Efekty uczenia się w programach kształcenia

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
U/S N Struktura procesu kształcenia* UCZNIOWIE/ SŁUCHACZE NAUCZYCIEL
Advertisements

KRK – na Uniwersytecie Warszawskim Marta Kicińska-Habior
Od kompetencji do kwalifikacji
KRAJOWE RAMY KWALIFIKACJI czyli rewolucja w uczeniu
Efekty uczenia się Definicja i rola w kształtowaniu programów studiów
Ramy kwalifikacji i programy nauczania na bazie efektów uczenia
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Projektowanie programu studiów w oparciu o efekty kształcenia.
METODA PROJEKTU Metoda ta polega na samodzielnym realizowaniu przez uczniów zadania przygotowanego przez nauczyciela na podstawie wcześniej ustalonych.
Realizacja projektu w szkołach w roku szkolnym 2010/2011 Ewa Grela Dyrektor Projektu.
Krajowe Ramy Kwalifikacji, standardy kształcenia, ocena programów …
ECTS - Przewodnik dla użytkowników
Taksonomia Benjamina Blooma
Mały Senat 23 listopada 2011 Marta Kicińska-Habior.
Projektowanie programów studiów
NOWE PERSPEKTYWY KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO W POLSCE.
System KRK w Polsce – rekomendacje dla uczelni Spotkanie zespołów ds. kształcenia Uniwersytetu Gdańskiego Leźno, 14 czerwca 2011 r Na podstawie materiałów.
Kliknij, aby edytować styl wzorca tytułu Kliknij, aby edytować style wzorca tekstu Drugi poziom Trzeci poziom Czwarty poziom Piąty poziom Polski system.
Technologie informacyjno-komunikacyjne w kształceniu ustawicznym
Agnieszka Chłoń-Domińczak Instytut Badań Edukacyjnych
Otwarcie Centrum Naukowego ds. KRK 22 marca 2011 r. aula H 116 AHE w Łodzi przy ul. Rewolucji 1905 r. nr 52. PROGRAM WTOREK, 22 MARCA :00-11:10.
Ewa Miłuch - Szewczyk konsultant Dzielenie się swoją wiedzą Wiedza jest podstawą zarządzania instytucjami, placówkami obecnego XXI wieku Pracownik i pracodawca.
1 Maria Ziółek - Ekspert Boloński Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego Warszawa 15 stycznia 2009 r. Wielostopniowy model studiów – jak wykorzysta.
„Plant a Future” metoda projektu w bibliotece szkolnej
Tomasz Saryusz-Wolski, Instytut Badań Edukacyjnych
Uczenie się przez całe życie w Małopolsce 18 marca 2011.
Budowa programów studiów z wykorzystaniem efektów uczenia się
Podstawowe terminy. Ustawa z dnia 27 lipca 2005 r. wraz z późniejszymi zmianami Rozporządzenie ministra nauki i szkolnictwa wyższego z dnia 5 października.
AKADEMIA WIEKU ŚREDNIEGO – akademicki model kształcenia ustawicznego osób 50+ Projekt współfinansowany ze środków UE w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Opis programów studiów i przedmiotów akademickich w języku efektów uczenia się Warsztat Boloński Uniwersytet Zielonogórski 12 kwietnia 2010 Ryszard RASIŃSKI,
Doskonalenie podstawprogramowych kluczemdo modernizacjikształcenia zawodowego Warszawa 11 października 2012 r.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Krajowe Ramy Kwalifikacji. Harmonogram prac Do 28 lutego 2012 – każdy Instytut, w ramach prac Zespołu ds. Jakości Kształcenia, opracowuje opis efektów.
Pedagogika szkoły wyższej
Krajowe Ramy Kwalifikacji w Szkolnictwie Wyższym
Tworzenie opisu efektów uczenia się dla studiów technicznych (dla obszaru kształcenia inżynierów) Andrzej Kraśniewski Bohdan Macukow KRPUT, 3 grudnia 2009.
JAK POMÓC UCZNIOWI OSIĄGNĄĆ SUKCES EDUKACYJNY
Pisanie i modyfikowanie programów, pisanie innowacji i projektów edukacyjnych w edukacji wczesnoszkolnej Joanna Dembowa.
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Idea oceniania kształtującego
Szkoła demokracji – szkoła samorządności Program rozwoju kompetencji społecznych i obywatelskich rad pedagogicznych Spotkanie V Podsumowanie i zakończenie.
Kompetencje nauczycieli 6 października 2014 r. Caroline Kearney Starszy Kierownik Projektu & Analityk ds. Edukacji.
Koncepcja przyznawania punktacji ECTS dla studiów podyplomowych organizowanych przez UEP.
OCENIANIE KSZTAŁTUJĄCE OK
Ocena efektów uczenia się -przykłady dobrych praktyk
Studia doktoranckie w Procesie Bolońskim Katarzyna Martowska Zespół Ekspertów Bolońskich UKSW, Warszawa,
Cele kształcenia.
EFEKTY UCZENIA SIĘ Krajowe Ramy Kwalifikacji, standardy kształcenia, ocena programów, umiędzynarodowienie.
 Rezygnacja z kart okresowych osiągnięć studentów.  Przegląd i aktualizacja Kart Przedmiotów.  Umiędzynarodowienie.  Program ERASMUS+.  Dokumentowanie.
Przed wejściem do klasy nauczyciel powinien wiedzieć:
Treści kształcenia.
Wartości i cele w edukacji- pojęcie, rodzaj i hierarchia wartości:
Co to jest spacer edukacyjny?
5. Kształcenie praktyczne zawodowe
NIE TYLKO KOMPETENCJE JĘZYKOWE
Edukacja po CEOwsku mgr Bożena Sozańska.
Logical Framework Approach Metoda Macierzy Logicznej
Krajowe Ramy Kwalifikacji a przygotowanie nauczycieli Anna Beata Kwiatkowska WMiI UMK, PTI Konferencja Przygotowanie nauczycieli i nauczycieli akademickich.
Prace nad Polską Ramą Kwalifikacji oraz integracją krajowego systemu kwalifikacji Horacy Dębowski Instytut Badań Edukacyjnych Krajowy Zespół Ekspertów.
Krajowe Ramy Kwalifikacji. Co to są Krajowe Ramy Kwalifikacji? Krajowe Ramy Kwalifikacji (KRK) to jednolity sposób opisania kwalifikacji zdobytych na.
Projekt „Opracowanie założeń merytorycznych i instytucjonalnych wdrażania KRK oraz Krajowego Rejestru Kwalifikacji dla uczenia się przez całe życie” Polska.
Edukacja normalizacyjna i zadaniowa w kontekście relacji „Szkoła – rynek pracy” Donata Andrzejczak Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli I Kształcenia.
Efekty uczenia się Od czego wyszliśmy?.
W SZKOLNICTWIE WYŻSZYM
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
Krajowe Ramy Kwalifikacji
Uczelniany System Zapewnienia Jakości Kształcenia
W SZKOLNICTWIE WYŻSZYM
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Budowa planu strategicznego – formułowanie celów.
System opisu pluralistycznych podejść do języków i kultur (FREPA)
Zapis prezentacji:

Efekty uczenia się w programach kształcenia Jolanta Urbanikowa, UW

NOWY PARADYGMAT efekty uczenia się – spoiwo nowego paradygmatu kształcenia (centralny element reform związanych z Procesem Bolońskim) istotne co absolwent wie i umie; jest mniej istotne, w jaki sposób nabył wiedzę i umiejętności Jolanta Urbanikowa, UW

Element konstrukcyjny nowego paradygmatu kształcenia krajowe ramy kwalifikacji (KRK) europejskie ramy kwalifikacji (ERK) EFEKTY KSZTAŁCENIA standardy kształcenia zapewnianie jakości, akredytacja programy studiów za A.Kraśniewskim

DEFINICJA Efekty uczenia się określają, co uczący się wie, rozumie i jest w stanie zrobić po zakończeniu okresu kształcenia (wiedza, umiejętności, postawy) Kompetencje – zintegrowana, zinternalizowana wiedza, umiejętności i postawy (dynamiczna kombinacja) vs. Cele dydaktyczne – intencja uczącego Jolanta Urbanikowa, UW

RODZAJE EFEKTÓW UCZENIA SIĘ ogólne (generyczne) dziedzinowe szczegółowe - specyficzne dla danego programu studiów (i jego realizacji) ≠ SYLWETKA ABSOLWENTA Jolanta Urbanikowa, UW

ATRYBUTY EFEKTÓW obserwowalne osiągalne mierzalne jasno i prosto zdefiniowane nie lista „pobożnych życzeń” Stwierdzenia: „po zakończeniu kształcenia/kursu/programu uczący będzie + czasownik w stronie czynnej Jolanta Urbanikowa, UW

WZORCE i PUNKTY ODNIESIENIA taksonomia Blooma Deskryptory Dublińskie (Ramy Kwalifikacji dla EOSzW) projekt TUNING projekt OECD DeSeCo Europejskie Ramy Kwalifikacji dla uczenia się przez całe życie Krajowe Ramy Kwalifikacji Jolanta Urbanikowa, UW

TAKSONOMIA BLOOMA Efekty w 1) domenie kognitywnej 2) domenie afektywnej 3) domenie psychomotorycznej Wiedza – przywołanie i pamiętanie faktów Zrozumienie – rozumienie i interpretacja wyuczonych informacji Zastosowanie – wykorzystanie nabytych informacji w nowych sytuacjach Analiza – rozbicie informacji na elementy składowe Synteza – scalenie informacji Ocena – formułowanie sądów dotyczących informacji w odniesieniu do celu Jolanta Urbanikowa, UW

WIEDZA Rozmieścić, zbierać, definiować, opisywać, wyliczyć, znaleźć, nazwać, pokazać, powiedzieć Jolanta Urbanikowa, UW

ZROZUMIENIE Powiązać, zmienić, wyjaśnić, zakwalifikować, skonstruować, przekształcić, opisać, rozróżnić, wyjaśnić, oszacować, generalizować, rozpoznawać, zilustrować, przetłumaczyć Jolanta Urbanikowa, UW

ZASTOSOWANIE Wdrażać, obliczać, zmieniać, wybierać, budować, pokazywać, rozwijać, znaleźć, ilustrować, interpretować, organizować, produkować, wybierać, rozwiązywać, uzywać Jolanta Urbanikowa, UW

ANALIZA Odnajdowanie wewnętrznych powiązań i idei – analaizować, ułozyc, rozbić, obliczać, kategoryzować, zaklasyfikować, porównać, powiązać, przedyskutować, rozpoznać, rozdzielać, podkreślać, oddzielać Jolanta Urbanikowa, UW

SYNTEZA Uzasadniać, zbierać, kategoryzować, komponować, kompilować, budować, rozwijać, wyjasniać, formułować, uogólniać, integrować, modyfikować, organizować, planować, przygotować, rekonstruować, podsumować Jolanta Urbanikowa, UW

OCENA Argumentować, oceniać, oszacować, porównać, dołączyć, konkludować, przekonać, krytykować, bronić, wyjaśniać, interpretować, polecać, wspierać, itd.. Jolanta Urbanikowa, UW

DOMENA AFEKTYWNA – postawy i uczucia 1) percepcja 2)reagowanie 3) wartościowanie 4) hierarchizowanie 5) integrowanie przekonań i postaw Doceniać, akceptować, asystować, podejmować wyzwanie, demonstrować, dyskutować, łączyć, organizować, osądzać, wspierać, syntezować, kwestionować, doceniać, odnosic, Jolanta Urbanikowa, UW

DOMENA PSYCHOMOTORYCZNA – fizyczne działania Koordynacja czynności umysłu i mięśni Posługiwać się, chwytać, działać, prezentować, rozróżniać (dotykiem), wykonywać Jolanta Urbanikowa, UW

OD PROGRAMU DO PRZEDMIOTU OD PRZEDMIOTU DO PROGRAMU Podejście tradycyjne i nowe Jolanta Urbanikowa, UW

Tworzenie programów studiów podejście tradycyjne minimum programowe zestaw przedmiotów PROGRAM STUDIÓW propozycje ze strony kadry za A.Kraśniewskim

(wiedza, umiejętności, postawy) Tworzenie programów studiów nowe podejście zestaw przedmiotów szczegółowe efekty uczenia się misja uczelni opinie pracodawcówi innych interesariuszy (wiedza, umiejętności, postawy) krajowa struktura kwalifikacji ? zapotrzebowanie na nowe zajęcia konieczność modyfikacji propozycji standardy kształcenia za A.Krasniewskim

(wiedza, umiejętności, postawy) Tworzenie programów studiów zestaw przedmiotów szczegółowe efekty uczenia się krajowa struktura kwalifikacji (wiedza, umiejętności, postawy) PROGRAM STUDIÓW standardy kształcenia misja uczelni opinie pracodawcówi innych interesariuszy za A.Krasniewskim

MACIERZ EFEKTÓW UCZENIA SIĘ (wiedza, umiejętności, postawy) związane z kierunkiem kształcenia i profilem programu studiów (wiedza, umiejętności, postawy) za A. Krasniewskim

ECTS Przyporządkowanie ECTS zgodnie ze sztuką do wszystkich składników (przedmiotów) procesu dydaktycznego biorąc pod uwagę efekty uczenia się i nakład pracy niezbędny na ich opanowanie Jolanta Urbanikowa, UW

FORMUŁOWANIE EFEKTÓW Jasno napisanie Tak sformułowane aby dały się zmierzyć 5-8 efektów na moduł Unikać zwrotów: wiedzieć, rozumieć, nauczyć się, zapoznać się, być świadomym – niemierzalne i dwuznaczne Myśleć w kategoriach efektów dla studenta a nie intencji, zamierzeń dydaktycznych nauczyciela Jolanta Urbanikowa, UW

Cele dydaktyczne i efekty: Wiedzieć Rozumieć Zapoznać się Docenić przyswoić Rozróżnić Wybrać Wymienić Dostosować zidentyfikować Jolanta Urbanikowa, UW

POMIAR DYDAKTYCZNY Zbadanie czy efekty zostały osiągnięte Dopasowanie metody pomiaru do efektów Ocena kształtująca (formative) For learning Feedback wspomaganie Ocena podsumowująca (summative) Of learning Wystawienie oceny Tylko niektóre efekty są mierzone Ocenianie ciągłe (continuous) Jolanta Urbanikowa, UW

Techniki Pisemne: test, egzamin, zadanie domowe, esej Praktyczne: sprawdzian praktyczny, zadanie w laboratorium Ustne: egzamin ustny Projekt: indywidualny, grupowy, badania, praca projektowa, Portfolio Obserwacja Prezentacja Jolanta Urbanikowa, UW

KRYTERIA OCENY EFEKTU oceny Ocena 1 Ocena 2 Ocena 3 zaliczone Niezal. Efekt uczenia się kryteria oceny Ocena 1 Ocena 2 Ocena 3 zaliczone Niezal. Po pomyślnym ukończeniu modułu student będzie umiał wykorzystać źródła do przedstawienia dowodów na poparcie pewnych argumentów Doskonałe wykorzystanie źródeł wskazujące na umiejętność syntetycznego przedstawienia dowodów oraz formułowania wniosków Bardzo dobre wykorzystanie źródeł wskazujące na bardzo dobrą…. Dobre wykorzystanie….. Ograniczone wykorzystanie… Niewystarczające wykorzystanie… Jolanta Urbanikowa, UW

Działania dydaktyczne (składowe procesu dydaktycznego) ocena Efekty uczenia się Działania dydaktyczne (składowe procesu dydaktycznego) ocena Kognitywna (demonstrować: wiedzę, rozumienie, stosowanie, analizę, syntezę, ocenę Afektywna (integracja przekonań, idei, postaw) Psychomotoryczna (nabycie umiejętności fizycznych) Wykład Tutorial Dyskusja Ćwiczenia laboratoryjne Klinika Praca w grupie Seminarium Prezentacja w grupie studentów -egzamin na koniec modułu -Test wielokrotnego wyboru -esej -Sprawozdanie z eksperymentu i badań -Sprawdzian praktyczny -prezentacja posterowa -badanie kliniczne -prezentacja -portfolio -praca projektowa -wykonanie dzieła Jolanta Urbanikowa, UW

UZNAWANIE EFEKTÓW W systemie kształcenia formalnego Erasmus Most W ramach jednej uczelni z kształcenia pozaformalnego Kursy języków obcych ICT z uczenia się nieformalnego Jolanta Urbanikowa, UW

WALIDACJA EFEKTÓW Identyfikacja Weryfikacja Certyfikacja Nadanie kwalifikacji (świadectwa/dyplomu) Jolanta Urbanikowa, UW

PODSUMOWANIE Zdefiniować cele Sformułować efekty uczenia się Opracować strategię nauczania i uczenia aby student osiągnął efekty Zaprojektować pomiar dydaktyczny Zmodyfikować treści oraz środki pomiaru zgodnie z informacja zwrotną Jolanta Urbanikowa, UW