy.
5 kwietnia 2016 r. Sprawdzian szóstoklasisty w roku szkolnym 2015/16
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna a kształcenie specjalne
Sposoby dostosowania warunków i form przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty i egzaminu gimnazjalnego Opracowane na podstawie Komunikatu dyrektora Centralnej.
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
5 kwietnia 2016 r. Sprawdzian szóstoklasisty w roku szkolnym 2015/16
5 kwietnia 2016 r. Sprawdzian szóstoklasisty w roku szkolnym 2015/16
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
5 kwietnia 2016 r. Sprawdzian szóstoklasisty w roku szkolnym 2015/16
5 kwietnia 2016 r. Sprawdzian szóstoklasisty w roku szkolnym 2015/16
Zapis prezentacji:

UCZEŃ – wyzwanie, wysiłek, satysfakcja Konferencja i warsztaty o dostosowywaniu wymagań szkolnych do indywidualnych potrzeb i możliwości ucznia 16.02.2009 – 27.02.2009

Cel Wyrównanie szans edukacyjnych uczniów oraz zapobieganie wtórnym zaburzeniom sfery emocjonalno- motywacyjnej. Dostosowanie musi być zgodne z założeniami podstawy programowej zaś zakres wiedzy i umiejętności ucznia powinien dawać mu szansę na sprostanie wymaganiom kolejnego etapu szkolnego. Modyfikacja procesu edukacyjnego

Obszary dostosowania warunki procesu edukacyjnego tj zasady, metody, formy, środki dydaktyczne zewnętrzną organizację nauczania ( np. posadzenie ucznia słabosłyszącego w pierwszej ławce)‏ warunki sprawdzania poziomu wiedzy i umiejętności ( metody i formy sprawdzania i kryteria oceniania )‏

Dostosowanie wymagań dla uczniów z dysleksją rozwojową, z inteligencją niższą od przeciętnej, z zaburzeniami rozwojowymi.

Zaburzenia rozwojowe Obejmują przypadki głębszego stopnia odchyleń od norm rozwojowych - poważne zniekształcenia funkcjonowania społecznego, poznawczego, ruchowego i językowego. Uczniowie zaburzeniami rozwojowymi wymagają stosowania specjalnej organizacji nauki - treści, metod i warunków pracy, dlatego otrzymują z poradni orzeczenia do kształcenia specjalnego.

Upośledzenie umysłowe Obniżony poziom funkcjonowania intelektualnego, któremu towarzyszą zaburzenia w funkcjonowaniu społecznym Uczeń rozwija się wolniej niż powinien, dlatego też zadania, które jego rówieśnicy wykonują bez trudu, jemu sprawia problem.

PAMIĘĆ MECHANICZNA – zdolność do przyswajania wiedzy w sposób nieuświadomiony, niewymagający rozumienia.   PAMIĘĆ LOGICZNA – oparta na myśleniu, kojarzeniu faktów. PAMIĘĆ BEZPOŚREDNIA – świeża; pozwala zapamiętać i natychmiast odtworzyć zapamiętany materiał. SPRAWNOŚĆ MANUALNA (sprawność grafomotoryczna)– poziom graficzny pisma, tempo pisania, sprawność ruchowa rąk; TEMPO UCZENIA SIĘ WZROKOWO-RUCHOWEGO – szybkość uczenia się pisania symboli graficznych opartego na koordynacji oka i ręki; uzależnione jest od prawidłowej sprawności manualnej i ustalonej lateralizacji;

PODSTAWOWE UMIEJĘTNOŚCI ARYTMETYCZNE - przeliczanie, dodawanie, odejmowanie, w przypadku starszych dzieci - mnożenie, dzielenie, rozwiązywanie zadań z treścią. MYŚLENIE PRZYCZYNOWO-SKUTKOWE – umiejętność wskazywania następstw określonych sytuacji, wyszukiwania przyczyn pewnych stanów rzeczy, porządkowania zdarzeń (np. w układaniu historyjek obrazkowych). MYŚLENIE PRZEZ ANALOGIĘ – polega na formułowaniu wniosków na temat danej sytuacji na podstawie podobnej znanej sytuacji, wyciąganiu wniosków z podobieństw między przedmiotami, sytuacjami (np. kończenie zdań typu: „Brat jest chłopcem, a siostra jest…”). ĆWICZENIA NA MATERIALE ABSTRAKCYJNYM - ćwiczenia oparte na literach, cyfrach, wyrazach i zdaniach oraz symbolach. ĆWICZENIA NA MATERIALE KONKRETNYM – ćwiczenia oparte na obrazkach, przedmiotach.

JĘZYK POLSKI trudności w czytaniu i pisaniu ( trudności z kojarzeniem określonych dźwięków (głosek) z odpowiadającymi im symbolami (literami), trudności w rozumieniu czytanych treści, trudności w samodzielnym wypowiadaniu się, formułowaniu wniosków i sądów, w uogólnianiu, myśleniu symbolicznym (abstrakcyjnym), niski poziom rozwoju słowno – pojęciowego (odpowiada wcześniejszej fazie rozwoju)‏ ubogie słownictwo, wadliwa struktura gramatyczna wypowiedzi ustnych i pisemnych, słabsza sprawność manualna (rysunki, pismo mają niski poziom graficzny – odpowiadają wcześniejszej fazie rozwoju), słaba umiejętność stosowania konwencjonalnych sposobów zapamiętywania, duże problemy z przywoływaniem z pamięci odległych partii materiału (słaba pamięć długotrwała, operacyjna), trudności z selekcją i wychwyceniem myśli przewodniej w długich tekstach,

JĘZYK POLSKI zmniejszanie ilości, stopnia trudności i obszerności zadań dzielenie materiału na mniejsze partie, wyznaczanie czasu na ich opanowanie i odpytywanie wydłużanie czasu na odpowiedź, przeczytanie lektury wprowadzanie dodatkowych środków dydaktycznych np. ilustracje, plansze odwoływanie się do znanych sytuacji z życia codziennego formułowanie pytań w formie zdań o prostej konstrukcji powołujących się na ilustrujące przykłady należy zezwolić na dokończenie w domu niektórych prac wykonywanych na lekcjach dyktanda przeprowadzać indywidualnie w wolniejszym tempie , gdyż dzieci te często nie nadążają za klasą potrzeba większej ilości czasu i powtórzeń na opanowanie materiału. częste podchodzenie do ucznia w trakcie samodzielnej pracy w celu udzielania dodatkowej pomocy , wyjaśnień

trudności z prawidłową wymową, JĘZYKI OBCE trudności z prawidłową wymową, trudności w zapamiętywaniu i / lub odtwarzaniu treści, słówek, zdań, trudności w swobodnym wypowiadaniu się na określony temat, trudności w poprawnym czytaniu i pisaniu, problemy z gramatyką. zmniejszanie ilości słówek do zapamiętania, pozostawianie większej ilości czasu na ich przyswojenie odpytywanie po uprzedzeniu : kiedy i z czego dokładnie uczeń będzie pytany wymagania w wypowiadaniu się na określony temat ograniczyć do kilku krótkich, prostych zdań na dany temat

PRZEDMIOTY ŚCISŁE (MATEMATYKA, FIZYKA, CHEMIA)‏ omawianie niewielkich partii materiału i o mniejszym stopniu trudności. częste odwoływanie się do konkretu (np. graficzne przedstawianie treści zadań), podawanie poleceń w prostszej formie (dzielenie złożonych treści na proste, bardziej zrozumiałe części)‏ wydłużanie czasu na wykonanie zadania, podchodzenie do dziecka w trakcie samodzielnej pracy w razie potrzeby udzielenie pomocy i wyjaśnień, mobilizowanie do wysiłku i ukończenia zadania zadawanie do domu tyle, ile dziecko jest w stanie samodzielnie wykonać trudności z wykonywaniem bardziej złożonych działań, trudność z pamięciowym przyswajaniem i/lub odtwarzaniem z pamięci wyuczonych treści (np. tabliczka mnożenia, skomplikowane wzory, układy równań), problem z rozumieniem treści zadań, potrzeba większej ilości czasu na zrozumienie i wykonanie zadania.

problem z zapamiętywaniem dat, nazwisk, nazw, miejscowości, HISTORIA, BIOLOGIA trudność w selekcji i wybraniu najważniejszych treści (tendencja do pamięciowego uczenia się wszystkiego po kolei), problem z zapamiętywaniem dat, nazwisk, nazw, miejscowości, nieumiejętność przekrojowego wiązania faktów i informacji, w związku z dużym problemem w selekcji i wyborze najważniejszych informacji z danego tematu można wypisać kilka podstawowych pytań, na które uczeń powinien znaleźć odpowiedź czytając dany materiał (przy odpytywaniu prosić o udzielenie na nie odpowiedzi)‏ podobnie postępować przy powtórkach, pozostawianie większej ilości czasu na przygotowanie się z danego materiału (dzielenie go na małe części, wyznaczanie czasu na jego zapamiętanie i odpytywanie)‏

W-F TECHNIKA MUZYKA PLASTYKA niezborność ruchowa i trudności w wykonywaniu niektórych ćwiczeń (potrzeba dłuższego treningu , aby opanować dane ćwiczenie, rzucanie do celu itp.), trudności w zrozumieniu zasad i reguł różnych gier, obniżony poziom prac plastycznych i technicznych (słabsza własna inwencja twórcza, wyobraźnia), trudność w zapisywaniu i odczytywaniu nut. zapewnienie większej ilości ćwiczeń, aby uczeń opanował daną sprawność (w razie potrzeby zwolnienie z wykonania ćwiczeń przerastających możliwości ruchowe ucznia), wielokrotne tłumaczenie i wyjaśnianie zasad i reguł gier sportowych, podpowiadanie tematu pracy plastycznej czy technicznej, częste podchodzenie do ucznia , ukierunkowywanie w działaniu, pozwalać na korzystanie ze śpiewników , wzorów, zapisów nutowych, liberalnie oceniać wytwory artystyczne ucznia w ocenianiu zwracać większą uwagę na wysiłek włożony w wykonanie zadania niż jego ostateczny efekt

Trudności w koncentracji uwagi Czyli dziecko „wyłącza się” myślowo, interesuje go wiele innych rzeczy dookoła, łatwo przerywa pracę, rozprasza się. odpowiednio rozplanować rozsadzanie dzieci w ławkach, nie wyrywać do odpowiedzi, częste angażowanie dziecka w tok lekcji, wprowadzanie jasnego systemu konsekwencji i zasad panujących w klasie, dobrze, żeby początek i koniec nowych zadań wprowadzanych na lekcji były wyraźnie zaznaczone, na lekcji wykorzystywanie różnorodnych pomocy i materiałów we wprowadzaniu nowych treści, współpracowanie z domem, w szczególności w zakresie kontroli wykonywanych prac domowych; można założyć zeszyt kontaktowy,

Zajęcia rewalidacyjne oprócz wyjaśniania bieżących zagadnień programowych należy usprawniać funkcje poznawcze (procesy intelektualne i percepcyjne). Rozp. MENiS z dn.12 lutego 2002 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych §2 ust. 10 Dyrektor szkoły, z wyjątkiem szkoły specjalnej, w uzgodnieniu z organem prowadzącym, przydziela dodatkowe godziny na prowadzenie indywidualnych zajęć rewalidacyjnych z uczniami niepełnosprawnymi.

Zajęcia rewalidacyjne- rodzaje Korekcyjne wad postawy Korygujące wady mowy Orientacji przestrzennej i poruszania się Nauki języka migowego lub innych alternatywnych metod komunikacji Inne, wynikające z programów rewalidacji

Inne rodzaje zajęć rewalidacyjnych Korekcyjno – kompensacyjne Usprawniającą motorykę Socjoterapeutyczne Dydaktyczno – wyrównawcze (przydzielane w szczególnie uzasadnionych przypadkach)‏

Pamięć Odtwa- rzanie Podobieństwo do sytuacji Zapamięty- wanie Odtwa- rzanie Przechowy- Pamięć Podobieństwo do sytuacji zapamiętywania Rozgrzewka Chęci, emocje Schemat (uporządkowanie)‏ częste powtórki wpływ czasu to co jest ważne, logiczne, zrozumiałe uwaga (zaciekawienie tematem) – humor – wielozmysłowy przekaz (słowo + obraz + dotyk + ruch)‏ - własna aktywność – lepiej to co logiczne, praktyczne, zrozumiałe, ważne (odwołanie do konkretu) – to co jest już znane – wyróżniające się

To, co może zrobić nauczyciel Informować o czym będzie następna lekcja Na początku zajęć krótko przypomnieć o czym była mowa poprzednio Nowy temat wprowadzić najpierw w postaci informacji ogólnych (punkty, plan)‏ Rozwinięcie ilustrować pomocami, przykładami konkretnego zastosowania, praktyczności itp. Angażować uczniów w wykonanie zadania Na koniec - podsumować

Parę słów o motywacji Bez dostosowania wymagań uczniowie z trudnościami napotykają trudności w nauce, z którymi nie potrafią sami sobie poradzić. To sprawia, że zniechęcają się i wtórnie mogą się u nich problemy motywacyjne – niechęć do nauki, brak starań, brak wiary w siebie, poczucie bezradności.

Parę słów o motywacji Dostosowanie wymagań powinno obejmować nie tylko radzenie sobie z zaburzonymi funkcjami ucznia, ale także kwestię stawiania wymagań, zachęcania ucznia do starań, wzbudzanie w nim motywacji dzięki temu, że dziecko może osiągnąć sukces – czyli po pracy otrzymać nagrodę w postaci oceny.

Parę słów o motywacji Co tu może pomóc? Umożliwienie uczniom równych szans na zdobycie pozytywnych ocen Jasne kryteria Stopniowanie trudności Wzbudzanie ciekawości Wzmacnianie wiary w siebie

Dostosowanie wymagań Dostosowanie wymagań to nie pomijanie haseł programowych, ale ich realizowanie inaczej. Właściwie zorganizowana pomoc pedagogiczna powinna przyczyniać się do rozwoju i osiągania coraz lepszych wyników w nauce i stawania się wartościowym człowiekiem.

w domu, w szkole, w życiu codziennym DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ Specjalne podziękowania dla wszystkich, którym bliskie jest dobro dzieci wymagających specjalnej troski w domu, w szkole, w życiu codziennym