UNIWERSYTETU WARSZAWSKIEGO

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
dr Anna Murkowska dr Przemysław Wolski
Advertisements

Uniwersytet Warszawski
KRK – na Uniwersytecie Warszawskim Marta Kicińska-Habior
Wewnętrzny system zapewniania jakości KSZTAŁCENIA
Po co ? Wprowadzenie standardów usług edukacyjno – szkoleniowych w Małopolsce jest niezbędne dla stworzenia spójnego i efektywnego systemu edukacji pozaformalnej.
Wydział Nauk Ekonomicznych Studia stacjonarne II stopnia, rok akademicki 2012/2013 Wybór specjalności na kierunku Zarządzanie.
Wydział Nauk Ekonomicznych Studia stacjonarne II stopnia, rok akademicki 2012/2013 Wybór specjalności na kierunku Zarządzanie.
Międzynarodowa Konferencja Związku Miast: Bogatynia- Hradek-Zittau Mechatronika-Kształcenie Zittau 17 kwietnia 2008 r. Związek Miast Bogatynia- Hradek-Zittau.
Deklaracja Bolońska Europejska Przestrzeń Edukacyjna
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Projektowanie programu studiów w oparciu o efekty kształcenia.
1 ZAŁOŻENIA PROJEKTOWANYCH ZMIAN KSZTAŁCENIE ZAWODOWE I USTAWICZNE.
PSYCHOLOGIA Drzwi otwarte Rekrutacja 2010/2011.
Efekty kształcenia a zadania uczelnianego systemu doskonalenia jakości na przykładzie Uniwersytetu Warszawskiego Paweł Stępień Uniwersytet Warszawski 29.
Uniwersytet Warszawski. Studia I i II stopnia w świetle założeń Procesu Bolońskiego Biuro ds. Jakości Kształcenia we współpracy z Pełnomocnikiem ds. Realizacji.
Uniwersytet Warszawski. Opis przedmiotu według nowego formularza wprowadzonego Zarządzeniem nr 11 Rektora Uniwersytetu Warszawskiego z dnia 19 lutego.
Uniwersytet Warszawski. REKRUTACJA WIELOKIERUNKOWA Kilka uwag praktycznych Spotkanie z Prodziekanami ds. Studenckich 13 października 2009.
Rola studentów w zapewnianiu jakości kształcenia w jednostkach Uniwersytetu Warszawskiego.
Mały Senat 23 listopada 2011 Marta Kicińska-Habior.
Projektowanie programów studiów
Kliknij, aby edytować styl wzorca tytułu Kliknij, aby edytować style wzorca tekstu Drugi poziom Trzeci poziom Czwarty poziom Piąty poziom Polski system.
System Zapewnienia i Doskonalenia Jakości Kształcenia w UMB obejmuje: Uczelniany Zespół do Spraw Zapewnienia i Doskonalenia Jakości Kształcenia. Wydziałowe.
Spójność logiczna projektu.
„Plant a Future” metoda projektu w bibliotece szkolnej
Podstawowe terminy. Ustawa z dnia 27 lipca 2005 r. wraz z późniejszymi zmianami Rozporządzenie ministra nauki i szkolnictwa wyższego z dnia 5 października.
SOCJOLOGIA PEDAGOGIKA Absolwenci są przygotowani do: samodzielnej i zespołowej realizacji badań społecznych posiadają umiejętności komunikacji, mediacji,
Kształcenie na kierunku gospodarka przestrzenna w uniwersytetach ekonomicznych na przykładzie Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie Prof. dr hab. Tadeusz.
Opis programów studiów i przedmiotów akademickich w języku efektów uczenia się Warsztat Boloński Uniwersytet Zielonogórski 12 kwietnia 2010 Ryszard RASIŃSKI,
1.Prezentacja zadań UZZJK zgodnie z zaleceniami PKA. 2.Przedstawienie bieżącej sytuacji dotyczącej przeprowadzonych hospitacji i ankietyzacji na poszczególnych.
Cele i zadania UZZJK zgodnie z Uchwałą Senatu 32/2012 z dnia 25 października 2012r.
Doskonalenie podstawprogramowych kluczemdo modernizacjikształcenia zawodowego Warszawa 11 października 2012 r.
Krajowe Ramy Kwalifikacji. Harmonogram prac Do 28 lutego 2012 – każdy Instytut, w ramach prac Zespołu ds. Jakości Kształcenia, opracowuje opis efektów.
Wewnętrzny system zapewniania jakości PJWSTK - główne założenia i kierunki działań w ramach projektu „Kaizen - japońska jakość w PJWSTK” Projekt współfinansowany.
Projekty systemowe i konkursowe realizowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej na rzecz kształcenia zawodowego i ustawicznego Katowice, 29 października.
DOSKONALENIE PROGRAMÓW KSZTAŁCENIA WARSZTATY 8 maj 2013.
Polskie biblioteki akademickie w Unii Europejskiej - Łódź, Rola biblioteki uczelnianej w procesie internacjonalizacji kształcenia Tomasz Saryusz-Wolski.
Wyniki badań dotyczące wdrożenia rozporządzenia o nadzorze pedagogicznym.
RAPORT WYDZIAŁ TEOLOGICZNY Rada ds. Jakości Kształcenia Badanie jakości kształcenia na UAM 2011/2012 Grudzień 2012 Samoocena wydziałowa 1.
Nadzór pedagogiczny a nowy system doskonalenia nauczycieli
Innowacja pedagogiczna
Krajowe Ramy Kwalifikacji w Szkolnictwie Wyższym
Kształcenie inżynierów z perspektywy AGH
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Wydział Prawa Kanonicznego UKSW OCENA EFEKTÓW REALIZOWANEGO PROCESU KSZTAŁCENIA Studia jednolite magisterskie Projekt Kwalifikacja jakości w Uniwersytecie.
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Polacy i Niemcy w Europie
Operacja Sukces to unikatowy w skali kraju projekt finansowany z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej mający na celu reformę programu studiów na.
Turystyka Historyczna specjalność kierunku HISTORIA.
Maj 2014 r. Przewodnik do planowania programu kształcenia na II roku studiów II stopnia Kierunek: Ochrona środowiska Przeznaczony dla studentów, którzy.
Koncepcja przyznawania punktacji ECTS dla studiów podyplomowych organizowanych przez UEP.
CELE I ZAKRES EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
Studia doktoranckie w Procesie Bolońskim Katarzyna Martowska Zespół Ekspertów Bolońskich UKSW, Warszawa,
Transport i logistyka Studia II stopnia Katedra Transportu.
Omówienie formularza Sprawozdania z oceny własnej – doświadczenia jednostek w uznawaniu efektów uczenia się osiągniętych poza edukacją formalną (2014)
Wnioski z warsztatu Wprowadzenie na uczelnie Recognition of Prior Learning (RPL) – podejście praktyczne (III konferencja w ramach Programu doskonalenia.
System zapewniania i doskonalenia jakości kształcenia na Uniwersytecie Warszawskim – wybrane zagadnienia Agata Wroczyńska i Paweł Stępień Spotkanie z Przewodniczącymi.
KRK – na Uniwersytecie Warszawskim 7czerwca 2011 Marta Kicińska-Habior.
NIE TYLKO KOMPETENCJE JĘZYKOWE
Z A R Z Ą D Z A Ć Potrafię PRAKTYCZNIE WYŻSZA SZKOŁA ZARZĄDZANIA OCHRONĄ PRACY W KATOWICACH.
Misja Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu Prowadzimy działalność naukowo-badawczą oraz kształcimy bazując.
Krajowe Ramy Kwalifikacji a przygotowanie nauczycieli Anna Beata Kwiatkowska WMiI UMK, PTI Konferencja Przygotowanie nauczycieli i nauczycieli akademickich.
Wyniki ankiety ewaluacyjnej Kierunek: GEOGRAFIA II st. Studia stacjonarne 2014.
Komentarz Ankietę przeprowadzono wśród studentów ostatniego roku studiów stacjonarnych II stopnia kierunku Oceanografia wszystkich uruchomionych.
OCENA INSTYTUCJONALNA W ŚWIETLE AKTUALNYCH KRYTERIÓW OCENY JAKOŚCI Stanisław Kondracki Ekspert Polskiej Komisji akredytacyjnej Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny.
Krajowe Ramy Kwalifikacji. Co to są Krajowe Ramy Kwalifikacji? Krajowe Ramy Kwalifikacji (KRK) to jednolity sposób opisania kwalifikacji zdobytych na.
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej” studia I stopnia kierunek: „Zarządzanie”
I ZARZĄDZANIE W BIZNESIE
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej”
Uczelniany System Zapewnienia Jakości Kształcenia
Edytorstwo naukowe.
ABSOLWENT, PRACODAWCA I WYKŁADOWCA – TRZY STANY JEDNA OSOBA
Zapis prezentacji:

UNIWERSYTETU WARSZAWSKIEGO                                WYDZIAŁ POLONISTYKI  UNIWERSYTETU WARSZAWSKIEGO

WYDZIAŁ POLONISTYKI UNIWERSYTETU WARSZAWSKIEGO Efekty uczenia się jako podstawa budowy programu specjalności Polono – Classica Łukasz Książyk współpraca: Agata Wroczyńska Seminarium PUNKTACJA ECTS – EFEKTY UCZENIA SIĘ – OPIS PRZEDMIOTU Uniwersytet Warszawski 26 listopada 2009 r.

WYDZIAŁ POLONISTYKI UNIWERSYTETU WARSZAWSKIEGO I. Przedstawienie sposobu budowy programu specjalności Polono Classica z wykorzystaniem kategorii efektów uczenia się; II. Podstawowe trudności podczas budowania programu studiów; III. Korzyści z wykorzystania efektów uczenia się jako podstawy budowania programu specjalności Polono Classica; IV. Plany

WYDZIAŁ POLONISTYKI UNIWERSYTETU WARSZAWSKIEGO I. Przedstawienie sposobu budowy programu specjalności Polono Classica z wykorzystaniem kategorii efektów uczenia się;

Sformułowanie i opis celu powołania nowej WYDZIAŁ POLONISTYKI UNIWERSYTETU WARSZAWSKIEGO I. Przedstawienie sposobu budowy programu specjalności Polono Classica z wykorzystaniem kategorii efektów uczenia się; Sformułowanie i opis celu powołania nowej specjalności Polono Classica: Więź łącząca profesora i studenta w kontekście przekazywania wiedzy i umiejętności może odegrać pierwszorzędną rolę w kształtowaniu przyszłego nauczyciela, dziennikarza, archiwisty, pracownika muzeum, redaktora etc..., których praca oparta jest m.in. na konfrontowaniu przeszłości i teraźniejszości w taki sposób, by ukazać ich wspólne konteksty. […] Istnieje wyraźna potrzeba przygotowania specjalistów, absolwentów tak rozumianej filologii, którzy z równą swobodą poddawaliby analizie i interpretacji zabytki kultury z tego okresu bez względu na język, w jakim one powstały. To czyni powołanie specjalności „Polono-Classica” kwestią niezwykłej wagi i bez precedensu w dotychczasowej praktyce uniwersyteckiej. [Uzasadnienie merytoryczne dla specjalności „Polono-Classica” w ramach studiów II stopnia (magisterskich) filologii polskiej w Uniwersytecie Warszawskim ]

Zdefiniowanie efektów uczenia się dla specjalności Polono Classica: WYDZIAŁ POLONISTYKI UNIWERSYTETU WARSZAWSKIEGO I. Przedstawienie sposobu budowy programu specjalności Polono Classica z wykorzystaniem kategorii efektów uczenia się; Podpisanie porozumienia z IBI Artes Liberales dotyczącego współdziałania przy realizacji programu nowej specjalności; Zdefiniowanie efektów uczenia się dla specjalności Polono Classica: Kompetencje ogólne (uniwersalne): Po ukończeniu studiów II stopnia na kierunku filologia polska specjalność studia polono - classica student: a/ potrafi łączyć posiadane wiadomości w spójną całość oraz wykorzystuje swą wiedzę i umiejętności w rozwiązywaniu problemów w nowych lub nieznanych środowiskach oraz przy formułowaniu sądów i ocen na podstawie niepełnych lub ograniczonych informacji. b/ potrafi w sposób jasny i jednoznaczny przedstawiać swe wnioski oraz wiedzę zarówno specjalistom, jak i odbiorcom spoza grona specjalistów, c/ posiada umiejętność uczenia się, która pozwala mu kontynuować studia na III (wysokospecjalistycznym) stopniu studiów,

Zdefiniowanie efektów uczenia się dla specjalności WYDZIAŁ POLONISTYKI UNIWERSYTETU WARSZAWSKIEGO I. Przedstawienie sposobu budowy programu specjalności Polono Classica z wykorzystaniem kategorii efektów uczenia się; Zdefiniowanie efektów uczenia się dla specjalności Polono Classica (c.d.): Kompetencje kierunkowe (specjalistyczne): Po ukończeniu studiów II stopnia na kierunku filologia polska specjalność studia Polono Classica student: a/ samodzielnie wartościuje dzieła literackie w wymiarze artystycznym i poznawczym, b/ ujmuje metodologicznie istotę procesu historycznoliterackiego, c/ rozróżnia style, konwencje, poetyki i estetyki literackie, d/ ujmuje rozwój polskiej literatury w perspektywie komparatystycznej, e/ wykazuje związki literatury polskiej z innymi dziedzinami wiedzy i kultury: filozofią, historią, językoznawstwem i semiotyką, f/ ujmuje zjawiska polskiej kultury i literatury w perspektywie tradycji biblijnej i antycznej: greckiej i rzymskiej, g/ rozpoznaje najważniejsze zjawiska kultury, historii, filozofii i literatury starożytnej, h/ zna język grecki i łaciński w zakresie podstawowym, i/ analizuje w perspektywie diachroniczno-synchronicznej teksty artystyczne, publicystyczne i użytkowe z różnych epok, j/ rozpoznaje i klasyfikuje główne teorie i szkoły językoznawcze i literaturoznawcze, k/ wykazuje się oryginalnością i kreatywnością przy opracowywaniu wyników badań oraz przedstawianiu wniosków np. podczas prac związanych z przygotowaniem pracy magisterskiej.

Precyzyjne określenie grupy kandydatów WYDZIAŁ POLONISTYKI UNIWERSYTETU WARSZAWSKIEGO I. Przedstawienie sposobu budowy programu specjalności Polono Classica z wykorzystaniem kategorii efektów uczenia się; Precyzyjne określenie grupy kandydatów (zdefiniowanie efektów uczenia się /oczekiwanych kompetencji na wejściu) Program studiów budowany dla trzech ścieżek kształcenia: A. kandydaci ukończyli studia I stopnia na kierunku filologia polska lub filologia (nowożytna); B. kandydaci ukończyli studia I stopnia na kierunku filologia klasyczna; C. kandydaci ukończyli studia I stopnia na pozostałych kierunkach.

WYDZIAŁ POLONISTYKI UNIWERSYTETU WARSZAWSKIEGO I WYDZIAŁ POLONISTYKI UNIWERSYTETU WARSZAWSKIEGO I. Przedstawienie sposobu budowy programu specjalności Polono Classica z wykorzystaniem kategorii efektów uczenia się; Opracowanie programu specjalności dla każdej ze ścieżek kształcenia (A,B,C): Opisanie treści merytorycznych i zakładanych, mierzalnych i weryfikowalnych efektów uczenia się dla każdego przedmiotu, tak - by bez względu na realizowaną ścieżkę kształcenia - wszyscy studenci mogli osiągnąć zakładane dla całego programu efekty uczenia się. Sporządzenie dla każdego przedmiotu arkusza jego opisu. Przypisanie określonej liczby punktów ECTS odzwierciedlających (zdaniem twórców programu) rzeczywisty nakład pracy studenta potrzebny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się. Opracowanie spójnego i hierarchicznego programu specjalności (wykorzystując dla sprawdzenia spójności i hierarchiczności zdefiniowane zakładane efekty uczenia się). Sporządzenie dla każdej ze ścieżek macierzy kompetencji. Ustalenie obsady kadrowej.

Podczas prac nad programem specjalności pomocne okazały się: WYDZIAŁ POLONISTYKI UNIWERSYTETU WARSZAWSKIEGO I. Przedstawienie sposobu budowy programu specjalności Polono Classica z wykorzystaniem kategorii efektów uczenia się; Podczas prac nad programem specjalności pomocne okazały się: Opracowania dotyczące definiowania efektów uczenia się (publikacja Writing and Using Learning Outcomes: a Practical Guide autorstwa dr. Declana Kennedy’ego; prezentacje z seminarium tematycznego Efekty kształcenia jako podstawa budowy i oceny programów studiów; publikacja dr. Tomasza Saryusza-Wolskiego System akumulacji punktów ECTS jako metoda zarządzania elastycznym modelem studiów" Warszawa 2004; publikacja TUNING. Harmonizacja struktur kształcenia w Europie. Wkład uczelni w Proces Boloński. Wprowadzenie do projektu. Warszawa 2008) Udział przedstawicieli Wydziału, zwłaszcza członków Wydziałowego Zespołu Zapewnienia Jakości Kształcenia, w organizowanych w ubiegłym roku seminariach i szkoleniach dotyczących problematyki efektów uczenia się.

WYDZIAŁ POLONISTYKI UNIWERSYTETU WARSZAWSKIEGO II. Podstawowe trudności podczas budowania programu studiów.

WYDZIAŁ POLONISTYKI UNIWERSYTETU WARSZAWSKIEGO II. Podstawowe trudności podczas budowania programu studiów. Standardy kształcenia dla II stopnia studiów na kierunku filologia polska – wymóg ścisłego respektowania obowiązujących standardów ograniczał swobodę i autonomię budowania programu studiów. Brak zdefiniowanych efektów uczenia się dla studiów I stopnia (dla wszystkich kierunków i programów) - w standardach ministerialnych występuje tylko kategoria kwalifikacji absolwenta , która nie jest tym samym, co zdefiniowane, mierzalne efekty uczenia się. Istniała duża trudność z ustaleniem kompetencji (wiedzy i umiejętności) kandydatów spoza kierunku filologia polska. Ciągły proces doskonalenia programu studiów.

WYDZIAŁ POLONISTYKI UNIWERSYTETU WARSZAWSKIEGO III. Korzyści z wykorzystania efektów uczenia się jako podstawy budowania programu specjalności Polono Classica;

WYDZIAŁ POLONISTYKI UNIWERSYTETU WARSZAWSKIEGO. III WYDZIAŁ POLONISTYKI  UNIWERSYTETU WARSZAWSKIEGO III. Korzyści z wykorzystania efektów uczenia się jako podstawy budowania programu specjalności Polono Classica; Rzeczywista (a nie deklaratywna) spójność i hierarchiczność programu – efekt „porządkujący” Wykorzystanie macierzy kompetencji pozwoliło na sprawdzenie, czy efekty uczenia się zdefiniowane dla przedmiotów (z poszczególnych ścieżek) pozwolą osiągnąć efekty uczenia się zdefiniowane dla całego programu (pozwoliło określić, czy „niczego nie brakuje” i czy „nie ma za dużo”). Zrozumienie kategorii efektów uczenia się i „trening” w ich definiowaniu podczas prac nad programem specjalności Polono Classica pozwoliły na podjęcie prac nad RWK.

WYDZIAŁ POLONISTYKI UNIWERSYTETU WARSZAWSKIEGO IV. Plany

WYDZIAŁ POLONISTYKI UNIWERSYTETU WARSZAWSKIEGO IV. Plany Sprawozdanie z oceny własnej działania na rzecz zapewnienia i doskonalenia jakości kształcenia w dziedzinie programów nauczania i ich efektów (2009) […] Harmonogram działań w celu ulepszenia dotychczasowych lub [ew. oraz] przyjęcia nowych rozwiązań zapewniających i doskonalących jakość kształcenia w ocenianej dziedzinie Do najważniejszych zadań stojących obecnie przed Wydziałem Polonistyki w dziedzinie programów nauczania należy: Zakończenie do stycznia 2010 roku aktualnie trwającego definiowania efektów kształcenia dla studiów II stopnia oraz ich wdrażanie od roku akademickiego 2010/2011. Ewentualne modyfikacje programów studiów I i II stopnia po ich ukończeniu przez pierwszych absolwentów (odpowiednio – po roku 2010 i 2012) – modyfikacje zgodne z wnioskami wynikającymi z praktycznej realizacji tych programów w pierwszym cyklu. Wydział będzie wykorzystywać w tym celu wyniki ankiet studenckich przeprowadzonych wśród studentów ostatniego roku studiów I stopnia. Opinie studentów będą dotyczyć spójności i harmonijności programów nauczania oraz stopnia realizacji zakładanych efektów kształcenia. W perspektywie roku akademickiego 2009/2010 namysł nad wymagającym doskonalenia systemem punktacji ECTS, właściwym powiązaniem go z efektami kształcenia, tak by stawał się coraz bardziej adekwatny do realnego wkładu pracy studenta.

WYDZIAŁ POLONISTYKI UNIWERSYTETU WARSZAWSKIEGO Dziękujemy za uwagę