Prof. dr hab. Krzysztof Dołowy

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Katarzyna Szypuła-Sajon
Advertisements

„E-podręczniki do kształcenia ogólnego”
Akademia uczniowska Projekty matematyczno – przyrodnicze w gimnazjach
dydaktyka ogólna WYMIAR GODZIN: 15 godzin wykładów i 15 godzin ćwiczeń
Planowanie przyszłości edukacyjnej i zawodowej?
1. Konferencja otwierająca 15 maja 2009 SGGW w Warszawie Cele, zadania i spodziewane rezultaty Projektu.
Skuteczne kształtowanie kompetencji kluczowych
Realizacja projektu w szkołach w roku szkolnym 2010/2011 Ewa Grela Dyrektor Projektu.
Realizacja projektu w roku szkolnym 2011/2012 Ewa Grela Dyrektor Projektu.
Realizacja projektu w roku szkolnym 2012/2013 Ewa Grela Dyrektor Projektu.
Edukacja z myślą o przyszłości Idee na nowy rok szkolny 2008/09 … i dalej Tarnobrzeg 26 sierpnia 2008r.
Główne kierunki rozwoju edukacji Główne kierunki rozwoju edukacji w roku szkolnym 2010/2011.
PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI Człowiek – najlepsza inwestycja Uniwersytet im. Adama Mickiewicza.
Matura w systemie polskim a matura międzynarodowa
Nowoczesne metody wsparcia rozwoju studentów w zakresie nauk ścisłych w praktyce Studium Kształcenia Podstawowego Politechniki Wrocławskiej dr inż. Krzysztof.
WARUNKI REKRUTACJI na studia w Politechnice Wrocławskiej na rok akademicki 2008/2009 Doc. dr inż. Magdalena Rutkowska REKRUTACJA 2008.
Egzamin gimnazjalny od roku 2012 Podstawa prawna: Rozporządzenie MEN z r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania.
PROGRAM UNIWERSYTETU PRZYRODNICZEGO WE WROCŁAWIU
INTERdyscyplinarny program nauczania BLOKowego przedmiotów matematyczno-przyrodniczych i informatyki w gimnazjum Biologia, Chemia, Fizyka, Geografia, Informatyka.
EGZAMIN MATURALNY EGZAMINY OBOWIĄZKOWE CZĘŚĆ USTNA JĘZYK POLSKI JĘZYK OBCY NOWOŻYTNY CZĘŚĆ PISEMNA JĘZYK POLSKI JĘZYK OBCY NOWOŻYTNY MATEMATYKA EGZAMINY.
EGZAMIN MATURALNY EGZAMINY OBOWIĄZKOWE CZĘŚĆ USTNA JĘZYK POLSKI JĘZYK OBCY NOWOŻYTNY JĘZYK MNIEJSZOŚCI NARODOWEJ CZĘŚĆ PISEMNA JĘZYK POLSKI JĘZYK OBCY.
Nowoczesne formy kształcenia w Uniwersytecie Pedagogicznym w Krakowie.
WYRÓWNYWAWNIE SZANS EDUKACYJNYCH. E-akademia przyszłości Projekt realizowany w naszej szkole przez 3 lata – od 1 września 2010r. do nadal, współfinansowany.
Matura dziś i jutro EDUKACJA SKUTECZNA PRZYJAZNA I NOWOCZESNA.
Spis treści Rodzaje zespołów i terminy pracy. Cele zespołów Formy pracy Podsumowanie.
Chojnice 2009 rok. Wiedza pozwala dobrze wybra ć !
Świat domysłów, plotek i projektów – jakich zmian możemy się spodziewać do/ i 2015 roku? Stan na marzec 2013 roku Mariusz Domański.
Zdolni Chętni do pracy UCZNIOWIE PRZYNALEŻĄCY DO SZKOLNYCH ZESPOŁÓW KOMPETENCYJNYCH Joanna Kossowska Uniwersytet Gdański.
rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy.
ANALIZA EGZAMINU GIMNAZJALNEGO 2013 GIMNAZJUM IM
Kształcenie inżynierów z perspektywy AGH
Obowiązuje od roku szkolnego 2012/2013 © FILOMATA.
Wykorzystanie EWD w ewaluacji wewnętrznej szkoły
Zmiany w egzaminie maturalnym Egzamin maturalny od 2010 r. 1 CZĘŚĆ USTNA przedmioty obowiązkowe: język polski – nie określa się poziomu egzaminu język.
Cele: 1. poznanie i rozumienie podstaw nowoczesnego procesu kształcenia oraz jego uwarunkowań, 2. wyposażenie studentów w treści teoretyczne, niezbędne.
MATURA 2010 Z MATEMATYKI Podstawowe informacje o egzaminie maturalnym z matematyki Prezentację opracowała: Iwona Kowalik.
teoretyczne podstawy kształcenia 2013/2014
Dydaktyka WYMIAR GODZIN: 15 godzin wykładów. Cele: 1. poznanie i rozumienie podstaw nowoczesnego procesu kształcenia oraz jego uwarunkowań, 2. wyposażenie.
Co po gimnazjum? Struktura szkolnictwa ponadgimnazjalnego.
Cele: 1. wyposażenie studenta w umiejętności porównywania i wartościowania zamierzeń edukacyjnych w poszczególnych systemach oświatowych, 2. zrozumienie.
Spotkanie Kierunkowej Komisji ds. Jakości Kształcenia z przedstawicielami trójek studenckich z poszczególnych lat
Uniwersytet Rzeszowski
Zajęcia dydaktyczno - wyrównawcze z matematyki w pierwszym półroczu roku szkl.2014/2015.
ANALIZA EGZAMINU GIMNAZJALNEGO 2014 GIMNAZJUM IM. JANA PAWŁA II W BOGUSZYCACH.
Era-Entera – e-learning dla młodzieży Projekt realizowany w ramach Działania 3.5 Projekty innowacyjne.
Wydział Rolnictwa i Biologii Wydział Zastosowań Informatyki i Matematyki Centrum Informatyczne Centrum Edukacji Multimedialnej Szkoły Głównej Gospodarstwa.
Współpraca uczelni ze szkołami w ramach programów: Spotkanie informacyjne Warszawa, dnia 11 września 2014 r.
5. Kształcenie praktyczne zawodowe
prof. nadzw. dr hab. Anna Kožuh ania.kozuh.net
Zaawansowane metody wykorzystania platformy e-learningowej w prowadzeniu szkoleń on-line PODSUMOWANIE.
trzyletnia zasadnicza szkoła zawodowa SZKOŁY PONADGIMNAZJALNE DLA MŁODZIEŻY.
ANALIZA WYNIKÓW MATUR 2014 Liceum Ogólnokształcące w Krościenku n. D.
IX Konferencja "Uniwersytet Wirtualny: model, narzędzia, praktyka" Łukasz MULDNER-NIECKOWSKI, Agnieszka ZAGÓRSKA, Maria MANIA, Piotr SZMYD, Jarosław SIKORA.
IX Konferencja "Uniwersytet Wirtualny: model, narzędzia, praktyka" Agnieszka Chądzyńska-Krasowska, " Wyrównywanie poziomów wiedzy matematycznej kandydatów.
Informacja o wynikach sprawdzianu i egzaminu w publicznych szk o ł ach podstawowych i gimnazj ach szk o ł ach podstawowych i gimnazj ach (dla których organem.
Dokument ten ma charakter informacyjny. Każdorazowo należy sprawdzić na stronie uczelni szczegółowe zasady rekrutacji.
Ewaluacja jakości kształcenia – dane zbiorcze Rok akademicki 2012/2013 Semestr zimowy Dr Agnieszka Pawlak, Zakład Nauk o Rodzinie UM Dr Paweł Przyłęcki,
Rozszerzona matura – świadoma inwestycja w przyszłość
NCBiR Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój PLN
KWALIFIKACJE ZAWODOWE NAUCZYCIELA RELIGII KOŚCIOŁA KATOLICKIEGO
Zasady uczęszczania na lektoraty języków nowożytnych w Szkole Językowej Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu Prezentacja dla Studentów I roku Psychologii.
Wstęp do badań społecznych i politologicznych I
Zasady uczęszczania na lektoraty języków nowożytnych w Szkole Językowej Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu dla studiów licencjackich.
„Wsparcie rozwoju szkół poprzez doskonalenie nauczycieli”
Ocena Projektu „Klasa Akademicka” prowadzonego na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu – wybrane wyniki badań Dominika Stachowiak.
Opracowanie: Agata Hachaj Danuta Zawadzka Bogusław Sitko
TERMINARZ EGZAMINU historia i wos – godz. 9:00
REKRUTACJA rok szkolny 2019/2020
Skuteczne kształtowanie kompetencji kluczowych
Opracowanie wyników egzaminów maturalnych 2019
Zapis prezentacji:

Prof. dr hab. Krzysztof Dołowy Zajęcia wyrównawcze Prof. dr hab. Krzysztof Dołowy Katedra Fizyki SGGW Dr inż. Witold Bekas Katedra Chemii SGGW, FK KURS-AR Sp. z o.o.

To nie taki rzadki widok !

Przyczyny: zaległości z wcześniejszych etapów kształcenia (liceum, gimnazjum a nawet szkoła podstawowa),  rekrutacja na I rok studiów często nie przewidująca konieczności zdawania Matematyki czy Fizyki na maturze,  zabiegi wydziałów mające na celu utrzymanie dotychczasowej liczby studentów powodują konieczność obniżenia „progu rekrutacyjnego”,  brak świadomości maturzystów luk wiedzy z przedmiotów Mat., Fiz., Chem. i przekonanie, że jakoś to będzie...

Przykłady:  na kierunki ekonomiczne ponad 80 % studentów jest kwalifikowanych „przez” maturę z geografii, zaś trudno jest wyobrazić sobie dobrego ekonomistę bez pogłębionej wiedzy matematycznej,  na wiele kierunków np. ochrona środowiska, technologia żywności i żywienie człowieka i in. wielu maturzystów jest kwalifikowanych „przez” maturę z biologii, zaś na studiach potrzebne są dobre podstawy wiedzy z matematyki, fizyki czy chemii.

Konsekwencje:  niezrozumienie treści wykładów i ćwiczeń z tych przedmiotów w trakcie semestru (wykładowcy przyjmują bowiem założenie, że studenci dysponują wiedzą z poprzednich etapów kształcenia, umożliwiającą zrozumienie wiedzy na poziomie akademickim),  nie zaliczenie przez wielu studentów ćwiczeń i egzaminów (mimo podejmowania przez nich wielokrotnych prób, a także obniżenia przez egzaminatorów wymagań) – co często skutkuje rezygnacją ze studiów lub koniecznością powtórzenia przedmiotu (tzw. warunek),

Konsekwencje:  problemy z dobrym zrozumieniem na wyższych latach studiów wielu przedmiotów (wykorzystujących podstawy wiedzy z matematyki, fizyki chemii a nawet biologii) – często dotyczy to elementarnych wiado-mości np. przekształceń algebraicznych, procentów, jednostek, podstawowych pojęć, prostych reakcji chemicznych itp.  duży stres wielu studentów nie zaliczających zajęć a także wykładowców nie widzących efektów swojej pracy,  obniżenie poziomu kształcenia na studiach.

Planowane działania w ramach grantu:  wskazanie kierunków studiów, na których istotnym elementem studiów jest matematyka lub fizyka i na których występują problemy z ich zaliczeniem, współpraca w tym zakresie z władzami dziekańskimi większości kierunków studiów,  przeanalizowanie, które zagadnienia – tematy z matematyki i fizyki na każdym z tych kierunków studiów są niezbędne nie tylko do zaliczenia tych przedmiotów na I roku, ale również które elementy podstaw wiedzy są ważne dla dobrego zrozumienia przedmiotów kierunkowych,

Planowane działania w ramach grantu:  stworzenie i wdrożenie systemu obligatoryjnego sprawdzania (on-line) podstaw wiedzy z matematyki i fizyki dla przyjętych na I rok studiów maturzystów – wynik z testu poniżej 50 % oznaczałby wskazanie konieczności uzupełnienia przez nich wiedzy z danego przedmiotu przed rozpoczęciem roku akademickiego,  przygotowanie merytoryczne pytań testowych z ww. przedmiotów – zawartości sprawdzianu on-line,

Test sprawdzający wiedzę:  30 prostych pytań (losowanie z bazy kilkuset równocennych pytań, pytania będą wymagały umiejętności zastosowania podstaw wiedzy,  interesująca forma pytań: test uzupełnień, test wielokrotnego wyboru, pytania prawda / fałsz …  wynik < 50 % poprawnych odpowiedzi sugeruje beanowi, że powinien postarać się przed 1 X uzupełnić luki wiedzy z przedmiotów podstawowych.

Test sprawdzający wiedzę: Przykładowe pytanie z fizyki: Samochód jedzie z prędkością 72 km/h. Ile metrów przejedzie on w 10 s ? Odp. Przykładowe pytanie z fizyki: Samochód jedzie z prędkością 72 km/h. Ile metrów przejedzie on w 10 s ? Odp. 200 Przykładowe pytanie z matematyki: Dla jakiej wartości x = ? y = 8 w równaniu: y = 2x – 3 Odp. x=5,5

Przykładowe pytanie z chemii: Połącz nazwy procesów z ilustrującymi je równaniami reakcji chemicznych. A dysocjacja mocnego kwasu I HNO2  H+ + NO2– B dysocjacja słabego kwasu II H+ + OH–  H2O C dysocjacja soli III Zn2+ +2 H2O  Zn(OH)2 + 2 H+ D zobojętnianie mocnego kwasu mocną zasadą IV 2 H2O – 4e  O2 + 4 H+ E strącanie V 2 H2O + 2e  H2 + 2 OH– F hydroliza kationowa VI HNO3 H+ + NO3– G hydroliza anionowa VII Al2(SO4)3  2Al3+ + 3 SO42– H anodowe utlenianie wody VIII KI + Cl2  KCl + I2 I katodowa redukcja wody IX CO32- + 2 H2O H2CO3 + 2 OH– J reakcja utleniania i redukcji X Ag + + Cl– AgCl

Liczba x jest o 12% większa od liczby 40, a 20 % liczby y to 15. Wartości x i y wynoszą odpowiednio x=44,8, y=75 X PRAWDA FAŁSZ 2. Produktem reakcji SO3 z wodorotlenkiem żelaza (III) jest woda i sól: Fe2(SO3)3. 2. Produktem reakcji SO2 z wodorotlenkiem żelaza (III) jest woda i sól: Fe2(SO3)3. X X X X PRAWDA PRAWDA PRAWDA PRAWDA PRAWDA PRAWDA FAŁSZ FAŁSZ FAŁSZ

Planowane działania w ramach grantu:  przygotowanie koncepcji merytorycznej zajęć kursu wyrównawczego (po 150 osób z matematyki i fizyki w skali jednego roku, przez okres 3 lat – razem 900 BO) – dla osób, które zadeklarują chęć uczestnictwa w kursie, zapewnienie wykładowców na kursie,  przeprowadzenie rekrutacji na kurs wyrównawczy, organizacja kursu (wrzesień) a także jego ewaluacja,

Planowane działania w ramach grantu:  przygotowanie koncepcji oraz realizacji systemu e-learningowego wspomagania nauczania wiedzy - Kompendium wiedzy z matematyki oraz fizyki – do wykorzystania zarówno dla uczestników kursów wyrównawczych, jak też przez osoby samodzielnie uzupełniające wiedzę przed rozpoczęciem roku akademickiego,  przygotowanie zawartości – treści merytorycznej Kompendium z M oraz F łącznie z systemem sprawdzania i weryfikacji wiedzy,

IX 2009 IX 2010 IX 2011

Ocena skuteczności podjętych działań:  monitorowanie postępów w nauce na studiach osób, które uczestniczyły w kursie wyrównawczym oraz korzystały z e-learningowego systemu uzupełnianie wiedzy,  wyciąganie wniosków z efektów kursu oraz jego ewaluacji, przekazywanie ich władzom uczelni i wydziałów.

Przewidywane efekty:  wdrożenie systemu on-line weryfikacji wiedzy z przedmiotów podstawowych dla osób rozpoczyna-jących studia na większości kierunków studiów w SGGW,  zwrócenie uwagi maturzystom na posiadane przez nich luki wiedzy z matematyki i fizyki oraz potrzebę ich uzupełnienia przed podjęciem studiów,  stworzenie dobrych, nowoczesnych podręczników e-learningowych: Kompendiów wiedzy dla studentów rozpoczynających studia w SGGW; materiały te (obudowane systemem weryfikacji wiedzy) będą w przyszłości zawsze dostępne na platformie e-learningowej SGGW,

Przewidywane efekty:  przeszkolenie na kursach wyrównawczych w zakresie podstaw matematyki i fizyki 900 studentów (w ciągu 3 lat) rozpoczynających I rok studiów, co zapewne zaowocuje ich znacznie mniejszymi problemami na studiach,  podniesienie poziomu kształcenia na studiach oraz udział w tworzeniu wokół SGGW aury nowoczesnej uczelni przyjaznej studentom, umożliwiającej nawet słabszym maturzystom możliwość uzupełnienia wiedzy w poprzednich etapów kształcenia.

Dziękuję za uwagę ! witold@bekas.pl