Taksonomia Benjamina Blooma

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Opracowała Beata Sawińska
Advertisements

Matematyka Zajęcia dodatkowe dziś – szansą na lepsze jutro
PUBLICZNE GIMNAZJUM W DRAWSKU
JAK PRACOWAĆ Z TEKSTEM LITERACKIM ?
Prezentacja przygotowana przez zespół badawczy przy CKE pod kierunkiem dr R.Dolaty PRIORYTETY POMORSKIEGO KURATORA OŚWIATY w roku szkolnym 2008/
Wpływ domu rodzinnego na sukcesy edukacyjne uczniów
Planowanie pracy nauczyciela
ABC nauczyciela przygotowującego uczniów do konkursu polonistycznego
Program Międzynarodowej Oceny Umiejętności Uczniów OECD PISA
DZIAŁANIA NA UŁAMKACH ZWYKŁYCH
NOWA PODSTAWA PROGRAMOWA
OPIS PRZEDMIOTU (ZAJĘĆ)
Centrum Edukacji Nauczycieli w Koszalinie
Ministerstwo Edukacji Narodowej
Diagnoza edukacyjna pomaga uczyć efektywniej
PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI Priorytet III, Działanie 3.2 Rozwój systemu egzaminów zewnętrznych Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach.
Dziecko dyslektyczne w szkole.
POJĘCIE ALGORYTMU Pojęcie algorytmu Etapy rozwiązywania zadań
o granicy funkcji przy obliczaniu granic Twierdzenia
Wyniki egzaminu gimnazjalnego. CZĘŚĆ HUMANISTYCZNA Średni wynik szkoły znajduje się w 7 przedziale skali staninowej.
Metodyka nauczania języka polskiego Wykład 4 Wprowadzanie i uczenie pojęć na lekcjach języka polskiego Dr Krzysztof Koc.
Opis programów studiów i przedmiotów akademickich w języku efektów uczenia się Warsztat Boloński Uniwersytet Zielonogórski 12 kwietnia 2010 Ryszard RASIŃSKI,
Metodyka nauczania języka polskiego Wykład 2 Proces planowania w edukacji polonistycznej Dr Krzysztof Koc.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Beata Stobierska Przedszkole w Chałupkach
WITAMY W ŚWIECIE MATEMATYKI
Egzamin w gimnazjum składał się z 3 części: humanistycznej, matematyczno-przyrodniczej i języka obcego nowożytnego. Podczas egzaminu kończącego gimnazjum.
Pedagogika szkoły wyższej
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
JAK POMÓC UCZNIOWI OSIĄGNĄĆ SUKCES EDUKACYJNY
EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE ZAWODOWE
Pozytywizm i falsyfikacjonizm a sądy wartościujące w ekonomii
Idea oceniania kształtującego
Metody przygotowujące do nauki matematyki
Liczby naturalne Ułamki zwykłe Ułamki dziesiętne Liczby całkowite Liczby ujemne Procenty Wyrażenia algebraiczne Równania i nierówności Układ współrzędnych.
MATURA 2010 Z MATEMATYKI Podstawowe informacje o egzaminie maturalnym z matematyki Prezentację opracowała: Iwona Kowalik.
Das Deutsche Sprachdiplom Niemiecki Dyplom Językowy
Cele kształcenia.
Przed wejściem do klasy nauczyciel powinien wiedzieć:
Termin sprawdzianu: 1 kwietnia 2015 r. (środa), godz
TIMSS i PIRLS 2011 Na podstawie raportu K. Konarzewskiego
Wartości i cele w edukacji- pojęcie, rodzaj i hierarchia wartości:
Technologia kształcenia zawodowego 3. Proces kształcenia
Informator dla rodziców
Wyniki egzaminów zewnętrznych w szkołach województwa kujawsko-pomorskiego Rok szkolny 2014/2015.
Sprawdzian po klasie szóstej Informacje w pigułce Sprawdzian odbył się 4 kwietnia 2013r. Do sprawdzianu przystąpiło 42 uczniów Test składał się.
1 kwietnia 2015 roku odbył się kolejny ogólnopolski sprawdzian dla uczniów klas szóstych szkoły podstawowej. Został on zorganizowany i przeprowadzony na.
Analiza wyników egzaminu gimnazjalnego w części matematyczno- przyrodniczej z zakresu przedmiotów przyrodniczych w roku szkolnym 2014/2015.
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA SZKOŁY PODSTAWOWE ( ) przeprowadzono 205 ewaluacji, w tym: 25 ewaluacji całościowych 180 ewaluacji problemowych Podsumowanie.
PRÓBNEGO SPRAWDZIANU SZÓSTOKLASISTY
Informacja o wynikach sprawdzianu i egzaminu w publicznych szk o ł ach podstawowych i gimnazj ach szk o ł ach podstawowych i gimnazj ach (dla których organem.
1 Metoda projektów Praktyka w edukacji 2 Metoda projektów – praktyka w edukacji Metoda projektów jest formą pracy uczniów łączącą wiedzę teoretyczną.
ZASADY REKRUTACJI.
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego - poziom podstawowy.
„Jeżeli nie znasz portu, do którego płyniesz i wiatry nie będą Ci sprzyjać”. Seneka.
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych.
Krajowe Ramy Kwalifikacji
WYNIKI DIAGNOZY WSTĘPNEJ W KLASACH PIERWSZYCH - WRZESIEŃ 2017
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego - poziom podstawowy.
Wykorzystywanie wyników sprawdzianu w pracy dydaktycznej
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
MATEMATYKA Egzamin ósmoklaisty
Próbny egzamin ÓSMOKLASISTy 2018/2019
Próbny Egzamin Ósmoklasisty
Wyniki próbnego egzaminu gimnazjalnego – język obcy nowożytny.
Wyniki egzaminu próbnego
EGZAMIN I REKRUTACJA 2019/2020.
System opisu pluralistycznych podejść do języków i kultur (FREPA)
Terminy egzaminu gimnazjalnego w roku 2017/2018
Zapis prezentacji:

Taksonomia Benjamina Blooma Elżbieta Putkiewicz Wydział Pedagogiczny Uniwersytetu Warszawskiego

Taksonomia Benjamina Blooma Taksonomia w biologii Biolodzy (wcześniej Arytoteles) podzieli świat zwierząt i roślin na: królestwa, gromady, …co umożliwiło wprowadzenie uporządkowanego (jednoznacznego) opisu świata przyrody. Taksonomia Blooma: polega na wprowadzeniu klasyfikacji celów edukacyjnych, co umożliwia precyzyjny – jednoznaczny opis szkoły i edukacji.

Historia taksonomii Idea taksonomii powstała w 1948 r. podczas konwentu psychologów w Bostonie, gdzie sformułowano tezę o konieczności poprawy komunikacji między autorami testów i egzaminatorami. Zdecydowano, że można to osiągnąć dzięki stworzeniu klasyfikacji celów edukacyjnych. Podkreślano znaczenie takiej klasyfikacji w procesie tworzenia programów kształcenia. W 1951 r. podczas sympozjum Amerykańskiego Stowarzyszenia Psychologicznego przedstawiono pierwsze projekty taksonomii: dziedziny poznawczej (B. Bloom) oraz dziedziny emocjonalnej (D. R. Krathwohl). Nieco później powstała taksonomia dziedziny psychoruchowej (Anita J. Harow).

Lista poziomów taksonomicznych Wiedza Rozumienie Zastosowanie Analiza Synteza Ocenianie

1. Wiedza - na tym poziomie znajdują się cele związane: 1.1 ze znajomością faktów i terminologii, 1.2 ze znajomością sposobów klasyfikacji faktów i terminów, 1.3 ze stosowaniem wiedzy proceduralnej. Przykłady 1.1 definicja procentu 1.2 ułamki zwykłe i dziesiętne (albo okresowe i nieokresowe) 1.3 wykonanie mnożenia

2. Rozumienie - na tym poziomie znajdują się cele związane: 2.1 ze znajomością pojęć, 2.2 z przeniesieniem treści z jednej konwencji językowej do innej, 2.3 z interpretacją, 2.4 z ekstrapolacją. Przykłady 2.1 porównanie wartości dwóch podwyżek o 10% z jedną o 20% 2.2 zamiana języka naturalnego na język symboli matematycznych podczas rozwiązywanie zadań tekstowych, a także rozumienie metafor, wyrażeń ironicznych itp. 2.3 połowa z trzech czwartych to wynik mnożenia 2.4 przewidywanie faktów – procesów na podstawie danych

3. Zastosowanie - na tym poziomie znajdują się cele związane: z zastosowaniem metod, zasad i pojęć w sytuacjach bliskich do analizowanych podczas zajęć szkolnych. Przykład Obliczanie obwodu trójkąta po zajęciach dotyczących obwodu prostokąta.

4. Analiza - na tym poziomie znajdują się cele związane z podziałem całości na części oraz: wyróżnianiem elementów, znajdywaniem związków między elementami i ich hierarchii, znajdywaniem zasad łącznie elementów. Przykłady Rozróżnianie faktów od mniemań o tych faktach Dostrzeganie i badanie regularności w ciągach figur geometrycznych ↕↨↔↔→↕↨↔↔→↕, ułamków Dostrzeganie sposobu organizacji tekstów perswazyjnych: w reklamie „Jesteś tego warta” w matematyce „łatwo widać”

5. Synteza - na tym poziomie znajdują się cele związane z łączeniem części w inną nową strukturę: Przykłady Umiejętność przekazania komunikatu wynikającego z własnego doświadczenia, bez błędu egocentryzmu Samodzielne przeprowadzenie dowodu twierdzenia matematycznego, sformułowanie uogólnienia.

6. Ocenianie - na tym poziomie znajdują się cele związane z: formułowaniem sądów oceniających na podstawie: kryteriów wewnętrznych, logicznej poprawności, kryteriów zewnętrznych, zgodności ze znanymi innymi faktami. Przykłady Zadania polegające na znalezieniu błędu w rozumowaniu np. niepoprawny wynik działania (dzielenia przez zero) Na podstawie: Benjamin S. Bloom „Taxonomy of Educational Objectives” (Longman, 1956)

Operacyjne cele kształcenia Wszystkie powyżej opisane cele są operacyjne. Cel operacyjny określa wyniki uczenia się w kategoriach obserwowanego zachowania się ucznia. Cele operacyjne są mierzalne, są opisywane przez czasowniki typu: rozpoznaje, opisuje, sporządza. W opisie celów operacyjnych unikamy czasowników takich jak: rozumie, umie, wie.

Taksonomia ABC Poziom Kategoria I. Wiadomości A. Zapamiętywanie wiadomości B. Zrozumienie wiadomości II. Umiejętności C. Stosowanie wiadomości w sytuacjach typowych D. Stosowanie wiadomości w sytuacjach problemowych