Przyszłość nauk OiZ określają trzy perspektywy

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Słabe strony administracji publicznej wg Narodowej Strategii Spójności 2007
Advertisements

TEORIE I NURTY W NAUCE O ZARZĄDZANIU cz.II
ZARZĄDZANIE JAKO DYSCYPLINA NAUKOWA
KONTROLA JAKO FUNKCJA ZARZĄDZANIA
Psychologia Zarządzania
Agenda Innowacyjność Wpływ innowacyjności na konkurencyjność
Administracja publiczna
Pojęcie organizacji gospodarczej
Teorie zarządzania dr Joanna Jasińska
Analiza ekonomiczna „Od studenta do menedżera” projekt współfinansowany ze środków Narodowego Banku Polskiego mgr E. Tarnawska.
Społeczna funkcja zarządzania
Teorie kształtujące administrację w państwach europejskich
SPRAWNOŚĆ SEKTORA PUBLICZNEGO WYKŁAD IV
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Definicja rachunkowości zarządczej
Akademia Liderów Samorządowych
Oddziaływanie współczesnych przemian kulturowo-cywilizacyjnych na rozwój zasobów ludzkich w kontekście tworzenia społeczeństwa informacyjnego i gospodarki.
Ekonomiczna teoria biurokracji
Jakość systemów informacyjnych (aspekt eksploatacyjny)
METODYKA PROJEKTOWANIA I DOSKONALENIA STRUKTUR
FUNKCJA PERSONALNA.
ORGANIZACJA JAKO STRUKTURA
KULTURA ORGANIZACYJNA
Zarządzanie 1. Zarządzanie
Zarządzanie projektami
Lider- Przywódca.
Prawdy oczywiste czyli… BIZNES PLAN Część 18
GRC.
Pozycja lidera – kierowanie
MODU Ł Kszta ł cenie ustawiczne i mobilno ść zawodowa Klasa II.
Sporządzamy biznesplan
Planowanie przepływów materiałów
Funkcje zarządzania, motywowanie, rozwiązywanie konfliktów.
Zarządzanie w pielęgniarstwie
Organizacja – misja, budowa, struktura organizacyjna.
Operacyjne sterowanie produkcją
NAUKA O ORGANIZACJI EWOLUCJA KONCEPCJI.
Wprowadzenie teoretyczne
Aleksandra Popławska Marta Pawłowska
SYSTEM FUNKCJI, PROCESÓW I PRZEDSIĘWZIĘĆ W ORGANIZACJI.
 Gospodarcze  Publiczne;  Pozarządowe - dostarczają dobra konsumpcji zbiorowej;  Państwo;  Organizacje międzynarodowe; Stopniowo zaciera się granica.
Agata Dulska Paulina Zielińska
ZINTEGROWANE SYSTEMY ZARZĄDZANIA
Biblioteka ucząca się Roman Tomaszewski Mariusz Polarczyk
MODEL WEBEROWSKI we współczesnej administracji
Wstęp do zarządzania i marketingu
Teoria organizacji Wykład 1.
ROLA MENEDŻERA W ORGANIZACJI – UMIEJĘTNOŚCI ROLE I FUNKCJE
TEORIA ZARZĄDZANIA Uczelnia Zawodowa Zagłębia Miedziowego w Lubinie Lubin 2007 dr inż. Zdzisław Pólkowski.
Organizowanie. Organizowanie sprawnych działań systemu dystrybucji Koordynacja działań wszystkich jego elementów – ich integracja tak, aby wszystkie przyczyniały.
PYTANIA EGZAMINACYJNE Z PODSTAW ZARZĄDZANIA Profesor dr hab. Tadeusz Mendel.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Czynniki strukturotwórcze
Kasia Jaszczuk Martyna Ziemba. Mimo że ludzie od prehistorii mieli do czynienia z zarządzaniem i już grupy łowców czy zbieraczy wyłaniały i uznawały przywódcę,
MICZKO KAROLINA PATEK JOANNA GR. 2B ORGANIZACJE I ICH RODZAJE.
Tożsamość nauk o zarządzaniu
Menedżer i zarządzanie
Pojęcie zarządzania funkcje zarządzania
Podstawy zarządzania. Zagadnienia egzaminacyjne dla kierunku Logistyka
Kontrolowanie Mateusz Turczyn.
Nowe zarządzanie publiczne budżet zadaniowy- dobre praktyki
Proces kontroli w zarządzaniu przedsiębiorstwem
Proces przewodzenia i kontrolowania
Kontrolowanie.
Zarządzanie przedsiębiorstwami
ANALIZA SWOT S – strengths – mocne strony W – weaknesses – słabości
T 10. Metodologia Rapid Re - wprowadzenie
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Zarządzanie przedsiębiorstwami
F. W. Taylora E. Mayo H. Fayola M. Webera
Zapis prezentacji:

Przyszłość nauk OiZ określają trzy perspektywy Perspektywa nowej gospodarki Globalizacja, technologie informacyjno-komunikacyjne, chaos, szybkość, rosnąca konkurencja Perspektywa organizacyjna Wirtualna i sieciowa organizacja, zwinna organizacja, organizacja ucząca się, zarządzanie procesowe , nieustanne doskonalenie Perspektywa uczestników organizacji Kapitał intelektualny, autonomia, empowerment, programy praca-życie, konflikty, zarządzanie w sytuacjach kryzysowych, osobiste więzi z klientem

Organizacja złożony system nakierowany na osiągnięcie przyjętego celu za pomocą określonego rodzaju działań i przy użyciu określonej kombinacji zasobów, w którym ogół części przyczynia się do powodzenia całości

Cechy organizacji jako obiektu 1. Wyposażenie w odpowiednie zasoby 2. Połączenie ludzi jako podstawowego czynnika twórczego 3. Celowe zorientowanie 4. Ustrukturalizowanie i posiadanie członu kierowniczego 5. Rozmyślne zachowanie się i zdolność do utrwalania pozytywnych wzorców działań 6. Współdziałanie otoczeniem Cechy organizacji jako obiektu

Rodzaje organizacji nieformalne formalne Powstają z powodu niezaspokajania potrzeb w strukturach organizacji formalnej (Efekt więzi międzyludzkich. Ich podstawą są: koleżeństwo, wspólne interesy i zainteresowania.) Cel i zasady działania są sformalizowane (organizacje te posiadają statut, regulamin oraz inne wewnętrznie obowiązujące przepisy)

PODSTAWOWE ZASADY DZIAŁANIA ORGANIZACJI zasada przedsiębiorczości zasada gospodarności zasada rentowności odpowiedzialność społeczna zdolność motywowania członków do celowego działania

Kierowanie (organizacją) Działalność sprawcza powodująca, że organizacja funkcjonuje zgodnie z celem dla którego została powołana Zarządzanie to szczególny rodzaj kierowania,, w którym podstawą oddziaływania na wykonawców jest hierarchiczna nadrzędność osoby kierującej. Kierowanie (organizacją)

Kierownik Osoba podejmująca decyzje służące osiąganiu celów organizacji, i wypełniająca role kierownicze w ramach podstawowych funkcji zarządzania Wyróżnia się trzy rodzaje ról (wg H. Mintzberga): Role decyzyjne, Role interpersonalne, Role informacyjne.

Przestrzeń funkcji rzeczowych i funkcji zarządzania 8

PRZYWÓDZTWO ZARZĄDZANIE Inspirowanie właściwych działań Kwestionowanie istniejących paradygmatów i zmiana sposobów działania Usamodzielnianie i pobudzanie pracowników ZARZĄDZANIE Inspirowanie realizacji narzuconych działań we właściwy sposób Działanie w granicach istniejących już reguł, metod i koncepcji myślenia Kontrola pracowników

Przedsiębiorca to osoba , którą cechuje zdolność do wyszukania nadarzającej się okazji i pozyskiwania niezbędnych do jej wykorzystania zasobów. Prowadzi podjętą działalność na swój rachunek i na swoje ryzyko według własnego uznania, zazwyczaj przy pomocy pracowników najemnych, zachowując prawo do zysku .

Podstawowe grupy poglądów Klasyczna szkoła organizacji (naukowa) nurt fizjologiczny (inżynierski, przemysłowy) nurt administracyjny (uniwersalistyczny) Kierunek psycho-socjologiczny (behawioralny, human relation) szkoła zachowań szkoła stosunków międzyludzkich Podejście współczesne do zarządzania. ujęcie ilościowe i systemowe nurt sytuacyjny koncepcja potencjału intelektualnego organizacje sieciowe i wirtualne Część koncepcji zostało negatywnie zweryfikowana przez praktykę gospodarczą Inne zmodyfikowane, Natomiast spora część zachowała swa aktualność poznawcza i praktyczną mimo upływu czasu. Świadczy to o kumulatywnym charakterze nauki o organizacji.

Zasady naukowego zarządzania sformułowane przez Taylora (1856-1915): Przesunąć całą odpowiedzialność za organizowanie pracy na kierownika; Używać metod naukowych, aby określić sposób wykonywania pracy; Właściwie dobrać osobę i narzędzie do zaplanowanej pracy; Szkolić i kontrolować robotnika,.

Frank i Lillian Gilbreth (1868-1924, 1878-1972) Badania dotyczące optymalizacji ruchów roboczych Harrington Emerson (1853-1931) Ogólne, uniwersalne zasady zarządzania: Zasada podziału Zasada koncentracji Zasada optymalnej produkcji Zasada harmonii

Zasady biurokracji Webera (1864-1920) Wykonywanie czynności urzędowych jest działalnością stałą Obowiązuje zasada kompetencji: - Zakres prawa wydawania poleceń powinien być ściśle określony - Urzędnicy powinni charakteryzować się odpowiednimi kwalifikacjami Działalność reguluje zasada hierarchii urzędowej Następuje oddzielenie urzędników od własności środków administracji Precyzję zapewnia zasada pisemnej dokumentacji.

Uzdolnienia kierownicze Rodzaje uzdolnień Funkcje administracyjne

ZASADY ZARZĄDZANIA WEDŁUG FAYOLA Podział pracy Autorytet Dyscyplina Jedność rozkazodawstwa Jednolitość kierownictwa Podporządkowanie interesu osobistego interesowi ogółu Zasada właściwego wynagrodzenia. Właściwa centralizacja władzy Zasada hierarchii Zasada ładu Odpowiednie traktowanie personelu. Stabilność personelu Inicjatywa Duch jedności

Co motywuje człowieka w działaniu ? NURT PSYCHO-SOCJOLOGICZNY Zajmuje się analizą: Co motywuje człowieka w działaniu ? Jak zachowuje się człowiek w organizacji w relacjach z innymi ? Co określa relacje między pracownikami a przełożonymi ?

Przełożeni Podwładni X Y + Teoria Mc Gregora 1906-1964

Powiązanie planowania z innymi funkcjami zarządzania

Problem realności strategii Racjonalne strategie Cele strategiczne i potencjał organizacji Antycypowany wpływ otoczenia Nieoczekiwane zmiany w otoczeniu

Klasyfikacja otoczenia natura władza walka gra Organi-zacja Otoczenie polityczne Otoczenie ekonomiczne Otoczenie Społeczne Otoczenie techniczne Linia podziału na otoczenie bliższe i dalsze

Analiza makrootoczenia - Możliwości uwzględniania przyszłości

zewnętrzne Szanse 1…………….. 2…………itd Zagrożenia 1…………. 2………itd wewnętrzne Mocne strony 1……………. Słabe strony 1…………… pozytywne negatywne Klasyfikacja czynników wpływających na pozycję strategiczną organizacji w analizie SWOT 23

Benchmarking jest procesem pomiaru bieżącej działalności firmy i porównywania jej z poziomem wzorcowym dla danej klasy firm. Wykorzystanie wiedzy uzyskanej w wyniku badań benchmarkingowych stwarza podstawy konstrukcji planów określających sposoby osiągania wzorców najlepszego praktycznego działania oraz przekraczania tych wzorców