Rozwijanie kompetencji komunikacyjnych między lekarzem a pacjentem

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Praca w zespole Tomasz Filipionek.
Advertisements

Fazy rozwoju grupy w psychoterapii
Warsztaty psychologiczne
ROLA WYCHOWANIA JAKO CZYNNIKA ROZWOJU
Dlaczego mi miałoby się udać, skoro niektórym się nie udaje?
Komunikacja interpersonalna
AUTOPREZENTACJA.
Zarządzanie projektami partnerskimi
KOMUNIKACJA INTERPERSONALNA
FUNDAMENTY PRACY W ZESPOLE
Animatorzy Społeczni na rzecz osób niepełnosprawnych – aktywizacja środowiska na pograniczu Piechowice 2008.
W JAKI SPOSÓB ZMIENIĆ NIEPRAWIDŁOWY ODBIÓR KOMUNIKATÓW WERBALNYCH I NIEWERBALNYCH W RELACJACH UCZEŃ – NAUCZYCIEL – RODZIC.
Anna Paszkowska-Rogacz
AUTOPREZENTACJA.
Przedszkole Nr 48 z Oddziałami Integracyjnymi w Zabrzu Przedszkole i projekty e-Twinning.
„ MÓJ WYBÓR – MOJE ŻYCIE ”
Opracował J. Stryjkowski
Wystąpienia publiczne.
Skuteczny savoir – vivre w biznesie,
KOMUNIKACJA NIEWERBALNA
Szkolenia, Coaching, PR.
Konferencja MaterCare International
Procesy grupowe A.Kawalec.
Konferencja dla dyrektorów szkół i przedszkoli Europejski wymiar edukacji- rola dyrektora szkoły w realizacji międzynarodowych projektów współpracy szkół
Lilianna Kupaj Master Coach ICI Trener Transforming Communication
Konflikt – analiza wyników ankiety przeprowadzonej wśród uczniów Zespołu Medycznych Szkół Policealnych w Siedlcach. mgr Anna Szyszkowska.
Zadawanie pytań.
Komunikacja niewerbalna mowa ciała i nie tylko
MOWA CIAŁA.
Zarządzanie pracownikami Działu Reklamacji
w praktyce pedagogicznej
compulsory full-time education
AUTYZM INNY NIE ZNACZY GORSZY
Wsparcie psychologiczno - pedagogiczne
Włączanie podmiotów w działalność szkoły
PROCESY KOMUNIKACJI INTERPERSONALNEJ – MODELE ORAZ FORMY KOMUNIKACJI
Jak dochodzi do zmiany? Refleksja Samoświadomość Decyzja Robię coś albo nie robię Działania, działania, działania.
Arteterapia – leczenie przez sztukę
Umiejętność obserwacji.
BARIERY W KOMUNIKACJI I SPOSOBY ICH PRZEZWYCIĘŻANIA
Apteka XXI wieku.
Motywowanie uczniów do aktywności sportowej
KOMUNIKACJA MIĘDZYLUDZKA
Karolina Muszyńska. Spis zagadnień Wprowadzenie Znaczenie zarządzania komunikacją dla powodzenia projektu Praktyki zarządzania komunikacją w zespołach.
METODY KOMUNIKACJI.
Komunikacja i jej formy :
Szkoła Promująca Zdrowie jest to siedlisko, w którym członkowie społeczności szkolnej - pracownicy i uczniowie: - podejmują starania, aby poprawić swoje.
Komunikacja międzyludzka
Metody komunikacji mi ę dzyludzkiej autor: Jakub Durasik.
Bariery komunikacyjne
Metody komunikowania się
Metody komunikacji ludzi
„Jeden gram praktyki jest lepszy niż tona teorii” Swami Shivananda Kompetencje dyrektora poradni niezbędne w procesie wspomagania rozwoju szkół – dobra.
Aleksandra Kiełbania I G
 Współpraca pomiędzy medycyną i psychologią  Podejście systemowe i psychoanalityczne  Partnerstwo  Akceptacja i dostępność  Za kryzysem psychicznym.
Rola wychowania jako czynnika rozwoju A. Brzezińska, Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa 2000.
WYKŁAD dr Krystyna Kmiotek
1 Szkoła Promuj ą ca Zdrowie. 2 Czynniki wpływające na zdrowie.
Nowe trendy - planowanie negocjacji Wysokie standardy współpracy.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
MODUŁ 1 TEMAT 2 POZIOM 2 Współpraca z różnymi osobowościa mi.
7 Nawyków – mapa wdrożenia
WIELCY OBYWATELE MAŁYCH SZKÓŁ
PODSTAWY PRZEDSIĘBIORCZOŚCI
Prezentację opracowano na podstawie materiałów
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Opracowała: Ewa Wierzba Gimnazjum im
Skuteczność zachowań werbalnych i niewerbalnych w sytuacjach
Zapis prezentacji:

Rozwijanie kompetencji komunikacyjnych między lekarzem a pacjentem Dr Gediminas Raila, MD, PhD Kaunas University of Medicine, Kaunas, Lithuania

Wizyta pacjenta Dobra komunikacja między ludźmi, czy dochodzi do niej w kontekście konsultacji pacjenta, konwersacji z kolegą lub zaproszenia do dyrektora, ma kluczowe znaczenie w skutecznej promocji zdrowia.

Wizyta pacjenta. Kwestie do przemyślenia: Jak się najczęściej zachowujesz względem ludzi, z którymi pracujesz? Czy akceptujesz ich na ich własnych warunkach czy osądzasz wg własnych standardów? Czy zachęcasz ludzi, aby byli niezależni, podejmowali swoje własne decyzje i rozwiązywali swoje problemy bez wzajemnych konfliktów?

Problemy w trakcie wizyty Partnerstwo czy proces jednokierunkowy. Akceptacja i osądzanie, autonomia i zależność. Metoda prowadzenia wizyty zorientowana wokół lekarza czy wokół pacjenta. Bariery komunikacyjne: werbalne i niewerbalne bariery mające wpływ na komunikację. Motywacja i opór pacjenta.

Zadania w małych grupach: Zaplanowanie spotkania grupowego Określenie na komunikację niewerbalną, która wpływa na komunikacje interpersonalną Pomoc osobom w wypowiedzi Motywowanie pacjenta

Tematy do pracy w grupach

Planowanie spotkania w grupach Zidentyfikowanie problemu zdrowotnego, który ma być zmieniony. Wyznaczenia najlepszego miejsca, czasu i fizycznych cech pomieszczenia do odbycia spotkania. Wyznaczenie celów wykładowcy na pierwszym spotkaniu. Stworzenie listy celów dla członków grupy podczas pierwszego spotkania.

Planowanie spotkania w grupach Stworzenie planu działania: Podczas przybycia osób na spotkanie. Wzajemne zapoznanie się. Główna część spotkania w grupach. Zakończenie i podsumowanie spotkania. Ocena czy udało się osiągnąć zakładane cele.

Komunikacja niewerbalna Opisać główne kategorie komunikacji niewerbalnej zgodnie z poniższą listą: Kontakt cielesny Bliskość Orientacja Poziom Postawa Wygląd fizyczny Ekspresja twarzy Ruchy rąk i głowy Kontakt wzrokowy Niewerbalne aspekty mowy

Komunikacja niewerbalna Należy przemyśleć, które zachowanie niewerbalne lekarza było związane z większym zadowoleniem pacjenta i lepszą komunikacją.

Komunikacja niewerbalna Opisać swoje uczucia jako pacjent kiedy : Lekarz często dotyka twoich dłoni. Lekarz stoi i mówi do ciebie ze zbyt dużej odległości. Rozmawiasz z kimś, gdy jedna osoba stoi, a druga siedzi. Prowadzisz rozmowę z lekarzem, nie patrząc sobie w oczy.

Zachęcanie do wypowiedzi Opisać zachowanie werbalne lekarza, promujące pozytywne relacje interpersonalne. Przemyśleć kwestię zachowania werbalnego lekarza, które poprawia wymianę informacji. Opisać techniki prowadzenia wizyt, które stymulują inne osoby do mówienia.

Motywowanie pacjenta Opisać czynniki, które wpływają na zachowanie pacjenta. Przemyśleć kwestie związane z czynnikami predysponującymi, upoważniającymi i wzmacniającymi. Należy skoncentrować się na czynnikach praktycznych i poszlakowych, które mogą osłabiać motywację (np. zrozumienie przez pacjentów kwestii zdrowotnych, ich postrzeganie własnego potencjału do zmiany, różnice kulturowe i płciowe).