Konferencja wojewódzka pod hasłem: „Bezpieczny sport — bezpieczne wakacje” 8 czerwca 2011 r. Urząd Wojewódzki w Bydgoszczy Piłka Nożna Uliczna dla Rozwoju.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wojewódzki program wyrównywania szans i przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu oraz pomocy w realizacji zadań na rzecz zatrudniania osób niepełnosprawnych.
Advertisements

SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE „Moja kolorowa szkoła”
AKTYWIZACJA I INTEGRACJA NARZĘDZIEM PRZECIWDZIAŁANIA WYKLUCZENIU SPOŁECZNEMU OSÓB STARSZYCH W GMINIE ŚREM.
SZKOŁA MARZEŃ Program zwiększania szans edukacyjnych i życiowych uczniów szkół wiejskich 1   16.
Człowiek najlepsza inwestycja Jaworznickie Szkolne Kluby Przedsiębiorczości - Marzenia – Wiedza – Sukces Projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej.
Program Socrates Comenius COMENIUS - komponent programu SOCRATES - stanowi wyzwanie dla 350 tysięcy szkół w Europie i 69 milionów uczniów. Wspiera inicjatywy.
Konkurs 01/POKL/7.2.1/2008 (Ogłoszony w dniu 31 stycznia 2008 r.) Typy projektów. w ramach podziałania możliwa będzie realizacja następujących projektów:
Zdrowie: To nie tylko brak choroby, lecz pełny dobrostan społeczny, psychiczny i biologiczny Światowa Organizacja Zdrowia.
Opracował J. Stryjkowski
Gimnazjum Integracyjne w Lubinie
Projekt Podnoszenie kwalifikacji kadr pomocy i integracji społecznej w Wielkopolsce współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu.
Debata na temat: Czy samorząd uczniowski jest w szkole potrzebny?
wsparciem dla ucznia, pomocą dla nauczyciela,
ZAJĘCIA SPORTOWE KLASY I-III
Rozwój, koordynacja, monitoring i ewaluacja dolnośląskiego systemu innowacji współfinansowany z EFS w ramach poddziałania POKL Rozwój, koordynacja,
KODEKS SZKOŁY BEZ PRZEMOCY
Projekt współfinansowany przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych w ramach rządowego programu ograniczania przestępczości i aspołecznych zachowań Razem bezpieczniej.
Pilotażowy Program LEADER+ Wsparcie tworzenia Lokalnej Grupy Działania i opracowania Zintegrowanej Strategii Rozwoju Obszarów Wiejskich w Dolinie Pilicy.
SPORT DZIECI I MŁODZIEŻY
Projekt systemowy Atrakcyjna szkoła drogą do sukcesu.
Społeczne partnerstwo na rzecz zdrowia środowiskowego
Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą Akcja jest skierowana jest.
Atrakcyjna szkoła drogą do sukcesu. Plan wystąpienia Cele programu zajęć doradczych i psychologiczno-pedagogicznych Sposoby realizacji celów Zadania programów.
Kodeks „SZKOŁY BEZ PRZEMOCY”. Sporządziła: Krystyna Wesołowska
Niepubliczna placówka doskonalenia nauczycieli „prototo” we wrocławiu
Promocja zdrowia w szkole (propozycja zajęć pozalekcyjnych)
Młodzi ludzie mają prawo do pełnego dostępu do informacji publicznych. Młodzież ma wpływ na opinię publiczną np. poprzez artykuły prasowe, Internet. Politycy.
Program na rzecz poprawy warunków życia społecznego i zawodowego osób niepełnosprawnych w województwie podlaskim na lata Prezentacja założeń,
Patent żabki Szkoła Podstawowa nr 4 z Oddziałami Integracyjnymi w Bielawie.
- 1 - Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Priorytet III.
WSPÓLNIE NA ZAMOJSZCZYŹNIE KORZYŚCI Z UDZIAŁU W PROJEKCIE WSPÓLNIE NA ZAMOJSZCZYŹNIE KORZYŚCI Z UDZIAŁU W PROJEKCIE Wspólnie na Zamojszczyźnie- projekt.
ERASMUS+ unijny program w dziedzinie kształcenia, szkoleń, młodzieży i sportu
Szkoła Promująca Zdrowie
 Młodzi ludzie mają prawo do pełnego dostępu do informacji publicznych.  Młodzież ma wpływ na opinię publiczną np. poprzez artykuły prasowe, Internet.
NAUCZYCIELE I PRACOWNICY SZKOŁY
Jednym z głównych zadań przedszkola, szkoły jest łagodne wprowadzenie uczniów w świat wiedzy oraz dbałość o ich harmonijny rozwój intelektualny, etyczny,
Szkoła demokracji – szkoła samorządności Program rozwoju kompetencji społecznych i obywatelskich rad pedagogicznych Spotkanie V Podsumowanie i zakończenie.
Koncepcja i strategia Szkoły Promującej Zdrowie
Idea Szkół Promujących Zdrowie. Szkoła Promująca Zdrowie: tworząca warunki (fizyczne i społeczne) sprzyjające ochronie i pomnażaniu zdrowia, umożliwiająca.
SZKOŁA PODSTAWOWA IM. K. MAKUSZYŃSKIEGO W WIECHLICACH SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE ROK SZKOLNY 2013/2014.
Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.
SPOTKANIE OTWIERAJĄCE Program „Szkoła z klasą 2.0” edycja 2013/2014 Szkoła Podstawowa im. Elizy Orzeszkowej w Radgoszczy.
Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez: - Centrum Edukacji Obywatelskiej - i „Gazetę Wyborczą”. Od początku.
MINI MISTRZOSTWA EUROPY 2012 W PIŁCE NOŻNEJ REPREZENTACJI SZKÓŁ PODSTAWOWYCH DZIECI URODZONYCH W 1999 ROKU I MŁODSZYCH.
Not Only Fair Play Ten projekt został zrealizowany przy wsparciu finansowym Komisji Europejskiej. Projekt lub publikacja odzwierciedlają jedynie stanowisko.
Samouczenie się (self-directed learning) w edukacji demokratycznej
Projekty ogólnomiejskie: realizowane i planowane do realizacji Katowice,
Sportowy Okrągły Stół – debata na temat udoskonalania zajęć sportowych w szkole 12 listopada 2015.
Programy i projekty w Szkole Promującej Zdrowie. Standardy Szkoły Promującej Zdrowie  Szkoła promująca zdrowie dąży do osiągania celów i realizuje zadania.
Rządowy program na lata „Bezpieczna i przyjazna szkoła” Założenia programu i efekty jego realizacji w 2014 r. Data Ogólnopolski program Komendy.
Dzie ń Bezpiecznego Internetu 2016 pod has ł em: „ Lepszy Internet zale ż y od Ciebie”
Działania Opolskiego Kuratora Oświaty na rzecz poprawy bezpieczeństwa dzieci i młodzieży w woj. opolskim w roku szkolnym 2014/2015. Plany na rok szkolny.
NIŻAŃSKI PROGRAM WSPIERANIA SZKÓŁ Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty, Działanie 3.5 Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół Projekt współfinansowany.
1 Szkoła Promuj ą ca Zdrowie. 2 Czynniki wpływające na zdrowie.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Szkoła Podstawowa nr 2 im. Wł. Broniewskiego w Kościanie rok szkolny 2011/2012.
„ SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE”. Nadrzędnym celem Szkoły Promującej Zdrowie jest zdrowy styl życia całej społeczności szkolnej.
Szkoła Podstawowa nr 11 im. Marii Kownackiej w Łodzi w Łodzi Rok szkolny 2009/ Łódź, ul. Hufcowa 20A, tel
1. 2 Projekt pilotażowy powstał z chęci efektywnej promocji pozytywnych zachowań w sporcie i życiu w ramach idei „fair play” oraz kształtowania postaw.
Lider Projektu: 2 Partner projektu: Projekt „SZKOŁA SUKCESU” współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Społecznego Beneficjent:
Sieć Szkół Promujących Zdrowie. W styczniu 2015 roku przystąpiliśmy do programu Lubelskiej Sieci Szkół Promujących Zdrowie. Nasza szkoła od wielu lat.
Wizja i misja szkoły Zespół Szkół Specjalnych nr 110 przy Szpitalu Klinicznym im. K. Jonschera Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu.
Wyzwania rozwojowe Gdańsk 2030+
PIŁKARSKIE PRZEDSZKOLE MOTORU LUBLIN
7 Nawyków – mapa wdrożenia
Projekt: Poprawa jakości kształcenia ogólnego w mieście Jaśle oraz gminach: Jasło, Dębowiec, Krempna, Nowy Żmigród i Osiek Jasielski Regionalny Program.
Otwarta firma – Biznes przy tablicy
„ Kiedy śmieje się dziecko,. śmieje się cały świat”
„Podnosimy bezpieczeństwo pracy w rolnictwie poprzez wymianę naszych doświadczeń szkoleniowych” Projekt nr PL01-KA
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Zapis prezentacji:

Konferencja wojewódzka pod hasłem: „Bezpieczny sport — bezpieczne wakacje” 8 czerwca 2011 r. Urząd Wojewódzki w Bydgoszczy Piłka Nożna Uliczna dla Rozwoju i Tolerancji – prezentacja projektu EuroFairPlay Bernard Żołyniak – Centrum Badań i Działań Społeczno-Kulturowych w Poznańskim Parku Naukowo-Technologicznym

Integracja i tolerancja dla przyjaznych i bezkonfliktowych relacji społecznych

Kwestia tego, czy naprawdę będziemy zwycięzcami, zależy nie tylko od Tło i idea projektu Kwestia tego, czy naprawdę będziemy zwycięzcami, zależy nie tylko od naszych sportowych sukcesów, wspaniałych stadionów, autostrad, hoteli i lotnisk, ale przede wszystkim od tego, czy okażemy się otwartymi na świat, tolerancyjnymi, przyjaznymi gospodarzami i czy uda nam się takie postawy i wartości zatrzymać w naszym kraju na dłużej niż tylko na okres trwania UEFA EURO 2012™

Centrum Badań i Działań Społeczno-Kulturowych to podmiot o interdyscyplinarnym charakterze skupiający ludzi nauki, praktyków, edukatorów oraz animatorów życia społeczno-kulturalnego. 

Jest to podmiot o charakterze eksperckim Aktywny partner w procesie zarządzania zmianami Organizacja ucząca się i tworząca modele przydatne w kreowaniu polityki innowacyjności

Główne założenia i kierunki projektu

Projekt koncentruje się wokół kilku kluczowych zagadnień: propagowanie zdrowia fizycznego i psychicznego wśród dzieci i młodzieży poprzez popularyzację wypoczynku ruchowego i zdrowego żywienia przeciwdziałanie przejawom agresji i przemocy wśród dzieci i młodzieży poprzez grę w piłkę nożną, wzbogaconą o dodatkowe elementy pedagogiki społecznej kształtowanie umiejętności przeciwdziałania dyskryminacji wobec płci przeciwnej

propagowanie mediacji wśród dzieci i młodzieży, jako sposobu rozwiązywania konfliktów kształtowanie odpowiedzialności społecznej wśród dzieci i młodzieży poprzez naukę umiejętności samodzielnego podejmowania decyzji stworzenie sieci instytucji i organizacji propagujących idee fair play we wszystkich dziedzinach życia

Projekt dąży do zbudowania i zintegrowania ogólnopolskiej sieci inicjatyw obywatelskich propagujących postawy fair play takie jak: tolerancja i otwartość na drugiego człowieka mediacja – umiejętność rozwiązywania konfliktów kształtowanie umiejętności międzykulturowej komunikacji gotowość niesienia innym pomocy umiejętność podejmowania i inspirowania wspólnych działań dawanie poczucia bezpieczeństwa „obcym” poprzez integrowanie ich w grupie

Piłka Nożna Uliczna dla Rozwoju i Tolerancji

Idea gry Piłka Nożna Uliczna dla Rozwoju i Tolerancji to propozycja gry i zabawy dla dzieci i młodzieży oparta na zasadach gry w piłkę nożną, wzbogaconą o dodatkowe elementy pedagogiki społecznej wspierającej rozwój kompetencji personalnych i socjalnych.

Piłka Nożna Uliczna dla Rozwoju i Tolerancji jest propozycją w szczególności dla tych dzieci i młodzieży, dla których, ze względu na brak odpowiednich predyspozycji fizycznych i umiejętności sportowych nie ma miejsca zarówno w szkolnych klubach sportowych, jaki i w innych klubach pozaszkolnych.

mediacja podczas konfliktów propagowanie odwagi cywilnej i uczciwości Piłka Nożna Uliczna dla Rozwoju i Tolerancji dzięki swym szczególnym zasadom stwarza miejsce dla treści pedagogicznych, takich jak: mediacja podczas konfliktów propagowanie odwagi cywilnej i uczciwości propagowanie międzykulturowego uczenia się propagowanie aktywnego udziału w życiu społecznym

Umiejętność przestrzegania ustalonych reguł na boisku, umiejętność ponoszenia odpowiedzialności za własne decyzje, umiejętność rozwiązywania konfliktów bez użycia siły, to tylko niektóre aspekty społecznych postaw i zachowań, które łatwo dają się przenosić z boiska w życie codzienne.

Rozwijanie umiejętności samodzielnego oraz społecznego działania staje się warunkiem tolerancyjnego współistnienia w kontekście europejskim i światowym.

Zasady i reguły gry

Gra rozpoczyna się od tzw. strefy dialogu, którą prowadzi animator gry. 17

Strefa dialogu

Strefa dialogu to miejsce wokół boiska ustalone przez animatora gry w obrębie, którego prowadzony jest dialog pomiędzy drużynami biorącymi udział w grze. W strefie dialogu biorą udział zawsze wszyscy zawodnicy dwóch przeciwnych drużyn.

W strefie dialogu zawodnicy ustalają 3 dodatkowe reguły fair play, które będą obowiązywać w czasie rozgrywania całego meczu.

Przykłady ustalanych dodatkowych reguł fair play: zatrzymanie gry, jeśli się ktoś przewróci podanie ręki przeciwnikowi po nieczystym zagraniu oklaskiwanie drużyny przeciwnej za dobre akcje bramka strzelona przez dziewczynę liczy się podwójnie 21

Dodatkowo obie drużyny wymyślają zadanie specjalne tzw. wspólną celebrację, które wykonają po zakończeniu meczu.

Przykłady wspólnej celebracji: wspólny okrzyk na powitanie i zakończenie meczu fala „meksykańska” „pajacyk” złapanie się za ręce po zakończeniu meczu itp. 23

Animator gry

Wspiera ich w tym osoba zwana animatorem gry, Animator gry Nie ma sędziego. Zawodnicy sami decydują o tym, co dzieje się na boisku podczas meczu. Wspiera ich w tym osoba zwana animatorem gry, która pełni rolę obserwatora, mediatora i doradcy.

Rola i zadania animatora gry: rozpoczyna spotkanie drużyn w strefie dialogu rozpoczyna i kończy mecz obserwuje przebieg meczu pomaga rozwiązywać konflikty (nie ma on bezpośredniego wpływu na przebieg gry, nie odgwizduje fauli, bądź innych przewinień) przydziela punkt fair play po zakończeniu meczu

Punktacja

Dodatkowo można otrzymać punkty fair play Punktacja ogólna 3 punkty za zwycięstwo 2 punkty za remis 1 punkt za udział w meczu Dodatkowo można otrzymać punkty fair play przyznawane przez animatora gry i drużynę przeciwną.

Punktacja fair play 1 punkt za aktywny udział całej drużyny w strefie dialogu, dostosowanie się do ustalonych zasad fair play, wykonanie zadania specjalnego (wspólnej celebracji) 1 punkt za udział dziewczyny w całym spotkaniu 1 punkt fair play przyznawany przez drużynę przeciwną, jeśli uzna ona, że rywale grali uczciwie

Boisko

Piłka Nożna Uliczna dla Rozwoju i Tolerancji rozgrywana jest na mniejszej przestrzeni. Może odbywać się na boisku szkolnym, na szkolnym placu zabaw, w sali gimnastycznej itp. Bramka może być np. o wymiarach bramki do hokeja na trawie. Przestrzeń może być otoczona np. bandami bądź ławkami, tak by piłka nie opuszczała boiska. Można uwzględnić grę z możliwością wykonywania autów.

W projekcie EuroFairPlay mecze rozgrywane są na mini boiskach Standard o wymiarach 15m x 10m www.miniboisko.eu 32

 Czas gry Czas gry ustala się w zależności od wielkości boiska i od liczebności drużyn. Mecze na mini boisku rozgrywane są po 8 minut bez zmiany stron.

Drużyny

Zespoły składają się z 4 lub maksymalnie 8 zawodników (drużyny powinny być koedukacyjne: wspólna gra dziewcząt i chłopców). W grze nie musi uczestniczyć bramkarz. Rolę bramkarza przejmują zawodnicy po wcześniejszych ustaleniach w strefie dialogu. Zmiany zawodników odbywają się tak jak w grze w hokeja.

Rola dziewcząt w drużynie

Jednym z głównych założeń gry w Piłkę Nożną Uliczną dla Rozwoju i Tolerancji jest udział dziewcząt w grze.

Powyższe zasady i reguły są jednymi z centralnych w kontekście nauczania tolerancji i przeciwdziałania dyskryminacji wśród rówieśników przeciwnych płci oraz integracji młodzieży wokół piłki nożnej i sportu.

Rozwój i popularyzacja gry w Piłkę Nożną Uliczną dla Rozwoju i Tolerancji Turniej o puchar EuroFairPlay dla przedszkolaków Puchar Szkół EuroFairPlay Turnieje familijne EuroFairPlay Międzynarodowe festiwale piłkarskie o puchar EuroFairPlay Akcja „Sportowy idol” – prominenci obejmują swoimi patronatami grupy młodzieżowe biorące udział w turniejach o puchar EuroFairPlay Nowe ceremoniały w piłce nożnej – kształtowanie pozytywnych zachowań podczas kibicowania

Turniej Szkół o Puchar

Propozycja większości turniejów piłki nożnej, w której biorą udział dzieci i młodzież szkolna nastawiona jest przede wszystkim na konkurencję i osiąganie wyników oraz skierowana do dzieci młodzieży wyróżniających się sprawnością fizyczną. Nie ma tam miejsca dla osób o słabszych predyspozycjach fizycznych, czy też mniej uzdolnionych sportowo. 41

Turniej szkół o puchar EuroFairPlay jest właśnie propozycją dla tych dzieci i młodzieży, dla której nie ma miejsca w klubach piłkarskich, a która chce również grać w piłkę nożną i brać udział w turniejach. 42

Beneficjenci 53 Zespoły Szkół (szkoła podstawowa plus gimnazjum) z całej Polski, po 3-4 szkoły z każdego województwa. 43

Turniej jest skierowany do uczniów i uczennic w wieku 11-13 lat oraz gimnazjalistów 15-16 lat, którzy będą organizowali i prowadzili turnieje. Ważne! Udział w turnieju bierze cała szkoła, a nie tylko drużyna reprezentująca szkołę! 44

Każdej szkole zostanie przydzielone jedno Państwo europejskie, którego szkoła staje się ambasadorem Każda szkoła-ambasador nawiązuje kontakt z krajem, które reprezentuje oraz przygotowuje w dowolnej formie (prezentacja multimedialna, plakaty, ulotki, strona internetowa itp.) prezentację tego kraju. 45

Każda ze szkół będzie również poszukiwała swojego idola wśród sportowców, artystów, polityków oraz znanych ludzi reprezentowanego przez siebie kraju. 46

Prócz tego każda z wybranych 53 szkół wybiera jeden z trzech proponowanych przez organizatorów tematów: Przeciwdziałanie agresji i przemocy Ruch a zdrowe żywienie Przeciwdziałanie przejawom dyskryminacji ze względu na płeć 47

Każda szkoła przygotowuje dla uczniów swojej szkoły, dzielnicy, gminy lub regionu kampanię informacyjną poruszającą kwestie wybranego tematu. Forma kampanii jest dowolna i zależy tylko i wyłącznie od pomysłowości i możliwości danej szkoły. 48

Prezentacje przygotowanych materiałów na temat państw europejskich oraz prezentacje kampanii tematycznych odbędą się podczas wojewódzkich międzynarodowych festiwali piłkarskich. Najciekawsze prezentacje zostaną nagrodzona. 49

i przeszkolone zespoły psychologów i animatorów Rozgrywki regionalne i finałowe będą organizowane i prowadzone przez specjalne przygotowane i przeszkolone zespoły psychologów i animatorów społecznych oraz nauczycieli i uczniów klas gimnazjalnych. 50

Nadrzędnym celem Turnieju Szkół o Puchar EuroFairPlay jest kompleksowe uaktywnienie całej szkoły oraz zintegrowania uczniów wokół wspólnych działań i sportu. 51

Turniejowi szkół towarzyszyć będą badania naukowe Prowadzone przez interdyscyplinarny zespół z Centrum Badań i Działań Społeczno-Kulturowych 52

akcje i działania promocyjne

Dodatkowe akcje i działania podejmowane w ramach projektu EuroFairPlay zostały podzielone na 3 grupy: Kampania informacyjno-promocyjna Kampania szkoleniowo-edukacyjna Aktywizacja młodzieży

Kampania informacyjno-promocyjna Stworzenie sieci kontaktów partnerskich Stworzenie platformy internetowej EuroFairPlay

Akcja społeczna zmieniająca sens hasła „Zakaz gry w piłkę” Promocja idei fair play na masowych imprezach sportowych i rekreacyjnych Udział reprezentacji piłkarskiej EuroFairPlay na międzynarodowych imprezach młodzieżowych Kioski kultury – działania społeczno-integracyjne

II. Kampania szkoleniowo-edukacyjna Szkolenie liderów, animatorów, trenerów i multiplikatorów idei fair play Szkolenia w zakresie umiejętności prowadzenia mediacji dla rodziców i nauczycieli

III. Aktywizacja młodzieży Szkolenie młodych liderów i animatorów gry w Piłkę Nożną Uliczną dla Rozwoju i Tolerancji Warsztaty kształtujące umiejętność mediacji dla dzieci i młodzieży Międzynarodowa wymiana młodzieży Kształtowanie zachowań fair play poprzez sztukę Rozwój Młodzieżowego Wolontariatu Europejskiego

jako projekt badawczy

Obszary projektu Badania naukowe Promocja zdrowia i prewencja Edukacja Animacja społeczności

jako projekt badawczy Założenia naukowo-badawcze nowoczesny pod względem strategii i narzędzi model badań naukowych podejście typu resources – oparte na zasobach podejście procesualne – analiza zjawisk (flash) w procesie rozwojowym (development) etyka badań naukowych i zwiększenie szans na zastosowanie ich rezultatów dla planowania oddolnych, efektywnych działań

jako projekt badawczy Założenia naukowo-badawcze zdrowie subiektywne obiektywne somatyczne psychologiczne społeczne duchowe czynniki ryzyka zasoby odpornościowe

jako projekt badawczy Kto bada? multidyscyplinarny zespół naukowców z renomowanych uczelni i placówek badawczo-rozwojowych we współpracy ze społecznościami szkolnymi i instytucjami otoczenia szkół oraz ekspertami społecznościowe zespoły projektowe - liderzy organizacje sektora społecznego organy prowadzące szkół i ich przedstawiciele

jako projekt badawczy Jakimi metodami? narzędzia kwestionariuszowe agregacja danych statystycznych analiza przypadków w procesie wywiady metody obserwacyjne narzędzia monitoringu i ewaluacji projektu

jako projekt badawczy O co zapytamy? Jakie czynniki ryzyka patologii są specyficzne a jakie niespecyficzne dla konkretnych uczniów, klas i szkół oraz otaczających je społeczności lokalnych? Które z tych czynników działają bezpośrednio i aktualnie generują lub nasilają problemy a które działają pośrednio zwiększając ryzyko patologii?

jako projekt badawczy O co jeszcze zapytamy? Jakimi zasobami dla przeciwdziałania problemom i radzenia sobie z już istniejącymi trudnościami dysponuje społeczność szkolna z jej członkami i otaczająca ją społeczność lokalna? Jakie działania są dostępne, możliwe do realizacji, tak, by oddolne inicjatywy w danym środowisku były skuteczne i optymalnie wspierane przez rozwiązania systemowe?

jako projekt badawczy Co w rezultacie badań? Zgromadzony zostanie materiał diagnostyczny dla rozwoju nauki i praktyki Nawiązana zostanie lokalna i ponadlokalna współpraca dla badań i działania Wzmocnione zostaną społecznościowe i instytucjonalne zasoby dla rozpoznawania zagrożeń i planowania działań zaradczych Powstanie pole aktywności dla projektów prewencyjnych i promujących zdrowie

dr Agnieszka Rosińska – Zastępca Kierownika CBDeSK Kontakt Centrum Badań i Działań Społeczno-Kulturowych www.cbdesk.pl w Poznańskim Parku Naukowo-Technologicznym www.ppnt.poznan.pl Bernard Żołyniak – Kierownik CBDeSK Tel.: +48 660427363 e-mail: bernard.zolyniak@ppnt.poznan.pl dr Agnieszka Rosińska – Zastępca Kierownika CBDeSK Tel.: +48 602155485 e-mail: agnieszka.rosinska@ppnt.poznan.pl

Dziękuję za uwagę