INNOWACJA PEDAGOGICZNA O CHARAKTERZE PROGRAMOWYM ŻYJĘ ZDROWO I EKOLOGICZNIE PRZYRODA KLASA IV Dorota Matuszewska-Temech
CHARAKTERYSTYKA OGÓLNA INNOWACJI Przeznaczenie do realizacji w klasie IV Wprowadzenie poprzedzone diagnozą Tematyka stanowi uzupełnienie i poszerzenie programu nauczania przyrody WSiP (Przyroda klasy IV-VI) Jeden semestr poświęcony edukacji prozdrowotnej, a drugi ekologicznej
PRZYKŁADOWE ZAGADNIENIA REALIZOWANE W RAMACH INNOWACJI Chcę być ekologiem - akcje ekologiczne prowadzone w naszej szkole. Oddziaływanie szkoły na środowisko przyrodnicze - racjonalne zużycie wody i energii elektrycznej w szkole. Akcja zbierania zużytych baterii i plastikowych nakrętek. Akcja „Ratujmy kasztanowce”. Wpływ terenów zielonych na życie i zdrowie człowieka – tereny zielone w Łodzi.
Innowacja ma na celu kształtowanie u uczniów następujących umiejętności: dokonywania obserwacji, prostych badań i pomiarów, opracowania wyników obserwacji, badań i pomiarów, posługiwania się przyrządami badawczymi, „Mogę zapomnieć, o czym usłyszałem, albo zachować w pamięci to, co zobaczyłem. To, co zrobiłem, mogę zrozumieć.”
korzystania z wszelkich dostępnych źródeł informacji, dostrzegania związków zachodzących w środowisku przyrodniczym, analizowania zjawisk i poprawnego formułowania wniosków, wykorzystania zdobytych wiadomości w wyjaśnianiu zjawisk zachodzących w przyrodzie.
PRZYKŁADOWE ZAGADNIENIA REALIZOWANE W RAMACH INNOWACJI Znaczenie wody w życiu człowieka – model oczyszczalni ścieków. Formy ochrony przyrody w województwie łódzkim( rezerwaty, pomniki przyrody). Detergenty, środki czyszczące i żrące - ich wpływ na środowisko. Odnawialne źródła energii. Zmiany klimatyczne i anomalie pogodowe. Opakowania ekologiczne
EWALUACJA PROGRAMU Początkowa Cząstkowa Końcowa
KSIĘŻY MŁYN I JEGO OKOLICE Przygotowujemy się do wycieczki Dolina rzeki Jasień Księży Młyn Rozpoznajemy pospolite gatunki roślin i zwierząt Parku Źródliska