Nowe media. Elementarz.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
i z jakich korzysta narzędzi
Advertisements

INTERNET jako „ocean informacji”
przetwarzaniu informacji
ŚRODKI ŁĄCZNOŚCI PRZEWODOWEJ I BEZPRZEWODOWEJ .
Środki łączności przewodowej i bezprzewodowej.
ŚRODKI ŁĄCZNOŚCI PRZEWODOWEJ I BEZPRZEWODOWEJ
ŚRODKI ŁĄCZNOŚCI PRZEWODOWEJ I BEZPRZEWODOWEJ
Trendy w E-Commerce na świecie
Usługi internetowe Komunikatory Bramki sms Poczta elektroniczna
Internet Usługi internetowe.
Usługi internetowe.
Praca dyplomowa magisterska
Praca dyplomowa magisterska
Multimedia Multimedia, ogólna nazwa technik komputerowych umożliwiających łączenie rozmaitych sposobów przekazywania informacji - dźwięku, obrazu, animacji,
MEDIA CYFROWE W EDUKACJI
WSPÓŁCZESNE TECHNIKI INFORMACYJNE I ICH WPŁYW NA SPOSÓB KOMUNIKOWANIA
technologii informacyjnej
Technologia informacyjna
Co to jest TIK?.
PODSTAWOWE ELEMENTY KOMPUTERA
Technologia informacyjna
Temat 1: Podstawowe pojęcia dotyczące lokalnej sieci komputerowej
Prezentacja Adrian Pyza 4i.
KOMUNIKACJA MULTIMEDIALNA ĆWICZENIA
Autor: Justyna Radomska
Co to jest Internet? home Wykonał: Michał Kęska.
Sieciowe Systemy Operacyjne
STARE I NOWE MEDIA W BIBLIOTECE
Internetowe surfowanie
-wyszukiwanie informacji.
Prezentacja Adrian Pyza 4i.
Sieć komputerowa – grupa komputerów lub innych urządzeń połączonych ze sobą w celu wymiany danych lub współdzielenia różnych zasobów, na przykład: korzystania.
MULTIMEDIALNE CENTRUM ROZRYWKI DLA CAŁEJ RODZINY
Sieci komputerowe.
Wykonał: Michał Kęska. Wydaje Ci się, że wiesz co to jest Internet?
Sieci komputerowe.
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Komunikacja.
SIEĆ KOMPUTEROWA I SIEĆ INTERNET.
Wprowadzenie dr Agnieszka Zwiefka-Chwałek
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacjaOdtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
Europejskie i lokalne Wyzwania regulacyjne w mediach Tadeusz Kowalski, prof.UW Warszawa, 8 grudnia 2006.
Multimedia To media, które wykorzystują różne formy informacji oraz różne formy ich przekazu (np. tekst, dźwięk, grafikę, animację, wideo) w celu dostarczania.
Postacie nowych mediów dziedzina Marshall McLuhanmedia Alan Turingucyfrowienie Larry Page Steve Jobs, Steve Wozniakusieciowienie Nicholas Negroponte Tim.
Metody komunikacji.
Komunikowanie się dawniej i dziś
Współczesne Metody Komunikacji
Metody komunikacji międzyludzkiej
INTERNET jako „ocean informacji”
Metody komunikacji dawniej i dziś
Metody komunikacji.
Metody komunikacji dawniej i dziś
Komunikacja.
METODY KOMUNIKACJI NA ODLEGŁOŚĆ BLISKĄ I DALEKĄ
HISTORIA Ludzie od dawnych czasów próbowali się ze sobą porozumiewać. Nauczyli oni się komunikować ze sobą za pomocą przeróżnych środków: od wyrazu twarzy,
Przeszłość Teraźniejszość Przyszłość
SIECI KOMPUTEROWE JAN STOSIO KLASA 1 E Sieć komputerowa – zbiór komputerów i innych urządzeń połączonych ze sobą kanałami komunikacyjnymi. Sieć komputerowa.
Metody komunikacji ludzi
Użycie języka w procesie porozumiewania się. GEST to dowolny ruch wykonywany przez kogoś świadomie lub nie. MIMIKA to ruchy mięśni twarzy wyrażające.
Metody komunikacji.
Urządzenie wej/wyj Marcin Wojnowski.
Komunikacja.
Definicja oraz metody komunikowania się.  Komunikacja ( łac. communicatio) – jest to wymiana informacji między jej uczestnikami. Do komunikacji służyć.
Technologie informacyjno-komunikacyjne – wszelkie działania związane z  produkcją i wykorzystaniem urządzeń telekomunikacyjnych i informatycznych oraz.
Elementy przeglądarki internetowej Pasek menu Pasek kart Pasek adresowy Pasek wyszukiwania Okno z zawartością strony internetowej Zakładki (ulubione)
Media Cyfrowe  Media cyfrowe to dowolna forma (lub format) prezentacji i użytkowania treści (np. tekstowych, graficznych, audiowizualnych), które są.
materiały dla uczestników
Hipertekst HTML WWW.
SIEĆ KOMPUTEROWA I SIEĆ INTERNET.
Maciej Leszczyński Kl. 2c
Zapis prezentacji:

Nowe media. Elementarz

Czym są media? Media to: - środki (narzędzia, instrumenty, itp.) techniczne informacji i komunikacji - ITC - społeczne praktyki używania tych środków (instytucje, osoby, sposoby, etc.) Przykłady: telewizja - technika przekazywania ruchomych obrazów na odległość Telewizja - instytucja - np. Telewizja Polska S.A., Polsat, TVN

Media analogowe Dla człowieka - na poziomie makroskopowym - świat jest ciągły, nie zmienia się skokowo, choć ma taką naturę na poziomie mikroskopowym. Tę postrzeganą ciągłość można transponować na sygnały w sposób analogowy, czyli zgodny, podobny, odpowiedni. . Sygnały analogowe są związane z typem kanału (zmysłów) przekaźnika, którym są przekazywane, a przeto nie mają ani jednakowej formy, ani rodzaju nośnika. Sygnał dźwiękowy (np. mowa czy muzyka) nie jest przekazywany w tej samej formie i tym samym kanałem co sygnał wizualny (np. obraz). Komunikowanie analogowe przekazuje całą informację obecną w oryginalnym przekazie w formie stale zmiennych sygnałów, które odpowiadają fluktuacji dźwięków czy fal świetlnych wywoływanych przez źródło informacji. Ludzkie zmysły są systemami analogowymi, tak jak większość współczesnych mass mediów.

Jakie są media? Analogowe (tradycyjne, dawne, stare) Cyfrowe (nowe) Rysunek, malarstwo, fotografia tradycyjna Mowa, muzyka, fonografia, radiofonia Teatr, film, telewizja Pismo, drukarstwo Cyfrowe (nowe) Internet www - strona internetowa - DVD, pendrive E-book i biblioteka cyfrowa telewizja cyfrowa (satelitarna, kablowa, naziemna) wiadomości sms i poczta elektroniczna gra komputerowa fotografia cyfrowa telefonia internetowa

Najnowsze media Wikipedia Facebook Blog Second Life YouTube Twitter Podcast Telefon komórkowy 3G

Nowe media cyfrowe Nowe media (w najszerszym sensie) to media, które korzystają z urządzeń, nośników i systemów elektronicznych, działających w oparciu o informacje przetwarzane w systemie cyfrowym. Media cyfrowe to dowolny format prezentacji i użytkowania treści (np. tekstowych, graficznych, audiowizualnych), które są zapisywane, odtwarzane, dystrybuowane i edytowane w formie cyfrowej (binarnej).

Media cyfrowe (digitalne) Media cyfrowe są oparte na kodzie cyfrowym, używanym przez komputer. Kod cyfrowy składa się z dyskretnych (oddzielnych) jednostek lub znaków. Komputer operuje systemem dwójkowym (binarnym), który ma zaledwie 2 cyfry: 0 i 1, a zatem zapis „10” oznacza liczbę 2 w systemie dziesiętnym. Cyfrowy- digitalny (ang. digit (palec) digital ‘cyfrowy’) oparty na technice cyfrowej, np. cyfrowym zapisie danych.

Media cyfrowe versus analogowe Tym, co szczególnie odróżnia urządzenia cyfrowe od analogowych mediów audio-wizualnych i drukowanych to przede wszystkim: Łatwość i szybkość zmieniania i aktualizacji treści, łatwa dostępność, zdolność do uzyskania informacji zwrotnej od odbiorców (interaktywność).

Multimedia Multimedia (z łac. Multum + Medium) to media cyfrowe, które wykorzystują tekst, dźwięk, grafikę, animację, wideo) w celu dostarczania odbiorcom informacji lub rozrywki. Termin „multimedia” ma również zastosowanie w mediach elektronicznych służących do rejestrowania oraz odtwarzania treści multimedialnych. Multimedia posiadają cechy tradycyjnych sztuk pięknych jednak mają szerszy zakres.

Hipermedia Hipertext Hipertekst to zasadniczo zwykły tekst, w którym niektóre słowa są specjalnie zaznaczone - podkreśleniem i różnym od reszty znaków kolorem. Stanowią one ŁĄCZA (ang. links) czyli odnośniki do innych dokumentów. Nie są to jednak dokumenty przypadkowe, lecz powiązane kontekstowo ze słowem tworzącym hiperłącze. Internet jest miejscem, w którym najpełniej realizuje się idea hipertekstu, bowiem hipertekst to miliony stron WWW. Struktura łączy

Sieci medialne Media sieciowe pojawiły się wcześniej niż media w pełni cyfrowe. Był bowiem medium sieciowym telegraf, a także telefon (analogowy), czy radio CB. Jednak obecnie sieci medialne są podstawą dla nowych mediów sieciowych, przy czym sieci te mogą mieć charakter fizyczny, jak szerokopasmowy kabel, ale mogą być bezprzewodowe, jak satelity czy telefonia komórkowa, przy czym muszą przenosić ogromne ilości danych do licznych powiązanych węzłów. Sieci są oparte na pełnej interoperatywności i interkonektywności, więc mogą być do niej podłączane różne urządzenia .

Media sieciowe Media sieciowe (czasem określane jako sieciowe systemy medialne) odnoszą się do mediów połączonych w sieci komputerowe, takich jak Internet. Media sieciowe są dynamicznie rozwijane przez postęp technologii i i oprogramowania Następujące cechy wyróżniają media sieciowe: Media sieciowe są demokratyczne i zdecentralizowane. Odbiorcy mogą być również twórcami przekazów. Media sieciowe wymagają wykorzystania komputerów jako urządzeń wejścia / wyjścia do sieci telekomunikacyjnej Media sieciowe wymają istnienia społeczności użytkowników

Sieć użytkowników

Prawo Metcalfe'a Użyteczność sieci telekomunikacyjnej lub innego systemu teleinformatycznego rośnie proporcjonalnie do kwadratu liczby urządzeń (użytkowników) do niej podłączonych.

Peer-to-Peer "Sky peer-to-peer„ - Scape-r), Gnutella, P2P (od ang. peer-to-peer – równy z równym) – model komunikacji w sieci komputerowej, który gwarantuje obydwu stronom równorzędne prawa (w przeciwieństwie do modelu klient-serwer). Pierwotnie idea Internetu była zbliżona do sieci P2P – wszystkie hosty pełniły równorzędną rolę w procesie wymiany informacji. W wyniku gwałtownego rozwoju, symetria Internetu została złamana. Scentralizowany Internet ułatwiał kontrolę nad elektronicznym rozpowszechnianiem materiałów chronionych prawem autorskim. Internet rozumiany jako sieć witryn WWW i serwerów FTP nie nadaje się do tego, czego pragnęli zwykli użytkownicy, czyli wymieniania się posiadanymi plikami z muzyką. Tim Berners-Lee projektował World Wide Web w formie zbliżonej do sieci P2P, ponieważ zakładał iż każdy użytkownik internetu będzie aktywnym i współautorem tworzenia i łączenia treści przez powiązanie „pajęczyny ", linków. To przeciwieństwo obecnego nadawczo-podobnej struktury sieci. W 1999 pojawiła wykorzystywana do pobierania plików multimedialnych sieć P2P – Napster, założony przez Shawna Fanninga, który umożliwiał każdemu, kto pobrał i zainstalował aplikację, na udostępnienie wybranych zasobów swojego komputera innym użytkownikom w Internecie. Na komputerze należało zainstalować specjalne oprogramowanie, które łączyło się z serwerem, wysyłało mu listę udostępnianych plików (w tym przypadku tylko muzyki, lecz nowsze sieci oparte na systemie Napstera – takie jak OpenNap – umożliwiają udostępnianie również innych typów plików), i stanowiło jednocześnie interfejs użytkownika sieci P2P. Serwery Napstera umożliwiały wyszukiwanie plików. Użytkownik na podstawie listy pasujących plików wybierał, co i od kogo chce ściągać, po czym program łączył się z komputerem udostępniającym plik i ściągał go "Sky peer-to-peer„ - Scape-r), Gnutella,

Inne usługi wymiany plików BitTorrent – protokół wymiany i dystrybucji plików przez Internet klient protokołu BitTorrent, który także nosi nazwę BitTorrent

Media społeczne - przykłady Blogs: Blogger, LiveJournal, Open Diary, TypePad, WordPress, Vox, ExpressionEngine, Xanga Micro-blogging / Presence applications: Twitter, Plurk, Tumblr, Jaiku, fmylife Social networking: Bebo, BigTent, Facebook, LinkedIn, MySpace, Orkut, Skyrock, Hi5, Ning, Elgg, Drupal Social network aggregation: NutshellMail, FriendFeed Events: Upcoming, Eventful, Meetup.com

Media społeczne – dalsze przykłady Współpraca Wikis: Wikipedia, PBwiki, wetpaint Social bookmarking (or social tagging)[6]: Delicious, StumbleUpon, Google Reader, CiteULike Wiadomości : Digg, Mixx, Reddit, NowPublic Opinion sites: epinions, Yelp Multimedia Zdjęcia Flickr, Zooomr, Photobucket, SmugMug, Picasa Wideo: YouTube, Viddler, Vimeo, sevenload Livecasting: Ustream.tv, Justin.tv, Stickam, Skype Podcasty Wymiana plików muzycznych Opinie i przeglądy Towary epinions.com, MouthShut.com Business Reviews: yelp.com Społeczności Q&A: Yahoo! Answers, WikiAnswers, Askville, Google Answers Rozrywka Media & Entertainment Platforms: Cisco Eos Virtual worlds: Second Life, The Sims Online, Forterra Gry online Miniclip, Kongregate Inne Agreggatory informacji : Netvibes, Twine (website)

Media społeczne Zbiór aplikacji internetowych zbudowanych na idei i technologii Web 2.0, które umożliwiają tworzenie i wymianę treści przez użytkowników.

YouTube (Twój ekran) otwarty serwis internetowy, należący do You Tube, LLC umożliwiający prezentację filmów, wideoklipów lub własnych miniprodukcji w Internecie, reklamujący się hasłem "Broadcast Yourself" (ang. dosł. Wyemituj siebie). Powstał w lutym 2005 roku.

Umobilnienie mediów przesuwanie medium (tablice, księgi) przenoszenie medium (książka, gazeta, walkman, iPod) przesyłanie medium (list) transportowanie medium (aparaty walizkowe) przychodzenie do medium (do telegrafu, do hot spotu) noszenie medium (telefony komórkowe)

Jaka mobilność? Podstawą zakresu definicji jest mobilność - co jest przenoszone? Który z elementów procesu komunikowania jest mobilny: przekaz (informacja), aparat czy użytkownik? Cztery kategorie mediów przenośnych: stacjonarne bezprzewodowe (domowe), nomadyczne bezprzewodowe (hot spot, PDA z Wi-Fi), transportowane mobilne (radio samochodowe), mobilne przenośne (komórka, netbook, Kindle).

Komórka telefonii komórkowej

Człowiek i Medium Cyfrowe Człowiek nie jest zdolny do bezpośredniej komunikacji z mediami cyfrowymi. Aby było to możliwe są wyposażone w odpowiednie urządzenia wejścia-wyjścia tworzące razem interfejs użytkownika: interfejs tekstowy — urządzenie wejściowe to klawiatura, a wyjściowe to drukarka znakowa lub wyświetlacz w trybie znakowym, interfejs graficzny — wejście to urządzenie wskazujące (np. myszka), a wyjściowe to wyświetlacz graficzny, interfejs strony internetowej — wejście i wyjście jest realizowane poprzez stronę internetową wyświetlaną w przeglądarce internetowej. Interfejs haptyczny – np. ekran dotykowy

Media jak ludzie Media cyfrowe – w szczególności interaktywne jak komputer – ulegają antropomorfizacji Antropomorfizacja lub antropomorfizm – nadawanie nie będącym ludźmi przedmiotom, pojęciom, zjawiskom, zwierzętom itp. cech ludzkich i ludzkich motywów postępowania. Termin jest kombinacją dwu greckich słów, άνθρωπος (anthrōpos), oznaczających "ludzki", oraz μορφή (morphē), oznaczającego "kształt" lub "formę". Szczególnym przypadkiem animizacji jest antropomorfizacja w odniesieniu do przedmiotów nieożywionych, gdy przypisuje się im cechy wręcz ludzkie.

Interfejs głosowy Polega na komunikowaniu się z medium za pomocą głosu (sterowanie i dyktowanie)

Media haptyczne Haptyczny (gr. Haphe) dotykowy, odnoszący sie do zmysłu dotyku. Technologia haptyczna to taka, która komunikuje się z użytkownikiem poprzez dotyk Ostatnio w efektory haptyczne zaczęto wyposażać ekrany dotykowe.

Byron Reeves, badacz relacji media a ludzie: Nasze interakcje z komputerami, telewizją i nowymi mediami są z zasady społeczne i naturalne, tak jak interakcje z innymi ludźmi. Stawianie znaku równości między mediami a realnym życiem nie wynika bynajmniej z niewiedzy lub młodego wieku, lecz jest zjawiskiem powszechnym i niezależnym od naszej świadomości. Traktując media jako istoty społeczne, oczekujemy zatem bezwiednie, że będą one przestrzegać określonych norm i zasad życia społecznego: nasz komputer ma być nie tylko sprawny, ale również "grzeczny"!