Projekt ECOWILL IEE/09/822 Ecodriving – Powszechne wdrożenie zasad w szkoleniu kandydatów na kierowców oraz kierowców licencjonowanych EKOJAZDA - nowoczesny, oszczędny sposób prowadzenia samochodu. To nowa kultura jazdy pozwalająca na optymalne wykorzystanie nowych rozwiązań technologicznych zastosowanych we współczesnych pojazdach. Zmniejszenie zużycia paliwa, kosztów związanych z eksploatacją pojazdu oraz redukcja poziomu emisji gazów cieplarnianych.
CELE PROJEKTU Stworzenie europejskiej sieci kształcenia bezpiecznego i inteligentnego stylu jazdy (ekojazdy). Wykorzystanie istniejących struktur szkół jazdy do wprowadzenia elementów ekojazdy do kursów nauki jazdy Przygotowanie krótkich kursów doszkalających dla kierowców zawodowych. Przygotowanie i rozwinięcie struktury e-learningu, Poszerzanie wiedzy instruktorów w temacie ekojazdy w oparciu o metody sprawdzone w innych krajach europejskich Harmonizacja nauczania i egzaminów dla przyszłych kierowców we wszystkich krajach biorących udział w projekcie
PARTNERZY PROJEKTU
Grupa doradcza
Ecodriving – symbol EURO 2012
EKOJAZDA W POLSCE – stan prawny ► stan obecny w Polsce: - Ustawa z dn. 20.06.1997 r. Prawo o ruchu drogowym i Rozporządzenie w sprawie szkolenia, egzaminowania i uzyskiwania uprawnień przez kierujących pojazdami, instruktorów i egzaminatorów z dn. 27.10.2005 - Ustawa o kierujących pojazdami z dn. 05.01.2011 r. ► Dyrektywa nr 2006/126/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dn. 20.12.2006 r. ws. praw jady (ekonomiczny i przyjazny środowisku styl jazdy, ograniczenie szkodliwych emisji). ► trwają prace: - Rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie egzaminowania osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami, szkolenia, egzaminowania i uzyskiwania uprawnień przez egzaminatorów oraz wzorów dokumentów stosowanych w tych sprawach. - Rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie szkolenia osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami, instruktorów i wykładowców.
ZADANIA PROJEKTU Pakiet 1 - działania koordynacyjne - zapewnienie sprawnej i poprawnej realizacji projektu. Pakiet 2 - rozeznanie i opis obecnego statusu ekojazdy w nauce i egzaminowaniu kierowców. Zidentyfikowanie tych, którzy mogą pomóc w realizacji projektu (instruktorów, egzaminatorów, polityków oraz instytucji). Pakiet 3 - opracowanie europejskich standardów dla krótkich kursów oraz e-lerningu. Pakiet 4 - przygotowanie i wyszkolenie 12 instruktorów według nowych, wypracowanych zasad. Pakiet 5 - przygotowanie infrastruktury na szkolenie z ekojazdy w ramach kursów nauki jazdy oraz kursów doszkalających dla kierowców. Działania skupią się na szkoleniach dla instruktorów.
ZADANIA PROJEKTU (cd) Pakiet 6 - szkolenia dla kierowców i kandydatów na kierowców. Przygotowane zostaną materiały promujące lekcje ekojazdy - 500 lekcji. Pakiet 7 - standaryzacja i certyfikacja szkoleń kierowców w szkołach nauki jazdy oraz metodologii przeprowadzania egzaminów - mapa drogowa wprowadzania standardów ekojazdy. Pakiet 8 - monitoring oraz ocena wyników projektu (liczba przeszkolonych instruktorów, kierowców i kandydatów na kierowców) Pakiet 9 - działania rozpowszechniające ekojazdę a w szczególności przygotowanie i aktualizacja strony internetowej oraz spotkania z grupami docelowymi.
Rezultaty projektu 10 500 + - szkoleń ekojazdy zainicjowane przez partnerów projektu ECOWILL 10mln – licencjonowanych kierowców i kandydatów uczestniczy w ekojazdach Ekojazda – w programie nauczania w szkołach nauki jazdy Ekojazda – przedmiotem egzaminacyjnym na prawo jazdy Wdrożenie nowego standardu ECOWILL® KE opracowuje założenia do dyrektywy na podstawie ECOWILL® Cykl szkoleń SNACK na stacjach paliwowych Znaczące obniżenie emisji GHG Poprawa bezpieczeństwa w ruchu kołowym Zmniejszenie zużycia paliwa
Instruktorzy ekojazdy w Polsce Szkolenie TTT dla 12 instruktorów nauki jazdy. Szkoła Auto Poznań 7-9. 11.2011. Szkolenie prowadzone jest w każdym z krajów partnerskich przez specjalistów z DVR Niemcy (Niemiecka Rada Bezpieczeństwa Drogowego)
ZŁOTE ZASADY EKOJAZDY ► zmieniaj bieg na wyższy najszybciej jak to możliwe (silnik benzynowy - 2500 obr./min. silnik diesla – 2000 obr./min.); ► gdy przyspieszasz pomijaj biegi pośrednie (2→4, 3 →5); ► utrzymuj stałą prędkość przy możliwe najwyższym biegu; ► patrz jak najdalej przed siebie i reaguj jak najprędzej i możliwie najłagodniej; ► przynajmniej raz w miesiącu sprawdzaj ciśnienie w oponach. Zbyt niskie powoduje zwiększenie zużycia paliwa i zagraża bezpieczeństwu; ► staraj się hamować silnikiem; ► wyłączaj silnik podczas postoju dłuższego niż 30-60 sekund (na ponowne uruchomienie silnika potrzeba mniej paliwa niż jego zużycie przez 5 sekund na biegu jałowym); ► nie woź niepotrzebnych przedmiotów, które zwiększają obciążenie pojazdu; ► rozważnie korzystaj z urządzeń pokładowych (klimatyzacja, nagłośnienie); ► nie rozgrzewaj silnika na postoju.
Krajowa Agencja Poszanowania Energii S.A. KONTAKT: Krajowa Agencja Poszanowania Energii S.A. ul. Nowowiejska 21/25 00-665 Warszawa www.kape.gov.pl tel.: 22 626-09-10 Ryszard Zwierchanowski rzwierchanowski@kape.gov.pl Renata Stępień rstepien@kape.gov.pl