Wyzwania demograficzne dla polskich miast

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Opinie Polaków na temat usług szpitalnych
Advertisements

Irena Wóycicka Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową
Urząd Statystyczny w Lublinie Liczy się każdy
STRATEGIA ROZWOJU GOSPODARCZEGO MIASTA PABIANICE
Ocena procesów zachodzących na obszarze Euroregionu
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
1 Stan Wdrażania Regionalnych Programów Operacyjnych Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Departament Koordynacji i Wdrażania Programów Regionalnych.
POWIAT MYŚLENICKI Tytuł Projektu: Poprawa płynności ruchu w centrum Myślenic poprzez przebudowę skrzyżowań dróg powiatowych K 1935 i K 1967na rondo.
VI Posiedzenie Podkomitetu Monitorującego Program Operacyjny Kapitał Ludzki Województwa Warmińsko-Mazurskiego 8 października 2009 r. Olsztyn Organizacja.
Domy Na Wodzie - metoda na wlasne M
SZPITALE W TRAKCIE PRZEKSZTAŁCEŃ W SPÓŁKI Z UWZGLĘDNIENIEM LICZBY SZPITALI W WOJEWÓDZTWACH I DANYCH DEMOGRAFICZNYCH Mieszkańcy 1-ogółem; 4-miasta.
ZATRUDNIALNOŚĆ OSÓB 50+ zmiany demograficzne w perspektywie roku 2030
PROJEKT INTERDYSCYPLINARNY URZĘDU m.st. WARSZAWY WARSZAWA PRZYJAZNA SENIOROM Warszawa, kwiecień 2009 r.
Plany działania na 2007 i 2008 rok dla regionalnych Priorytetów PO KL Wrocław,
MINISTERSTWO ROZWOJU REGIONALNEGO Przebieg realizacji działań dotyczących MSP w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Wzrost konkurencyjności przedsiębiorstw,
Konferencja informacyjna na temat na temat konkursu dotacji dla partnerstw samorządowych w ramach Programu Regionalnego MF EOG Warszawa 28 stycznia.
EFEKTYWNOŚĆ AKTYWNYCH FORM POMOCY
Potrzeby miast Ryszard Grobelny Prezes ZMP Prezydent Poznania.
1 Stan rozwoju Systemu Analiz Samorządowych czerwiec 2009 Dr Tomasz Potkański Z-ca Dyrektora Biura Związku Miast Polskich Warszawa,
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Szkoła nie musi być zamknięta. Realizacja polityki oświatowej w Opolu. Centrum Nauk Przyrodniczych przy PG nr 6, jako przykład zagospodarowania budynku.
Warszawa, 3 sierpnia 2007 r. Kolejny rekordowy kwartał, pełna gotowość do integracji GRUPA PEKAO S.A. Wyniki finansowe po 2 kwartale 2007 r.
Prezentacja poziomu rozwoju gmin, które nie korzystały z FS w 2006 roku. Eugeniusz Sobczak Politechnika Warszawska KNS i A Wykorzystanie Funduszy.
Perspektywa uczenia się przez całe życie 3 marca 2011.
Projekt Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego, Biuro.
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- V Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat a.
Program Operacyjny Współpracy Transgranicznej Republika Czeska – Rzeczpospolita Polska Możliwości realizacji projektu w ramach dziedziny wsparcia.
Ogólnopolski Konkurs Wiedzy Biblijnej Analiza wyników IV i V edycji Michał M. Stępień
Demografia na świecie – osoby w wieku lata – prognozy ONZ
Wsparcie rodzin w Małopolsce Wybrane działania RPO na lata
Rola Vattenfall Heat Poland S. A
Kujawsko-Pomorski Program na Rzecz Ekonomii Społecznej na lata Zadanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu.
Adam Lewandowski. Coraz bardziej potrzebujemy całościowych strategii i skoordynowanych działań ze strony wszystkich instytucji i osób zaangażowanych w.
DIAGNOZA DOSTOSOWANIA UMIEJĘTNOŚCI I KWALIFIKACJI ZAWODOWYCH DO WYMOGÓW LUBUSKIEGO RYNKU PRACY ZAŁOŻENIA PROJEKTU Projekt jest współfinansowany przez Unię
EKONOMIA SPOŁECZNA W NOWEJ PERSPEKTYWIE FINANSOWANIE
W kierunku podnoszenia kwalifikacji zawodowych – konferencja podsumowująca kampanię Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
WOJEWÓDZTWO KUJAWSKO-POMORSKIE - sytuacja na rynku pracy
EGZAMIN GIMNAZJALNY W SUWAŁKACH 2009 Liczba uczniów przystępująca do egzaminu gimnazjalnego w 2009r. Lp.GimnazjumLiczba uczniów 1Gimnazjum Nr 1 w Zespole.
UWARUNKOWANIA DEMOGRAFICZNE ŁODZI
Ludność województwa pomorskiego w 2004 r. na podstawie bilansu.
1. Pomyśl sobie liczbę dwucyfrową (Na przykład: 62)
Analiza matury 2013 Opracowała Bernardeta Wójtowicz.
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- VII Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat.
/ wybory samorządowe 2014 rok/. Realizacja programu politycznego Sojuszu Lewicy Demokratycznej przez udział w sprawowaniu władzy na wszystkich szczeblach.
Pomiędzy I a II Forum Pomorskiej Edukacji
Spływ należności w Branży Elektrycznej
Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Opolu
mieszkańców pomorskiej wsi
EGZAMINU GIMNAZJALNEGO 2013
EcoCondens Kompakt BBK 7-22 E.
EcoCondens BBS 2,9-28 E.
Projekt realizowany w ramach Programu Regionalnego MRR „Rozwój miast poprzez wzmocnienie kompetencji jednostek samorządu terytorialnego, dialog społeczny.
Projekt Badawczo- Rozwojowy realizowany na rzecz bezpieczeństwa i obronności Państwa współfinansowany ze środków Narodowego Centrum Badań i Rozwoju „MODEL.
User experience studio Użyteczna biblioteka Teraźniejszość i przyszłość informacji naukowej.
WYNIKI EGZAMINU MATURALNEGO W ZESPOLE SZKÓŁ TECHNICZNYCH
Komenda Powiatowa Policji
Europa 2020 o … doradztwie zawodowym
Testogranie TESTOGRANIE Bogdana Berezy.
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- VI Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat a.
Jak Jaś parował skarpetki Andrzej Majkowski 1 informatyka +
URZĄD STATYSTYCZNY W WARSZAWIE DLA WOJEWÓDZTWA MAZOWIECKIEGO
Platforma informacyjna jako wsparcie opracowywania studiów transportowych Leszek Żychoń.
1 Używanie alkoholu i narkotyków przez młodzież szkolną w województwie opolskim w 2007 r. Na podstawie badań przeprowadzonych przez PBS DGA (w pełni porównywalnych.
Współrzędnościowe maszyny pomiarowe
Elementy geometryczne i relacje
Strategia pomiaru.
LO ŁobżenicaWojewództwoPowiat pilski 2011r.75,81%75,29%65,1% 2012r.92,98%80,19%72,26% 2013r.89,29%80,49%74,37% 2014r.76,47%69,89%63,58% ZDAWALNOŚĆ.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Badanie potencjału województwa pomorskiego w zakresie zróżnicowania.
Pomorski system wsparcia ekonomii społecznej
Zapis prezentacji:

Wyzwania demograficzne dla polskich miast Andrzej Porawski dyrektor Biura ZMP Legnica, 3-4 czerwca 2013

Nowa prognoza demograficzna GUS 2035 2,1 mln mniej mieszkańców (2,0 mln w miastach); 3,2 mln więcej osób powyżej 65 lat; mediana wieku wyższa o 10 lat (38  48); 3,8 mln mniej osób w wieku „produkcyjnym”, głównie w grupie „mobilnej” group (do 45); 3 mln mniej już w roku 2025; ponad 1 mln mniej uczniów i studentów; dwukrotny wzrost współczynnika obciążenia demogra- ficznego (z 19 do 38 osób w wieku ponad 65 lat na 100 osób w wieku 18-64+);

Zróżnicowanie regionalne Mazowsze – wzrost liczby mieszkańców (+ 4%); pomorskie (+ 1%), małopolskie (+ 0,6%), wielkopolskie – stabilizacja liczby mieszkańców; 12 województw – znaczny spadek liczby mieszkań- ców: świętokrzyskie (-15%; w tym miasta -24%), lubelskie, łódzkie, opolskie (po ok. -14%); wskaźnik urbanizacji: + Mazowsze: 64,7  66,4%; Podlasie: 59,7  62,4%; ~ Warmia-Mazury: 59,7  60,0% - Wielkopolska: 55,9  52,2%, Pomorze: 65,9  62,5%; – Świętokrzyskie: 44,9  40,95%; Kujawy: 60,3  56,0%; - Polska: 60,76  58,94%.

Miasto - wieś

Miasto – wieś (2) ogółem: - miasto: 23,15  21,21 mln. - wieś: 14,95  14,78 mln. mediana wieku: - miasto: 39  48,6 - wieś: 36  46,9 liczba osób w wieku produkcyjnym: - miasto: - 3,15 mln. - wieś: - 0,72 mln.

Demografia a rynek pracy wskaźnik (20-24) – (60-64) (Janusz Szewczuk, SRGG); miasta na prawach powiatu (65): Źródło: MONITOR ROZWOJU MIAST (ZMP; SRGG) Polska (odpływ z rynku pracy wg GUS): Rok 2008 2010 2015 2020 2025 wskaźnik (20-24) – (60-64) (15-19) – (55-59) (10-14) – (50-54) (5-9) – (45-49) wartość wskaźnika 249 277 10 523 - 363 754 - 452 105 - 256 526 l. miast z wartością dodatnią wskaźnika 65 40 2 Rok 2008 2010 2015 2020 2025 miasto (18 - 44) - 29 200 - 40 700 - 315 200 - 660 100 - 830 600 miasto (45 - 59/64) - 38 200 - 70 100 - 613 400 - 300 900 250 700 wieś (18 - 44) 45 200 36 400 26 600 - 272 900 - 418 900 wieś (45 – 59/64) 61 100 45 000 49 200 18 700 121 200

Demografia a planowanie rozwoju Planowanie rozwoju w Polsce: brak podejścia procesowego; strategie średniookresowe (4-10 lat), uwzględniające okresy planistyczne UE; kadencyjność; wpływ zmian politycznych w miastach. Demografia w strategiach lokalnych: Białystok 2011-2020 (prognoza stabilna; brak), Poznań 2030 (wyzwanie; niewielkie odzwierciedlenie), Gdańsk 2015 (aktualizacja 2012; brak), Warszawa 2020 (uchwalona 2005), Łódź 2007-2015 (klaster), Wrocław 2020+ (dostrzegł imigrantów);

Wyzwania w polityce społecznej państwa i miast Zintegrowana polityka wobec osób starszych; Polityka rynku pracy; Edukacja a rynek pracy; Polityka imigracyjna a rynek pracy; Demografia a dochody miast; Demografia a system lokalnych usług publicznych;

Zintegrowana polityka wobec osób starszych Zintegrowane systemy wsparcia (rodziny, organiza-cje pozarządowe, w tym samopomocowe, miasto); Zapewnienie różnych form aktywności osób star-szych, w tym „srebrna ekonomia”, uniwersytety trzeciego wieku itp.; Rozbudowa miejskich instytucji pomocowych o różnym profilu, we współpracy z sektorem obywa-telskim (priorytet w programie współpracy z orga-nizacjami pozarządowymi) i prywatnym.

Polityka rynku pracy Dwa „przeciwległe” priorytety: - miejsca pracy dla młodych; - miejsca pracy i aktywności dla starszych; Programy wspierające: - inne zachęty dla młodego pokolenia (Poznań); - polityka mieszkaniowa; - polityka przestrzenno-infrastrukturalna (zahamowanie odpływu); - priorytet młodzieżowy w programie współpracy z organizacjami pozarządowymi;

Polityka edukacyjna a rynek pracy Dostosowanie oferty edukacyjnej do potrzeb rynku pracy: dalsza rekonstrukcja sieci szkół (spadek liczby ucz-niów), w tym uspołecznianie części szkół; zmiany w profilach szkół zawodowych; przekształcenie wybranych szkół zawodowych w silne centra kształcenia ustawicznego; wspieranie tworzenia centrów formacyjnych, z wy-korzystaniem potencjału osób starszych; rady zatrudnienia – pakty na rzecz zatrudnienia.

Polityka imigracyjna a rynek pracy Dziś brak, zarówno w skali centralnej jak i lokalnej. Deficyt na rynku pracy będzie mógł być uzupeł- niony tylko przez imigrantów; Polityki imigracyjne muszą być zintegrowane: - aspekt adaptacji (szkolenia, nauka, kultura), - aspekt mieszkaniowy, - aspekt socjalny, - aspekt aktywności obywatelskiej. Trzeba uniknąć błędów Francji, Belgii itp. Sposobność do dokończenia repatriacji !!!

Demografia a dochody miast Skutki suburbanizacji dla budżetów miast; Ubytek 2 milionów mieszkańców = kolejny spadek dochodów z podatku PIT; Spadek opłat za usługi komunalne; Spadek subwencji szkolnej (na ucznia); Spadek wpływów z opłat administracyjnych; Wzrost zapotrzebowania na świadczenia i usługi społeczne; Priorytet: współdziałanie (metropolie, aglomeracje);

Demografia a system usług publicznych Spadek liczby odbiorców usług; Spadek zapotrzebowania na wodę, ilości ścieków, ilości odpadów komunalnych – technologia; Spadek liczby pasażerów w miejskim transporcie publicznym – organizacja; Spadek liczby użytkowników części usług społecz-nych i administracyjnych; Możliwość przebudowy oferty usług publicznych, z wykorzystaniem istniejącego potencjału; Niezbędne podejście zintegrowane;