Marketing w bibliotece

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
SPORT PR PREZENTACJA AGENCJI, ZAKRES USŁUG.
Advertisements

FUNKCJONOWANIE I ROLA BIURA KOMUNIKACJI SPOŁECZNEJ W SAMORZĄDZIE TERYTORIALNYM ANTONI STYRCZULA.
Definicja Clienting to nowe pojęcie, które umożliwia odmiennie niż w tradycyjny sposób postrzeganie marketingu i klientów. Prekursorem tego nurtu jest.
Promocja Narodowego Spisu Powszechnego Ludności i Mieszkań 2011 Zespół ds. promocji, popularyzacji oraz obsługi poligraficznej spisów Władysław Wiesław.
Analiza ekonomiczna „Od studenta do menedżera” projekt współfinansowany ze środków Narodowego Banku Polskiego mgr E. Tarnawska.
Gościejewo 74 Gościejewo Zespół konsultantów: Jarosław Piszczek
Jedyna taka sieć w Europie Sieć Regionalnych Ośrodków EFS Mirella Szeremeta Krajowy Ośrodek EFS Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości 4 grudnia 2007r.
PROMOCJA, czyli KOMUNIKACJA MARKETINGOWA (1)
Katedra Marketingu Usług
Roman Sowa Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka w Kielcach
Miejska Biblioteka Publiczna w Olsztynie
Działalność Biblioteki Szkolnej przy Publicznej Szkole Podstawowej
Promocja destynacji turystycznej za granicą
Biblioteka Pedagogiczna w Chełmie Wydział Zbiorów Specjalnych
Zarządzanie 1. Zarządzanie
Zarządzanie projektami
Zespołu Szkół nr 1 w Zakrzówku
Organizator Rola i zadania dyrektora w tworzeniu nowoczesnej biblioteki szkolnej Z doświadczeń zarządzania SCI w Suchej Beskidzkiej. Ewa Kawończyk.
Projekt Planu Działania KSOW na lata Sekretariat Regionalny Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich Województwa Warmińsko-Mazurskiego Olsztyn, 8 września.
Biblioteka jako trzecie miejsce
EDUKACJA CZYTELNICZA W GIMNAZJUM NR 1 W PRZEMYŚLU
Strategia rozwoju SBP na lata Sprawozdanie Maria Burchard ZG SBP.
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
Rynek usług medycznych
BADANIE RYNKOWE I MARKETINGOWE
Pilotażowy Program LEADER+ Wsparcie tworzenia Lokalnej Grupy Działania i opracowania Zintegrowanej Strategii Rozwoju Obszarów Wiejskich w Dolinie Pilicy.
BIBLIOTEKA GIMNAZJUM NR 10
Technik Organizacji Reklamy
Plan rozwoju Biblioteki Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi Centrum Badań i Rozwoju Kształcenia WSHE.
Zakres działań biblioteki: udostępnianie książek, udostępnianie czasopism, działania informacyjne, bezpłatny dostęp do Internetu, drukowanie i skanowanie,
Zasady organizacji wydarzeń promocyjnych
PRZEMOCY MÓWIMY NIE! KOALICJA NA RZECZ OSÓB ZNAJDUJĄCYCH SIĘ
Budowa struktur dla właściwego przekazu i odbioru informacji
Program szkolenia: Wstęp – po co szkole promocja?
Mgr Mirosław Przewoźnik. Fundusz Inicjatyw Obywatelskich powstał w 2005 r. w celu pobudzania oraz wspierania rozwoju inicjatyw obywatelskich. W okresie.
Strategia Rozwoju Gminy Kalisz Pomorski na lata
Stowarzyszenie Gmin RP Euroregion Bałtyk Produkty i usługi kulturalne
Biblioteka szkolna.
INFORMACJA MARKETINGOWA
Bibliotekarz i biblioteka szkolna jako podmioty promocji
Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw
Instrumenty promocji (narzędzia promocji).
Opracowanie: Piotr Dereszewski. „…uniwersalna funkcja kreowania i oferowania wartości (użyteczności) dla innych w celu osiągnięcia pożądanych przez organizację.
Dr Artur Jazdon Biblioteka Uniwersytecka w Poznaniu Problematyka organizacji zasobów w nowoczesnej bibliotece akademickiej.
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA NAUCZYCIELI
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK OŚWIATOWO-WYCHOWAWCZYCH I ARTYSTYCZNYCH.
Strategie e-marketingu i e-komunikacji JST
Na czym polega istota i praktyczna użyteczność w CRM modelu „sześciu rynków” Filip Tadaj
TECHNIK HANDLOWIEC.
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA ZAWODOWEGO.
METODY I FORMY PRACY Z CZYTELNIKIEM W BIBLIOTECE SZKOLNEJ
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA -PORADNIE PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNE- Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/ ewaluacji problemowych 1.06.
RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ ROK SZKOLNY 2014/2015.
Fundusz Inicjatyw Obywatelskich Konkurs FIO 2016 Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej Departament Pożytku Publicznego 1.
Mgr Wiznerowicz PROMOCJA.
PEDAGOGICZNA BIBLIOTEKA WOJEWÓDZKA w Katowicach, Filia w BYTOMIU.
Ekoturystyka i jej przyszłość - podsumowanie
PLAN ROZWOJU Miejskiej Biblioteki w Pieniężnie na lata
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
BIZNESPLAN OPRACOWAŁA: DOROTA PIEKARSKA
M&E Miniprzedsiębiorstwo produkcyjno – handlowe.  Jesteśmy mini przedsiębiorstwem działającym w VIII Liceum Ogólnokształcącym im. Komisji Edukacji Narodowej.
Różne zastosowania metody SWOT opracowała Agnieszka OLSZOK I TIR.
BIBLIOTEKA GIMNAZJUM NR 10
Szkoła współpracuje ze społecznością lokalną Fundacja Civis Polonus
ANALIZA SWOT S – strengths – mocne strony W – weaknesses – słabości
Stowarzyszenie Klubu Polskie Forum ISO – INEM Polska, istnieje od 1996
{ Wsparcie informacyjne dla zarządzania strategicznego Tereshkun Volodymyr.
Analiza SWOT Materiał opracowano w ramach projektu "Szkoła praktycznej ekonomii - młodzieżowe miniprzedsiębiorstwo" realizowanego ze środków Unii Europejskiej.
Materiał opracowano w ramach projektu "Szkoła praktycznej ekonomii - młodzieżowe miniprzedsiębiorstwo" realizowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach.
Zapis prezentacji:

Marketing w bibliotece J. Miłkowska

Definicja marketingu Marketing - to funkcja zarządzania, która polega na organizacji i kierowaniu wszystkimi działaniami firmy zaangażowanymi w ocenę potrzeb klienta i zamianę siły nabywczej klienta na efektywne zapotrzebowanie na określony produkt lub usługę oraz na przekazywaniu tego produktu lub usługi do końcowego klienta lub użytkownika, tak aby osiągnąć założone zyski lub inny cel. Innymi słowy: marketing jest zyskownym dostarczaniem zadowolenia klientom. Celem marketingu jest przyciągnięcie nowych klientów obietnicą dostarczenia najwyższej wartości oraz zatrzymanie dotychczasowych klientów przez zapewnienie im zadowolenia.

Marketing biblioteczny- strategia postępowania w bibliotekach, która pozwala trafnie zaspokajać potrzeby obsługiwanego środowiska. Promocja – to podstawowy element w systematycznym informowaniu otoczenia o działalności i ofercie instytucji, który kształtuje i utrwala pozytywny jej obraz. Promocja biblioteczna – zespół działań i środków, za pomocą których biblioteka przekazuje otoczeniu informacje charakteryzujące ją, jej zbiory, usługi, kształtuje potrzeby użytkowników oraz pobudza i ukierunkowuje popyt. Strategia marketingowa – to ogół instrumentów i metod działania, które służą realizacji celów marketingowych organizacji.

Współczesna biblioteka- bez względu na jej charakter – chcąc skutecznie funkcjonować w środowisku musi wypracować własną strategię marketingową. Proces planowania marketingowego – składa się następujących elementów: analizy możliwości marketingowych biblioteki, badania i wyboru docelowych rynków działania, opracowanie i wdrożenie programów marketingowych, kontroli i realizacji planu.

ANALIZA MOŻLIWOŚCI MARKETINGOWYCH BIBLIOTEKI Analiza dotyczy wszystkich możliwych do ustalenia prawidłowości, związanych z procesami podaży i odbioru. Przed planowaniem i realizacją musimy się dowiedzieć, co komu oferować oraz w jaki sposób. J. Wojciechowski pisze: „za działania marketingowe w bibliotekarstwie można uznać te, które wprost lub pośrednio odnoszą się do sfery usług. Są to zewnętrzne analizy otoczenia biblioteki, jej środowiska oraz analizy wewnątrzbiblioteczne tych czynników, które mają na realizację usług wpływ”

BADANIA DOCELOWYCH RYNKÓW DZIAŁANIA Badania zewnętrzne – zmierzają do ustalenia oraz charakterystyki tych czynników pozabibliotecznych, które mają lub mogą mieć wpływ na rodzaj, jakość, mnogość usług bibliotecznych. Są to badania nad opinią publiczną, realizowane przez analizę zachowań, wypowiedzi. Badania środowiskowe – obejmują w przypadku bibliotek dwa różne rodzaje środowisk: otwarte i zamknięte. Środowiskiem zamkniętym jest na przykład zbiorowość nauczycielska i uczniowska. Środowiskiem otwartym jest społeczność lokalna, dla której funkcjonują biblioteki publiczne.

Formy analiz otoczenia- wg. Jacka Wojciechowskiego obserwacja, wywiady z wykładowcami, nauczycielami, sondaże w innych bibliotekach, badania własne. Dogłębna analiza relacji biblioteki z otoczeniem pozwala określić mocne i słabe strony biblioteki oraz wyprowadza z nich szanse i zagrożenia dla funkcjonowania biblioteki (analiza SWOT – opis słabych i mocnych stron otoczenia wewnętrznego i zewnętrznego)

Graficzna forma analizy SWOT słabe mocne szanse zagrożenia

Ogólne wytyczne analizy SWOT: - unikanie zagrożeń, - wykorzystywanie szans, - wzmacnianie słabych stron, - opieranie się na mocnych stronach

Działania marketingowe: a) wewnątrzbiblioteczne b) pozabiblioteczne Formy działań wewnątrzbibliotecznych: - bezpośredni kontakt z użytkownikiem ( rozmowy z czytelnikiem, fachowa obsługa, lekcje biblioteczne, konkursy czytelnicze, konferencje, szkolenia, spotkania metodyczne, kiermasze książkowe) - artystyczna ( plakaty informacyjne, wystawki w gablotach, wystawy , spotkania autorskie) - wydawnicza (ulotki informacyjne, informatory, biuletyny, kroniki, gazetki)

Efekty działań wewnątrzbibliotecznych: - profesjonalnie zrealizowana usługa biblioteczna i zaangażowany personel są dobrze postrzegane przez użytkownika, - biblioteka kojarzona jest z różnymi formami edukacyjnymi, - atrakcyjny sposób prezentacji oferty skutecznie wpływa na jakość świadczonych usług, - zwiększa się wiedza użytkowników o zasobach biblioteki, - bibliotekarze angażują się w organizowanie działań promocyjnych zmierzających do zainteresowania otoczenia działalnością biblioteki.

Formy działań pozabibliotecznych: - lokalna prasa (artykuły do prasy fachowej i lokalnej), - lokalne media (ogłoszenia, reklama radiowa, telewizyjna) - media elektroniczne ( strona internetowa), - współpraca z instytucjami i organizacjami, firmami, władzami regionu ( uczestniczenie w realizacji różnych przedsięwzięciach kulturalnych czy edukacyjnych, włączanie się w ważne wydarzenia społeczności lokalnej, pozyskiwanie sponsorów do wspierania inicjatyw bibliotecznych)

Efekty działań pozabibliotecznych: - dzielenie się doświadczeniami i wiedzą w prasie fachowej, - informowanie społeczności lokalnej o najnowszych działaniach biblioteki, - dobre powiązania z lokalnymi mediami i lokalną prasą sprzyjają rozpowszechnieniu dobrej opinii o bibliotece, - zacieśnienie współpracy, wzajemne wspieranie się bibliotek sprzyja zauważeniu tych bibliotek przez władze lokalne i podnosi rangę w środowisku, - dobra atmosfera wokół biblioteki sprzyja tworzeniu korzystnego wizerunku biblioteki i przychylnemu nastawieniu osób wpływowych

POMYSŁY ZWIĄZANE Z DZIAŁALNOŚCIĄ MARKETINGOWĄ: wprowadzenie opłat za wypożyczenia międzybiblioteczne, racjonalna gospodarka drukami zbędnymi, w tym sprzedaż aukcyjną lub na kiermaszach materiałów wycofanych z księgozbiorów bibliotek, odpłatne wypożyczanie do domu na noc materiałów z czytelni modyfikacja i rozszerzenie działalności informacyjnej bibliotek, w tym: a) przygotowanie dla zakładów pracy ofert, np.: odpłatnego opracowania materiałów historycznych lub specjalistycznych, spisów bibliograficznych b) odpłatne sporządzanie zestawień bibliograficznych dla pracowników naukowych i innych osób zgłaszających tego rodzaju zapotrzebowanie

POMYSŁY ZWIĄZANE Z DZIAŁALNOŚCIĄ MARKETINGOWĄ: - pobieranie niewielkich opłat za wstęp na wybrane, szczególnie atrakcyjne imprezy organizowane przez biblioteki, np.: spotkania z pisarzami, ciekawymi ludźmi, itd.. - organizowanie przy bibliotekach kół zainteresowań oraz klubów hobbystów, - powoływanie zespołów do przeprowadzenia płatnych skontrum i oferowanie tego typu usług bibliotekom innych sieci.

Zadania poprzedzające proces przestawiania bibliotek na samofinansowanie: Przygotowanie bibliotekarzy do szerszych działań organizatorskich i marketingowych, Zmiana przepisów prawnych, aby umożliwiały bibliotekom prowadzenie dochodowej działalności usługowej, Przygotowanie atrakcyjnych programów kulturalno- oświatowych, dających szansę na ekonomiczne ich wykorzystanie, Podjęcie i systematyczne prowadzenie badań potrzeb użytkowników, Reklama nowych form działalności.

Podsumowanie Zastosowanie marketingu w bibliotece jest dzisiaj koniecznością. Biblioteka stosująca dobrą strategię marketingową nie zostaje w tyle, ale nadąża za nowoczesnością, a tym samym, wychodząc naprzeciw potrzebom i oczekiwaniom czytelników, przyciąga i zadowala ich swoją ofertą.