Uniwersytet Warszawski. Studia I i II stopnia w świetle założeń Procesu Bolońskiego Biuro ds. Jakości Kształcenia we współpracy z Pełnomocnikiem ds. Realizacji.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Projekty systemowe wspierające kierunki zmian w kształceniu zawodowym
Advertisements

Zapewnianie jakości kształcenia w jednostkach Uniwersytetu Warszawskiego w warunkach znowelizowanego Prawa o szkolnictwie wyższym Paweł Stępień i.
Uniwersytet Warszawski
Rola Wydziałowych Zespołów Zapewniania Jakości Kształcenia w pracach nad wewnętrznymi systemami zapewniania jakości kształcenia w jednostkach Uniwersytetu.
Uniwersytet Warszawski
dr Anna Murkowska dr Przemysław Wolski
Uniwersytet Warszawski
KRK – na Uniwersytecie Warszawskim Marta Kicińska-Habior
Spotkanie inicjujące prace Komisji Rektorskich ds
Programy studiów doktoranckich w świetle nowych regulacji prawnych Agata Wroczyńska i Paweł Stępień Uniwersytet Warszawski 2 października 2012 r.
Uniwersytet Warszawski
Wewnętrzny system zapewniania jakości KSZTAŁCENIA
Willy Aastrup, Centre Director U N I W E R S Y T E T W A A R H U S Ośrodek doradztwa i wsparcia Świadomość niepełnosprawności a rozszerzanie partycypacji.
Uniwersytet Warszawski Ucz się od najlepszych!. Uniwersytet dziś czyli nasza oferta.
Deklaracja Bolońska Europejska Przestrzeń Edukacyjna
1. Konferencja otwierająca 15 maja 2009 SGGW w Warszawie Cele, zadania i spodziewane rezultaty Projektu.
Koordynator Programu Erasmus Wersja skrócona przez S.Salamon – BWZ UW
Uniwersytet Warszawski
Uniwersytet Warszawski
UNIWERSYTETU WARSZAWSKIEGO
Uniwersytet Warszawski. Opis przedmiotu według nowego formularza wprowadzonego Zarządzeniem nr 11 Rektora Uniwersytetu Warszawskiego z dnia 19 lutego.
Uniwersytet Warszawski. REKRUTACJA WIELOKIERUNKOWA Kilka uwag praktycznych Spotkanie z Prodziekanami ds. Studenckich 13 października 2009.
Uniwersytet Warszawski
Uniwersytet Warszawski. Propozycje działań na rzecz jakości kształcenia przygotowane przez Uczelniany Zespół Zapewnienia Jakości Kształcenia na podstawie.
Uniwersytet Warszawski 11 maja 2010 r.. Część I 1. Podstawowe definicje 2. Przykłady zdefiniowanych efektów uczenia się 3. Materiały pomocnicze.
Kwalifikacje nauczycieli Rok szkolny 2009/
Projektowanie programów studiów
NOWE PERSPEKTYWY KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO W POLSCE.
Kliknij, aby edytować styl wzorca tytułu Kliknij, aby edytować style wzorca tekstu Drugi poziom Trzeci poziom Czwarty poziom Piąty poziom Polski system.
I.Sagan, Proces Boloński, REA, Leźno Gdańsk, 28 listopada 2008 tworzenie wspólnego Europejskiego Obszaru Szkolnictwa Wyższego przygotowanie włączenia uczelni.
Dr Mariusz Maciejczak Pełnomocnik Rektora ds. Jakości Kształcenia
Uczenie się przez całe życie w Małopolsce 18 marca 2011.
Podstawowe terminy. Ustawa z dnia 27 lipca 2005 r. wraz z późniejszymi zmianami Rozporządzenie ministra nauki i szkolnictwa wyższego z dnia 5 października.
Proces Boloński Życie i twórczość.
Projekty systemowe i konkursowe realizowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej na rzecz kształcenia zawodowego i ustawicznego Katowice, 29 października.
DEKLARACJA BOLOŃSKA.
Polskie biblioteki akademickie w Unii Europejskiej - Łódź, Rola biblioteki uczelnianej w procesie internacjonalizacji kształcenia Tomasz Saryusz-Wolski.
Krajowe Ramy Kwalifikacji w Szkolnictwie Wyższym
Sprzeczności i „niewykonalne” zapisy
Nowy program UE wspierający edukację, szkolenia, młodzież i sport na lata
Kształcenie inżynierów z perspektywy AGH
W YDZIAŁ N AUK S POŁECZNYCH K ONWENT W YDZIAŁU N AUK SPOŁECZNYCH U NIWERSYTETU W ROCŁAWSKIEGO Z ESPOŁY R OBOCZE.
Operacja Sukces to unikatowy w skali kraju projekt finansowany z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej mający na celu reformę programu studiów na.
Kreatywny Humanista Priorytet IV. Szkolnictwo wyższe i nauka
mgr Marta Mularczyk Kierownik projektu
HUMANISTYKA W SZKOLE. POLONISTYCZNO – HISTORYCZNE STUDIA NAUCZYCIELSKIE STUDIA LICENCJACKIE (I STOPNIA)
Uniwersytet Warszawski
Kompetencje nauczycieli 6 października 2014 r. Caroline Kearney Starszy Kierownik Projektu & Analityk ds. Edukacji.
Koncepcja przyznawania punktacji ECTS dla studiów podyplomowych organizowanych przez UEP.
Europa 2020 o … doradztwie zawodowym
Studia doktoranckie w Procesie Bolońskim Katarzyna Martowska Zespół Ekspertów Bolońskich UKSW, Warszawa,
Rama Kwalifikacji Celem projektu Europejskich Ram Kwalifikacji jest ułatwienie porównywania kwalifikacji zdobywanych w różnym czasie, miejscach i formach,
Omówienie formularza Sprawozdania z oceny własnej – doświadczenia jednostek w uznawaniu efektów uczenia się osiągniętych poza edukacją formalną (2014)
Uniwersytet Warszawski. Paweł Stępień, Agata Wroczyńska Rola wydziałowych zespołów zapewniania jakości kształcenia w działaniach związanych z modyfikacją.
Wnioski z warsztatu Wprowadzenie na uczelnie Recognition of Prior Learning (RPL) – podejście praktyczne (III konferencja w ramach Programu doskonalenia.
System zapewniania i doskonalenia jakości kształcenia na Uniwersytecie Warszawskim – wybrane zagadnienia Agata Wroczyńska i Paweł Stępień Spotkanie z Przewodniczącymi.
KRK – na Uniwersytecie Warszawskim 7czerwca 2011 Marta Kicińska-Habior.
Krajowe Ramy Kwalifikacji a przygotowanie nauczycieli Anna Beata Kwiatkowska WMiI UMK, PTI Konferencja Przygotowanie nauczycieli i nauczycieli akademickich.
Nowelizacja Wskazówek i propozycji rozwiązań dotyczących systemu zapewniania i doskonalenia jakości na wydziałach i w innych jednostkach kształcących studentów.
Zaprezentuj swoje umiejętności w Europie! Kontakt Biuro Karier UAM ul. Zwierzyniecka 7c Poznań
OCENA INSTYTUCJONALNA W ŚWIETLE AKTUALNYCH KRYTERIÓW OCENY JAKOŚCI Stanisław Kondracki Ekspert Polskiej Komisji akredytacyjnej Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny.
Nowelizacja wewnątrzuniwersyteckich aktów prawnych dotyczących jakości kształcenia oraz Wskazówek i propozycji rozwiązań dotyczących systemu zapewniania.
Projekt „Opracowanie założeń merytorycznych i instytucjonalnych wdrażania KRK oraz Krajowego Rejestru Kwalifikacji dla uczenia się przez całe życie” Polska.
Proces boloński z perspektywy biur karier – nowe wyzwania i możliwości, Monika Domańska. Politechnika Krakowska.
O możliwościach wynikających z uwzględnienia piątego poziomu w Polskiej Ramie Kwalifikacji Agata Wroczyńska 03 czerwca 2016 r. Uniwersytet Warszawski.
Ustawa Wypracowanie stanowiska doktorantów
Uczelniany System Zapewnienia Jakości Kształcenia
Kształcenie września 2018.
Jakość kształcenia w szkolnictwie wyższym
ABSOLWENT, PRACODAWCA I WYKŁADOWCA – TRZY STANY JEDNA OSOBA
Zapis prezentacji:

Uniwersytet Warszawski

Studia I i II stopnia w świetle założeń Procesu Bolońskiego Biuro ds. Jakości Kształcenia we współpracy z Pełnomocnikiem ds. Realizacji Procesu Bolońskiego Spotkanie z Prodziekanami ds. studenckich 19 stycznia 2010 r.

Proces Boloński zmierza do utworzenia Europejskiego Obszaru Szkolnictwa Wyższego

* Cele: - przygotowanie absolwentów do wymogów krajowych i międzynarodowych rynków pracy - przygotowanie do odgrywania roli obywateli w demokratycznym społeczeństwie - przygotowanie kadr na potrzeby tworzącej się Europy Wiedzy * Zadania: - stworzenie systemu pozwalającego na porównywanie i przenoszenie dokonań edukacyjnych w granicach EOSzW - stworzenie systemu zapewnienia jakości kształcenia - zwiększenie mobilności kadr i studentów - podniesienie konkurencyjności europejskiego szkolnictwa wyższego * Narzędzia: - punkty ECTS - suplement do dyplomu - studia trójstopniowe - Krajowa Rama Kwalifikacji

– Każdy absolwent powinien być przygotowany na to, że w ciągu swojego życia będzie prawdopodobnie kilkakrotnie zmieniał zawód. – Raz zdobyty dyplom (kwalifikacje) w jednej dziedzinie (a często i specjalności) nie będzie przepustką na rynek pracy ważną przez całe życie. – Zarówno kwalifikacje, jak i praca będą zdobywane przez studentów w różnych instytucjach i krajach. System musi być przygotowany na taką różnorodność.

System studiów dwustopniowych doskonale wpisuje się w koncepcję LLL -oferuje krótsze cykle, -jest otwarty na mobilność pionową i poziomą, -jest otwarty na zmiany dyscyplin i profilu kształcenia.

Studia I i II stopnia to nie są studia zawodowe i uzupełniające magisterskie.

Cechy studiów dwustopniowych, prowadzonych zgodnie z duchem Procesu Bolońskiego, które najlepiej odróżniają te studia od poprzedniego układu studia zawodowe – uzupełniające studia magisterskie: – ukończenie studiów I stopnia na jednym kierunku pozwala na dalsze kształcenie na studiach II stopnia na innym kierunku, – ocena kompetencji absolwentów, która jest dokonywana na podstawie dyplomów (suplementów do dyplomu) ukończenia studiów zarówno I, jak i II stopnia, – elastyczny system studiów, – uznanie, że podstawą tworzenia programów studiów, w tym treści programowych, są efekty uczenia się absolwentów (wiedza, umiejętności, inne kompetencje).

Procedura postępowania przy przygotowywaniu programów nauczania zgodnych z modelem bolońskim: Podstawą budowy programu studiów są efekty uczenia się. Budowę programu studiów należy rozpocząć od zdefiniowania wiedzy, umiejętności i innych kompetencji (postaw), które ma posiadać absolwent tworzonego programu.

Etapy projektowania programu studiów: określenie tożsamości badawczej i edukacyjnej (misji) jednostki – analiza posiadanych możliwości kadrowych i organizacyjnych, – analiza posiadanego zaplecza edukacyjnego: bazy dydaktycznej, laboratoriów, zasobów bibliotecznych itp., – analiza konkurencji lokalnej, krajowej i europejskiej oraz rynku pracy absolwentów.

Etapy projektowania programu studiów: rozpoznanie kompetencji potencjalnych kandydatów na studia I stopnia, rozpoznanie kompetencji potencjalnych grup kandydatów na studia II stopnia, opracowanie modelu programu i planu studiów I stopnia, opracowanie modelu programu i planu studiów II stopnia.

Rozpoznanie kompetencji potencjalnych grup kandydatów na studia II stopnia. Wydaje się, że kandydatów będzie można podzielić na trzy zasadnicze grupy: 1) Absolwenci studiów I stopnia tego samego kierunku. Na większości kierunków, szczególnie w początkowym okresie istnienia studiów dwustopniowych, będzie to dominująca grupa. 2) Absolwenci kierunków pokrewnych i zbliżonych. 3) Absolwenci pozostałych kierunków.

Ze względu na to, że kandydaci z różnych grup mogą posiadać różne kompetencje (różne efekty uczenia się po I stopniu studiów) należy dokonać analizy oczekiwanych u nich kompetencji jako podstawy ich oceny i akceptacji. Należy zatem zdefiniować oczekiwane efekty uczenia się «na wejściu».

Zdefiniowanie wiedzy, umiejętności i innych kompetencji (postaw), które ma posiadać absolwent tworzonego programu: Efekty uczenia się zdefiniowane dla stopnia studiów Efekty uczenia się dla danego programu studiów

Materiały na temat efektów uczenia się: prezentacje z seminarium tematycznego Efekty kształcenia jako podstawa budowy i oceny programów studiów – na stronie Biura ds. Jakości Kształcenia UW ( zakładka Archiwum, opcja Wiadomości, informacja z 6 marca 2009 r. o seminarium tematycznymwww.bjk.uw.edu.pl Efekty kształcenia …, link: Prezentacje do pobrania ( 09_03_05_konferencja), 09_03_05_konferencja

Materiały na temat efektów uczenia się: publikacja Writing and Using Learning Outcomes: a Practical Guide autorstwa dr. Declana Kennedyego – na stronie Biura ds. Jakości Kształcenia UW ( zakładka Wydziałowe Zespoły Zapewnienia Jakości Kształcenia, informacja z 12 marca 2009 r. ( espoly), espoly publikacja Tuning. Harmonizacja struktur kształcenia w Europie. Wkład uczelni w Proces Boloński. Wprowadzenie do projektu. Warszawa 2008Tuning. Harmonizacja struktur kształcenia w Europie. Wkład uczelni w Proces Boloński. Wprowadzenie do projektu (

Materiały na temat efektów uczenia się: publikacja dr. Tomasza Saryusza-Wolskiego System akumulacji punktów ECTS jako metoda zarządzania elastycznym modelem studiów. Warszawa 2004System akumulacji punktów ECTS jako metoda zarządzania elastycznym modelem studiów (

Cytaty w prezentacji pochodzą z publikacji: Formuła studiów dwustopniowych i zaawansowanych. Praca zbiorowa pod redakcją Jerzego Woźnickiego. Konferencja Rektorów Akademickich Szkół Polskich, Fundacja Rektorów Polskich. Warszawa 2008.

Pełnomocnik Rektora ds. Jakości Kształcenia: dr hab. Paweł Stępień, prof. UW Tel Biuro ds. Jakości Kształcenia Kierownik: mgr Agata Wroczyńska mgr Dominika Bień Tel. (022) , (022) , Fax (022) Siedziba: ul. Karowa 18, p. 203