2.1 2.Problemy pracy społeczeństwa informacyjnego, społeczeństwa wiedzy 2.1.Środowisko pracy, rozwój nauki i techniki, relacje człowiek–maszyna, przetwarzanie.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
VIII FORUM INŻYNIERSKIE nt. Zaawansowane technologie motorem wzrostu gospodarczego Targi INNOWACJE-TECHNOLOGIE- Maszyny ITM Polska w Poznaniu – 8 czerwiec.
Advertisements

STRATEGIA ROZWOJU GOSPODARCZEGO MIASTA PABIANICE
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
Kogo szukają pracodawcy?
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata
Zawody przyszłości w Polsce i ich szanse na rynkach europejskich
Zawody przyszłości.
Narzędzia polityki regionalnej i strukturalnej UE
Sytuacja w województwie: zatrudnienie, edukacja, integracja społeczna, przedsiębiorczość.
1. 2 Możliwości finansowania rozwoju nowoczesnych technologii edukacyjnych ze środków UE w latach 2007 – 2013 Marek Szczepański Zastępca Prezesa PSDB.
Plan działań na rzecz rozwoju społeczeństwa informacyjnego
Konferencja informacyjna na temat na temat konkursu dotacji dla partnerstw samorządowych w ramach Programu Regionalnego MF EOG Warszawa 28 stycznia.
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Uniwersytet Rzeszowski
1 Środki finansowe z UE na rozwój przedsiębiorstwa D r i n ż. J u s t y n a P a t a l a s.
Oddziaływanie współczesnych przemian kulturowo-cywilizacyjnych na rozwój zasobów ludzkich w kontekście tworzenia społeczeństwa informacyjnego i gospodarki.
Jedyna taka sieć w Europie Sieć Regionalnych Ośrodków EFS Mirella Szeremeta Krajowy Ośrodek EFS Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości 4 grudnia 2007r.
Prof. dr hab.. Małgorzata – Piasecka Szkoła Główna Handlowa Warszawa
6. Program Ramowy Implementacja priorytetu 3 Zbigniew Turek Krajowy Punkt Kontaktowy 9 czerwca 2003 – Targi Poznańskie.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
KATEDRA EKONOMII Obszary badawcze Przykładowe tematy prac dyplomowych
Edukacyjne uwarunkowania polskiego modelu flexicurity
CYFROWA GOSPODARKA Firmy, instytucje, użytkownicy wobec rozwoju technologii informacyjno-komunikacyjnych Przygotowanie do pracy w środowisku informacyjnym.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
Elementy gospodarki elektronicznej opartej na wiedzy
AKADEMIA EKONOMICZNA IM. KAROLA ADAMIECKIEGO W KATOWICACH
Rola inteligentnych specjalizacji (IS) w kształtowaniu konkurencyjności regionów Joanna Oberbek spotkanie PGKK, Gdańsk 21 października.
Uniwersytet Medyczny im
Program eCentra - propozycja Bartosz Mioduszewski.
„Zawodoznawstwo” MODUŁ Klasa III.
Spotkania konsultacyjne
Polska w Programach Ramowych UE
GOSPODARKA OPARTA NA DANYCH
Wsparcie dla rozwoju technologii
Biblioteka publiczna w regionie jako dystrybutor informacji Otwieranie świata - w drodze ku otwartemu społeczeństwu informacyjnemu. - w drodze ku otwartemu.
Zawody przyszłości w Polsce i ich szanse na rynkach europejskich
Dynamika zmian istniejących na rynku pracy zawodów jest ściśle związana z tendencjami społeczno-gospodarczymi Europy i świata. Co kilka miesięcy pojawiają.
Transport i logistyka Studia II stopnia Katedra Transportu.
Mądrze Zaplanuj swoją przyszłość ! PROGRAM ZAJĘĆ DLA UCZNIÓW GIMNAZJUM 6 SPOTKANIE.
NOWA SPECJALNOŚĆ EKOBIZNES KATEDRA ZARZĄDZANIA OCHRONĄ ŚRODOWISKA srodowiska/specjalnosc-ekobiznes.html.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego
studia trzeciego stopnia (doktoranckie) studia drugiego stopnia (magisterskie) stacjonarne i niestacjonarne studia pierwszego stopnia (inżynierskie)
KIERUNKI KSZTAŁCENIA TECHNIK ŻYWIENIA I USŁUG GASTRONOMICZNYCH Technik żywienia i usług gastronomicznych jest przygotowany do wykonywania różnych zadań.
5. Przedsiębiorczość intelektualna
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Kadry dla innowacyjnej gospodarki – rola priorytetu IV PO Kapitał Ludzki Agnieszka Gryzik dyrektor Departamentu.
CENTRUM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO W SANOKU
System przewidywania i zarządzania zmianą gospodarczą w aspekcie funkcjonowania sektora MŚP w województwie warmińsko-mazurskim dr hab. Dariusz Waldziński,
SZKOLNY OŚRODEK KARIERY Zawody przyszłości
Edukacja w systemie strategicznego planowania rozwoju województwa pomorskiego Radomir Matczak Departament Rozwoju Regionalnego i Przestrzennego UMWP II.
Dotacje unijne w praktyce
WYZWANIA WSPÓŁCZESNEGO RYNKU PRACY. PROGRAM  branże i zawody przyszłości – mit czy realne prognozy?  pożądane umiejętności na rynku pracy – okiem pracodawcy.
Opracowanie: mgr Dorota Ściślewska Doradca zawodowy Gimnazjum nr 10 w Gliwicach.
Zarządzanie środowiskiem i przestrzenią KATEDRA ZARZĄDZANIA OCHRONĄ ŚRODOWISKA.
Zarządzanie środowiskiem i przestrzenią KATEDRA ZARZĄDZANIA OCHRONĄ ŚRODOWISKA.
26 kwietnia 2016 r. Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego Oferta w zakresie badań związanych z inteligentnymi specjalizacjami regionu.
INSTRUMENTY WSPIERANIA PROJEKTÓW INNOWACYJNYCH ARP S.A.
Propozycje wyzwań, celów i programów opracowanych w ramach sekcji Gospodarka i Nauka.
Podsumowanie wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury na lata 2007 – 2013 Stan na dzień (KSI SIMIK) Urząd Marszałkowski.
Model absolwenta dr Jolanta Barbara Jabłonkowska 1.
Doradztwo zawodowe jako ważny element planowania kariery zawodowej uczniów w obliczu wyzwań rynku pracy. Przykłady dobrych praktyk na podstawie projektów.
„Fundusze europejskie dla przedsiębiorców, szansa, czy mit”
Alternatywny slajd początkowy – logo bez animacji
NOWA SPECJALNOŚĆ EKOBIZNES
Zawody przyszłości w Polsce i ich szanse na rynkach europejskich
Obszary inteligentnych specjalizacji Wielkopolski
Rola sektora MŚP w gospodarce rynkowej dr Krystyna Kmiotek
Starostwo Powiatowe w Świeciu ul. Gen
wyzwania i perspektywy rozwoju
Zawody przyszłości Czyli takie, które w przyszłości dadzą szanse zatrudnienia.
Zapis prezentacji:

2.1 2.Problemy pracy społeczeństwa informacyjnego, społeczeństwa wiedzy 2.1.Środowisko pracy, rozwój nauki i techniki, relacje człowiek–maszyna, przetwarzanie materii, symboli. Przyszłość pracy. Zawody przyszłośći. Badania i ocena pracy. 2.2.Kapitał intelektualny, pracownicy, zasoby pracy, struktura, zarządzanie. 2.3.Rynek pracy, bezrobocie. Programy przeciwdziałania bezrobociu. 2.4.Modele stosunków pracy, ubezpieczenia społeczne, ochrona pracy.

2.2 Praca fizyczna człowieka Mechanizacja Automatyzacja Robotyzacja Informatyzacja Kształcenie ustawiczne Ucząca się organizacja Uczące się społeczeństwo Społeczeństwo wiedzy Destabilizacja społeczna Pomoc społeczna Ucząca się organizacja Inne metody aktywizacji Ucząca się organizacja Program powszechnego dokształcania dorosłych zmiana struktury zatrudnienia zmiana zasobów pracy intelektualizacja pracy wyobcowanie nienadążanie starszych pokoleń niepowodzenia w kształceniu przedwczesna emerytura bezrobocie POWSZECHNOŚĆ USTAWICZNOŚĆ SPRAWCZOŚĆ EDUKACJI Rozwój i zadania kształcenia ustawicznego 2.1.Środowisko pracy, rozwój nauki i techniki, relacje człowiek– maszyna, przetwarzanie materii, symboli. Przyszłość pracy. Zawody przyszłośći. Badania i ocena pracy.

2.3 Podstawowe formy działalności człowieka Zmieniać rzeczywistość (w sposób mniej lub bardziej świadomy) Zmierzać do określonego celu w danych warunkach przy pomocy właściwych środków

2.4 Praca człowieka Każdy człowiek sprawny fizycznie i psychicznie, ma prawo do pracy, a organizacja życia społecznego winna gwarantować realizację tego prawa Każdy człowiek powinien uzyskać takie przygotowanie do pracy i taki stan kompetencji, które zagwarantują mu szansę bycia podmiotem w każdej sytuacji pracowniczej.

2.5 Zmiany w treściach i organizacjach pracy. Intelektualizacja pracy. Sieci współpracy.

2.6 Praca w mikroprzedsiębiorstwach Mikroprzedsiębiorstwa 1,8 mln mikroprzedsiębiorstw 3,5 mln właścicieli i pracowników ~ 25% zatrudnionych ~ 30 % PKB Unikalne kwalifikacje Pracują na wielu stanowiskach, a nawet wykonują prace w kilku zawodach. Projektowanie – wykonywanie produktu, usługi – sprzedaż. Niski kapitał społeczny (więzi sieci) małe stosowanie technologii informatycznych, Internetu. Projekt ITeE-PIB, Przedsiębiorczość w sieci (400 mikroprzedsiębiorstw, 72 instytucje z 7 krajów UE, wortal Internetowy Doradca Przedsiębiorcy)

2.7 Kluczowe technologie przyszłości Nanotechnologia stwarza możliwości rozwoju inteligentnych napo- i mikrourządzeń i systemów oraz umożliwia prawdziwy przełom w dziedzinach tak istotnych jak opieka zdrowotna, energia, ochrona środowiska i produkcja; Mikro- i nanoelektronika, w tym półprzewodniki, są niezbędne dla wszystkich towarów i usług, które wymagają systemów inteligentnego sterowania, w dziedzinach tak różnorodnych jak przemysł samochodowy, transport, lotnictwo i astronautyka. Systemy inteligentnego sterowania umożliwiają skuteczniejsze zarządzanie wytwarzaniem energii, magazynowaniem, transportem i konsumpcją poprzez inteligentne sieci i instalacje elektryczne; Fotonika jest dziedziną interdyscyplinarną, zajmującą się wytwarzaniem, wykrywaniem i kontrolowaniem światła. Fotonika stwarza między innymi podstawę technologiczną dla wydajnej konwersji światła słonecznego w elektryczność, która ma duże znaczenie dla produkcji energii odnawialnej oraz dla wielu różnych części i urządzeń elektronicznych takich jak fotodiody, diody świecące oraz laser. Materiały zaawansowane umożliwiające postęp w wielu różnych dziedzinach, na przykład w astronautyce, transporcie, budownictwie i opiece zdrowotnej. Ułatwiają one recykling, obniżając emisję dwutlenku węgla i zapotrzebowanie na energię i na surowce, których w Europie brakuje; Biotechnologia umożliwia stosowanie alternatywnych, zrównoważonych i mniej szkodliwych dla środowiska technologii przemysłowych i rolno-spożywczych. Pozwoli ona przykładowo na stopniowe zastępowanie materiałów nieodnawialnych używanych obecnie przez różne gałęzie przemysłu materiałami odnawialnymi, jednak możliwości takiego zastąpienia nie ma jeszcze zbyt wiele (Przygotowanie, 2009). Przygotowanie na przyszłość opracowanie wspólnej w dziedzinie kluczowych technologii. KOM Bruksela

2.8 Technologie Foresight 2020 W wyniku analiz zespołów Pola Badawczego Zrównoważony Rozwój Polski rekomendowano kierunki badań i rozwoju technologii oraz działań systemowych dla trwałego rozwoju Polski (Wyniki, 2009, s. 87): –Unikatowe urządzenia technologiczne oraz aparatura badawcza i pomiarowa dla zaawansowanych technologii nowej generacji. –Nowa generacja materiałów konstrukcyjnych i funkcjonalnych oraz technologii inżynierii powierzchni, w tym nanomateriały i nanotechnologie. –Zaawansowane, bezodpadowe technologie materiałowe i biodegradowalne materiały inżynierskie dla przemysłu, transportu i energetyki o zamkniętym, bezpiecznym dla środowiska „cyklu życia”. –Zaawansowane metody i technologie informatyczne, kształtujące konkurencyjność gospodarki, w tym systemy ekspertowe sterowania urządzeń, procesów przemysłowych, sieci komunikacyjnych i monitorowania stanu środowiska naturalnego. –Ekologiczne, biodegradalne, energooszczędne technologie. Wyniki Narodowego Programu Foresight. Polska 2020 (2009). IPPT PAN Warszawa

2.9 Osiągnięcia techniczne w/g SCIENCE –Kwantowy kamerton, kwantowe symulatory. –Komputer symulujący dynamikę białek, Najszybszy komputer świata Tianhe-1A (Droga mleczna). Zbudowany w październiku 2010 roku w Chińskim Narodowym Uniwersytecie Technologii Obronnych ma moc obliczeniową 2,507 petaflopa o 43% większą od komputera National Laboratory w Tennessee – Oak Ridge. Dwustu chińskich ekspertów zbudowało komputer w ciągu dwóch lat kosztem 88 milionów dolarów. Składa się z procesorów graficznych Tesla M2050 (Nvida) i procesorów Intela. Przy pełnym wykorzystaniu mikroprocesorów może osiągnąć moc obliczeniową 4,669 petaflopa. Tak potężne komputery stosuje się w modelowaniu klęsk żywiołowych, wybuchów atomowych, badaniach DNA, astronomii i fizyce.

2.10 Europejski Instytut Technologiczny Europejski Instytut Innowacji i Technologii (EIT) dostarcza, kreuje, innowacje w „trójkącie wiedzy” (badania, kształcenie, innowacje przedsiębiorczość i działalność gospodarcza) inspiruje Wspólnoty Wiedzy i Innowacji (WWiI) gromadzące podmioty łańcucha innowacji: przemysł, szkolnictwo wyższe i ośrodki badawcze oraz przedsiębiorcy. Powstały pierwsze wspólnoty wiedzy i innowacji (WWiI): Przeciwdziałanie zmianie klimatu i dostosowanie się do niej (Climate-KIC), Zrównoważona energia (KIC InnoEnergy), Społeczeństwo informacyjno-komunikacyjne (EIT ICT Labs – Information & Communication Technology Labs EIT. EIT –

2.11 Edukacyjne wyznaczniki rozwoju i kreatywności Postępująca digitalizacja mediów i zapisu dorobku kulturowego ludzkości – tzw. megatrend integracji czy konwergencji cyfrowej; ograniczenie i zmiana roli pracy – tzw. megatrend dematerializacji pracy; Zmiana sposobu pojmowania świata – tzw megatrend wyzwań intelektualnych. Źródło: A.P. Wierzbicki, Edukacyjne i kulturowe wyznaczniki rozwoju i kreatywności: ogólne aspekty interdyscyplinarne

2.12

2.13 Uwarunkowania demograficzne: personel medyczny i pracownicy socjalni (zajmujący się chorymi, niepełnosprawnymi, osobami starszymi), personel dbający o piękno i zachowanie zdrowia, ludzkiego ciała i duszy (chirurg plastyczny, kosmetyczka, instruktor fitnesu, dietetyk, fizjoterapeuta, logopeda). Uwarunkowania cywilizacyjne: specjalisci ds. rozwiązywania problemów cywilizacyjnych: psycholog, psychoterapeuta, psychoanalityk, osoby zajmujące się cudzymi dziećmi. specjaliści medycyny i farmacji: biotechnolog, biolog, technolog żywności, specjalista ochrony środowiska; specjaliści ds. szeroko rozumianej rozrywki: specjaliści ds. organizacji wolnego czasu, rekreacji i turystyki, animatorzy projektów rekreacyjno-sportowych; specjaliści ds. technologii informacyjnych: specjaliści transmisji danych (infobrokerzy), specjaliści z dziedziny telekomunikacji, systemów zintegrowanych, projektowania i rozwoju systemów elektronicznych, specjaliści do tworzenia i organizacji systemów komputerowych, grafików; rozwój sektora usługowego: ludzie zajmujący się telepracą, zarządcy budynków mieszkalnych, biurowych i innych obiektów, zawody związane z ochroną budynków, mienia, danych komputerowych. ZAWODY PRZYSZŁOŚCI W UNII EUROPEJSKIEJ (na podstawie tekstu udostępnionego przez TMP/Hudson Global Resources. Autor: Izabela Michaliszyn)

2.14 Potrzeba ustawicznej edukacji zawodowej: nauczyciele, szkoleniowcy trenerzy, doradcy zawodowi, pośrednicy edukacyjni, pośrednicy i doradcy. Rozwój sektora energetycznego i komunikacyjnego: sprzedawcy i dystrybutorzy energii, specjaliści ds. przemysłu energii elektrycznej, inżynierowie branży transportowej: organizacji ruchu, zarządzający sieciami szybkiego ruchu, ds. transportu powietrznego, planiści trakcji kolejowych, inżynierowie ds. elektryfikacji, specjaliści budowy dróg i mostów. Rozwój biznesu: pracownicy dbający o jego innowacyjność i konkurencyjność (specjaliści ds. projektowych i badawczo- rozwojowych), menedżerowie małych i średnich firm, przedsiębiorcy – innowatorzy, pracownicy: negocjatorzy, dobrzy sprzedawcy, marketingowcy, specjaliści ds. profesjonalnej obsługi klienta, logistycy, kierowcy, osoby obsługujące biznes: specjaliści finansowi, doradcy podatkowi, inwestycyjni, funduszy emerytalnych, agenci ubezpieczeniowi, analityce finansowi, prawnicy. ZAWODY PRZYSZŁOŚCI W UNII EUROPEJSKIEJ CD. (na podstawie tekstu udostępnionego przez TMP/Hudson Global Resources. Autor: Izabela Michaliszyn)

2.15 Podstawy prawne Opis zawodu Zadania zawodowe Składowe kwalifikacji KwalifikacjeKwalifikacje Poziom 1 Poziom 2 Poziom 3 Poziom 4 Poziom 5 Ponadzawodowe Ogólnozawodowe Podstawoe Specjalistyczne Badanie pracy – opracowanie standardów KWESTIONARIUSZ BADAŃ KWESTIONARIUSZ BADAŃ SPO RZL stanowisk pracy; 2865 Przedsiębiorstw;2530 ekspertów ewaluacji

2.16 Struktura krajowych standardów kwalifikacji zawodowych

2.17 Krajowe Ramy Kwalifikacji

2.18 Komponenty kapitału intelektualnego Źródło: Boni M., (red.) (2008), Raport o Kapitale Intelektualnym Polski. Kancelaria Rady Ministrów, Warszawa, s. 23.

2.19 Mechanizmy i struktury w procesie transformacji wiedzy i transferu rozwiązań do zastosowań gospodarczych Źródło: Mazurkiewicz A., Trzos M. (2008), Kreowanie mechanizmów i struktur wspomagających rozwój innowacji. [W:] Mazurkiewicz A., Frejtag-Mika E. (red.) (2008), Innowacyjność i konkurencyjność mikroprzedsiębiorstw. ITeE – PIB, PR, Radom, s. 25.

2.20 Determinanty zmian jakości zasobów ludzkich Źródło: Lipka A. (2005), W stronę kwalitologii zasobów ludzkich. Difin, Warszawa, s. 114.

2.21 Polska 2030 – wyzwania rozwojowe (M. Boni, (red.))

Rynek pracy, bezrobocie. Programy przeciwdziałania bezrobociu Rynek pracy Bezrobocie Spirala upadku

2.23 Rodzaje bezrobocia

2.24 Programy przeciwdziałania bezrobociu

2.25 Rynek pracy 2010: deficyt pracowników i bezrobocie Działania łagodzące deficyt pracowników Zwiększenie liczby uczniów w deficytowych zawodach Atrakcyjność wynagrodzeń Rozszerzenie szkoleń bezrobotnych i poszukujących pracy Zwiększenie mobilności przestrzennej i zawodowej Kultura pracy. Monitoring Elastyczne firmy zatrudnienia, Leasing pracowników Zatrudnianie cudzoziemców Potrzeby badawcze: Potrzeby pracowników na rynku pracy Migracje i mobilność Aktywizacja zawodowa 50+

Modele stosunków pracy, ubezpieczenia społeczne, ochrona pracy

2.27 Pytania kontrolne 1. Zmiany środowiska pracy 2. Zmiany treści pracy, zmiany zawodów, stanowisk pracy 3. Praca – Kapitał Intelektualny 4. Stosunki pracy Literatura Baraniak B. (2010) Współczesna pedagogika pracy z perspektywy edukacji i badań. UKW, Warszawa Balcerzak-Paradowska B. (red.) (2003): Praca i polityka społeczna wobec wyzwań integracji. IPiSS, Warszawa.