Ustrój terytorialny RP. Samorząd terytorialny.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
„Instrumenty finansowania inicjatyw sołeckich – fundusze UE oraz inne formy dotacji” Rafał Kończyk Kolegium Ekonomiczno Społeczne Szkoła Główna Handlowa.
Advertisements

Budżet jednostki samorządu terytorialnego
System Elektronicznej Komunikacji Administracji Publicznej
„INSTYTUT EDUKACJI OBYWATELSKIEJ”
Izabela Rzewuska kl.IIIc
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
SZKOLENIE NACZELNIKÓW OSP TEMAT 2: Współdziałanie OSP z organami samorządu terytorialnego i jednostkami PSP Autor: Robert Łazaj.
Prawo administracyjne
Prawo administracyjne
Prawo administracyjne ćwiczenia
POROZUMIENIE ADMINISTRACYJNE
SamorzĄd terytorialny
SAMORZĄD TERYTORIALNY.
WIEDZA O SPOŁECZEŃSTWIE
SAMORZĄD TERYTORIALNY W ESTONII
Samorząd Terytorialny III Rzeczypospolitej Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego  
TERENOWE ORGANY ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ
Administracja publiczna
Podstawy gospodarki finansowej jednostek samorządu terytorialnego
Temat lekcji: Moje państwo – Rzeczpospolita Polska.
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Adam Lewandowski. Coraz bardziej potrzebujemy całościowych strategii i skoordynowanych działań ze strony wszystkich instytucji i osób zaangażowanych w.
Aktywny Młody Mazowszanin Działania skierowane do młodzieży: -Konkurs -Rady młodzieżowe przy samorządach gminnych i powiatowych 1Warszawa, 29 maja 2013.
Rząd i prezydent.
Witamy na spotkaniu.
Łomianki w XXI wieku Wirtualna Gmina - koncepcja budowy lokalnej społeczności informacyjnej na miarę XXI wieku.
EUROPEJSKA KARTA SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO
KOBIETY, DEMOKRACJA, SAMORZĄD
System finansowy JST Podstawy prawne Podział zadań i kompetencji
Dokładniej o demokracji
II WYDZIAŁOWA KONFERENCJA KÓŁ NAUKOWYCH „WOJEWÓDZTWO, REGION – REGIONALIZACJA – 15 LAT PO REFORMIE TERYTORIALNEJ I ADMINISTRACYJNEJ Pomoc społeczna jako.
Młodzieżowa rada miasta jest to organ samorządu terytorialnego o charakterze konsultacyjnym. Młodzieżowe rady tworzone są przez grupę.
Organizacja pracy biurowej i techniki korespondencji
USŁUGI PUBLICZNE - DEFINICJA
VI Liceum Ogólnokształcące im. Hugona Kołłątaja w Lublinie
Organizacja pracy biurowej i techniki korespondencji
Ustrój samorządu terytorialnego
Ustrój samorządu terytorialnego
Zrozumieć samorząd Beata Matyjaszczyk.
Organizacja prawna administracji. Ciąg dalszy.
FINANSOWANIE SAMORZĄDÓW Kielce, 9 września 2015r.
Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii
Prawo administracyjne – organizacja prawna administracji – cz. 2
Temat: Samorząd gminny.
Zakres obowiązywania kpa
USTRÓJ SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO ZAJĘCIA ORGANIZACYJNE.
SAMORZĄD TERYTORIALNY W POLSCE
USTRÓJ SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO zajęcia 2
Współpraca jednostek LP z samorządami w zakresie SIP i SIT Dariusz Korpetta
ZADANIA WŁASNE I ZADANIA ZLECONE J.S.T.
Samorząd terytorialny
Resume kartkówki. Organ administracji publicznej WOJEWODA URZĄD WOJEWÓDZKI ORGAN JEDNOSTKA POMOCNICZA DLA ORGANU (jednostka organizacyjna „obsługująca”
Samorządowy zakład budżetowy mgr Paweł Lenio Katedra Prawa Finansowego Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii.
Działania Powiatu Lęborskiego w zakresie pozyskiwania
UST.
Gminny Program Rewitalizacji dla gminy Czernice Borowe
Art. 87 ust. 2 Konstytucji Źródłami powszechnie obowiązującego prawa Rzeczypospolitej Polskiej są na obszarze działania organów, które je ustanowiły, akty.
Zakład administracyjny (użyteczności publ
II. Miasto na prawach powiatu. III. Jednostki pomocnicze gminy.
Rządowa administracja zespolona w administracji
Plan transportowy Źródła prawa: - Utz - ustawa z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym - Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z.
Władze samorządowe.
Studia II stopnia (magisterskie) rok akademicki 2018/2019
Studia II stopnia (magisterskie) rok akademicki 2018/2019
Samorządowe akty prawa miejscowego
Powiat. POWIATY Powiat – jednostka samorządu terytorialnego i podziału administracyjnego II stopnia w Polsce. Jednostką nadrzędną jest województwo, podrzędną.
PRAWO MIEJSCOWE Gabriela Polak 1 / 25.
Art. 87 ust. 2 Konstytucji Źródłami powszechnie obowiązującego prawa Rzeczypospolitej Polskiej są na obszarze działania organów, które je ustanowiły,
Budżet obywatelski Gmina Janów Lubelski.
Zapis prezentacji:

Ustrój terytorialny RP. Samorząd terytorialny.

Samorząd – organizacja społeczności lokalnej (gmina, powiat) lub regionalnej (województwo samorządowe) i jednocześnie forma administracji publicznej, w której mieszkańcy tworzą z mocy prawa wspólnotę i względnie samodzielnie decydują o realizacji zadań administracyjnych, wynikających z potrzeb tej wspólnoty na danym terytorium i dozwolonych samorządowi przez ustawy, pod określonym ustawowo nadzorem administracji rządowej.

Współczesny samorząd terytorialny nie jest kontynuacją samorządu terytorialnego okresu starożytności, czy średniowiecza; mimo takiego samego nazewnictwa. Samorząd miejski, czy lokalny był wówczas samorządem stanowym. Nie spełniał więc kryterium powszechności, nie obejmował wszystkich osób zamieszkujących daną jednostkę terytorialną, a jedynie wybraną grupę społeczną (np. mieszczan). O kształtowaniu się nowoczesnego samorządu terytorialnego można mówić dopiero od czasów Rewolucji Francuskiej i reform pruskich na początku XIX wieku. W tamtym czasie samorząd narodził się dzięki: przekształceniu jednostronnego stosunku między władzą a obywatelami oraz między władzą a gminami w stosunek dwustronny, przyznający obywatelom i gminom prawa podmiotowe, upadkowi państwa feudalnego i zniesieniu stanowości społeczeństwa, liberalizacji (a następnie demokratyzacji) życia społecznego.

Cechy samorządu terytorialnego 1. Unitarność – państwo stanowi całość, a gminy, powiaty i województwa nie są autonomiczne w stanowieniu prawa; przeciwnie jednostki samorządu terytorialnego są tylko administracją zdecentralizowaną czyli powstają i działają tylko na podstawie prawa krajowego (ustaw bądź rozporządzeń naczelnych organów administracyjnych) 2. Subsydiarność – sprawowanie władzy publicznej powinno spoczywać w rękach instytucji najbliższych zainteresowanym obywatelom; zadania i kompetencje oraz środki finansowe przydzielane są więc w pierwszej kolejności gminom; nie należy jednostce wyższego rzędu (powiatowi, województwu) powierzać zadań, które równie dobrze mogą być wykonane przez jednostkę mniejszą

3. Względna samodzielność – wykonywanie zadań na własną odpowiedzialność bez skrępowania poleceniami indywidualnymi, które pochodziłyby od innych władz publicznych, a nadzór administracji rządowej co do zasady ograniczony jest do kryterium legalności z wykluczeniem celowości 4. Demokracja – radni oraz wójtowie gmin, burmistrzowie i prezydenci miast wybierani są w wyborach demokratycznych, powszechnych, bezpośrednich, równych i tajnych

Samorząd terytorialny w Polsce

Artykuł 163 Konstytucji RP stanowi, że "Samorząd terytorialny wykonuje zadania publiczne nie zastrzeżone przez Konstytucję lub ustawy dla organów innych władz publicznych". Od 1 stycznia 1999 r. obowiązuje w Polsce trójszczeblowa struktura samorządu terytorialnego: samorząd gminny samorząd powiatowy samorząd województwa

Podział administracyjny Polski

Samorząd gminny Gmina jest podstawową jednostką samorządu terytorialnego w Polsce. Gmina realizuje zadania poprzez swoje organy: radę gminy (organ stanowiący i kontrolny) oraz wójta, burmistrza lub prezydenta miasta. Zadania i kompetencje samorządu gminnego obejmują sprawy: ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej, gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego lokalnego transportu zbiorowego, kultury, w tym bibliotek gminnych i innych placówek upowszechniania kultury, kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych, targowisk i hal targowych, cmentarzy gminnych, porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony promocji gminy.

Kompetencje wójta gminy wykonywanie uchwał przygotowywanie projektów uchwał przygotowywanie projektu budżetu sprawowanie funkcji kierownika urzędu reprezentowanie gminy na zewnątrz

Samorząd powiatowy Samorząd powiatowy - to wyodrębniony w strukturze państwa związek społeczności lokalnej funkcjonujący w randze powiatu, który z mocy prawa powołany jest do samodzielnego wykonywania zadań administracji publicznej, a także wyposażony w materialne środki umożliwiające realizację nałożonych mu zadań. Na czele powiatu stoi starosta wybierany przez radę powiatu, który wraz z zarządem powiatu jest organem władzy wykonawczej w powiecie. W Polsce mamy 379 powiatów. Wśród nich wyodrębniamy dwa rodzaje powiatów: powiaty grodzkie powiaty ziemskie.

powiaty grodzkie - jest ich 65. Są to z reguły miasta powyżej 100 tys powiaty grodzkie - jest ich 65. Są to z reguły miasta powyżej 100 tys. mieszkańców z kilkoma wyjątkami, jak Świnoujście, Grudziądz, Zamość, Sopot, Biała Podlaska, czy miasta Śląska. Właściwie są to gminy, które dodatkowo wykonują funkcje powiatu. Zamiast starosty urzęduje prezydent miasta, który przejmuje jego uprawnienia. W miejsce rady powiatu działa rada miasta; nazwa formalna to "miasto na prawach powiatu" powiaty ziemskie - tworzone przez kilka gmin (wiejskich, wiejsko-miejskich, miejskich). Władza wykonawcza należy do starosty i zarządu powiatu

Obowiązki i kompetencje starosty Organizowanie pracy zarządu powiatu Organizowanie pracy starostwa powiatowego Kierowanie sprawami powiatu Reprezentowanie powiatu na zewnątrz Wydawanie zezwoleń na podejmowanie pracy przez cudzoziemców Rejestracja pojazdów oraz wydawanie praw jazdy Podejmowanie decyzji w zakresie: edukacji publicznej ochrony zdrowia transportu na terenie powiatu opieka nad drogami publicznymi powiatowymi geodezji gospodarki nieruchomościami porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli przeciwdziałania bezrobociu pomocy społecznej

Samorząd wojewódzki Samorząd wojewódzki - wyodrębniony (zasiedlający określone terytorium) w strukturze państwa związek społeczności regionalnej funkcjonujący w randze województwa, który z mocy prawa powołany jest do samodzielnego wykonywania zadań administracji publicznej, a także wyposażony w materialne środki umożliwiające realizację nałożonych na niego zadań. Samorząd województwa posiada możliwość kształtowania własnej wewnętrznej organizacji, m. in. wyboru organów samorządu wojewódzkiego (sejmik województwa, zarząd województwa), a także stanowienia poprzez te organy prawa miejscowego.

Kompetencje Organy samorządu województwa działają na podstawie i w granicach określonych prawem. Do zakresu działania samorządu województwa należy wykonywanie zadań publicznych o charakterze wojewódzkim, niezastrzeżonych ustawami na rzecz organów administracji rządowej. Samorząd województwa wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność, dysponuje mieniem wojewódzkim oraz prowadzi samodzielnie gospodarkę finansową na podstawie budżetu. Województwo ma osobowość prawną. Samorząd województwa, na podstawie upoważnień ustawowych, stanowi akty prawa miejscowego obowiązujące na obszarze województwa.

Sejmik województwa Marszałek województwa Sejmik województwa - stanowią go wszyscy radni województwa. Sejmik obraduje na sesjach zwoływanych przynajmniej raz na kwartał. Poza sesjami radni pracują w komisjach stałych i doraźnych. Marszałek województwa: Organizuje pracę organu wykonawczego województwa (jako jego przewodniczący) i urzędu marszałkowskiego (jako jego kierownik). Obowiązkiem marszałka jest: Kierowanie bieżącymi sprawami województwa Reprezentowanie województwa na zewnątrz Organizowanie pracy zarządu województwa Organizowanie pracy urzędu marszałkowskiego

Cechy jednostki samorządu terytorialnego powstaje tylko z mocy prawa krajowego i działa w granicach przez prawo określonych członkami wspólnoty samorządowej z mocy prawa są wszyscy mieszkańcy jednostki samorządu terytorialnego posiada własną demokratyczną organizację ustaloną przez ustawę i własny statut corocznie uchwala własny budżet, nie będący częścią budżetu państwa, ani budżetu innej jednostki samorządu terytorialnego jest podmiotem zarówno prawa publicznego, jak i podmiotem prawa prywatnego (osobą prawa cywilnego, mającą zdolność sądową) swe decyzje podejmuje w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność jej względną samodzielność ogranicza zdecentralizowany nadzór organów państwowych, z reguły ograniczony do kryterium legalności kontrolowana i chroniona przez niezawisłe sądy administracyjne i sądy powszechne

Europejska Karta Samorządu Terytorialnego Europejska Karta Samorządu Terytorialnego jest dokumentem Rady Europy, który określa status prawny samorządu terytorialnego. W Karcie podkreślono , że samorządy winne są lojalności państwu. Polska podpisała i ratyfikowała konwencję w 1993r.