Demokratyzacja a wzrost gospodarczy

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
PRACA NIEREJESTROWANA W BUDOWNICTWIE
Advertisements

Makroekonomia I Ćwiczenia
Wsparcie dla organizacji pozarządowych w ramach Priorytetu V Dobre rządzenie PO KL (Działanie 5.4 Rozwój potencjału trzeciego sektora) Ministerstwo Pracy.
Praktyka hiszpańska w polityce rodzinnej na poziomie lokalnym Raul Sanchez Europejski Związek Dużych Rodzin.
© Paweł Dobrowolski 2006 Deregulacja – dlaczego regulujemy? 20 marca 2005.
© Paweł Dobrowolski 2006 Deregulacja – co to jest deregulacja? 19 marca 2006.
Rok w Unii. Ocena i perspektywy dla biznesu
O przyszłości regionów w czasach niepewności i zmian Maciej H. Grabowski Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową Warszawa,1 czerwca.
Wzrost gospodarczy: modele wzrostu
Priorytety polskiej polityki innowacyjności
ZASADY USTROJU RZECZYPOSPOLITEJ
SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Tomasz Schimanek Konsultacje październik-grudzień 2005 r.
Rozszerzenie Unii Europejskiej a rozwój gospodarczy
„Efektywność a sprawiedliwość jako problem ekonomiczny” Jerzy Wilkin
INSTYTUCJE GOSPODARKI RYNKOWEJ Jerzy Wilkin i Dominika Milczarek
Efektywność a sprawiedliwość jako problem ekonomiczny
Pytania problemowe do wykładów 1-7
Ekonomiczna teoria władzy ustawodawczej i sądowniczej
wyniki gospodarcze ze szczególnym uwzględnieniem Polski
Czy demokratyzacja sprzyja wzrostowi gospodarczemu?
Wolność a wyniki gospodarcze ze szczególnym uwzględnieniem Polski.
Społeczno-polityczny wymiar transformacji postsocjalistycznej
CZYNNIKI WZROSTU GOSPODARCZEGO W KRAJACH AFRYKI
Ekonomia polityczna – przegląd problematyki
Nowa Ekonomia Instytucjonalna
Pogoń za rentą – przykłady z życia gospodarczego w Polsce w okresie transformacji Hubert Wiligórski.
Maciej Tokarski wg publikacji P. Opali i A. Rzońcy Ile wolności gospodarczej Wolność a wyniki gospodarcze ze szczególnym uwzględnieniem Polski.
Czy demokracja sprzyja wzrostowi gospodarczemu?
Antoni Omondi Postsocjalistyczna transformacja z perspektywy nowej ekonomii instytucjonalnej.
NEI to oparta na kryteriach racjonalności ekonomicznej - a także na założeniach metodologicznego indywidualizmu - analiza formalnych i nieformalnych instytucji.
Źródła wzrostu gospodarczego
„Wolność a wyniki gospodarcze z głównym uwzględnieniem Polski”
Czy demokratyzacja sprzyja wzrostowi gospodarczemu?
Handel zagraniczny a wzrost gospodarczy
Równość a wzrost gospodarczy
NEI to oparta na kryteriach racjonalności ekonomicznej - a także na założeniach metodologicznego indywidualizmu - analiza formalnych i nieformalnych instytucji.
Równość a wzrost gospodarczy
Hej ho, hej ho do pracy by się szło… Materiał opracowany w oparciu o bibliografię austriackiej szkoły ekonomicznej © Joanna Jonczek.
Miejsce rynku nieruchomości w gospodarce
Znaczenie wartości niematerialnych w aspekcie wyzwań dla rozwoju społeczno- gospodarczego Polski praca zbiorowa pod kierunkiem Rafała Antczaka CASE-Doradcy,
P O P Y T , P O D A Ż.
Profesor Piotr Gliński Zarys kierunków programowych Rządu technicznego.
INFLACJA.
Monopol pełny występuje wówczas, gdy spełnione są następujące warunki:
Elementy otoczenia społeczno -demograficznego
Korupcja.
Ekonomika przestępczości
o roli państwa w gospodarce
Korupcja.
TEORIA WZROSTU (ROZWOJU) GOSPODARCZEGO RICARDO
Młodzi aktywni? Co zrobić, żeby młodzież brała udział w wyborach i życiu społecznym? Projekt: Jan Tomasz Borkowski; Jakub Kowalik.
Demokracja.
ZPBE ENERGOPOMIAR Sp. z o. o.
Ekonomia polityczna wzrostu i rozwoju gospodarczego propozycja zajęć Katarzyna Metelska-Szaniawska Dominika Milczarek-Andrzejewska.
Bezpieczeństwo społeczności lokalnych a migracje
mgr Paweł Augustynowicz Lublin 2008
Nurty rozważań TWR Zachowanie organizacyjne Urzędnika TWR Ekonomia konstytucyjna Ekonomiczna teoria demokracji Ekonomiczna teoria biurokracji.
Bezpieczeństwo społeczności lokalnych a migracje Leszek Baran.
WYKŁAD dr Krystyna Kmiotek
Opodatkowanie pracy w krajach OECD. Analiza porównawcza i wnioski dla Polski Anna Krajewska Katedra Makroekonomii UŁ Konferencja „W POSZUKIWANIU RACJONALNEGO.
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej” studia I stopnia kierunek: „Zarządzanie”
KONIUNKTURA GOSPODARCZA ŚWIATA I POLSKI Polska – koniunktura w 2015 r. Prognoza na lata Warszawa, lipiec 2016.
Wolność gospodarcza w orzecznictwie Trybunału Konstytucyjnego.
Rola sektora MŚP w gospodarce rynkowej dr Krystyna Kmiotek
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej”
Rola Państwa w gospodarce
Rola Państwa w gospodarce
mgr Małgorzata J. Januszewska
Zapis prezentacji:

Demokratyzacja a wzrost gospodarczy Opracował: Michał Krysa Na podstawie tekstu Roberta J.Barro „Rule of law, democracy, and economic performance”

Plan prezentacji Dlaczego istnieje tak duże zróżnicowanie w poziomie poszczególnych państw i co tak naprawdę ma znaczenie dla tempa rozwoju gospodarczego? Wpływ praw własności, systemu prawnego i demokracji na gospodarkę. Jak zmierzyć demokrację oraz praworządność? Zależność pomiędzy poziomem praworządności i praw wyborczych a wzrostem gospodarczym – analiza wykresów. Jakie są determinanty praworządności i demokracji ? Podsumowanie

Dlaczego istnieje tak duże zróżnicowanie w poziomie poszczególnych państw i co tak naprawdę ma znaczenie dla tempa rozwoju gospodarczego? Instytucje i ich sprawne działanie są najważniejszym politycznym czynnikiem decydującym o wzroście gospodarczym. Instytucje decydują o zróżnicowaniu poziomu rozwoju gospodarczego nawet wewnątrz tego samego kraju.

Dlaczego istnieje tak duże zróżnicowanie w poziomie poszczególnych państw i co tak naprawdę ma znaczenie dla tempa rozwoju gospodarczego? Trzy podejścia: 1. Demokracja jest najważniejsza, ponieważ zapewnia prawa obywatelskie, z których najważniejsze jest prawo głosu. 2. Kluczowe jest ustanowienie i przestrzeganie odpowiedniego zestawu praw. 3. Milton Friedman uważał, że i jedno i drugie jest niezbędne w zapewnieniu właściwego poziomu rozwoju. Wpływ poszczególnych na działanie państwa jest niejednoznaczny i bardzo złożony.

Dlaczego istnieje tak duże zróżnicowanie w poziomie poszczególnych państw i co tak naprawdę ma znaczenie dla tempa rozwoju gospodarczego? 4. Ludzie podejmują działania ekonomiczne – praca, inwestycje – tylko wtedy, kiedy mają odpowiednio duże prawdopodobieństwo zebrania owoców swojego wysiłku. W przypadku zwiększonej przestępczości, w czasach niepewności, wysokich podatków, wprowadzania przez rząd uciążliwych procedur, ludzie będą pracować i inwestować mniej.

Wpływ praw własności, systemu prawnego i demokracji na gospodarkę. 5. Odpowiednio skonstruowane prawo właściwie określa i egzekwuje wywiązywanie się z umów i kontraktów, co wpływa bezpośrednio na relacje między poszczególnymi podmiotami.

Wpływ praw własności, systemu prawnego i demokracji na gospodarkę. 6. Źle skonstruowany system prawny zmniejsza sprawność działania gospodarki poprzez niejasne określenie praw własności, zbyt skomplikowane procedury i regulacje prawne etc. Istnieje także możliwość (głównie w przypadku uciążliwych procedur i wysokich podatków) przeniesienia działalności do tzw. szarej strefy, co może być dla gospodarki lepsze niż ograniczenie lub zaprzestanie działania w pewnych obszarach rynku. Jest to jednak mniej efektywne niż działanie legalne, głównie ze względu na konieczność ponoszenia kosztów, mających na celu ukryć nielegalną działalność. Uczestnicy czarnego rynku, działając poza prawem, tracą wsparcie rządu i wymiaru sprawiedliwości, który reguluje i egzekwuje np. prawa własności oraz wywiązywanie się stron z kontraktów.

Wpływ praw własności, systemu prawnego i demokracji na gospodarkę. 7. Istnienie szarej strefy implikuje powstawanie strat w budżecie państwa z tytułu niewnoszenia należnych państwu podatków, co z kolei, w celu załatania powstałej luki, prowadzi do zwiększania podatków tym, którzy działają zgodnie z prawem.

Wpływ praw własności, systemu prawnego i demokracji na gospodarkę. 8. Jednym z głównych celów demokracji jest redystrybuowanie dochodów pomiędzy ubogą a zamożną częścią społeczeństwa, co przejawia się we wprowadzaniu transferów i programów pomocy społecznej. Mogą one jednak pozbawić bodźców do podejmowania pracy i inwestowania – ludziom uboższym nie będzie się opłacało pracować – łatwiej będzie im żyć z zasiłku i otrzymywać bezzwrotne transfery. Aby pokryć ich koszty [transferów] trzeba będzie zwiększyć podatki, które obciążą zamożniejszą, pracującą sferę społeczeństwa, co z kolei także im (wg wcześniejszych założeń) odbierze ochotę do pracy i inwestowania.

Wpływ praw własności, systemu prawnego i demokracji na gospodarkę. 9. Z drugiej strony może to powodować zmniejszenie niepokoju społecznego – państwo, dając ubogim zasiłki i pomoc społeczną, chroni samo siebie przed wzrostem przestępczości, rewolucją i oporem ze strony obywateli a tym samym odsunięciem rządzących od władzy. Umocnienie spokoju spowoduje wzrost chęci do pracy i inwestowania oraz ogólną poprawę kondycji gospodarki. 10. Dyktatorzy też przekazują pomoc społeczną, co, mimo kosztów, do pewnego stopnia jest to opłacalne. Demokracja natomiast ma tendencję do przesycania gospodarki transferami tylko i wyłącznie ze względu na maksymalizację wydajności. Nie znaczy to jednak, że rządy dyktatorskie prowadzą do efektywności w gospodarce – nie jest tak, ponieważ dyktatorzy mają władzę jednoosobową i absolutną, a co za tym idzie skłonność do kradzieży majątku narodowego. Ograniczenie władzy poprzez wprowadzenie konstytucji, właściwej legislatury, praw obywatela i własnościowych, dopuszczenie ludzi do głosu itp. zapewni nadzór nad władzą centralną, jej efektywniejsze działanie i poprawę funkcjonowania całej gospodarki.

Jak zmierzyć demokrację oraz praworządność? 12. Wskaźnik mierzenia poziomu demokracji opracowany został w 1972 roku przez Raymonda Gastila: w użycie weszła skala 0-1 określająca poziom przestrzegania praw wyborczych w danym kraju, gdzie 1.0 to najwyższa ocena (np. USA, państwa OECD) a 0.0 najniższa (np. Chiny, Irak, Syria). Podobnie jak wskaźnik mierzący przestrzeganie praw obywatelskich w danym kraju. W praktyce te dwa indeksy są ze sobą ściśle powiązane, jednak to ten pierwszy wskazany został przez Barro za wskaźnik mierzący poziom demokracji.

Jak zmierzyć demokrację oraz praworządność? 13. Zdaniem Barro wielu analityków wierzy, iż praworządność jest kluczowa dla inwestycji oraz innych działań przyczyniających się do rozwoju gospodarczego. Jej wskaźnik jest używany przez firmy konsultingowe jako zachęta dla inwestorów, którzy wybierając optymalny do inwestowania kraj biorą pod uwagę m.in. powszechność praw i obowiązków obywatelskich, zdolność systemu prawnego do regulowania i kontroli stron co do wywiązywania się z kontraktów, efektywność administracji, poziom korupcji etc. Dane te są miesięcznie publikowane przez firmy konsultingowe zajmujące się oceną ryzyka w publikacji pt. „International Country Risk Guide”. 14.Tym samym praworządność staje się kluczowym elementem wpływającym na inwestycje oraz wzrost gospodarczy. Mierzona jest w skali 0.0-1.0, gdzie 1.0 jest oceną najwyższą.

Zależność pomiędzy poziomem praworządności i praw wyborczych a wzrostem gospodarczym. 15. Poziom korupcji i jakość administracji (przy niezmienionym poziomie praworządności) nie mają zbyt dużego i bezpośredniego znaczenia dla tematu dyskusji. 16. Paradoksalnie zdarza się, iż korupcja jest lepsza niż wprowadzanie w życie i egzekwowanie złych zasad, które np. mogą zabraniać działania w pewnych pożytecznych (z punktu widzenia długookresowego wzrostu) sferach gospodarki. Podobnie z działaniem administracji, która po prostu nie musi zanadto wtrącać się w działanie gospodarki. Obie te zależności mogą być jednak niejednoznaczne.

Zależność pomiędzy poziomem praworządności i praw wyborczych a wzrostem gospodarczym. 17. Istnieje trend, wg którego państwa odznaczające się wysokim poziomem praworządności (przy niskim poziomie korupcji i efektywnie działającej administracji) odznaczają się także wysokimi współczynnikami demokracji: przestrzegania praw wyborczych i wolności obywatelskich. Jest to jednak zależność słabsza niż pomiędzy poszczególnymi współczynnikami wewnątrz danej kategorii. 18. Z obserwacji poszczególnych wyznaczników na przestrzeni lat klaruje się jednak dość jasno zależność: im wyższa praworządność, tym niższy stopień przestrzegania praw wyborczych i vice versa.

Zależność pomiędzy poziomem praworządności i praw wyborczych a wzrostem gospodarczym. 19. Poziom GDP per capita każdego kraju dąży w długim okresie od początkowego poziomu (y) do poziomu potencjalnego (y*), który zależeć będzie m.in. od polityki rządu. Stopa wzrostu będzie funkcją ww., malejącą wraz ze spadkiem y (na skutek m.in. niższej akumulacji kapitału) oraz rosnącą wraz ze wzrostem y*. Tak więc, utrzymywanie przez rząd odpowiedniego poziomu przestrzegania i egzekwowanie praw własności wpływa pozytywnie na y*, a więc także stopę wzrostu gospodarczego.

Zależność pomiędzy poziomem praworządności i praw wyborczych a wzrostem gospodarczym. 20. Poziom bogactwa danego państwa nie mówi nam nic o tym, w jakim kierunku i jak szybko będzie się rozwijać dany kraj. 21. Biedne kraje popadają w permanentne ubóstwo. Niski poziom y w danym punkcie na osi czasu jest odbiciem niskiego y* w przeszłości i taka sytuacja trwa z powodu złej polityki rządu, która jest kontynuowana.

Podsumowanie Nie można określić jednoznacznie bezpośredniego POZYTYWNEGO wpływu demokracji na progres danego kraju. Kluczowymi czynnikami przyczyniającymi się do wzrostu gospodarczego stają się: Ustanowienie odpowiednich instytucji Praworządność Poszanowanie praw własności Wolny rynek