Marek Kaczmarzyk, Pracowania Dydaktyki Biologii Uniwersytet Śląski

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
WYKORZYSTANIE WIEDZY W SPOŁECZEŃSTWIE
Advertisements

DZIECI SKRZYWDZONE Jak im pomóc?
KOMPETENCJE KLUCZOWE W PROJEKCIE EDUKCYJNYM
uczyć się języka angielskiego
Realizacja podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa.
Wywieranie wpływu na ludzi
Willy Aastrup, Centre Director U N I W E R S Y T E T W A A R H U S Ośrodek doradztwa i wsparcia Świadomość niepełnosprawności a rozszerzanie partycypacji.
Efektywność kształcenia Jak ją poprawiać?. Kształcenie – to całość doświadczeń składających się na proces zdobywania przez jednostkę umiejętności, wiedzy.
Kształtowanie kompetencji czytelniczych-
Program wychowawczy szkoły
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Nowa Ekonomia Instytucjonalna
w edukacji przedszkolnej
Konsultant RODN „WOM” w Częstochowie Elżbieta Doroszuk
PRAWA CZŁOWIEKA.
Broszura opisuje zjawisko przemocy i agresji oraz jego formy
realizacja VIII punktu
Wybrane fragmenty. Do analizy wyników egzaminów nauczyciele wykorzystują różnorodne metody analizy wyników: a) EWD, dane w tabelach, wykresy, prezentacje,
PSYCHO-FALA I PSYCHO-FALOCHRON 900 tys. dzieci i nastolatków potrzebuje pomocy psychologiczno-psychiatrycznej.
Metodyka nauczania języka polskiego Wykład 2 Proces planowania w edukacji polonistycznej Dr Krzysztof Koc.
„Oczekiwania rodziców wobec szkoły”
PROJEKT EDUKACYJNY W GIMNAZJUM NR 16 informacje. Co to jest projekt edukacyjny? PROJEKT EDUKACYJNY JEST ZESPOŁOWYM, PLANOWYM DZIAŁANIEM UCZNIÓW, MAJĄCYM.
DYDAKTYKA MATEMATYKI Arkadiusz Mroczyk.
- wywiad z byłym dyrektorem szkoły
Reforma edukacji Zmiana programowa Informacje dla rodziców.
Wyrównywanie szans edukacyjnych
Fenomen Internetu (nieprzebrane źródło informacji)
Koncepcja pracy Gimnazjum im. ks. abp. Leona Wałęgi w Moszczenicy
PEDAGOGIZACJA RODZICÓW
TWORZENIE KLASOWEGO KODEKSU 6B
S AMODZIELNOŚĆ CZY W SPÓŁPRACA ? C ZYLI JAKĄ SIŁĘ MA SU ? Sejmik Dzieci i Młodzieży r. Iwona Lewińska, Damian Soboń
Debata na temat samorządu i demokracji w szkole…
Pytania 1 Czy dziecko rodzi się jako jednostka wybitnie uzdolniona? Czym jest wrodzony potencjał intelektualny człowieka? Czym jest inteligencja - poziomy.
Tematyka prac magisterskich
Wykorzystanie EWD w ewaluacji wewnętrznej szkoły
„Samorząd - realnie czy na papierze?”
Pojęcie instytucji społecznej
Przedszkole Miejskie nr 4 im. Jana Brzechwy w Będzinie.
Edukacja domowa w aspekcie prawnym
Stowarzyszenie Kofe(m)ina
Co chcieliśmy osiągnąć?
JAK nieWIELE OD SZKOŁY ZALEŻY, czyli o ODPOWIEDZIALNOŚCI ROZPROSZONEJ
Szkolny katalog motywowania uczniów do nauki. Naczelna zasada Stwórzmy możliwości osiągania drobnych sukcesów indywidualnych każdemu uczniowi.
Niewidzialne podstawy – budując kulturę szkoły, wychowujemy przyszłych zwycięzców Michelle Navarre Roel Vivit.
„Szkoła Współpracy. Uczniowie i rodzice kapitałem społecznym nowoczesnej szkoły” w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
Małe dziecko w systemie edukacji
WYNIKI EWALUACJI WEWNĄTRZSZKOLNEJ 2013/2014. W roku szkolnym 2013/2014 kolejny raz podjęliśmy działania mające na celu podniesienie jakości pracy naszej.
6 powodów, żeby wybrać „SZÓSTKĘ” adres: ul. Wawel 13, Sosnowiec tel/fax:
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
Praca pedagogiczna w Zespole Szkół Usług i Przedsiębiorczości w Płocku „Walka, rywalizacja i sukces to fatalne słowa. One paraliżują nas w życiu” Krystyna.
Akcja edukacyjna „Śniadanie daje moc”
SAMORZĄD UCZNIOWSKI.
ISU Indywidualizacja w praktyce szkolnej Wyniki ankiet Małgorzata Taraszkiewicz.
NOWATORSTWO Warszawa 15 września 2015.
Motywowanie uczniów do aktywności sportowej
SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE Diagnoza stanu wyjściowego.
UCZNIOWIE NABYWAJĄ WIADOMOŚCI I UMIEJĘTNOŚCI OKREŚLONE W PODSTAWIE PROGRAMOWEJ.
Podstawy automatyki I Wykład 1b /2016
Wyzwania edukacji 15- latków DR MACIEJ JAKUBOWSKI EVIDENCE INSTITUTE UNIWERSYTET WARSZAWSKI 20 STYCZNIA 2016.
Klasa pierwsza to start uczniów do samodzielnego i naukowego poznania świata. W trakcie aktywnego udziału w zajęciach.
Proces leczenia i powrotu do zdrowia dziecka, przebiega w naszej placówce pomyślnie, ponieważ w jednym zespole działają:
Ewaluacja w pracy nauczyciela
Jak rozwiązywać problemy kryzysu dojrzewania dr Genowefa Janczewska-Korczagin.
M – jak motywacja EWALUACJA WEWNĘTRZNA OBSZAR SKUTECZNOŚĆ PLANOWANIA I REALIZOWANIA PROCESÓW EDUKACYJNYCH W SZKOLE DZIAŁANIA NAUCZYCIELI PODEJMOWANE W.
Motywowanie ucznia do aktywnego uczestniczenia w procesie dydaktycznym 1. Dlaczego należy podjąć trud szukania nowych sposobów na aktywizowanie uczniów?
Szkoła Promująca Zdrowie
Jak organizować społeczne środowisko uczenia się dzieci w klasie I?
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
Wpływ sugestii rodzica na rozwój inteligencji piłkarskiej dzieci
Co chcieliśmy osiągnąć?
Zapis prezentacji:

Marek Kaczmarzyk, Pracowania Dydaktyki Biologii Uniwersytet Śląski ROZPROSZONA ODPOWIEDZIALNOŚĆ NAUCZYCIELA czyli o STATYSTYCZNEJ ISTOCIE WYCHOWANIA Marek Kaczmarzyk, Pracowania Dydaktyki Biologii Uniwersytet Śląski

zawartość programów szkolnych …dowcipy, przysłowia, sposoby na gotowanie jajka na miękko, melodie, wiersze, dziecięce rymowanki, modny kolor samochodu, krój sukienki, twierdzenia naukowe, szarże wojskowe, godła, symbole i sztandary, programy polityczne, reklamy a także… zawartość programów szkolnych

MEM (kulturowy byt Campbella) jednostka informacji kulturowej przekazywana pozagenetycznie i mająca przystosowawcze znaczenie

Memy są czymś zewnętrznym w stosunku do umysłu. Nie rodzimy się z nimi Memy są czymś zewnętrznym w stosunku do umysłu. Nie rodzimy się z nimi. Zdobywamy memetyczny bagaż. Jedne z memów zdobywają nas, innych szukamy wkładając w to wiele wysiłku. Strategie ich przetrwania w ekosystemach naszych myśli warunkują kształty kultur. WYSTĘPUJĄ W PAKIETACH FUNKCJONALNYCH - MEMPLEKSACH

Procesy przyswajania memów u każdego człowieka powodują powstanie otwartego systemu na którym opiera się zachowanie – memotypu Jego działanie w danej chwili jest zależne od wymogów środowiska

Fundamentalny mempleks to reguły gry społecznej Kolektywny i hierarchiczny charakter naszego gatunku sprawia, że każde pokolenie postawione jest przez przed koniecznością znalezienia sobie miejsca w społecznym porządku. Punktem wyjścia tej gry są reguły ustanowione przez pokolenie rodziców

Pierre'a Bourdieu i „przemoc symboliczna” System edukacyjny w znacznym stopniu okazuje się mechanizmem skierowanym na odtwarzanie reguł panujących w danym czasie (pokoleniu). Sukces w takim systemie zapewnia dostosowanie się do reguł a nie szukanie własnych rozwiązań.

Każda gra wymaga reguł a ich znajomość jest jednym z głównych warunków wygranej Z drugiej strony, wprawa w grze daje większe szanse.

DLACZEGO OCZEKUJEMY, ŻE KOLEJNE POKOLENIE ZAGRA Z NAMI WEDŁUG STARYCH REGUŁ I SKAŻE SIĘ NA PRZEGRANĄ?

BUNT JEST WIĘC WPISANY W PROCES ZMIANY POKOLEŃ, JEST JEJ CZĘŚCIĄ A NIE PRODUKTEM UBOCZNYM

Główny problem – Różnorodność potencjalnych wyzwań

…siła w różnorodności rozwiązań W biologicznym ekosystemie stabilność zapewniana jest poprzez wielość sposobów na przetrwanie. Im więcej różnorodnych rozwiązań tym większa pewność powodzenia w przypadku sytuacji ekstremalnych

„Różnorodność jest sposobem chronienia tego co możliwe” Francois Jacob Przyszłość jest potencjalna, a skoro tak dlaczego oczekujemy, że może istnieć jakieś źródło rozwiązań, które ma absolutną przewagę nad pozostałymi?

Dom Szkoła MEMOTYP Grupa rówieśnicza

MEMOTYP S + MEMOTYP D + MEMOTYP GR Dom Szkoła MEMOTYP S + MEMOTYP D + MEMOTYP GR Grupa rówieśnicza

Nauczyciel jako źródło memów Jak każdy inny człowiek, nauczyciel wyposażony jest w zestaw przyjętych memów i rozwiązuje dzięki nim problemy napotykane w swoim życiu. Jego memotyp daje mu możliwość poruszania się w sieci społecznych zależności a efektem jego działania jest pozycja jaką zajmuje.

Memotyp pod lupą Uczniowie poddają działanie nauczycielskiego memotypu wnikliwej ocenie. Sprawdzają jaka jest jakość proponowanych przez wychowawcę rozwiązań i jakie efekty przynoszą dla niego samego...

Wyniki tych obserwacji są starannie sumowane i przetwarzane przez uczniów. Ostatecznie wychowanek wydaje werdykt: Mistrz albo frajer Jeśli frajer, nie wierzy w to co mówi nauczyciel, memy, które próbuje wspierać są ignorowane ale jeśli werdykt brzmi MISTRZ...

Autorytet nauczyciela

AUTENTYCZNY MEMOTYP Obserwator

AUTENTYCZNY KOMUNIKAT O JAKOŚCI MEMOTYPU AUTENTYCZNY MEMOTYP Obserwator AUTENTYCZNY KOMUNIKAT O JAKOŚCI MEMOTYPU

AUTENTYCZNY MEMOTYP CELEBRYTY Obserwator

UROJONY MEMOTYP CELEBRYTY AUTENTYCZNY MEMOTYP CELEBRYTY UROJONY MEMOTYP CELEBRYTY Obserwator

UROJONY MEMOTYP CELEBRYTY AUTENTYCZNY MEMOTYP CELEBRYTY UROJONY MEMOTYP CELEBRYTY Obserwator AUTENTYCZNY KOMUNIKAT O JAKOŚCI MEMOTYPU CELEBRYTY

AUTENTYCZNY MEMOTYP CELEBRYTY Obserwator

UROJONY MEMOTYP CELEBRYTY AUTENTYCZNY MEMOTYP CELEBRYTY UROJONY MEMOTYP CELEBRYTY Obserwator

Obserwator AUTENTYCZNY MEMOTYP CELEBRYTY UROJONY MEMOTYP CELEBRYTY AUTENTYCZNY KOMUNIKAT O JAKOŚCI MEMOTYPU CELEBRYTY

Ponieważ w szkole nie działają filtry memetyczne albo bardzo trudno je stosować, nauczyciele – celebryci trwają krótko. Nie można budować w ten sposób jakiejkolwiek podstawy autorytetu. Musimy też przyjąć, że siła naszego oddziaływania będzie różna w różnych środowiskach

Dom Szkoła MEMOTYP NAUCZYIELA Grupa rówieśnicza

Potrzeba różnorodności implikuje wielość memetycznych źródeł i losową w zasadzie siłę wpływu każdego z nich. Nie można przewidzieć skutecznie ostatecznego znaczenia żadnego z nich. Taki wniosek nie oznacza jednak braku odpowiedzialności a raczej odpowiedzialność absolutną.

Dziękuję marek.kaczmarzyk@us.edu.pl