Udział uczniów i rodziców w procesie podejmowania decyzji w szkole

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki
Advertisements

Samorząd uczniowski a podstawa programowa
Opracowa n i e : Marta Plewa Dawid Głowacki. Prowadzący spotkanie udzielają lub w razie potrzeby odbierają głos osobie przemawiającej. Dyskusja trwać
Wnioski z realizacji zadań nadzoru pedagogicznego
Samorząd Uczniowski.
PRAWA UCZNIA W SZKOLE WYNIKAJĄCE Z PRAW CZŁOWIEKA
Jolanta Misztal Kujawsko – Pomorskie Centrum Edukacji Nauczycieli we Włocławku Program poprawy efektywności kształcenia - opracowanie, wdrożenie i ewaluacja.
RODZICE W SZKOLE umocowania prawne.
DEMOKRATYCZNE WYBORY WŁADZ SAMORZĄDU UCZNIOWSKIEGO GIMNAZJUM ŚWIĘTEGO WOJCIECHA W MAKOWIE 30 września 2013 r.
Szkoła jako środowisko pracy nauczyciela
Samorząd Uczniowski. działa na podstawie art. 55 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jednolity Dz. U. z 2004 r. Nr 256 poz
Rola uczniów we współdecydowaniu o sprawach szkolnych
„Samorząd Uczniowski w świetle obowiązujących przepisów”
PODSUMOWANIE ANKIETY DIAGNOZUJĄCEJ DEBATA UCZEŃ ATEN – DEMORKACJA BLIŻEJ SZKOŁY.
Jak przygotować i zorganizować wybory do władz samorządu uczniowskiego, żeby były świętem demokracji w szkole?
Kuratorium Oświaty we Wrocławiu
Aktywny Młody Mazowszanin Działania skierowane do młodzieży: -Konkurs -Rady młodzieżowe przy samorządach gminnych i powiatowych 1Warszawa, 29 maja 2013.
Od bierności ku aktywności,
SAMORZĄD SZKOLNY W PIGUŁCE..
Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą Akcja jest skierowana jest.
Nie pytaj co inni mogą zrobić dla Ciebie, pomyśl co Ty możesz zrobić dla innych – o samorządności w naszej szkole.
Koncepcja pracy Gimnazjum im. ks. abp. Leona Wałęgi w Moszczenicy
DEBATA: Jakie korzyści mają uczniowie z istnienia samorządu szkolnego?
Przedstawianie innym organom (radzie szkoły, radzie pedagogicznej, dyrektorowi) wniosków i opinii w sprawach dot. szkoły Możliwość redagowania i wydawania.
„Sami o sobie, czyli demokracja w naszej szkole”
Szkolna debata Jakie działania szkolne i lokalne są warte zrealizowania przez samorząd uczniowski – nasze pomysły i dobre praktyki? 28 kwietnia 2010 LO.
EWALUACJA WEWNĘTRZNA PROFIL SZKOŁY
Szkolenie dla uczniów gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych.
Czy szkoła to instytucja demokratyczna?. Ustawa z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty (z późniejszymi zmianami) Art W szkole i placówce.
Działania Samorządu Uczniowskiego
Szkoła Współpracy.
PODSTAWY PRAWNE DZIAŁALNOŚCI SAMORZĄDÓW UCZNIOWSKICH
„Samorząd - realnie czy na papierze?”
OPRACOWALI: JAKUB ORLEAŃCZYK BARTOSZ MUSIAŁ
Debata o samorządności uczniowskiej
Samorząd uczniowski wczoraj dziś i jutro. Zasady uczestnictwa w dyskusji: Debata ma charakter plenarny. Prowadzący spotkanie udziela głosu zainteresowanym.
- potrzeba czy balast w naszej szkole?
Samorząd Uczniowski.
Młodzieżowa Rada Gminy
SU jest to niezależna organizacja, w której skład wchodzą wybrani uczniowie szkoły. Są oni wybierani w demokratycznych wyborach poprzedzonych intensywną.
Jak według uczniów powinien funkcjonować Samorząd Szkolny?
Szkoła demokracji – szkoła samorządności Program rozwoju kompetencji społecznych i obywatelskich rad pedagogicznych Spotkanie V Podsumowanie i zakończenie.
LOGO Szkoła Współpracy. SZKOLNY PLAN AKTYWNEJ WSPÓŁPRACY SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 6 W SANOKU ROK SZKOLNY 2014/2015, 2015/2016.
RODZICE W SZKOLE.
Debata Jakie wsparcie dyrekcji szkoły, nauczycieli i innych dorosłych jest potrzebne uczniom chcącym rozwijać samorządy w swoich szkołach?
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA W I LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCYM W OLEŚNICY.
„Szkoła Współpracy. Uczniowie i rodzice kapitałem społecznym nowoczesnej szkoły” w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
Samorząd Uczniowski.
Czym jest samorząd uczniowski? Samorząd uczniowski to jeden z organów szkoły obok dyrektora, rady pedagogicznej i rady szkoły. Organizacja uczniów danej.
SAMORZĄD UCZNIOWSKI A PRAWO
„SAMORZ Ą D UCZNIOWSKI – JAK DALEKO NAM DO IDEAŁU? ” 21 KWIETNIA 2010 DEBATA.
SPOTKANIE OTWIERAJĄCE Program „Szkoła z klasą 2.0” edycja 2013/2014 Szkoła Podstawowa im. Elizy Orzeszkowej w Radgoszczy.
Nasza „mała” demokracja
SZKOLNA DEBATA DOTYCZĄCA SAMORZĄDNOŚCI UCZNIOWSKIEJ Jak przygotowa ć i zorganizowa ć wybory do w ł adz samorz ą du uczniowskiego, ż eby by ł y ś wi ę tem.
Grupa reprezentująca społeczność uczniowską danej szkoły (klasy), Wybrana w celu rozwiązywania ważnych problemów swego środowiska; Działa pod opieką i.
Instytucje demokratyczne w szkole
SAMORZĄD UCZNIOWSKI.
RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ ROK SZKOLNY 2014/2015.
ARTUR: Obszar 1. Wybory reprezentacji w tej ankiecie sprawdzamy, czy w naszej szkole wybory do samorządu uczniowskiego są zgodne z demokratycznymi zasadami.
Ewaluacja w nadzorze pedagogicznym
Rada Rodziców działająca przy Zespole Szkół w Wielowsi w roku szkolny 2011/12.
Uczeń- jego prawa i obowiązki
PATRON SZKOŁY NADANIE SZKOLE IMIENIA ZADANIA WYCHOWAWCZE I ORGANIZACYJNE Okres : IX 2015 – XI 2016.
R. Gromada – Kaleńska M. Wiercimak. Uczniowie gimnazjum mają obowiązek realizować jeden projekt edukacyjny w cyklu kształcenia. (na podstawie rozporządzenia.
Zasady zgłaszania innowacji pedagogicznej w kontekście
Ewaluacja zewnętrzna Zasady informowania o działaniach w ramach pedagogicznego nadzoru zewnętrznego.
Organy szkoły Rada Rodziców Dyrektor.
czwarte spotkanie Zespołu
Kuratorium Oświaty we Wrocławiu
II KONFERENCJA RAD RODZICÓW RODZICE W SZKOLE
Zapis prezentacji:

Udział uczniów i rodziców w procesie podejmowania decyzji w szkole Olga Napiontek olga.napiontek@civispolonus.org.pl www.civispolonus.org.pl

Udział w decyzjach jest ważny: Szkoła jako instytucja publiczna zarządzana właściwie Szkoła jako miejsce edukacji obywatelskiej

Szkoła jako instytucja publiczna Dobre rządzenie Partycypacja i efektywność

Szkoła jako instytucja publiczna Partycypacyjne zarządzanie szkołą informowanie konsultowanie decyzji współdecydowanie

Szkoła – miejsce edukacji obywatelskiej Szkoła jako miejsce przygotowania uczniów do roli obywateli Ćwiczenie ważnych umiejętności obywatelskich Szkoła powinna być przykładem dobrze funkcjonującej instytucji demokratycznej

Szkoła jako instytucja demokratyczna w szkole uczeń występuje w relacji: obywatel – państwo: obywatele mają swoje prawa, które przedstawiciele władzy respektują decyzje dotyczące życia wspólnoty podejmowane są w porozumieniu z obywatelami; władza jest rozliczana oraz iż istnieje przestrzeń dla oddolnych działań obywatelskich.

Uczniowie mają prawo do udziału w procesie decyzyjnym Samorząd może przedstawiać radzie szkoły, radzie pedagogicznej oraz dyrektorowi wnioski i opinie we wszystkich sprawach szkoły, w szczególności dotyczących realizacji podstawowych praw uczniów, takich jak: prawo do zapoznawania się z programem nauczania, z jego treścią, celem i stawianymi wymaganiami;

Uczniowie mają prawo do udziału w procesie decyzyjnym  prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu; prawo do organizacji życia szkolnego, umożliwiające zachowanie właściwych proporcji między wysiłkiem szkolnym a możliwością rozwijania i zaspokajania własnych zainteresowań;

Uczniowie mają prawo do udziału w procesie decyzyjnym  prawo redagowania i wydawania gazety szkolnej; prawo organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi, w porozumieniu z dyrektorem; prawo wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna samorządu.

rodzice mają prawo do udziału w procesie decyzyjnym Art. 54. 1. Rada rodziców może występować do dyrektora i innych organów szkoły lub placówki, organu prowadzącego szkołę lub placówkę oraz organu sprawującego nadzór pedagogiczny z wnioskami i opiniami we wszystkich sprawach szkoły lub placówki.

rodzice mają prawo do udziału w procesie decyzyjnym 2. Do kompetencji rady rodziców, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4, należy: 1) uchwalanie w porozumieniu z radą pedagogiczną: a) programu wychowawczego szkoły obejmującego wszystkie treści i działania o charakterze wychowawczym skierowane do uczniów, realizowanego przez nauczycieli, b) programu profilaktyki dostosowanego do potrzeb rozwojowych uczniów oraz potrzeb danego środowiska, obejmującego wszystkie treści i działania o charakterze profilaktycznym skierowane do uczniów, nauczycieli i rodziców;

rodzice mają prawo do udziału w procesie decyzyjnym 2) opiniowanie programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia lub wychowania szkoły lub placówki, o którym mowa w art. 34 ust. 2; 3) opiniowanie projektu planu finansowego składanego przez dyrektora szkoły.

Uczestniczenie w decyzjach zbieranie informacji na temat problemów, z jakimi spotykają się na co dzień uczniowie oraz projektowanie ich rozwiązań; wpływanie na proces podejmowania decyzji dotyczących funkcjonowania szkoły, opracowywanych przez dyrektora oraz radę pedagogiczną.

Uczestniczenie w decyzjach To co tylko uczniowskie (szatnia, dyskoteka, wc dla uczniów) Tylko sprawy rodziców (np.: dysponowanie środkami rady rodziców) Sprawy ogólnoszkolne: Regulaminy, Ocenianie, Zarządzanie szkołą, Plany rozwoju

sposoby Konsultacje Cykliczne spotkanie dyrekcji z uczniami/rodzicami Debaty

konsultowanie

Konsultowanie Konsultacje Proces zasięgania opinii adresatów decyzji. Opinie nie są wiążące dla dyrekcji.

Konsultowanie - typy Konsultacje otwarte dla wszystkich uczniów/rodziców, dotyczące konkretnych zagadnień Stała obecność uczniów/ rodziców w ciałach kolegialnych: rada pedagogiczna, rada rodziców Udział uczniów/ rodziców w zbieraniu danych potrzebnych do podjęcia decyzji – uczeń jako badacz

Konsultowanie - zasady Konsultacje otwarte dla wszystkich uczniów/ rodziców, dotyczące konkretnych zagadnień Jasno określony przedmiot opiniowania (w jakiej sprawie uczniowie/ rodzice mają wygłosić swoją opinię?) Termin przekazywania opinii Sposób przekazywania opinii (pisemny, spotkanie itp.) Informacja, na temat uwzględnionych uwag oraz powodu odrzucenia pewnych opinii (np.: w postaci raport, informacji na spotkaniu)

Konsultowanie - zasady Stała obecność uczniów / nauczycieli w ciałach kolegialnych: rada pedagogiczna, rada rodziców Wykaz ciał szkolnych w których obecnie są przedstawiciele SU/ rodziców Zasady wyłączania tej obecności Zasady głosu SU/ rodziców Zasady przekazywania informacji pozostałym uczniom/ rodzicom

Konsultowanie - zasady Udział uczniów/ rodziców w zbieraniu danych potrzebnych do podjęcia decyzji – uczeń jako badacz Ankiety Grupy focusowe – zorganizowane dyskusje Konkursy plastyczne Grupy robocze Efekty tych prac przekazywane są dyrekcji. Ta odnosi się do nich publicznie.

Konsultowanie-przykłady działań Zmiany w WSO Organizacja imprez szkolnych (jak uczniowie sobie to wyobrażają?) Przebieg akcji w szkole-ankiety Stała obecność w ciałach kolegialnych w tracie organizacji imprez środowiskowych Zmiany w dokumentacji szkolnej- stała obecność w ciałach kolegialnych (np. dot. regulaminu wycieczek, programu profilaktyki)

Konsultowanie-przykłady działań Harmonogram imprez szkolnych Dot. Zajęć pozalekcyjnych Opiniowanie pracy nauczycieli Decyzja o usunięciu uczniów ze szkoły Formy wynagradzania uczniów Stała obecność uczniów na Radzie rozpoczynającej i kończącej Wystrój wnętrz Rodzaj kar, konsekwencji w stosunku dla uczniów

Konsultowanie-przykłady udział szkoły w ogólnopolskich programach, takich jak np.: Młodzi Głosują, Góra Grosza lista i tematyka zajęć pozalekcyjnych tematyka apeli szkolnych forma nagród dla najlepszych uczniów

Konsultowanie-przykłady udział szkoły w ogólnopolskich programach, takich jak np.: Młodzi Głosują, Góra Grosza lista i tematyka zajęć pozalekcyjnych tematyka apeli szkolnych forma nagród dla najlepszych uczniów

Spotkania z władzami szkoły

Po co się regularnie spotykać? Dzięki temu samorząd uczniowski/ rodzice będą wiedzieli, jakie są plany dyrekcji dotyczące funkcjonowania szkoły. Natomiast dyrektorzy będą mieli okazję do rozmowy na temat problemów uczniów/rodziców. Spotkania takie sprzyjają planowaniu wspólnych działań uczniów, rodziców i nauczycieli oraz mogą przyczynić się do przełamania antagonizmu nauczyciele – uczniowie. Są okazją do wypracowywania wspólnych rozwiązań różnego rodzaju problemów.

Co jest ważne? Ważne jest by wyznaczyć stałe terminy spotkań, tak by miały one systematyczny charakter. Dzięki temu obie strony – dyrektor i uczniowie/ rodzice będą na bieżąco przekazywać sobie informacje, Bardzo istotne jest by po każdym takim spotkaniu przygotowywać notatkę na temat ustaleń i upubliczniać ją innym uczniom, np. wywieszając ją w gablocie, przekazując informacje ustnie, albo zamieszczając informację w gazetce szkolnej.

Debatowanie w szkole

Po co debatować? Debaty są okazją do wspólnego namysłu uczniów, nauczycieli, rodziców nad najważniejszymi problemami szkoły i możliwymi ich rozwiązaniami.

Zasady prowadzenia debaty By debata była udana kluczowe jest sformułowanie jej tematu Do udziału w debacie warto zaprosić wszystkich uczniów i nauczycieli, chętnych rodziców. Trzeba wyznaczyć osobę, która będzie prowadziła debatę. Konieczne jest zakreślenie czasu dyskusji Zarezerwowanie czasu na wypracowanie rekomendacji, czyli propozycji, jak zmienić niekorzystna sytuację

Przykładowy plan debaty Wprowadzenie do dyskusji zawierającej opis obecnego stanu realizacji: np.: liczba sprawdzianów w tygodniu. Wystąpienie przedstawiciela SU i nauczyciela na tezy zawarte we wprowadzeniu do dyskusji. Dyskusja uczestników – diagnoza stanu obecnego Dyskusja uczestników – rekomendacje dla zmian Wystąpienie przedstawiciela nauczycieli, dyrekcji propozycje działań, zmian, postulaty młodzieży Podsumowanie debaty, powtórzenie rekomendacji wypracowanych przez młodzież. Upublicznienie tych rekomendacji np. na gazetce szkolnej

Ważne Po zakończeniu dyskusji warto przygotować sprawozdanie z niej albo po prostu notatkę zawierającą najważniejsze argumenty, oraz propozycje rozwiązań danej kwestii. Taki dokument nadaje się do przekazania go dyrekcji szkoły. Dzięki temu opinia uczniów będzie wyraźnie słyszalna i odnotowana w dokumentacji szkoły.

Debatowanie jest trudną sztuką systematyczne organizowanie takich dyskusji, np.: raz w miesiącu. Dobrze jest wcześniej zbierać propozycje tematów do omawiania ( ankiety, rozmowy, ale także poprzez informacje zebrane ze skrzynki zaufania). Ważne jest by za każdym razem nagłośnić debatę, odpowiednio wcześniej, tak by chętni mogli sobie temat przemyśleć, przygotować argumenty i swoje wystąpienie.

Tematy: Czy warto zbierać makulaturę? Czy tolerujesz wulgaryzmy? Rozwiązanie problemu/kwestii Ogólny namysł Czy warto zbierać makulaturę? Czy tolerujesz wulgaryzmy? Dlaczego warto cenić patrona? Być czy mieć? Komputer – korzyści i zagrożenia palenie? – korzyści i zagrożenia Wzór – antywzór czyli o nauczycielu Pomysły na upiększenie terenu wokół szkoły? Jakie produkty chcielibyście znaleźć w sklepiku? Jak uczniowie klas starszych mogą pomagać młodszym? Zmiana profilu klasy Prawa i obowiązki Zmiany w wso Jaki regulamin szczęśliwego numerka”

ważne Systematyczność podejmowanych działań Angażowanie jak największej ilości osób w szkole Stworzenie zespołu do pracy Upowszechnienie (na etapie przygotowania oraz rezultatów działań) Partnerskie działanie