SYSTEM GŁOSOWANIA W RADZIE UNII EUROPEJSKIEJ I JEGO ZNACZENIE DLA ALOKACJI ŚRODKÓW BUDŻETOWYCH MARTYNA MILESZYK.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Zadania i zasady działania Unii Europejskiej
Advertisements

Wybory do Parlamentu Europejskiego Wybory do Parlamentu Europejskiego odbywają się od 4- 7 czerwca.
Traktat z Lizbony przegląd głównych postanowień
Skuteczność regionów w wykorzystaniu funduszy
Witamy w Parlamencie Europejskim
Traktat Lizboński.
TRAKTAT LIZBOŃSKI.
Polityka regionalna UE: ogólny zarys
Inwestowanie w regiony oraz kraje członkowskie UE
Reforma Wspólnej Polityki Rolnej po 2013 a obecny stan negocjacji
Unia Europejska Oparta na trzech filarach I filar-gospodarczy
Lokalizacja Komitetu. Lokalizacja Komitetu Miejsce EKES-u w systemie instytucjonalnym UE KOMISJA EUROPEJSKA RADA UE.
Przygotowanie Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój
dr inż. Włodzimierz Kujanek Zielona Góra, 20 marca 2009 r.
System głosowania w Radzie UE i jego znaczenie dla alokacji środków budżetowych Anna Solka.
System głosowania w Radzie Unii Europejskiej i jego znaczenie dla alokacji środków budżetowych Tomasz Wojteczek.
System głosowania w Radzie Unii Europejskiej i jego znaczenie dla alokacji środków budżetowych. Joanna Nędzusiak.
System głosowania w Radzie Unii Europejskiej i jego znaczenie dla alokacji ś rodków bud ż etowych Adam Żero.
Filary w strukturze UE dr Edyta Martini.
Polskie przepisy dotyczące tworzenia i funkcjonowania EUWT
Struktura władz w III Rzeczpospolitej Polskiej
Informacja na temat dokumentów programowych i pakietu legislacyjnego polityki rybołówstwa w Polsce oraz UE na lata
Quiz o Uni Europejskiej
Stan prac nad projektami dokumentów programowych na lata Konferencja w sprawie ustalenia podziału priorytetów środowiskowych między PO Infrastruktura.
Wydatki KPRM i ministerstw na ogłoszenia i komunikaty
POLSKA W UNI EUROPEJSKIEJ
Traktat Lizboński.
Rola i wpływ organizacji obywatelskich na kształt krajowej i europejskiej polityki społecznej PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ SZWAJCARIĘ W RAMACH SZWAJCARSKIEGO.
Europejski Fundusz na rzecz Integracji Obywateli Państw Trzecich na lata w ramach programu ogólnego Solidarność i zarządzanie przepływami migracyjnymi.
POLSKA PREZYDENCJA W UNII EUROPEJSKIEJ
Rada Unii Europejskiej (fr. Conseil de l'Union européenne; ang
Opiniowanie projektów aktów normatywnych Nasielsk listopada 2013 r. Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego.
Wpływ Traktatu z Lizbony na współpracę Prezydencji z Parlamentem Europejskim Arkadiusz Toś, Promocja Józef Piłsudski (XX) Warszawa, 23 lutego 2011 r.
Roczne Programy Współpracy Miasta Mławy z organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na lata: 2004,
Instytut Europejski Stanowisko w sprawie polskiej prezydencji w Unii Europejskiej Warszawa,
Polska stanęła na czele Rady Unii Europejskiej. Jest to pierwsza polska prezydencja. Przez sześć miesięcy Polska przewodniczy pracom Rady UE jako pierwsze.
UNIA EUROPEJSKA To szczególna organizacja międzynarodowa mająca osobowość prawną. Jest zatem odrębnym podmiotem prawa mającym własne instytucje wyposażone.
Komisja europejska.
Rząd i prezydent.
Gospodarczo-polityczny związek demokratycznych państw europejskich
Prezydencja w Radzie UE po Traktacie Lizbońskim – doświadczenia Belgii i wnioski dla Polski Maria Pawłowska Warszawa, 23 lutego 2011 r.
Czym jest Unia Europejska?
Unia Zachodnioeuropejska
Regionalny Program Operacyjny
Parlament Europejski - instytucja Unii Europejskiej będąca odpowiednikiem jednoizbowego parlamentu, której członkowie są wybierani są w bezpośrednich wyborach,
Parlament Europejski.
Prezydencja Polski w Unii Europejskiej. Temat projektu oraz zdefiniowany problem. Tematem projektu jest zagadnienie związane o zbliżającej się prezydencji.
Co to takiego? Czym się zajmuje? Wybory do Parlamentu Europejskiego.
Herman Van Rompuy Przewodniczący Rady Europejskiej od 1 grudnia 2009 Rada Europejska składa się z głów państw lub szefów rządów państw członkowskich.
Debata "Jak wykorzystać możliwości, które daje nam członkostwo w Unii Europejskiej?"
Gimnazjum nr 4 im. Kard. Stefana Wyszyńskiego w Tychach w projekcie „SEJM DZIECI I MŁODZIEŻY”
Kazimierz Dolny, 29 października 2014 r. III K ONWENT M ARSZAŁKÓW W OJEWÓDZTW RP INFORMACJA O DZIAŁALNOŚCI KONWENTU MARSZAŁKÓW WOJEWÓDZTW RP W LATACH
System instytucjonalny Unii Europejskiej
Młodzi aktywni? Co zrobić, żeby młodzież brała udział w wyborach i życiu społecznym? Projekt: Jan Tomasz Borkowski; Jakub Kowalik.
Historia Integracji Europejskiej
PRAWO WTÓRNE ROZPORZĄDZENIA, DYREKTYWY, DECYZJE
Jak wykorzystywać możliwości, które daje nam członkostwo w Unii Europejskiej ?
Co zrobić, żeby młodzież brała udział w wyborach i życiu społecznym?
Polska w Unii Europejskiej
Instytucje i organy UE. Ramy instytucjonalne Artykuł 13 1.Unia dysponuje ramami instytucjonalnymi, które mają na celu propagowanie jej wartości, realizację.
Źródła Prawa Wspólnotowego Centrum Informacji Europejskiej Aleksander PARZYCH.
RADA (UNII EUROPEJSKIEJ) (HISTORIA, SPOSÓB POWOŁYWANIA, SKŁAD, FUNKCJE, FORMY DZIAŁANIA ) Kramarska Emilia Mirgos Katarzyna Świtalska Paulina.
Karol Osiak Ewelina Obrębska Damian Jackiewicz
KOMISJA EUROPEJSKA Ewa Czaja Paulina Dobkowska Joanna Krzemień.
PRAWO KONSTYTUCYJNE Ćwiczenia 5.
Instytucje UE r..
Instytucje UE.
Organizacje międzynarodowe
Zapis prezentacji:

SYSTEM GŁOSOWANIA W RADZIE UNII EUROPEJSKIEJ I JEGO ZNACZENIE DLA ALOKACJI ŚRODKÓW BUDŻETOWYCH MARTYNA MILESZYK

RADA UE – informacje ogólne Główny organ decyzyjny Reprezentowany przez państwa członkowskie RADA GŁÓWNA RADA BRANŻOWA Rada ds. Ogólnych i Stosunków Zewnętrznych (GAERC) Rada ds. Gospodarczych i Finansowych (ECOFIN) Rada ds. Wymiaru Sprawiedliwości i Spraw Wewnętrznych (JHA) Rada ds. Zatrudnienia, Polityki Społecznej, Zdrowia i Polityki dotyczącej Konsumentów Rada ds. Konkurencyjności Rada ds. Transportu, Telekomunikacji i Energii Rada ds. Rolnictwa i Rybołówstwa Rada ds. Środowiska Rada ds. Edukacji, Młodzieży i Kultury

pracami Rady kieruje przewodniczący Harmonogram sprawowania prezydencji w Unii Europejskiej ROK 1 I – 30 VI 1 VII – 31 XII 2009 CZECHY SZWECJA 2010 HISZPANIA BELGIA 2011 WĘGRY POLSKA 2012 DANIA CYPR 2013 IRLANDIA ŁOTWA 2014 GRECJA WŁOCHY 2015 LUKSEMBURG 2016 HOLANDIA SŁOWACJA 2017 MALTA WLK. BRYTANIA 2018 ESTONIA BUŁGARIA 2019 AUSTRIA RUMUNIA

główne obowiązki Rady: Przyjmowanie, najczęściej wspólnie z Parlamentem Europejskim, znacznej części aktywów prawa europejskiego. Koordynacja polityki poszczególnych państw członkowskich. Zawieranie umów między Unią a innymi krajami Określenie kierunków Wspólnej Polityki Zagranicznej i Bezpieczeństwa. Koordynacja współpracy między krajowymi sądami i organami policji w sprawach karnych. Zatwierdzanie wspólnie z Parlamentem Europejskim rocznego budżetu UE.

System głosowania w radzie UE Niezmieniony od momentu powstania Wspólnot do połowy lat 90 podejmowanie decyzji większością kwalifikowaną: ok. 70%głosów oddanych przez 2/3 ogółu państw

Traktat Nicejski (luty 2001) większość kwalifikowana: 73,9% (255 z 345) głosów popierających wniosek, oddanych przez co najmniej 2/3 członków Rady, którzy reprezentują przynajmniej 62% ogółu ludności Unii do zablokowania decyzji wymaganych jest 91 głosów, albo 3 duże państwa (o ile wśród nich znajdą się Niemcy) nowy podział głosów w Radzie Unii Europejskiej:

będzie obowiązywał od 1 listopada 2014r. system głosowania podwójną większością będzie obowiązywał od 1 listopada 2014r. - "W okresie przejściowym do 31 marca 2017 roku, kiedy decyzja ma być przyjęta większością kwalifikowaną, jeden z członków Rady może poprosić, aby decyzja została podjęta większością kwalifikowaną opisaną w obecnym traktacie". - większość kwalifikowana: 55% członków Rady reprezentujących uczestniczące państwa członkowskie, obejmujące co najmniej 65% obywateli Wspólnoty - mniejszość blokująca: 45% państw reprezentujących przynajmniej 35%obywateli.

Indeksy siły Indeks Banzhafa określający prawdopodobieństwo, z jakim dany gracz, zajmie takie stanowisko, które da mu największą wagę Indeks Shapleya – Shubika służy do określenia względnej siły graczy w danym systemie wyborczym założenia: dołączenie się graczy do wygrywającej koalicji nie spowoduje jej przegranej jest tylko jedna koalicja wygrywająca znamy progi większości kwalifikowanej

Mamy 3 graczy, z czego dowolnych 2 potrzeba do wygrania głosowania PRZYKŁAD Mamy 3 graczy, z czego dowolnych 2 potrzeba do wygrania głosowania Ich punktacja wygląda następująco: Kolejność przyłączania się graczy Uczestnik, po przyłączeniu którego koalicja zyskuje wymaganą większość ABC B ACB C BAC A BCA CAB CBA Ilość punktów każdego uczestnika wynosi więc 2, a zatem każdy uczestnik ma siłę 2/6 = 1/3

Relatywna siła głosu w radzie ue

Państwo Głosy wg Nicei %całości wg Nicei Populacja w tys. %całości populacji Pierwiastek z populacji %całości pierwiastka z populacji Różnica: pierwiastek - Nicea Podwójna większość Różnica: podwójna większość - pierwiastek Różnica: podwójna większość - Nicea Polska 27 7,83 38 157,06 7,74 195 6,44 -1,39 5,7220 -0,7184 -2,1041 Hiszpania 43 758,25 8,88 209 6,90 -0,93 6,2901 -0,6068 -1,5360 Włochy 29 8,41 58 751,71 11,92 242 7,99 -0,41 7,8109 -0,1808 -0,5949 Czechy 12 3,48 10 251,08 2,08 101 3,34 -0,14 2,8916 -0,4466 -0,5867 Wlk. Brytania 60 393,10 12,25 246 8,10 -0,30 7,9773 -0,1252 -0,4284 Francja 62 998,77 12,78 251 8,28 -0,13 8,2416 -0,0339 -0,1642 Rumunia 14 4,06 21 610,21 4,38 147 4,85 0,79 4,0437 -0,8031 -0,0143 Luksemburg 4 1,16 459,50 0,09 21 0,71 -0,45 1,8985 1,1917 0,7390 Cypr 766,41 0,16 28 0,91 -0,25 1,9296 1,0168 0,7702 Estonia 1 344,68 0,27 37 1,21 0,05 1,9882 0,7792 0,8288 Słowenia 2 003,36 0,41 45 1,48 0,32 2,0550 0,5793 0,8956 Łotwa 2 294,59 0,47 48 1,58 0,42 2,0846 0,5052 0,9252 Malta 3 0,87 404,35 0,08 20 0,66 -0,21 1,8929 1,2299 1,0233 Niemcy 82 438,00 16,72 287 9,47 1,06 10,2133 0,7468 1,8075

WNIOSKI: państwa zyskujące na przyjęciu Traktatu Konstytucyjnego (12) – kraje o największej i najmniejszej liczbie ludności - państwa na tym tracące (15) - niewielka różnica między tymi grupami (max. 3,5 punktu procentowego) - brak poparcia dla systemu pierwiastkowego spowodowany niewielkimi różnicami w wynikach dla obydwu systemów

KONIEC