Człowiek w społeczeństwie autor: Bartosz Wardęga

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
ZARZĄDZANIE JAKO DYSCYPLINA NAUKOWA
Advertisements

Psychologia Zarządzania
W Y C H O W A N I E D O Z D R O W I A P S YC H I C Z N E G O
Prawa Dziecka Co to są prawa???
socjalizacja i kontrola społeczna
Przygotował: Jan Płoszczyca Czas prezentacji: 30 min.
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Efektywność kształcenia Jak ją poprawiać?. Kształcenie – to całość doświadczeń składających się na proces zdobywania przez jednostkę umiejętności, wiedzy.
Postawa DEF. I: Stanisław Mika, Psychologia społeczna:
Społeczny kontekst przebiegu rehabilitacji
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW Wybrane problemy socjologii etniczności (nr 15): Zakończenie i podsumowanie.
TECHNIKA Pewien sposób wykonywania zadania ruchowego. Jest to ściśle określony ruch człowieka, którego celem jest najefektywniejsze rozwiązanie zadania.
Anna Makiewicz I Anna Leśnikowska
Podstawy socjologii- wykład XIII
Podstawy socjologii- wykład VI
Emocje i uczucia Stres opracowała dr Agata Gąsiorowska
ZACZYNAJĄ SIĘ OD PRAW DZIECKA
KIM JESTEŚ PIĘCIOLATKU?
Prezentacja multimedialna
SYMBOLICZNY INTERAKCJONIZM
WYCHOWANIE DO DOJRZAŁEJ POSTAWY SEKSUALNEJ W KONTEKŚCIE ZAGROŻENIA EPIDEMIĄ CHORÓB PRZENOSZONYCH DROGĄ PŁCIOWĄ.
FUNKCJA WYCHOWAWCZA RODZINY
Czynniki kształtujące zachowanie człowieka
KONTEKST ZASADY RÓWNOŚCI SZANS KOBIET I MĘŻCZYZN
WIEDZA O PAŃSTWIE I PRAWIE
Wiedza o społeczeństwie
POWTÓRZENIE PRZED EGZAMINEM GIMNAZALNYM 2013
Elementy otoczenia społeczno -demograficznego
wyjazdów turystycznych
PRZEMOC WOBEC DZIECKA WYBRANE ZAGADNIENIA Monika Zielona-Jenek Pracownia Seksuologii Społecznej i Klinicznej IP UAM POZNAŃ 2011.
Podstawy Biotermodynamiki
Możliwość korzystania z bogactwa kultury artystycznej jest jednym z wielkich osiągnięć współczesnych społeczeństw demokratycznych. Możliwość uczestniczenia.
Psychologia w zarządzaniu
Pytania 1 Czy dziecko rodzi się jako jednostka wybitnie uzdolniona? Czym jest wrodzony potencjał intelektualny człowieka? Czym jest inteligencja - poziomy.
Wiedza o społeczeństwie
1. Wiedza potoczna na temat świata społecznego to:
PROFILAKTYKA.
Według tomizmu Artur Andrzejuk.
WYBRANE ZAGADNIENIA Z PSYCHOLOGII SPOŁECZNEJ
Budowa i funkcje mózgu Złudzenia optyczne
Stowarzyszenie Kofe(m)ina
ORAZ PROCES SOCJALIZACJI
Kultura - słowo o wielu znaczeniach
Włączanie podmiotów w działalność szkoły
,,Rodzina- źródłem życia, szacunku i miłości’’
Podstawy rekreacji WYKŁAD III
Rodzina - Źródłem życia, szacunku I miłości.
Podstawy rekreacji WYKŁAD II
Harmonia i ład społeczny
Człowiek jako istota społeczna
Wartości w życiu człowieka
Wychowanie jako proces
RODZINA.
Kształcenie Blokowe Prezentacja na radę szkoleniową obejmująca tematykę kształcenia blokowego, wykonana w programie MS Power Point. Wykonał : mgr Roman.
KULTURA ZACHOWANIA I SŁOWA
Woda i składniki mineralne
GRUPA SPOŁECZNA JAKO PRZEDMIOT ZAINTERESOWANIA SOCJOLOGII
KLONOWANIE W NAUCZANIU KOŚCIOŁA
Specyfika zachowań międzyorganizacyjnych Zachowania odbywają się na poziomie: indywidualnym (pojedynczych osób), grup (zespołów), ale także na poziomie.
ŁAD i KONFLIKTY SPOŁECZNE
Anna Bombińska-Domżał Remigiusz Kijak Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN w Krakowie Model uczestnictwa osób z niepełnosprawnością intelektualną w odbiorze.
ZBIOROWOŚĆ I GRUPY SPOŁECZNE
WIEDZA O SPOŁECZEŃSTWIE
MICZKO KAROLINA PATEK JOANNA GR. 2B ORGANIZACJE I ICH RODZAJE.
„ Rodzina , Twój przyjazny świat ”
Grupy społeczne.
Dotyczy ekosystemów Jej poziom zależy od liczby ekosystemów na danym obszarze.
Psychologia w zarządzaniu
Zapis prezentacji:

Człowiek w społeczeństwie autor: Bartosz Wardęga

Kim jest człowiek? Człowiek jest istotą biologiczną, którą charakteryzuje: a) Wyprostowana postawa b) Chwytliwe ręce c) Wzrok skierowany naprzód d) Wielki mózg i złożony system nerwowy e) Złożony mechanizm głosowy f) Długa zależność dziecka od rodziców g) Plastyczność wrodzonych potrzeb h) Trwałość popędu seksualnego działająca stale

Wyprostowana postawa – pozwala człowiekowi lepiej ogarnąć wzrokiem otoczenie i uwalnia przednie kończyny, które są lepiej wykorzystywane niż u czworonogów. Chwytliwe ręce – wraz z ruchomymi palcami i przeciwstawnym kciukiem, pozwalające na wykonywanie delikatnych i skomplikowanych czynności. Wzrok skierowany naprzód – umożliwiający trójwymiarowe widzenie przestrzeni i lepiej jej organizowanie. Wielki mózg i złożony system nerwowy – umożliwia wysoki rozwój intelektu i życia psychicznego.

Złożony mechanizm głosowy – budowa warg i krtani umożliwiająca wydawanie zróżnicowanej ilości dźwięków. Długa zależność dziecka od rodziców – wolne tempo dojrzewania oraz długi okres opieki dorosłych. Dziecko jest dłużej nauczane by funkcjonować w społeczeństwie, poprzez włączanie popędów w ustalone ,,reguły” kultury. Plastyczność wrodzonych potrzeb – brak stałych mechanizmów instynktowych, przystosowanie popędów do warunków ich zaspokajania. Trwałość popędu seksualnego działająca stale – nie ma okresowego popędu, człowiek potrafi go kontrolować.

Na życie człowieka w społeczeństwie wpływają komponenty : a) biogenny b) psychiczny c) socjogenny d) duchowy

Komponent biogenny – na udział człowieka w społeczeństwie ma wpływ jego fizjologia, a w szczególności układ nerwowy ( dzięki sodkom chemicznym można wywołać u człowieka określone zachowanie). Ważnym elementem komponentu biogennego człowieka są warunki geograficzne. Człowiek jest zależny od swojego środowiska tzn. od układu przedmiotów i innych organizmów żywych, które go otaczają i wywierają jakiś wpływ na procesy życiowe organizmu. Takie zjawisko nazywamy determinizmem geograficznym.

Komponent psychiczny – zaliczamy do niego: naturę ludzką - zespół stałych dążeń i motywów, celów i wartości wyznaczających postępowanie człowieka instynkt – wrodzony i niezmienny mechanizm reagowania na określone potrzeby zewnętrzne jak wewnętrzne, wspólne całemu gatunkowi, wywołujące u wszystkich osobników gatunku te same i niezmienne sposoby zachowania się. struktury osobowości człowieka – są to impulsy biopsychiczne np. uczucia i wola człowieka, które są cechą kulturową, ponieważ zależą od grupy w której się jednostka wychowała.

Komponent socjogenny – ważny wpływ ma tu determinizm demograficzny, czyli zmiana składu jednostek posiadających różne cechy biologiczne i psychiczne. Stąd więc np. nagromadzenie cech biologicznych w ludności takich, jak odsetek osobników różnej płci, wieku, zdrowotności, płodności, rozrodczości itp. jest bardzo ważne dla charakterystyki społeczeństwa i zachodzących w nim zjawisk.

Komponent duchowy – zbiór poglądów, wierzeń, ustalonych sposobów wychowania oraz rodzajów kultury duchowej jak i materialnej, które mają ma wpływ na zacieśnienie się więzi pomiędzy poszczególnymi członkami społeczeństwa.

SOCJALIZACJA Człowiek zostaje wprowadzony do życia w społeczeństwie w procesie socjalizacji. Socjalizacja (proces uspołeczniania) – jest to proces nabywania przez jednostkę, systemu wartości, norm oraz wzorców zachowań, obowiązujących w danej zbiorowości. Socjalizacja trwa przez całe życie jednostki. Proces socjalizacji dzielimy na: pierwotną oraz wtórną.

Socjalizacja pierwotna – zachodzi w rodzinie w początkowych fazach rozwoju jednostki. Charakteryzuje się emocjonalnym oddziaływaniem innych na jednostkę. Reguły działania są przyswajane głównie poprzez naśladownictwo ale także poprzez przekaz werbalny.

Socjalizacja wtórna – następuje po socjalizacji wtórnej, kiedy jednostka wzrastając do życia społecznego wchodzi do tzw. ,,wtórnych grup społecznych” , cechujących się względnie małą trwałością i wielością członków np. szkoła lub kościół.

Główne czynniki socjalizacji: 1. Rodzina 2. Szkoła 3 Główne czynniki socjalizacji: 1. Rodzina 2. Szkoła 3. Grupa rówieśnicza 4. Mass media 5. Inne czynniki ( np. kościół)

Resocjalizacja Resocjalizacja – proces modyfikacji osobowości jednostki społecznej w celu przystosowania jej do życia w danej zbiorowości. Polega na kształtowaniu norm społecznych i wartości, których jednostka nie miała możliwości przyswoić wcześniej w trakcie socjalizacji. Proces resocjalizacji powoduje rezygnację jednostki z przyswojonych do tej pory reguł, które były niezgodne z regułami akceptowanymi przez daną zbiorowość.

Bibliografia: - Jan Szczepański, Elementarne pojęcia socjologii, Państwowe Wydawnictwo Naukowe Warszawa 1970 - Encyklopedia Popularna PWN, Państwowe Wydawnictwo Naukowe Warszawa, ISBN 83-01-01750-3 DZIĘKUJE