Opracowała: Krystyna Chowaniec Kuratorium Oświaty w Rzeszowie

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Dlaczego nie należy się bać rodziców?
Advertisements

Ocenianie i klasyfikowanie uczniów
Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 września 2011 r. z wyjątkami
KONFERENCJA METODYCZNA pod hasłem Diagnostyka i ewaluacja - konieczność czy potrzeba?  Organizatorzy: Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Koninie Miejski.
Wnioski z realizacji zadań nadzoru pedagogicznego
Organizacja nauczania indywidualnego
Kontrole doraźne w roku szkolnym Kontrole doraźne -71 na wniosek : organu prowadzącego szkołę lub placówkę - 4 Rzecznika Praw Obywatelskich.
Wnioski z kontroli doraźnych
Prawa i obowiązki rodziców w świetle ustawy o systemie oświaty
Ocenianie postępów uczniów w kształceniu zawodowym
FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE
WYDZIAŁ KSZTAŁCENIA PRZEDSZKOLNEGO, PODSTAWOWEGO I GIMNAZJALNEGO Gdańsk, dnia 27 sierpnia 2009 r. Kuratorium Oświaty w Gdańsku.
Prawa dziecka/ucznia niepełnosprawnego wynikające z przepisów prawa oświatowego opracowała: Iwona Kapczyńska.
P RAWA DZIECKA NIEPEŁNOSPRAWNEGO O PRACOWANIE : M ARIA R USIN – ST. W IZYTATOR K URATORIUM O ŚWIATY W R ZESZOWIE R ZESZÓW – GRUDZIEŃ
REALIZACJA NADZORU PEDAGOGICZNEGO W ROKU SZKOLNYM 2011/2012 W ROKU SZKOLNYM 2011/2012 stan na 31 lipca 2012 r.
Dokonać kontroli zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków korzystania z obiektów należących do szkoły, w tym bezpiecznych i higienicznych warunków.
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej
RODZICE W SZKOLE umocowania prawne.
Samorząd Uczniowski. działa na podstawie art. 55 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jednolity Dz. U. z 2004 r. Nr 256 poz
Zasady prowadzenia innowacji pedagogicznych w szkołach/placówkach regulują:
„Samorząd Uczniowski w świetle obowiązujących przepisów”
Wewnątrzszkolny system oceniania
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
PODSTAWY PRAWNE PRACY Z UCZNIEM O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH
PODSTAWY PRAWNE. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 20 sierpnia 2010 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania,
WSPIERANIE UCZNIÓW W ROZWOJU ZDOLNOŚCI I TALENTÓW
Ocenianie i klasyfikowanie uczniów i słuchaczy.
Realizacja obowiązku szkolnego i obowiązku nauki poza szkołą.
Kontrole przeprowadzone przez Wydział Nadzoru Pedagogicznego ds. kontroli w roku szkolnym 2010/ 2011 Kuratorium Oświaty w Kielcach.
WYDZIAŁ KSZTAŁCENIA PRZEDSZKOLNEGO, PODSTAWOWEGO I GIMNAZJALNEGO Gdańsk, dnia 26 sierpnia 2008 r. Kuratorium Oświaty w Gdańsku.
Organizacja wycieczek szkolnych
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkołach
BARBARA WOLAŃSKA WRZESIEŃ 2011
Indywidualne nauczanie
Ustawa z 7 września 1991r. o systemie oświaty
Delegatura w Płocku Kontrole 2012/2013 Liczba przeprowadzonych kontroli – 222 (planowe – 85, doraźne -137)
NADZÓR PEDAGOGICZNY KURATORA OŚWIATY
PODSTAWY PRAWNE DZIAŁALNOŚCI SAMORZĄDÓW UCZNIOWSKICH
Organizacja pomocy psychologiczno - pedagogicznej
UCZEŃ NIEPEŁNOSPRAWNY W SZKOLE OGÓLNODOSTĘPNEJ
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka. II. DLA TWOJEGO DZIECKA OD WRZEŚNIA W SZKOLE … III. POWINIENEŚ WIEDZIEĆ, ŻE … I. JUŻ TERAZ NAJMŁODSZY UCZEŃ.
Kuratorium Oświaty w Kielcach Kontrole planowe przeprowadzone przez Wydział Nadzoru Pedagogicznego w roku szkolnym 2013/2014 Zespół ds. kontroli.
I. Prawa Rodziców wynikające z Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7 września 2004r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania.
RODZICE W SZKOLE.
Ocenianie i klasyfikowanie w szkołach artystycznych
SESJA EGZAMINACYJNA W 2015 ROKU SPRAWDZIAN. PROGRAM SPOTKANIA Podstawy prawne sprawdzianu Terminarz dyrektora Sprawdzian w nowej formule Arkusz egzaminacyjny.
Inne ważne informacje Ostrołęka; 5 i 7 marca 2014 r.
UPRAWNIENIA RADY PEDAGOGICZNEJ Narada szkoleniowa dyrektorów Jola nta Lenkiewicz – Broda Eugeniusz Półtorak Białystok, 21 luty 2008 r.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2007 r. Tekst ujednolicony wg stanu na 10 grudnia 2010 r.
Zmiany w prawie oświatowym, obowiązujące od dn r.
IM. EDMUNDA WOJNOWSKIEGO W WĄBRZEŹNIE
Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jednolity Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572); Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z.
PORADNIE PSYCHOLOGICZNO - - PEDAGOGICZNE Hanna Śniatała Renata Scholtz.
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Zasady zgłaszania innowacji pedagogicznej w kontekście
do szkół ponadgimnazjalnych
Zmiany w prawie oświatowym
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych.
PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA
Zmiany w ramowych statutach: 1
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 sierpnia 2017 r
Ocenianie w Statucie szkoły
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna a kształcenie specjalne
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Kształcenie specjalne
Anna Kowalska, SP w Koszalinie
Zapis prezentacji:

Opracowała: Krystyna Chowaniec Kuratorium Oświaty w Rzeszowie Prawa rodziców (opiekunów prawnych) wynikające z innych, niż ustawa o systemie oświaty, aktów prawa oświatowego Opracowała: Krystyna Chowaniec Kuratorium Oświaty w Rzeszowie

Prawa indywidualne I. Prawa Rodziców wynikające z Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7 września 2004r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (Dz.U. z 2004r. Nr 194, poz. 1986 z późn. zmianami):

- Rodzice mają prawo do uzyskania od nauczycieli, na początku każdego roku szkolnego, informacji o: wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do uzy-skania poszczególnych śródrocznych i rocznych (semestralnych) ocen klasyfikacyjnych z  obowią-zkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych; 2) sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów; 3) warunkach i trybie uzyskania wyższej niż prze-widywana rocznej oceny klasyfikacyjnej z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edu-kacyjnych.

Rodzice mają prawo do uzyskania od wychowawcy klasy informacji o wa-runkach i sposobie oraz kryteriach oceniania zachowania oraz o wa-runkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny kla-syfikacyjnej zachowania ( § 4).

- Rodzice mają prawo do informacji o ocenach swego dziecka (§ 5) Na wniosek ucznia rodziców (prawnych opiekunów) nauczyciel uzasadnia ustaloną ocenę. Szkoła informuje Rodziców o przewidywanych rocznych ocenach klasyfikacyjnych. Na wniosek ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów), sprawdzone i ocenione pisemne prace kontrolne oraz inna dokumentacja dotycząca oceniania ucznia jest udostępniana uczniowi lub jego rodzicom (prawnym opiekunom)

Rodzice mogą wnioskować o zwolnienie ucznia z zajęć wychowania fizycznego, informatyki lub technologii informacyjnej na podstawie opinii o ograniczonych możliwościach uczestniczenia ucznia w tych zajęciach, wydanej przez lekarza, oraz na czas określony w tej opinii (§ 8). - Rodzice mogą wnioskować o zwolnienie ucznia z wadą słuchu z nauki drugiego języka obcego (§ 9).

- Z Rodzicami ucznia dyrektor szkoły uzgadnia: termin egzaminu klasyfikacyjnego, Rodzice mogą być obecni w czasie egzaminu klasyfikacyjnego - w charakterze obserwatorów (§ 15) termin sprawdzianu przeprowadzanego w razie stwierdzenia, że roczna ocena klasyfikacyjna została ustalona niezgodnie z prawem (§ 17) promocję lub ukończenie szkoły przez ucznia upośledzonego w stopniu umiarkowanym i znacznym (§ 18 i 20 ) niepromowanie ucznia w klasach I-III szkoły podstawowej (§ 18)

- Rodzice mogą wnioskować o ustalenie roczne oceny klasyfikacyjnej wyższej niż przewidywana. - Rodzice (prawni opiekunowie) mogą zgłosić zastrzeżenia do dyrektora szkoły, jeżeli uznają, że roczna (semestralna) ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny. Zastrzeżenia mogą być zgłoszone w terminie do 7 dni po zakończeniu zajęć dydaktyczno-wychowawczych (§ 17).

- Rodzice mają prawo do informacji o postępach, trudnościach w nauce, zachowaniu oraz o specjalnych zdolnościach swego dziecka. Sposób informowania ustala statut szkoły.

II. Prawa Rodziców wynikające z rozporządzenia MENiS z dnia 7 stycznia 2003 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej (Dz. U. Nr 11, poz. 114):

Rodzice mają prawo do uzyskania ze strony szkoły pomocy psychologiczno-pedagogicznej i wsparcia w rozwiązywaniu problemów wychowawczych ich dzieci. Rodzice mogą wnioskować o udzielenie różnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Wyrażają zgodę na objęcie ucznia pomocą, jeżeli nie są wnioskodawcami.

III. Rodzice muszą zostać poinformowani o każdym wypadku ucznia (§41 rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002 w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach - Dz.U. z 2003r. Nr 6, poz. 69).

IV. Udział uczniów niepełnoletnich w wycieczkach, z wyjątkiem prze-dmiotowych odbywających się w ramach zajęć lekcyjnych, i imprezach wymaga zgody ich przedstawicieli ustawowych (rodzice, opiekunowie prawni). rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 8 listopada 2001r. w sprawie warunków i sposobu organizowania przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki. (Dz.U. z 2001r. Nr 135, poz. 1516)

Prawa zbiorowe

W skład komisji rozpatrującej odwołanie od rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania wchodzi przedstawiciel rady rodziców (§ 17 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7 września 2004 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania …. ). Dyrektor szkoły dokonuje oceny pracy nauczyciela także na wniosek rady rodziców (ustawa Karta Nauczyciela, art. 6a, ust. 1).

Dyrektor szkoły jest zobowiązany zasięgnąć opinii rady rodziców przy dokonywaniu oceny dorobku zawodowego nauczyciela za okres stażu na kolejny stopień awansu zawodowego (ustawa Karta Nauczyciela, art. 9 c, ust. 6). Przedstawiciel rady rodziców (jeżeli nie utworzono rady szkoły) wchodzi w skład zespołu rozpatrującego odwołanie od oceny pracy nauczyciela (Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 2 listopada 2000 r. w sprawie kryteriów i trybu dokonywania oceny pracy nauczyciela, trybu postępowania odwoławczego oraz składu i sposobu powoływania zespołu oceniającego - Dz. U. z 2000r. Nr 98, poz.1066).

Organ prowadzący nadaje szkole imię wniosek rady szkoły lub wspólny wniosek rady pedagogicznej, rady rodziców i samorządu uczniowskiego  (Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001r.. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół - Dz. U. z 2001r. Nr 61 poz. 624,m z późn. zm.). Dyrektor szkoły może wprowadzić do szkolnego planu nauczania dodatkowe (obowiązkowe) zajęcia edukacyjnego po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej i rady rodziców (Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 12 lutego 2002 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych - Dz. U. z 2002r. Nr 15, poz. 142, z późn. zm.).

Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki rada pedagogiczna uchwala po zasięgnięciu opinii rady rodziców i samorządu uczniowskiego (  Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 stycznia 2002 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół - Dz. U. z 2002r. Nr 10, poz. 96). Rada rodziców musi zostać powiadomiona o każdym wypadku ucznia ( § 41  rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002 w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach - Dz. U. z 2003r. Nr 6, poz. 69).