S ł awomir Ł odzi ń ski Wprowadzenie do socjologii zró ż nicowania kulturowego i mniejszo ś ci (semestr zimowy, ś rody, godz. 10-12 sala 401 wyk ł ad nr.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej
Advertisements

Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Wzmacniacz operacyjny
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Wprowadzenie do zaj ęć. 1. Cel zaj ęć : celem wyk ł adu jest omówienie podstawowych poj ęć, kontekstów i sporów zwi ą zanych z poj ę ciem etniczno ś ci.
S ł awomir Ł odzi ń ski Wprowadzenie do socjologii zró ż nicowania kulturowego i mniejszo ś ci (semestr zimowy, ś rody, godz , sala 401) wyk ł ad.
S ł awomir Ł odzi ń ski Wprowadzenie do socjologii zró ż nicowania kulturowego i mniejszo ś ci (semestr zimowy, ś rody, godz , sala 401 wyk ł ad.
S ł awomir Ł odzi ń ski Wprowadzenie do socjologii zró ż nicowania kulturowego i mniejszo ś ci (semestr zimowy, ś rody, godz , sala 401 wyk ł ad.
S ł awomir Ł odzi ń ski Wprowadzenie do socjologii zró ż nicowania kulturowego i mniejszo ś ci (semestr zimowy, poniedzia ł ki, godz , sala 304)
Wprowadzenie do zaj ęć. 1. Cel zaj ęć : omówienie podstawowych poj ęć, kontekstów i sporów zwi ą zanych z poj ę ciem kultury i zró ż nicowania kulturowego.
S ł awomir Ł odzi ń ski Wprowadzenie do socjologii zró ż nicowania kulturowego i mniejszo ś ci (semestr zimowy, ś rody, godz , sala 401) wyk ł ad.
Jak efektywnie współpracować z rodzicami
„Nie ma dzieci- są ludzie […].” Janusz Korczak
PROGRAM AKTYWNOŚCI LOKALNEJ Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
CREATIVE BRIEF. PYTANIA KIM? KIM? CZYM? CZYM?CO?
Czynniki wpływające na kursy walut
PROJEKT WIELOSTRONNY CZAS REALIZACJI: 01 SIERPNIA 2009 DO 31 LIPCA 2011 KWOTA DOFINANSOWANIA: EURO.
O tym, że fundusze europejskie są doskonałym narzędziem, które pomagają podnosić poziom nauczania i kwalifikacji młodych ludzi, nie trzeba już dzisiaj.
Co to jest 112 Numer alarmowy „112” jest jednolitym ogólnoeuropejskim numerem alarmowym zarówno dla telefonów stacjonarnych, jak i komórkowych.
Jak można nauczyć korzystania z prawdopodobieństwa.
Parlament oraz europarlament PytaniaPodsumowanie.
Pytania warte uwagi:. Powszechnie uwa ż a si ę, ż e jeden nie ma jakiej ś wielkiej wagi, jednak sugeruj ą c si ę znanym przys ł owiem - grosz do grosza.
Kacper Rysiewicz klasa V
Nie tylko wybory… Jak m ł odzi ludzie mog ą wp ł ywa ć na rzeczywisto ść i aktywnie uczestniczy ć w demokracji?
Tworzenie prawa.
Proces doboru próby. Badana populacja – (zbiorowość generalna, populacja generalna) ogół rzeczywistych jednostek, o których chcemy uzyskać informacje.
60 + NIE DYSKRYMINUJ MNIE Warsztat antydyskryminacyjny.
Zasada i organizacja statystyki publicznej „Cz ł owiek – najlepsza inwestycja”
Anonimizacja danych adresowych pokrzywdzonego i świadka w procedurze wykroczeniowej w świetle ustawy z dnia 28 listopada 2014 r. o ochronie i pomocy dla.
1 Kobiety na rynku pracy. 2 Współczynnik aktywności zawodowej kobiet i mężczyzn w wieku w Polsce i w UE w 2013 roku.
OBYWATELSTWO POLSKIE I UNIJNE 1.Obywatel a państwo – zasady obywatelstwa polskiego 2.Nabycie i utrata obywatelstwa 3.Obywatelstwo Unii Europejskiej. 4.Brak.
Temat: Państwo wielu narodów. W 1385 r. Polska i Litwa miały wspólnego wroga – Krzyżaków. Postanowiły się połączyć aby z nimi walczyć. Połączenie to nastąpiło.
MULTIMEDIALNY SCENARIUSZ ZAJĘĆ. Edukacja: Poziom: Temat: Czas realizacji: polonistyczna klasa III Unia Europejska 1 godz. lekcyjna.
Czyli… kilka słów o języku hiszpańskim oraz o tym dlaczego warto uczyć się tego pięknego języka?
 ROK SZKOLNY 2014/15  REALIZACJA PROJEKTU EDUKACYJNEGO : - W RAMACH WSPÓŁPRACY Z AMNESTY INTERNATIONAL  "Prawa człowieka: TERAZ! To jest w Twoich rękach’’
VII kampania społeczna N O PROMIL – N O PROBLEM PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ SZWAJCARIĘ W RAMACH SZWAJCARSKIEGO PROGRAMU WSPÓŁPRACY Z NOWYMI KRAJAMI.
Cel analizy statystycznej. „Człowiek –najlepsza inwestycja”
ZNAM SWOJE PRAWA !!. Po raz pierwszy w historii prawa dziecka zostały zapisane w Konwencji Genewskiej w 1924r. Pierwszy pełny zbiór praw dziecka ukazał.
 Czasem pracy jest czas, w którym pracownik pozostaje w dyspozycji pracodawcy w zakładzie pracy lub w innym miejscu wyznaczonym do wykonywania pracy.
Stopa bezrobocia mierząca odsetek siły roboczej. RYNEK PRACY Rynek pracy – jest jednym z rynków funkcjonujących w gospodarce Rynek pracy jest ogólnie.
EWALUACJA PROJEKTU WSPÓŁFINANSOWANEGO ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIE J „Wyrównywanie dysproporcji w dostępie do przedszkoli dzieci z terenów wiejskich, w.
Bezpieczeństwo i zdrowie w pracy dotyczy każdego. Jest dobre dla ciebie. Dobre dla firmy. Partnerstwo dla prewencji Co badanie ESENER może nam powiedzieć.
Helsińska Fundacja Praw Człowieka, Warszawa. Demokracja - Ograniczone rządy większości Państwo prawa – Państwo, w którym reguły gry są jasne, stabilne,
Wzór dla decydentów (poniższa prezentacja może być wykorzystywana i modyfikowana do Państwa potrzeb) Data, autor, tematyka, itd. „Wyzwania i szanse dla.
Rachunek dochodu narodowego. Plan wykładu 1.Kategorie mierników skali działalności gospodarczej 2.PKB realny i nominalny 3.Wady PKB 4.Wzrost a rozwój.
Prawa kobiet w XXI wieku
CZŁOWIEK JAKO ISTOTA SPOŁECZNA
RAPORT Z BADAŃ opartych na analizie wyników testów kompetencyjnych przeprowadzonych wśród uczestników szkoleń w związku z realizacją.
„Gdański model aktywizacji społeczności lokalnych” Gdańsk, 27 kwietnia 2009.
Ocena poziomu kompetencji i umiejętności administracji publicznej w zakresie zarządzania rozwojem i kreowania innowacji Urząd Marszałkowski Województwa.
Skuteczności i koszty windykacji polubownej Wyniki badań zrealizowanych w ramach grantu Narodowego Centrum Nauki „Ocena poziomu rzeczywistej.
WYKŁAD 6 Regionalizacja 1. Regionalizm a regionalizacja 2 Proces wyodrębniania regionów nazywany jest regionalizacją, w odróżnieniu od regionalizmu, który.
BADANIA STATYSTYCZNE. WARUNKI BADANIA STATYSTYCZNEGO musi dotyczyć zbiorowościstatystycznej musi określać prawidłowościcharakteryzujące całą zbiorowość.
Konferencja Społeczeństwo Informacyjne Warmii i Mazur - kierunki rozwoju infrastruktury i e-usług w ramach Programów Operacyjnych współfinansowanych.
Strategia Rozwoju Powiatu Kluczborskiego planowanie strategiczne w JST Małgorzata Ziółkowska tel kom
Gdańsk, 13 maja 2016 r. Koncepcje delimitacji Obszaru Metropolitalnego Warszawy.
BEZPIECZNA+ Jest to Rządowy program wspomagania w latach 2015–2018 organów prowadzących szkół w zapewnieniu bezpiecznych warunków nauki, wychowania i.
INSTYTUCJE GOSPODRKI RYNKOWEJ Jerzy Wilkin i Dominika Milczarek Wykład 1 Wiedza o instytucjach w nauczaniu ekonomii.
Ogólne pojęcie prawa. Prawa człowieka- zespół praw i wolności, kt ó re przysługują każdemu człowiekowi bez względu na rasę, płeć, język, wyznanie, przekonania.
Wielokulturowość -pojęcie obejmujące 3 znaczenia: 1) w płaszczyźnie opisowej wskazuje po prostu na wielość kultur; w. jest więc stwierdzeniem obiektywnego.
Pojęcia związane z antydyskryminacją
Koncepcja „generacji” praw człowieka
Prawa człowieka i system ich ochrony Teorie praw człowieka
Moje szczęście.
RÓWNOŚĆ I BRAK DYSKRYMINACJI
Tworzenie prawa.
Zapis prezentacji:

S ł awomir Ł odzi ń ski Wprowadzenie do socjologii zró ż nicowania kulturowego i mniejszo ś ci (semestr zimowy, ś rody, godz sala 401 wyk ł ad nr 2

1. Wst ę p – spisy powszechne ludno ś ci jako ź ród ł o wiedzy socjologicznej: spis powszechny ludno ś ci (enumeracja populacji, spis statystyczny); historia spisów ludno ś ci: pochodzenie s ł owa; 3800 p.n.e. w Chinach i Babilonii, 2500 p.n.e. w Egipcie, spisy w staro ż ytnej Grecji i Rzymie (pa ń stwo Inków), spis powszechny w Biblii; spisy nowo ż ytne: Kanada (1666 r.), USA (1790 r.), Szwecja (1800), Wielka Brytania (1801), Francja (1831), Rosja (1897); powszechno ść spisów ludno ś ci od po ł owy XIX wieku. spis powinien charakteryzowa ć si ę nast ę puj ą cymi cechami - by ć : powszechny (konieczno ść odpowiedzi); jednoczesny; imienny (ka ż da osoba z imienia i nazwiska zostaje obj ę ta spisem), bezpo ś redni (odpowiedzi spisowej udziela bezpo ś rednio osoba spisywana, wyj ą tkowo tylko najbli ż si domownicy), periodyczny (odbywa ć si ę systematycznie ze sta ł ym interwa ł em czasowym).

2. Metodologia i techniki spisu powszechnego ludno ś ci: spisy powszechne ludno ś ci to najbardziej pog łę bione i porównawcze ź ród ł o informacji na temat spo ł ecze ń stwa (populacji), w tym te ż rozmiarów i struktury grup etnicznych, j ę zykowych lub religijnych; etapy spisowe: przygotowanie i planowanie spisu (metody zbierania danych!); przebieg spisu (potrzeba nag ł o ś nienia spisu i wysokich umiej ę tno ś ci zbierania danych); publikacja wyników, ocena wiarygodno ś ci danych spisowych. techniki spisowe: spisy imienne, rejestry urz ę dowe ludno ś ci, badanie reprezentacyjne, specjalne badania sonda ż owe, ankiety internetowe. inne dane zbierane przez urz ę dy statystyczne. wiedza statystyczna o strukturze etnicznej spo ł ecze ń stwa: spisy powszechne ludno ś ci (population census); rejestry ludno ś ci (population register, civil register); socjologiczne badania reprezentacyjnych (sonda ż owych);

3. Pytania etniczne w spisach powszechnych ludno ś ci: pytania o: przynale ż no ść (identyfikacj ę ) etniczn ą, narodow ą, j ę zyk ojczysty, j ę zyk domowy, wyznanie religijne, obywatelstwo; analiza nie tylko wyników liczebnych, ale metodologii, przebiegu i skutków spo ł ecznych dlaczego badamy?: zró ż nicowanie wymiarów etniczno ś ci jednostki i brak powszechnie przyj ę tej definicji (jej kryteriów); Rogers Brubaker jest z ł udzeniem [...] i ż mo ż na doj ść do obiektywnie liczebno ś ci. Narodowo ść nie jest sta łą, dan ą, nie wymazywaln ą, obiektywnie stwierdzaln ą w ł a ś ciwo ś ci ą i nawet subiektywna, podmiotowo zidentyfikowana narodowo ść mo ż e si ę zmienia ć zale ż nie od czasu i kontekstu, w jakim jest okre ś lana, i nie jest przez to mierzalna w taki sposób, jak gdyby by ł a trwa ł ym faktem wymagaj ą cym jedynie rejestracji (Nacjonalizm inaczej. Struktura narodowa i kwestie narodowe w nowej Europie, prze ł. Jan Ł uczy ń ski, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa – Kraków 1998, s.72, przypis 1);

4. Badania spo ł eczne nad spisami powszechnymi ludno ś ci: problematyka klasyfikacji, kategoryzacji i definiowania okre ś lonych kategorii spo ł ecznych oraz w ł adza w okre ś laniu tych to ż samo ś ci: spis powszechny ludno ś ci oraz jego etniczne kategoryzacje jako sytuacja spo ł eczna, w której nale ż y okre ś li ć swoj ą to ż samo ść - spis to nie tylko statystyczna procedura policzenia populacji, lecz ś rodek szacunku przez pa ń stwo to ż samo ś ci. literatura: David J. Kartzer, Dominique Arel, Census, identity formation, and the struggle for political power, w: David J. Kartzer, Dominique Arel (eds.), Census and identity: the politics of race, ethnicty and language in national censuses, Cambridge University Press, Cambrigde 2002; Rogers Brubaker, Mara Loveman, Petre Stamatov, Ethnicty as cognition, Theory and Society 2004, nr 33; Edwin W. Ardener, To ż samo ść i uto ż samianie, w: Zdzis ł aw Mach, A. K. Paluch (red.), Sytuacja mniejszo ś ciowa i to ż samo ść, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Jagiello ń skiego. Prace Socjologiczne, t. XXIX, zeszyt 15, Uniwersytet Jagiello ń ski, Kraków 1992.

5. Co to znaczy narodowo ść jednostki (etniczno ść itp.) w spisie powszechnym ?: pytanie o przynale ż no ść narodow ą (autoidentyfikacj ę etniczn ą ) winno mie ć charakter subiektywny (samozaliczeniowy, oparty na w ł asnym wyborze osoby spisywanej); rekomenduje ono, aby pytanie to by ł o otwarte, aby odpowied ź mia ł o form ę swobodnej samodeklaracji lub samozaliczenia spisywanej osoby (winno by ć zadawane oddzielenie od pytania o j ę zyk lub wyznanie religijne); paradoksy podej ś cia subiektywistycznego (jestem tym, za kogo si ę uwa ż am): domaganie si ę uznania najbardziej skrajnych indywidualnych samokategoryzacji za odr ę bn ą grup ę etniczn ą lub narodow ą ; problemy, co sk ł ada si ę na przynale ż no ść jednostki do danej grupy etnicznej?; osoby spisywane mog ą bowiem odwo ł ywa ć si ę tak ż e do innego ni ż subiektywne poczucie, która mo ż e opiera ć si ę na: obiektywnym rozumieniu swojej identyfikacji etnicznej; opiniach zewn ę trznych, pochodz ą cych tak ze swojego otoczenia spo ł ecznego lub administracji pa ń stwowej; akceptacja kultury i warto ś ci danej grupy etnicznej, której nie towarzyszy identyfikacja etniczna z t ą w ł a ś nie spo ł eczno ś ci ą ; przywo ł ywaniu ró ż nego typu grup etnicznych – od narodowych (narodu, narodowo ś ci), rasowych, etnicznych, etnoregionalnych do lokalnych itp.

6. Spory dotycz ą ce pyta ń etnicznych w spisach powszechnych ludno ś ci: za i przeciw pytaniom etnicznym w spisach powszechnych ludno ś ci: ochrona prywatno ś ci jednostki i zachowanie poufno ś ci danych osobowych: znaczenie uregulowa ń dotycz ą cych wolno ś ci deklaracji swojej narodowo ś ci i ochrony danych osobowych; obawy przed wykorzystaniem danych spisowych o pochodzeniu etnicznym.; ochrona prywatno ś ci jednostki i zachowanie poufno ś ci danych osobowych; regulacje mi ę dzynarodowych chroni ą ce prywatno ść i dane osobowe jednostki (w tym informacje o jej pochodzeniu/ to ż samo ś ci etnicznej): Powszechna Deklaracja Praw Cz ł owieka (1948 r.) art. 12: Nie wolno ingerowa ć samowolnie czyjekolwiek ż ycie prywatne, rodzinne, domowe, ani w jego korespondencj ę, ani te ż uw ł acza ć jego honorowi lub dobremu imieniu. Ka ż dy cz ł owiek ma prawo do ochrony prawnej przeciwko takiej ingerencji lub uw ł aczaniu. Mi ę dzynarodowy Pakt Praw Obywatelskich i Politycznych (1966) art. 17. ust. 1, Europejska Konwencja o Ochronie Praw Cz ł owieka i Podstawowych Wolno ś ci (1950; art. 8), Konwencja Nr 108 Rady Europy z dnia 28 stycznia 1981 r. o ochronie osób w zwi ą zku z automatycznym przetwarzaniem danych osobowych oraz dyrektywa z dnia 24 pa ź dziernika 1995 r. o ochronie osób fizycznych w zwi ą zku z przetwarzaniem danych osobowych oraz swobodnego przep ł ywu tych danych.

7. Z drugiej strony, potrzeba spisowych danych etnicznych: mimo obowi ą zywania prawnych zakazów zbierania danych etnicznych niektóre instytucje rz ą dowe zbieraj ą tego typu informacje dla w ł asnych celów (s ł u ż by imigracyjne i policja); pa ń stwa, które maj ą zró ż nicowan ą struktur ę etniczn ą lub znacz ą ce mniejszo ś ci przeprowadzaj ą spisy, gdy ż potrzebuj ą tych danych dla celów prowadzenie polityki wobec mniejszo ś ci i tworzenie odpowiednich programów pomocy; dane etniczne przeciwdzia ł aj ą praktyce marginalizowania kwestii etnicznych przez administracj ę pa ń stwow ą i stanowi ą podstaw ą rozwoju polityki przeciwdzia ł ania dyskryminacji osób nale żą cych do grup mniejszo ś ciowych; polityczna wa ż no ść tych danych wynika z mo ż liwo ś ci tworzenia przez przedstawicieli grup mniejszo ś ciowych ró ż nych form autonomii, samorz ą du i reprezentacji w administracji publicznej, a tak ż e rozwi ą za ń dopuszczaj ą cych publiczny udzia ł j ę zyka mniejszo ś ci.

8. Wiarygodno ść danych etnicznych uzyskiwanych ze spisów ludno ś ci: wiarygodno ść uzyskanych danych: na ile odpowiedzi osób spisywanych s ą zgodne z ich indywidualnymi i utrwalonymi przekonaniami dotycz ą cymi ich narodowo ś ci, j ę zyka lub wyznania; ograniczenia wiarygodno ś ci: obraz ideologiczny pa ń stwa i spo ł ecze ń stwa; nie uznawanie niektórych wa ż nych realnych wymiarów zró ż nicowania kulturowego spo ł ecze ń stwa itp. sposób przeprowadzenia spisu i klimat spo ł eczny który mu towarzyszy: zaufanie przedstawicieli spisywanych grup do rachmistrzów spisowych i generalnie do organów pa ń stwa; publikacja uzyskanych wyników nie zamyka spisu, gdy ż po ich upowszechnieniu nast ę puje faza intensywnych dyskusji publicznych na temat ich wiarygodno ś ci oraz znaczenia spo ł ecznego. kompletno ść badania spisowego (stopie ń pokrycia spisywanej zbiorowo ś ci): odsetek pomini ę tych obiektów spisowych, kilkakrotne ich policzenie, b łę dne zaklasyfikowanie itp.), powoduje to niedoszacowanie lub przeszacowanie niektórych kategorii ludno ś ci oraz ich wska ź ników spo ł eczno-demograficznych.

9. Problemy z pytaniami etnicznymi w spisach powszechnych: polityka pa ń stwa w zakresie mniejszo ś ci (narodowo ś ci) i spisów: łą czenie odr ę bnych kategorii etnicznych (Czechos ł owacy w Czechos ł owacji lub Serbochorwaci w Jugos ł awii); dzielenie (ró ż nicowanie) kategorii spisowych (Ukrai ń cy i Rusini/ Ł emkowie); tworzenie nowych kategorii to ż samo ś ci (Jugos ł owianie w Jugos ł awii); nie uwzgl ę dnianie danych kategorii. poziom jednostki: pytania (kryteria), które maj ą stanowi ć wska ź niki w ł asnej narodowo ś ci; instrukcje spisowe (w jaki sposób zapisywa ć, uwzgl ę dnia ć dane narodowo ś ci – kogo zapisywa ć, jak zalicza ć pewne deklaracje); oficjalne definicje mniejszo ś ci; poczucie subiektywne; dobrowolne ukrywanie swojej to ż samo ś ci z ró ż nych przyczyn; kategorie niedefiniowalne (nie definiowalne etnicznie to ż samo ś ci; podawanie to ż samo ś ci nieustalonych); brak wiarygodnych danych na temat liczebno ś ci mniejszo ś ci, co rodzi tendencje do spekulowania na temat liczebno ś ci.

10. Pytania etniczne w spisach powszechnych ludno ś ci na ś wiecie (runda 2000): w wymiarze globalnym na 147 spisów ludno ś ci, w 95 przypadkach (65%) zosta ł o zadane jedno lub wi ę cej pytanie etniczne: najwi ę cej w Ameryce Po ł udniowej (82%) - w 9 spisach powszechnych na 11 oraz w pa ń stwach Oceanii (79%) – w 15 spisach na 19; w Europie w 19 (53%) z nich na 36 razem znalaz ł y si ę zagadnienia etniczne; formy pytanie o przynale ż no ść do grupy narodowej/etnicznej: przynale ż no ść do grupy etnicznej (pytanie najcz ęś ciej brzmia ł o, do jakiej grupy nale ż y osoba spisywana); pochodzenie etniczne (ethnic origin) lub przodków (ancestry); przynale ż no ść do okre ś lonej rasy; przynale ż no ść do okre ś lonej narodowo ś ci (nationality); przynale ż no ść do okre ś lonej grupy/ ludu autochtonicznego; przynale ż no ść do okre ś lonej kasty, b ą d ź plemienia. najwa ż niejsze problemy: precyzyjne okre ś lenie grupy etnicznej; wyra ź ne zdefiniowanie ró ż nicy mi ę dzy grup ą a etniczn ą a narodow ą ; potrzeba analizy uwzgl ę dniaj ą cych przynale ż no ść etniczn ą z j ę zykiem, religi ą oraz pochodzeniem etnicznym.

11. Pytania o j ę zyk i wyznanie religijne (runda 2000): pytanie o j ę zyk zosta ł o postawione w 35 spisach na 46 (czyli 76%): w 21 z nich zadano pytanie o j ę zyk ojczysty (mother tongue); w 3 o g ł ówny u ż ywany j ę zyk (main language); w 11 o najbardziej u ż ywany j ę zyk (the most spoken language), a w 19 jeszcze o znajomo ść tego j ę zyka (kompetencje w tym j ę zyku); niektóre spisy uwzgl ę dni ł y pytania o j ę zyk mniejszo ś ci (Wielka Brytania, Irlandia) lub u ż ycie j ę zyka wi ę kszo ś ci USA). pytanie o wyznanie religijne w 24 spisach na 46 (52%; w spisach w krajach imigranckich oraz niektórych pa ń stwach Ś rodkowej i Zachodniej Europy): forma tych pyta ń bardzo si ę ró ż ni ł a: w 6 spisach pytano o formalne cz ł onkostwo w ko ś ciele lub danej spo ł eczno ś ci wyznaniowej; w 9 za ś pytano o swoje wyznanie (przekonania) religijne (religious belief); w 9 zadano pytanie o identyfikacj ę z dan ą spo ł eczno ś ci ą religijn ą lub okre ś lonym wyznaniem.