W. Bartkiewicz Biznes elektroniczny Wykład 1. Wprowadzenie.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Prezentacja firmy Remigiusz Siudziński Warszawa,
Advertisements

20041 Projektowanie dynamicznych witryn internetowych Paweł Górczyński ASP 3.0.
WPROWADZENIE DO GOSPODARKI ELEKTRONICZNEJ
e-commerce jako efektywny rozwój dystrybucji
Analizy marketingowe – analizy odbiorców.
Plan działań na rzecz rozwoju społeczeństwa informacyjnego
Plan działań eEuropa+ - Wspólne działania na rzecz wdrożenia społeczeństwa informacyjnego w Europie Wskaźniki pomiaru stanu wdrażania Grażyna Omarska p.o.
Polski e-commerce w dobie kryzysu okiem Skąpiec.pl Z tarczą czy na tarczy?
Liceum Ogólnokształcące im. Adama Mickiewicza w Górze
Marketing – zagadnienie podstawowe wykład nr 1
Oferta Krajowej Izby Gospodarczej - instytucji otoczenia biznesu w zakresie wsparcia operacyjnego MSP 23 listopada 2011.
Sklepy internetowe. Tracking w sklepie internetowym O trackingu Jak śledzić? Gdzie śledzić? –Strona główna –Strona kategorii –Strona produktu –Koszyk.
Budowa społeczeństwa informacyjnego w Województwie Podkarpackim
Projekt „e-świętokrzyskie” Finansowany z funduszy ZPORR na
Zastosowania Internetu
Współczesne systemy informacyjne
SYSTEM INFORMACJI MARKETINGOWEJ
Reklama jest zjawiskiem ściśle związanym z gospodarką rynkową i stanowi jej integralną część.
KATEDRA EKONOMII Obszary badawcze Przykładowe tematy prac dyplomowych
Zarządzanie projektami
Marketing Analiza rynku Budowa wizerunku.
Marketing elektroniczny w turystyce
Sieci oparte na architekturze Internetu
INTERNET A KONKURENCYJNOŚĆ PRZEDSIĘBIORSTWA
dr Zbigniew E. Zieliński Wyższa Szkoła Handlowa
Formy pracy na odległość w dobie Nowej Gospodarki dr Zbigniew E. Zieliński Wyższa Szkoła Handlowa im. B. Markowskiego ul. Peryferyjna.
Myślenie sieciowe Technologie komunikacji i informacji (ICT) jako narzędzie zarządzania gminą i powiatem Konferencja Polskie gminy w nowoczesnej Europie.
ANALIZA KLUCZOWYCH SEKTORÓW WOJEWÓDZTWA PODLASKIEGO
Wykorzystanie nowoczesnych technik informatycznych w obsłudze ruchu turystycznego Konwersatorium III.
R24 Maksimum korzyści z rezerwacji online
Internet w procesie komunikacji przedsiębiorstwa z rynkiem
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
ePolska Zakopane 2001 Społeczeństwo informacyjne: -Szybka, powszechna i relatywnie tania telekomunikacja. -Komunikacja z wykorzystaniem sieci teleinformatycznych.
RESCOLD Sp.J. Zamówienia on-line Informacja dla klientów na temat sprzedaży przez internet.
„Korzystaj z nowych możliwości” Grzegorz Kowalik, NAV.COM
Elementy gospodarki elektronicznej opartej na wiedzy
Istota konkurencji w internecie …
Otoczenie technologiczne w przedsiębiorstwie
Budowa struktur dla właściwego przekazu i odbioru informacji
Moduł H e-Biznes Opiekun: dr Małgorzata Grzegorczyk Tematyka modułu obejmuje podstawy teoretyczne Nowej Gospodarki, obejmujące zagadnienia tworzenia różnych.
Biblioteka publiczna w regionie jako interfejs między organami władzy samorządowej a obywatelem. Otwieranie świata - w drodze ku otwartemu społeczeństwu.
Otoczenie technologiczne przedsiębiorstwa
„Nie ma nic łatwiejszego niż być zajętym i nic trudniejszego niż być efektywnym” R. Alec Mackenzie.
KS Business Solutions Myślenice, KS Business Solutions – informacja o firmie. Założona w 2011 roku firma KSBS jest autorską inicjatywą osób.
Instrumenty promocji (narzędzia promocji).
„Wszystko jest zawsze uważane za niemożliwe zanim zadziała. Tym właśnie zajmują się przedsiębiorcy – robieniem tego, co ludzie powiedzieli im, że jest.
Biblioteka publiczna w regionie jako dystrybutor informacji Otwieranie świata - w drodze ku otwartemu społeczeństwu informacyjnemu. - w drodze ku otwartemu.
 OSD   Sprzedawca  Odbiorca  – trójkąt konfliktów czy współpracy Jan Rakowski Partner na Rynku Energii sp. z o. o.
Dr Małgorzata Ganczar. Przedsiębiorstwo elektroniczne Przedsiębiorstwo, które specjalizuje się w dokonywaniu transakcji kupna/sprzedaży produktów poprzez.
Prawdy oczywiste Twoja firma w obliczu nowej ustawy o prawach konsumenta - Księgowość bez tajemnic! INFOLINIA:
Poznań, – Warsztaty ILIM. „Proste eUsługi dla ukształtowania i wzmocnienia sieci MŚP w Europie Środkowej”  Program dla Europy Środkowej ->
Cyfrowa Polka, cyfrowy Polak – portret niewyraźny Dr hab. Katarzyna Śledziewska Diagnoza kompetencji cyfrowych polskich małych i średnich przedsiębiorstw.
Logistyk.
Zintegrowane systemy informatyczne
Specjalność INNOWACYJNY BINZES Katedra Informatyki Ekonomicznej Katedra Przedsiębiorczości i Zarządzania Innowacyjnego Katowice,
Sylwia Badowska Sopot 23/03/2011 Klaster jako narzędzie rozwoju branży w regionie.
Tendencje rozwojowe w dystrybucji
Organizowanie. Organizowanie sprawnych działań systemu dystrybucji Koordynacja działań wszystkich jego elementów – ich integracja tak, aby wszystkie przyczyniały.
Istota informacji w e - handlu Tomek Marszał Wsinf 2016.
Internet, jako narzędzie zarządzania firmą. Beata Klonowska Karolina Florkowska.
Tendencje rozwojowe w dystrybucji
E - Urząd POWIATOWE CENTRUM OBSŁUGI TELEINFORMATYCZNEJ CZYNNIKIEM WSPOMAGAJĄCYM FUNKCJONOWANIE ADMINISTRACJI SAMORZĄDOWEJ.
LOGISTYKA KRAJOWA I MIĘDZYNARODOWA
Zarządzanie sklepem internetowym
LOGISTYKA Punkt rozdziału.
MARKETING INTERNETOWY
Zarządzanie sklepem internetowym
Istota informacji w e - handlu
Co to jest logistyka? Logistyka jest terminem opisuj ą cym wszelkie dzia ł ania zwi ą zane z : procesem planowania, organizowania, realizowania, kontrolowania.
Technologie informacyjne w administracji publicznej wykład 5
Zapis prezentacji:

W. Bartkiewicz Biznes elektroniczny Wykład 1. Wprowadzenie

Literatura M. Norris, S. West, E-biznes, Wyd. Komunikacji i Łączności, 2001. B. Gregor, M. Stawiszyński, E-Commerce, Oficyna Wyd. Branta, 2002. W. Kyciek, K. Przeliorz, Jak założyć skuteczny i dochodowy sklep internetowy, Helion, 2006. A. Leśniewska, Reklama internetowa, Helion, 2006. T. Frontczak, Marketing internetowy w wyszukiwarkach, Helion, 2006. W. Chmielasz, Systemy elektronicznej bankowości, Wyd. "Difin", 2005

Gospodarka elektroniczna Rozwój nowoczesnych technik informacyjnych oraz telekomunikacyjnych stwarza możliwości i wymusza zastosowanie nowych sposobów prowadzenia działalności gospodarczej. Przede wszystkim Internet, umożliwia pojawienie się gospodarki, w której obok czynników materialnych znaczącą, a nie rzadko kluczową rolę odgrywa informacja. Gospodarka elektroniczna, to wirtualna arena, na której prowadzona jest działalność gospodarcza : gdzie uczestnicy życia gospodarczego czerpią wiedzę o sobie ze stron WWW, gdzie dojrzewają bezpośrednie kontakty między jej uczestnikami (e-mail), gdzie przeprowadzane są transakcje elektroniczne, gdzie dochodzi do tworzenia i wymiany wartości. (za dr inż. J. Papińską Kacperek – wykład „Społeczeństwo informacyjne”, Wydział Zarządzania UŁ)

Gospodarka elektroniczna Rozwój możliwości przesyłu, organizowania i przetwarzania informacji niesie ze sobą zarówno szanse jak i zagrożenia dla przedsiębiorstw, wśród których wymienić możemy: otoczenie rynkowe coraz bardziej niepewne, zaostrzona rywalizacja na rynku (duży zysk tylko dzięki nowościom), skrócenie czasu wprowadzania na rynek nowości skrócenie cyklu życia produktu groźba pojawiania się nowych produktów i substytutów Wymaga to rekonstrukcji przedsiębiorstwa w celu najlepszego wykorzystania nowoczesnych technologii teleinformatycznych. (za dr inż. J. Papińską Kacperek – wykład „Społeczeństwo informacyjne”, Wydział Zarządzania UŁ)

Biznes elektroniczny (e-biznes) Dowolna forma wymiany zasobów pomiędzy uczestnikami przedsięwzięcia, dokonana poprzez łącza elektroniczne. Prowadzenie biznesu on-line, z wykorzystaniem systemów informatycznych i technologii internetowych. Najważniejsze składniki e-biznesu: handel elektroniczny wywiad biznesowy finanse elektroniczne (za dr inż. J. Papińską Kacperek – wykład „Społeczeństwo informacyjne”, Wydział Zarządzania UŁ)

EDI Początki biznesu elektronicznego związane są wprowadzeniem w latach 70-tych i 80-tych do użytku rozwiązań EDI (Electronic Data Interchange), czyli elektronicznej wymiany danych/dokumentów. EDI umożliwia przyspieszenie, ułatwienie i eliminację wielokrotnego wprowadzania danych oraz zwiększenie dokładności przepływu informacji między partnerami gospodarczymi. Dokumenty, takie jak faktury, zamówienia, rachunki itp. były wymieniane między przedsiębiorstwami w formie elektronicznej, a nie jak do tej pory w formie papierowej. Dzięki temu informacje stały się szybciej dostępne, dane bardziej uściślone i poszerzone, a sam proces wymiany danych i dokumentów jest mniej praco- i czasochłonny.

EDI Wymiana danych pomiędzy partnerami gospodarczymi wymagała ustalenia różnych parametrów technicznych, przede wszystkim struktury przesyłanych danych. Spowodowało to stworzenie pewnego standardu obejmującego zasady składni i wielopoziomowy system katalogów, zgodnie z którymi tworzone są struktury dokumentów, będące odpowiednikami tradycyjnych dokumentów papierowych. Standard ten nosi nazwę EDIFACT (Electronic Data Interchange for Administration, Commerce and Transport). Dokumenty EDI wymieniane były miedzy partnerami z wykorzystaniem dedykowanych rozwiązań sieciowych, tworzonych specjalnie na potrzeby komunikacji partnerów (tzw. sieci VAN – Value Added Networks). Podnosiło to w bardzo poważny sposób koszty współpracy, ograniczając możliwości zastosowań EDI wyłącznie do największych przedsiębiorstw.

Internet Dopiero wskutek rozkwitu sieci Internet w latach 90, rozwój biznesu elektronicznego znacznie przyśpieszył, a dzięki dość niskim kosztom i powszechności łączy internetowych, ta forma prowadzenia działalności gospodarczej znalazła szybko zastosowanie nie tylko w dużych i bogatych firmach, ale także w średnich i małych przedsiębiorstwach. Początkowo działalność gospodarcza w Internecie polegała na publikowaniu w sieci stron, zawierających różnego rodzaju materiały informacyjne dotyczące działalności firmy, jej struktury, ofert, cenników, referencji klientów, oraz różnego rodzaju porad. Strona internetowa była swego rodzaju formą reklamy i źródłem informacji o firmie. W miarę upływu czasu zaczęto budować witryny interaktywne, umożliwiające bezpośredni kontakt między kupującym i sprzedającym, tworząc elektroniczny rynek, w którym Internet stał się jedynie narzędziem pośredniczącym.

Typy e-biznesu Działania biznesowe, prowadzone w formie elektronicznej, klasyfikowane są zazwyczaj w tradycyjny sposób, w zależności od rodzaju uczestników, którzy biorą w nich udział: B2B, czyli relacje business to business występujące pomiędzy firmami, B2C, czyli relacje business to consumer występujące pomiędzy firmą, a klientem docelowym, konsumentem, C2C, czyli relacje consumer to consumer występujące pomiędzy konsumentami, C2B, czyli relacje consumer to business występujące w przypadku wystawienia przez konsumenta w serwisie ofert zakupów i zainteresowaniu tymi ofertami przez firmy, B2A (B2G), czyli relacje business to administration (business to government) dotyczące kontaktów pomiędzy przedsiębiorstwami, a jednostkami rządowymi i administracyjnymi na poziomach lokalnych, regionalnych i krajowych, A2B (G2B), czyli relacje administration to business (government to business), dotyczące np. ogłaszania lub zlecania przetargów, zakupów przez jednostki rządowe i administracyjne.

Typowe przykłady działań e-biznesowych Prowadzenie i organizacja aukcji internetowych: przykład działań C2C. Sprzedaż towarów i usług drogą elektroniczną (zarówno B2C i B2B): sklepy internetowe, wypożyczalnie, biura turystyczne, transport, dodatkowe kanały dystrybucji. Integracja informacji rynkowej (B2C i B2B): pasaże handlowe, katalogi sklepów, porównywarki cen. Reklama internetowa. Przedsiębiorstwo i klient: prezentacja oferty przedsiębiorstwa, CRM (kontakt z klientem, organizacja programów lojalnościowych, analiza klienta). Integracja partnerów gospodarczych: Programy partnerskie, organizacja łańcucha dostaw, logistyka. Bankowość elektroniczna.