S ł awomir Ł odzi ń ski Wprowadzenie do socjologii zró ż nicowania kulturowego i mniejszo ś ci (semestr zimowy, ś rody godz. 10-12, sala 401) wyk ł ad.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Advertisements

Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Wyrównywanie statusu p ł ci w praktyce jednostek samorz ą du terytorialnego.
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Wprowadzenie do zaj ęć. 1. Cel zaj ęć : celem wyk ł adu jest omówienie podstawowych poj ęć, kontekstów i sporów zwi ą zanych z poj ę ciem etniczno ś ci.
Migracje a globalizacja i „nowe mniejszości”- teoretyczne założenia modeli „integracji” imigrantów (2) Sławomir Łodziński Wprowadzenie do socjologii zróżnicowania.
Migracje a globalizacja i „nowe mniejszości” w Europie (teoretyczne założenia modeli „integracji” imigrantów). Sławomir Łodziński Wprowadzenie do socjologii.
Teorie adaptacji imigrantów (cudzoziemców) do społeczeństwa przyjmującego (3) Sławomir Łodziński Wprowadzenie do socjologii zróżnicowania kulturowego i.
S ł awomir Ł odzi ń ski Wprowadzenie do socjologii zró ż nicowania kulturowego i mniejszo ś ci (semestr zimowy, ś rody, godz , sala 401 wyk ł ad.
S ł awomir Ł odzi ń ski Wprowadzenie do socjologii zró ż nicowania kulturowego i mniejszo ś ci (semestr zimowy, ś rody, godz , sala 401 wyk ł ad.
S ł awomir Ł odzi ń ski Wprowadzenie do socjologii zró ż nicowania kulturowego i mniejszo ś ci (semestr zimowy, poniedzia ł ki, godz , sala 304)
Wprowadzenie do zaj ęć. 1. Cel zaj ęć : omówienie podstawowych poj ęć, kontekstów i sporów zwi ą zanych z poj ę ciem kultury i zró ż nicowania kulturowego.
S ł awomir Ł odzi ń ski Wprowadzenie do socjologii zró ż nicowania kulturowego i mniejszo ś ci (semestr zimowy, ś rody, godz , sala 401) wyk ł ad.
Jak efektywnie współpracować z rodzicami
EFEKTYWNO ŚĆ A SPRAWIEDLIWO ŚĆ JAKO PROBLEM EKONOMICZNY ( EFEKTYWNO ŚĆ A SPRAWIEDLIWO ŚĆ J. WILKIN) Mirosława Jaskólska.
„Nie ma dzieci- są ludzie […].” Janusz Korczak
Walk ę matematyczn ą prowadzi ł a z nami pani mgr El ż bieta Maciejewska.
PROGRAM AKTYWNOŚCI LOKALNEJ Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
CREATIVE BRIEF. PYTANIA KIM? KIM? CZYM? CZYM?CO?
ROK KAROLA GODULI. Stowarzyszenia Przyjació ł Szkó ł im. Karola Goduli Rudzkie placówki o ś wiatowe, maj ą c na uwadze jak wa ż n ą rol ę odegra ł Karol.
Dziedzictwo kulturowe
Czynniki wpływające na kursy walut
Parlament oraz europarlament PytaniaPodsumowanie.
Pytania warte uwagi:. Powszechnie uwa ż a si ę, ż e jeden nie ma jakiej ś wielkiej wagi, jednak sugeruj ą c si ę znanym przys ł owiem - grosz do grosza.
Szko ł a demokracji Martyna Pankowska 3c Zuzanna G ł ogowska 3c.
Nie tylko wybory… Jak m ł odzi ludzie mog ą wp ł ywa ć na rzeczywisto ść i aktywnie uczestniczy ć w demokracji?
Chile.
60 + NIE DYSKRYMINUJ MNIE Warsztat antydyskryminacyjny.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
1 Kobiety na rynku pracy. 2 Współczynnik aktywności zawodowej kobiet i mężczyzn w wieku w Polsce i w UE w 2013 roku.
GRUPY I ZESPOŁY © dr E.Kuczmera-Ludwiczyńska, mgr D.Ludwiczyński.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Teoria gry organizacyjnej Każdy człowiek wciąż jest uczestnikiem wielu różnych gier. Teoria gier zajmuje się wyborami podejmowanymi przez ludzi w warunkach.
OBYWATELSTWO POLSKIE I UNIJNE 1.Obywatel a państwo – zasady obywatelstwa polskiego 2.Nabycie i utrata obywatelstwa 3.Obywatelstwo Unii Europejskiej. 4.Brak.
MULTIMEDIALNY SCENARIUSZ ZAJĘĆ. Edukacja: Poziom: Temat: Czas realizacji: polonistyczna klasa III Unia Europejska 1 godz. lekcyjna.
 ROK SZKOLNY 2014/15  REALIZACJA PROJEKTU EDUKACYJNEGO : - W RAMACH WSPÓŁPRACY Z AMNESTY INTERNATIONAL  "Prawa człowieka: TERAZ! To jest w Twoich rękach’’
Metodologia tworzenia strategii wg Mirosława Gębskiego Euroinvestment.
DZIAŁY FILOZOFII Antropologia filozoficzna. Co to takiego w ogóle jest antropologia ?
Bezpieczeństwo i zdrowie w pracy dotyczy każdego. Jest dobre dla ciebie. Dobre dla firmy. Partnerstwo dla prewencji Co badanie ESENER może nam powiedzieć.
Miasta i gminy przyjazne starzeniu Paweł Kubicki, Instytut Gospodarstwa Społecznego SGH 1.
Helsińska Fundacja Praw Człowieka, Warszawa. Demokracja - Ograniczone rządy większości Państwo prawa – Państwo, w którym reguły gry są jasne, stabilne,
1 Szanse powrotu byłych osadzonych na otwarty rynek pracy w świetle doświadczeń z realizacji projektów finansowanych w ramach PIW EQUAL Wrocław, 30 stycznia.
Prawa kobiet w XXI wieku
Człowiek - najlepsza inwestycja Projekt "Rola bezpośrednich inwestycji zagranicznych w kształtowaniu aktualnego i przyszłego profilu gospodarczego województwa.
Komisja Wspólna Rządu i Samorządu Terytorialnego, dnia 22 lutego 2012.
1 Organizacje a kontrakt psychologiczny We współczesnym świecie człowiek otoczony jest szeregiem kontraktowych zobowiązań. To pewien rodzaj powiązań, zależności,
Wykład 1.  w zn. wąskim – nauki prawne  w zn. szerokim – wszelkie „znawstwo prawa”, obejmujące obok prawoznawstwa w zn. wąskim także praktyczne umiejętności.
CZŁOWIEK JAKO ISTOTA SPOŁECZNA
„Gdański model aktywizacji społeczności lokalnych” Gdańsk, 27 kwietnia 2009.
Ocena poziomu kompetencji i umiejętności administracji publicznej w zakresie zarządzania rozwojem i kreowania innowacji Urząd Marszałkowski Województwa.
Jak realizować wzorcową rolę instytucji publicznych w zakresie efektywności energetycznej Perspektywa biznesu Menedżer ds. Norm i Standardów ROCKWOOL Polska.
WYKŁAD 6 Regionalizacja 1. Regionalizm a regionalizacja 2 Proces wyodrębniania regionów nazywany jest regionalizacją, w odróżnieniu od regionalizmu, który.
„SAMORZĄD UCZNIOWSKI -
Konferencja Społeczeństwo Informacyjne Warmii i Mazur - kierunki rozwoju infrastruktury i e-usług w ramach Programów Operacyjnych współfinansowanych.
Andrzej Feterowski Dyrektor Wydziału Informatyki Urząd Miasta Szczecin BEZPIECZNI RAZEM, czyli zachodniopomorski portal o bezpieczeństwie.
CAPS LOCK - CERTYFIKOWANE SZKOLENIA JĘZYKOWE I KOMPUTEROWE
Zaufanie społeczne Polaków Twierdzenie: Większość ludzi ma dobre intencje.
INSTYTUCJE GOSPODRKI RYNKOWEJ Jerzy Wilkin i Dominika Milczarek Wykład 1 Wiedza o instytucjach w nauczaniu ekonomii.
Ogólne pojęcie prawa. Prawa człowieka- zespół praw i wolności, kt ó re przysługują każdemu człowiekowi bez względu na rasę, płeć, język, wyznanie, przekonania.
Wielokulturowość -pojęcie obejmujące 3 znaczenia: 1) w płaszczyźnie opisowej wskazuje po prostu na wielość kultur; w. jest więc stwierdzeniem obiektywnego.
Pojęcia związane z antydyskryminacją
Koncepcja „generacji” praw człowieka
Prawa człowieka i system ich ochrony Teorie praw człowieka
Podstawa programowa WF założenia
RÓWNOŚĆ I BRAK DYSKRYMINACJI
Współczesne kierunki polityki społecznej
Zasady Działania Unii Europejskiej
Zapis prezentacji:

S ł awomir Ł odzi ń ski Wprowadzenie do socjologii zró ż nicowania kulturowego i mniejszo ś ci (semestr zimowy, ś rody godz , sala 401) wyk ł ad nr 8

1. Powtórzenie: termin wielokulturowo ść u ż ywany do opisu zró ż nicowania etnicznego i kulturowego spo ł ecze ń stw, których ź ród ł em oraz sposobu radzenia sobie pa ń stwa (jego administracji) z tym zjawiskiem; zró ż nicowanie, ewolucja polityki wielokulturowo ś ci w okresie ostatnich 30 lat : stara (lata 70-te) i nowa polityka wielokulturowo ś ci (po 90 r.), europejskie i ameryka ń skie spojrzenie; rola filozofii politycznej. podej ś cie W. Kymlicki: wysi ł ek spo ł eczny maj ą cy na celu stworzenie takiej sfery instytucji publicznych, do których wszyscy cz ł onkowie spo ł ecze ń stwa mieliby równy dost ę p, a ich odr ę bno ś ci kulturowe by ł y szanowane; grupy imigranckie – obrona i promocja w ł asnych to ż samo ś ci kulturowych wobec kultury grupy dominuj ą cej (wi ę kszo ś ci spo ł ecze ń stwa).

2. Powtórzenie - sprawiedliwo ść etnokulturowa (dyskusja): zalety: pogodzenie zasad pluralizmu kulturowego z regu ł ami demokracji; utrzymania spoisto ś ci pa ń stwa (pomoc dla wykluczonych); zachowanie to ż samo ś ci kulturowej i rozwój poczucia obywatelsko ś ci w ś ród imigrantów; zado ść uczynienie imigrantom (mniejszo ś ciom) za minione krzywdy; wzbogacenie ż ycia kulturowego spo ł ecze ń stwa. wady: uprzywilejowanie imigrantów, sprzeczne z zasadami demokracji; podtrzymywania odr ę bno ś ci kulturowej i spo ł ecznej przez imigrantów, co zmniejsza ich szanse na pe ł n ą integracj ę ( ż yj ą obok siebie, spo ł ecze ń stwo segmentarne); trudno ś ci w utrzymaniu spoisto ś ci pa ń stwa i solidarno ś ci wszystkich obywateli; prowadzi do konfliktów etnicznych, których ofiarami s ą p.w. imigranci; brak uwzgl ę dnienia pogl ą dów i reakcji przedstawicieli mniejszo ś ci na cele i zasady polityki wielokulturowo ś ci; sprzeczno ś ci w rozumieniu praw mniejszo ś ci jako indywidualnych (czyli praw przys ł uguj ą cych jednostce) lub grupowych.

3. Umi ę dzynarodowienie zasad polityki wielokulturowo ś ci: Will Kymlicka, Multicultural Odysseys. Navigating the New International Politics of Diversity (Oxford University Press, New York 2007); przeniesienie zainteresowa ń badawczych w zakresie relacji etnicznych z krajowych na rzecz mi ę dzynarodowych dzia ł a ń ; paradoks nowej mi ę dzynarodowej polityki ró ż norodno ś ci – instytucje mi ę dzynarodowe tworz ą normy, a pa ń stwa s ą ich odbiorcami; g ł ówne tezy tej pracy: wzrastaj ą ce umi ę dzynarodowienie relacji pa ń stwo – mniejszo ś ci; globalizacja politycznego dyskursu o wielokulturowo ś ci; mi ę dzynarodowa kodyfikacja norm prawnych zwi ą zanych z wielokulturowo ś ci ą. zmiana konceptualizacji problemu mniejszo ś ci. od traktowania go w kategoriach kultury do ujmowania w perspektywie pa ń stwa i praw cz ł owieka; zmiana wizerunku pa ń stwa - staje si ę ono bardziej pluralistyczne, wieloj ę zyczne i wielo-poziomowe; ochrona mniejszo ś ci jako cz ęść systemu demokratycznego. dlaczego nast ą pi ł a globalizacja wielokulturowo ś ci?

4.Will Kymlicka–umi ę dzynarodowienie a do ś wiadczenia europejskie (II): w Europie rozwój mi ę dzynarodowych mechanizmów ochrony mniejszo ś ci poszed ł najdalej ni ż w innych cz ęś ciach ś wiata (dlaczego?): poczucie geopolitycznego bezpiecze ń stwa i de-sekurytyzacja problemu mniejszo ś ci; ocena praktyk wielokulturowych: trudno ś ci w ocenie (ró ż norodno ść sytuacji), sukcesy jak i pora ż ki, ale w łą czenie polityk etnicznych do systemu politycznego i pog łę bienie demokratyzacji pa ń stwa. wielokulturowo ść nie rozwi ą zuje wszystkich problemów kulturowych i spo ł ecznych, ale jest cz ęś ci ą aktywno ś ci pa ń stwa (jej biurokratyzacja i upolitycznienie); w Europie nadszed ł obecnie krytyczny moment funkcjonowania wielokulturowo ś ci; krytyka pracy W. Kymlicki w Europie: nadu ż ywanie kategorii mniejszo ś ci ento-kulturowej; stosowanie terminu naród; zbyt ogólnikowe podej ś cie.

5. Avigail Eisenberg, Will Kymlicka (ed.), Identity Politics in The Public Realm. Bringing Institutions Back In, UBC Press, Vancouver-Toronto 2011: ryzyko stosowania polityk wielokulturowo ś ci (to ż samo ś ci) - badania wskazuj ą na szereg ryzykownych i perswazyjnych skutków powi ą zanych z polityczna mobilizacj ą grup to ż samo ś ci: 1) polityki to ż samo ś ci mog ą umacnia ć istniej ą ce hierarchie w ramach grup mniejszo ś ciowych oraz w ł adze tradycyjnych elit przywódczych; 2) ryzyko kooptacji elit w szersze struktury spo ł eczne i pa ń stwowe; 3) esencjalizm, który mo ż e umacnia ć w ą skie, stereotypowe i nostalgiczne rozumienia tradycji kulturowej, która tworzy to ż samo ść grupy. 4) negatywny wp ł yw na spójno ść i stabilno ść spo ł ecze ń stwa: wielokulturowo ść zamiast umacnia ć spo ł ecze ń stwo, bardziej kieruje uwag ę na to, co ró ż ni i oddziela ludzi; przyczynia si ę to tak ż e do spadku znaczenia spo ł ecznego kapita ł u, oraz przynosi koroduj ą ce skutki dla warto ś ci demokratycznych.

6. Ewolucja polityki i postaw wobec cudzoziemców w Europie: ewolucja polityki wobec cudzoziemców w Europie: od przyjmowania robotników go ś cinnych i asymilacj ę przez wielokulturowo ść do integracji ; polityka wielokulturowo ś ci (wielokulturowej integracji): próba rozwi ą zania dylematu rosn ą cej ró ż norodno ś ci etnicznej spo ł ecze ń stw europejskich i utrzymania zasad demokracji; wiele kultur, jedno pa ń stwo, a wymaganie jedno pa ń stwo – jedna kultura - za ł o ż enia: uznanie praw imigrantów do utrzymania w ł asnej kultury – religii, j ę zyka i odtwarzania w ł asnych etnicznych instytucji; oczekiwanie udzia ł u imigrantów w ż yciu spo ł ecze ń stwa przyjmuj ą cego i jego najwa ż niejszych instytucjach, takich jak rynek pracy, system edukacji itp.; za ł amanie optymizmu integracyjnego (koniec lat 90.) – dlaczego?; Nathan Glazer, czy nadal wszyscy jeste ś my multikulturalistami?

7. Polityka wielokulturowo ś ci a ochrona kultury imigrantów: wielokulturowo ść z perspektywy ochrony kultury: twarda i mi ę kka. rozumienie kultury grupy imigranckiej: definiowanie kultury (to ż samo ś ci kulturowej) imigrantów (jej esencjalizacja) i postrzeganie chronionych wspólnot imigranckich. dwa wyzwania: religia – islam, inny sposób funkcjonowania w sferze publicznej, stosunek pa ń stwa do islamu i spo ł eczno ś ci muzu ł ma ń skich; j ę zyk - ochrona j ę zyka ojczystego a nauka j ę zyka (oficjalnego), media; obyczaje – ubój rytualny, zwyczaje pogrzebowe, ubiór i symbole religijne, podzia ł y p ł ciowe w sferze publicznej, ś wi ę ta religijne. paradoks ochrony kultury imigrantów: prowadzi do sytuacji, w której odr ę bno ść danej wspólnoty imigranckiej jest postrzegana jako co ś wyró ż niaj ą cego ze spo ł ecze ń stwa (podzia ł na my i oni), ale brak jej ochrony przyczynia si ę do braku uznania potrzeb tych spo ł eczno ś ci (religijnych i j ę zykowych) oraz utwierdzenia wzorów nierówno ś ci etnicznych i dyskryminacji.

8. Polityka wielokulturowo ś ci a instytucjonalne problemy ochrony imigrantów: podobie ń stwo polityki w ró ż nych krajach pod wzgl ę dem dylematów etnicznych, czyli konieczno ś ci wprowadzenia okre ś lonych rozwi ą za ń w dziedzinach wa ż nych dla imigrantów, ale jej du ż e zró ż nicowanie instytucjonalne: polityki ró ż ni ą si ę mi ę dzy krajami, a tak ż e w nich samych i w odniesieniu do ró ż nych spo ł eczno ś ci imigranckich. problem – wybór mi ę dzy ochron ą imigrantów przez prawa indywidualne lub grupowe: s ł aby i mocny wariant wielokulturowo ś ci; de facto i oficjalna wielokulturowo ść. powo ł ywanie instytucje wielokulturowych: organizacje, specjalne komisje i cia ł ach konsultacyjne - zabezpieczaj ą realizacj ę potrzeb spo ł eczno ś ci imigranckich i ich udzia ł w ż yciu spo ł ecznym; krytyka za sztuczn ą i zbyt formaln ą rol ę ; utwierdzania tradycyjnych, cz ę sto nie demokratycznych, form w ł adzy i przywództwa w spo ł eczno ś ciach imigranckich; demokratyczno ść polityki wielokulturowo ś ci.

9. Polityka wielokulturowo ś ci a skutki dla spo ł ecze ń stwa przyjmuj ą cego obecna dyskusja skupia si ę analizie jej spo ł ecznych skutków dla spo ł ecze ń stwa przyjmuj ą cego - negatywne skutki w ramach integracji imigrantów: ich wy łą czenie i marginalizacja z g ł ównego nurtu spo ł ecze ń stwa, fragmentacja i dzielenie ca ł ego spo ł ecze ń stwa wed ł ug j ę zykowych i kulturowych kryteriów, za ł amanie si ę spójno ś ci spo ł ecznej przez brak poczucia wspólnej przynale ż no ś ci i obywatelskiego wspó ł dzia ł ania, utrata narodowej jedno ś ci; obawy o fundamentalizm islamski i problemy bezpiecze ń stwa pa ń stwa wobec nielegalnych migracji (sekurytyzacja migracji). pytania: jak daleko pa ń stwa i spo ł ecze ń stwa europejskie mog ą uznawa ć i popiera ć zró ż nicowanie kulturowe niesione przez imigrantów?; w jaki sposób maj ą one okre ś la ć, które elementy kultury imigrantów mog ą by ć akceptowane (uznawane i wspierane), a które tego prawa maj ą by ć pozbawione?; czy mo ż na poszerzy ć i otworzy ć to ż samo ś ci narodowe (europejsk ą ), aby znalaz ł a miejsce dla odmiennych to ż samo ś ci imigrantów?, do jakich tradycji i zasobów kulturowych nale ż y tutaj si ę ga ć ?; czy integracja europejska i proces tworzenia to ż samo ś ci europejskiej mo ż e by ć tutaj rozwi ą zaniem?

10. Co poza polityk ą wielokulturowo ś ci? - koncepcje integracji i spójno ś ci spo ł ecznej: poj ę cie integracji - najbardziej obecnie znany termin opisuj ą cym relacje mi ę dzy spo ł ecze ń stwem przyjmuj ą cym a nie-europejskimi imigrantami: uznanie Komisji Europejskiej; g łę bsze przyczyny akceptacji – spojrzenie z perspektywy pa ń stwa narodowego; krytyka koncepcji integracji – ukryta i przed ł u ż ona asymilacja, koncepcje inkluzji (w łą czenie), inkorporacji, partycypacji (udzia ł ) itp. spójno ść spo ł eczna: ma nie tylko obejmowa ć kultur ę, ale równie ż kwestie socjalne (zatrudnienie, mieszkalnictwo, ochrona zdrowia itp.) i polityczne (udzia ł w ż yciu politycznym); badania nad wp ł ywem zró ż nicowania etnicznego na solidarno ść i zaufanie spo ł eczne (kapita ł spo ł eczny). paradoks polityki integracji imigrantów: znalezienie równowagi mi ę dzy zachowaniem równo ś ci spo ł ecznej i kulturowego uznania imigrantów a d ąż eniem do zachowania warunków wspólnej (publicznej) solidarno ś ci wszystkich jego mieszka ń ców i ich kulturowej spójno ś ci spo ł ecze ń stwa przyjmuj ą cego.

11. Zako ń czenie: wspó ł czesna imigracja do Europy wywo ł uje podobne wyzwania, jakie stawa ł y przed pa ń stwami europejskimi w XIX wieku, zwi ą zane z procesami kszta ł towania nowoczesnych narodów i pa ń stw narodowych (polityka unaradawiania/ nacjonalizacji / asymilacji mniejszo ś ci etnicznych i regionów kulturowych); pytanie - jak daleko pa ń stwo ma aktywnie nacjonalizowa ć przybyszów (ich unaradawia ć ) i na nowo odtwarza ć pa ń stwo narodowe w sytuacji rosn ą cego zró ż nicowania kulturowego spo ł ecze ń stwa? cztery problemy uniwersalne problemy: rozumienia integracji, tj. co oznacza i jakie tempo powinna ona przyjmowa ć ?; wymiary integracji, czy polityka ma si ę skupi ć na przejmowaniu zwyczajów, umiej ę tno ś ci, j ę zyka itp., czy te ż chodzi o bardziej fundamentalne zmiany to ż samo ś ci kulturowej imigrantów?; trwanie integracji, tj. czy integracja dotyczy konkretnych jednostek w trakcie ich ż ycia, czy jest procesem mi ę dzypokoleniowym?; przymusowo ś ci integracji, tj. czy integracja winna by ć przymusowa, czy te ż pozosta ć procesem dobrowolnym?