Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Edukacja globalna w praktyce szkolnej
Advertisements

WYKORZYSTANIE WIEDZY W SPOŁECZEŃSTWIE
Historia idei komunikacji
Katolicki Uniwersytet Lubelski uwarunkowania, wyróżniki
Wykład I Co to jest socjologia?.
ZARZĄDZANIE JAKO DYSCYPLINA NAUKOWA
Wartość informacyjna wiadomości a kryzys dziennikarstwa
Teoria krytyczna.
DIALOG MIĘDZYKULTUROWY W KSZTAŁTOWANIU POSTAW UCZNIÓW
Janusz Żak Korzyści wychowawcze i osobiste płynące z realizacji edukacji europejskiej.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
WYCHOWANIE ESTETYCZNE DZIŚ
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW Wybrane problemy socjologii etniczności (nr 15): Zakończenie i podsumowanie.
Oddziaływanie współczesnych przemian kulturowo-cywilizacyjnych na rozwój zasobów ludzkich w kontekście tworzenia społeczeństwa informacyjnego i gospodarki.
Pytania problemowe do wykładów 1-7
Nowa Ekonomia Instytucjonalna
Antoni Omondi Postsocjalistyczna transformacja z perspektywy nowej ekonomii instytucjonalnej.
Podstawy socjologii- wykład VI
O aktywności dorosłych i seniorów
KULTURA ORGANIZACYJNA
PRAWA CZŁOWIEKA.
Samorząd terytorialny
Prezentacja multimedialna
Zarządzanie strategiczne
FUNKCJA WYCHOWAWCZA RODZINY
Geneza, przedmiot i funkcje filozofii
Materializm a idealizm
POWTÓRZENIE PRZED EGZAMINEM GIMNAZALNYM 2013
Elementy otoczenia społeczno -demograficznego
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
1. Wiedza potoczna na temat świata społecznego to:
Ewolucja kulturowa XX a wychowanie
Czym jest dla nas tolerancja?
Niepubliczna placówka doskonalenia nauczycieli „prototo” we wrocławiu
Warto wiedzieć, warto znać Klub Integracji Obywatelskiej w Warszawie Prezentacje przygotowały: Elżbieta Przychodzeń i Maria Olczak.
ORAZ PROCES SOCJALIZACJI
Kultura - słowo o wielu znaczeniach
Późne dzieciństwo - okres wczesnoszkolny
Interakcja człowiek – komputer Podstawy metod obiektowych mgr inż. Marek Malinowski Zakład Matematyki i Fizyki Wydz. BMiP PW Płock.
Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw
Harmonia i ład społeczny
Metoda studium przypadku jako element XI Konkursu Wiedzy Ekonomicznej
WYCHOWANIE PATRIOTYCZNE W RODZINIE Ks. dr Jarosław Lisica.
Podstawy rekreacji WYKŁAD IV
Międzynarodowe stosunki kulturalne
Wartości w życiu człowieka
RODZINA.
Tomasz Grzegorz Grosse Uniwersytet Warszawski 1 Warszawa, 16 października 2014 roku.
Wpływ komunikacji poprzez media na współczesny obraz świata
SOCJOLOGIA WYKŁAD I KSZTAŁTOWANIE SIĘ MYŚLI SOCJOLOGICZNEJ.
SOCJOLOGIA WYKŁAD VI ZNACZENIE WSPÓŁCZESNYCH ORGANIZACJI
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Niezależność i pluralizm mediów
Modele zachowań wyborczych
ŁAD i KONFLIKTY SPOŁECZNE
środowisko wychowawcze
WIĘZI W RODZINIE JAKO CZYNNIK CHRONIĄCY
WYKŁAD 1 Globalizacja a regionalizacja 1. Plan wykładu 1. Umiędzynarodowienie działalności gospodarczej: perspektywa historyczna, etapy, uwarunkowania.
Wizerunek jako forma komunikacji publicznej
H.L.A. Hart uważał, iż pod terminem „pozytywizm” kryje się we współczesnej literaturze brytyjskiej i amerykańskiej zbiór następujących twierdzeń:
Dyskurs upodmiotowienia, praktyki komercjalizacji.
Diagnoza otoczenia związków zawodowych i płynące z niej uwarunkowania
Cel: Zmniejszyć nierówność w krajach i między krajami
Kultura polityczna.
Kultura współczesnego świata
Zapis prezentacji:

Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW Kulturowe podstawy życia społecznego (spory o rozumienie kultury, wartości i normy, kultura masowa i popularna) (WDS 2012/2013 nr 6)

Kulturowe podstawy życia społecznego (WDS 2012/2013 nr 6) 1. Powtórzenie - rodzina i społeczeństwo w „późnej nowoczesności”: pierwsze i drugie przejście demograficzne (odpowiedzialne za przekształcenia rodziny są procesy modernizacji, które rozpoczęły się w latach 60.): zmiany technologiczne (rozwój medycyny i antykoncepcji), zmiany społeczno-kulturowe(rozwój wiedzy psychologicznej, indywidualizacja), zmiany w warstwie wartości (rozszerzenie swobód jednostek). cechy „drugiego przejścia” demograficznego: zmniejszenie znaczenia małżeństwa na rzecz swobodniejszych form związków, przejście od jednorodnego typu rodziny do wielu różnych typów rodziny; opóźnianie zawarcia pierwszego małżeństwa, częstsze rozwody i ponowne związki; przejście od antykoncepcji do świadomego planowania dzieci, zwiększanie się liczby urodzin pozamałżeńskich i zmniejszanie liczby dzieci w jednej rodzinie, zmniejszanie dzietności na poziomie społeczeństw, reprodukcja biologiczna jako przedmiot indywidualnej decyzji; przejście od rodziny „skoncentrowanej na dzieciach” do rodziny „skoncentrowanej na rodzicach” - rodzina jako związek oparty na zaufaniu (potrzeba intymności – „głód miłości”).

Kulturowe podstawy życia społecznego (WDS 2012/2013 nr 6) 2. Znaczenia pojęcia „kultury”: teoretyczne i faktyczne (publiczne) znaczenie pojęcia „kultury”; pojęcie niezwykłe i niezbędne dla socjologii, ale jednocześnie pojemne i „nieostre” (może stąd wynika jego użyteczność?); pojęcie ” kultury” – nie ma jedynej, „poprawnej” i „ostatecznej” definicji kultury, można potraktować je jako „narzędzie”: pytamy wtedy, w jaki sposób i do jakich celów używamy pojęcia „kultury” i jej języka? główne kategorie współczesnych studiów kulturowych: praktyki znaczące, dyskurs publiczny, reprezentacje (rola języka w tworzeniu znaczeń społecznych); podmiotowość, tożsamość, artykulacja (bycie sobą, sposób opisu siebie wobec innych, wyrażanie siebie); kultura popularna, tekst, odbiór, odbiorcy; władza, ideologia, hegemonia.

Kulturowe podstawy życia społecznego (WDS 2012/2013 nr 6) 3. Socjologiczne rozumienie pojęcia „kultury”: odejście od estetycznej i elitarystycznej koncepcji „kultury”; kultura jako sposób życia jednostek i grup społecznych: kultura to całościowy sposób życia charakterystyczny dla danej zbiorowości, na który składa się wszystko to, co ludzie „robią, myślą i posiadają” jako członkowie danego społeczeństwa (kultura to społeczne „zwyczaje serca” - Robert Bierstedt); kultura kształtuje życie społeczne i nadaje mu odpowiednią strukturę. kultura to także społecznie akceptowana wiedza danej grupy: przekazywana i utrwalana w jej obrębie, powodująca że dana grupa funkcjonuje jako odrębna całość i zachowuje zdolność do odtwarzania się. Posiadać kulturę (i grupę przynależności tym samym) to posiadać „adres” w naszym świecie (kultura tożsamościowa); studia nad kulturą jako badanie obowiązujących wartości, jakie każdy z nas przyznaje im w „narracji/ach” życia codziennego (inaczej, „studiowanie obowiązujących wartości”).

Kulturowe podstawy życia społecznego (WDS 2012/2013 nr 6) 4. Dziedziny kultury (badanie całości kultury, czy jej części?): kultura materialna (obiektywna) i nie materialna (duchowa, subiektywna); dziedziny kultury wg. Antoniny Kłoskowskiej (socjologia kultury): - kultura bytu (produkcja, konsumpcja itp.); - kultura społeczna (stosunki z innymi); - kultura symboliczna (wartości, symbole itp.).  zróżnicowanie kultur – kryteria: - narodowe i terytorialne (regionalne i środowiskowe); - religijne; - chronologiczne; - typ gospodarki i zbiorowości (chłopska); - wiek (młodzieżowa) subkultury (podkultury), kultura alternatywna (kontrkultura) i kultura dominująca.

Kulturowe podstawy życia społecznego (WDS 2012/2013 nr 6) 5. Treść (elementy) kultury, czyli wiedza kulturowa: „wartości”, czyli idee określające, co uchodzi za ważne, wartościowe i pożądane w danym społeczeństwie/kulturze) („wartości-ideały”), które mogą wywierać wpływ na nasze sposoby postępowania: wartości jako „przyczyny” i „racje” podejmowanych przez ludzi działań; odczuwane (zinternalizowane), uznawane, realizowane, wartości a „sacrum” i światopogląd; „normy”, czyli reguły zachowań zawierające wartości danej kultury („przepustka” do świata społecznych konwencji): zwyczajowe, moralne, prawne, sankcje (ich stosowanie jest związane z nagrodami i karami). właściwa danej kulturze konfiguracja wartości i norm to „ład aksjonormatywny” – tworzy z grupy społecznej „wspólnotę kulturową”: wzory kultury – sposoby myślenia, reagowania i odczuwania w danym społeczeństwie (wzory „idealne” i rzeczywiste/ jawne i ukryte).

Kulturowe podstawy życia społecznego (WDS 2012/2013 nr 6) 6. Czynniki wpływające na wartości współczesnego społeczeństwa polskiego: wpływ tradycyjnej kultury polskiej (przywiązanie do wartości narodowych i religijnych, wspólnota „romantycznego patriotyzmu”?); dziedzictwo „realnego socjalizmu” (postawa „wyuczonej bezradności”, egalitaryzm, słabe poszanowanie własności, tworzenie „drugiego społeczeństwa” ); doświadczenia historii najnowszej (protesty polityczne po 1945 r., wizyty papieskie, Sierpień 1980, Solidarność, stan wojenny); współczesne uwarunkowania wartości (przyspieszone zmiany) - nowe technologie i instytucje społeczne, efekt zewnętrznej imitacji, wzrost znaczenia środków masowego przekazu i konsumpcji - problemy: jednostka czy wspólnota (liberalizm a komunitaryzm); przejście od „społeczeństwa losu” do „społeczeństwa wyboru”; przejście od „wartości materialistycznych” („wartości niedostatku”) do „wartości postmaterialistycznych” („wartości uczestnictwa i samorealizacji”). . 6

Kulturowe podstawy życia społecznego (WDS 2012/2013 nr 6) 7. Wartości materialistyczne i postmaterialistyczne (1): Ronald F. Inglehart (ur. 1934)– profesor na Uniwersytecie Michigan (Ann Arbor), program World Values Survey; punkt wyjścia to teoria A. Maslowa o hierarchizacji potrzeb i ich zaspakajania: od potrzeb fizjologicznych (1), przez potrzeby bezpieczeństwa (2), przynależności i miłości (3), uznania / estetyczno-intelektualne (4), do potrzeb samorealizacji (5). tworzą hierarchię i kierunek rozwoju jednostki od wartości pierwotnych do kulturowych. dwie podstawowe hipotezy: „hipoteza niedostatku” (scarcity hypothesis) – porządek wartości jednostki jest odbiciem jej środowiska społeczno-ekonomicznego (największą wartość mają te „rzeczy”/sytuacje, których podaż jest relatywnie najmniejsza); „hipoteza socjalizacji” (socialization hypothesis) – związek między środowiskiem życia jednostki a hierarchią potrzeb nie ma charakteru natychmiastowego dostosowania - istnieje zawsze opóźnienie czasowe, gdyż hierarchia potrzeb jest odbiciem warunków socjalizacji jednostki przed osiągnięciem przez nią dojrzałości (podejście pokoleniowe).

Kulturowe podstawy życia społecznego (WDS 2012/2013 nr 6) 8. Wartości materialistyczne i postmaterialistyczne (2): materialistyczne związane są z zapewnieniem bezpieczeństwa fizycznego i ekonomicznego (wartości to praca, pieniądze, rozwój gospodarczy, odpowiedzialność państwa za obywateli); postmaterialistyczne – są ważne po osiągnięciu bezpieczeństwa ekonomicznego (wartości - zaufanie, wolność wyboru, tolerancja, satysfakcja z życia, samorealizacja, niezależność, ekologia, prawa kobiet, mniejszości seksualnych itp.). zmiana kulturowa społeczeństwa rozwiniętych polega na przechodzeniu od wartości materialistycznych do postmaterialistycznych; zmiana tych wartości jest interpretowana jako przejście od nowoczesności do postnowoczesności (tradycjonalizmu do posttradycjonalizmu): odrzucania wartości „materialistycznych” (rezygnacja z pogoni za pieniędzmi i dobrami materialnymi na rzecz lepszej jakości życia, ekologii itp.); wzrost znaczenia indywidualistycznej orientacji aksjologicznej w pracy, polityce i życiu codziennym itp. złożona sytuacja Polski (i krajów postkomunistycznych) pod tym względem.

Kulturowe podstawy życia społecznego (WDS 2012/2013 nr 6) 9. Kierunki zmian wartości w Europie: znaczenie publiczne i naukowe „wartości” i dyskusji na temat ich „zmian” (czy „cicha rewolucja” w kulturze?); koncepcje zmian wartości: od wartości „materialistycznych” do „post-materialistycznych”; procesy indywidualizacji - odchodzenie od silnych i bezwarunkowych więzi ze swoim środowiskiem społecznym, etnicznym, religijnym, rodzinnym itp. i zwiększenie znaczenia wartości „indywidualnych” (np. samorealizacji, osobistej odpowiedzialności itp); sekularyzacja (zmniejszenie znaczenia roli politycznej religii i Kościołów, zmniejszenia ich wpływu na główne wartości kulturowe społeczeństwa, słabnięcie więzi ze wspólnotami religijnymi - religia staje się bardziej „indywidualna”).

Kulturowe podstawy życia społecznego (WDS 2012/2013 nr 6) 10. Europejska specyfika wartości kulturowych: rozbieżności zmian wartości w Europie ze względu na: religijne (katolicyzm, protestantyzm, islam), regionalne i narodowe, rozbieżności między Wschodem a Zachodem Europy (rozszerzenie UE nie było rozszerzeniem na „obce wartości”, lecz „otwarciem na świat, gdzie były one porównywalne”). zbieżności zmian wartości w krajach europejskich (ostatnie 2 dekady): „kulturowy krytycyzm”, słabnięcie wartości post-materialistycznych, wzrost religijności, zwiększenie znaczenia wartości rodziny, religijności (ale „synkretycznej”), spowolnienie sekularyzacji, wzrost znaczenia państwa ( i jego instytucji). „specyfika” europejskich wartości: obecność (nadal jednak silna) wartości „post-materialistycznych”; sekularyzacja (ale w postaci „indywidualizacja religijności”). osobliwości „wartości europejskich” wobec: USA (przemoc, broń, kara śmierci, konsumpcja, ochrona środowiska, religia, wojna), ale wspólnota wartości demokratycznych i gospodarczych; krajów arabskich (rodzina, praca, wychowanie, tolerancja oraz wartości demokracji i społeczeństwa obywatelskiego).

Kulturowe podstawy życia społecznego (WDS 2012/2013 nr 6) 11. Kultura jako system komunikowania społecznego: kto, co, przez jaki kanał (czyli przy użyciu jakich środków technicznych?) i z jakim skutkiem nam „to coś” komunikuje? ; trzy układy upowszechniania kultury (Antonina Kłoskowska): bezpośrednie i osobiste kontakty: tworzenie kultury odbywa się w sposób naturalny i spontaniczny – kultura symboliczna wraz z kulturą bytu i społeczną; przekaz bezpośredni, ale profesjonalny, profesjonalni twórcy i odbiorcy w ramach określonej organizacji – kultura elitarna (wysoka); pośredni kontakt między twórcą a odbiorcą przekaz treści kulturowych odbywa się przy użyciu takich środków, jak druk, radio, telewizja itp. – kultura masowa i kultura popularna.

Kulturowe podstawy życia społecznego (WDS 2012/2013 nr 6) 12. Kultura masowa to „kultura symboliczna społeczeństwa masowego”: kryteria tej kultury - ilość i standaryzacja treści (dominacja trzeciego układu kultury); skutek rewolucji przemysłowej i urbanizacji: kultura masowa zakłada istnienie „publiczności pośredniej” i jest narzędziem „nowej” integracji społecznej w ramach społeczeństwa masowego. istotę kultury masowej określa sposób jej przekazu: jej kształt (-ty) zależy z jednej strony od technicznych możliwości i ograniczeń stwarzanych przez dostępne środki przekazu, a z drugiej strony – od upodobań odbiorców (masowej publiczności). etapy umasowienia kultury masowej: 1) prasa; 2) radio i telewizja; 3) komputery osobiste i sieć internetowa. kultura masowa w Polsce (1945-1989): opóźnienie w stosunku do Europy Zachodniej (blokady polityczne) i słabość cywilizacyjna, upowszechnienie czytelnictwa i RTV.

Kulturowe podstawy życia społecznego (WDS 2012/2013 nr 6) 13. Środki masowego przekazu: funkcje mediów w społeczeństwie: „informacyjno-wyjaśniająca” (interpretowanie znaczenia wydarzeń); „ugruntowująca”: wyrażanie dominującej kultury i nowych wydarzeń kulturalnych; wytwarzanie i utrzymywanie wspólnoty wartości („wspólnota wyobrażona”). rozrywkowa i mobilizacyjna (kampanie publiczne w sferze polityki, wojny, rozwoju i religii). skutki społeczne rozwoju środków masowego przekazu: „prywatyzacja” życia; wpływ na organizację codziennej „rutyny życia”; zwiększenie możliwości procesów indywidualizacji (w tym także rozwoju kultury młodzieżowej); poszerzenie dostępu do informacji politycznych i społecznych; umiędzynarodowienie.

Kulturowe podstawy życia społecznego (WDS 2012/2013 nr 6) 14. Kultura wysoka (elitarna): jest przekazywana przez bezpośredni kontakt z twórcą lub jego dziełem; jest upowszechniana przez instytucje o charakterze elitarnym; nie zawiera treści popularnych; nie podlega w ogóle lub w małym stopniu ulega komercjalizacji. krytyka kultury masowej z perspektywy kultury wysokiej – kultura masowa: jest w treści jest tandetna i miałka; czyni z ludzi biernych odbiorców; wywiera szkodliwe skutki społeczne, gdyż sprzyja „panowaniu mas” i zagraża „prawdziwej” (elitarnej) kulturze; paradoksalnie jest ona także jest narzędziem „panowania” elit nad masami. ale istnieją między nimi wzajemne związki i „zapożyczenia” (elementy kultury masowej stają się kulturą „wysoką” i odwrotnie).

Kulturowe podstawy życia społecznego (WDS 2012/2013 nr 6) 15. Kultura masowa a kultura popularna: kultura popularna: odrzuca „negatywne” znaczenia kultury masowej, w dużym stopniu ją zastępuje, odrzuca podział na kulturę niską i wysoką. o treściach i formie kultury popularnej decydują gusty odbiorców (np. kryterium „oglądalności”); „utowarowienie kultury”: znaczenie reklamy i wartość handlowa dzieł kultury popularnej – co jest trendy?); „różnorodność” kultury: subkultury kultury popularnej, nurty alternatywne, pop kultura jako „wspólnota uczuciowa”; rola mediów: kultura dźwięku i obrazu, sztuki wizualne, wirtualna rzeczywistość; rola konsumpcji: kultura gadżetu, tożsamości konsumenckie, typy konsumpcji. kultura popularna a globalizacja (intensyfikacja kultury popularnej przez procesy globalizacji, „glokalizacja”, „nowa lokalność”).

Kulturowe podstawy życia społecznego (WDS 2012/2013 nr 6) 16. Marek Krajewski, Kultury kultury popularnej (UAM, Poznań 2003): podstawowym celem kultury popularnej jest dostarczanie nam - widzom przyjemności; teza autora: kultura masowa stopniowo ulega „odmasowieniu” i wewnętrznie się różnicuje. Towarzyszy temu ekspansja kultury popularnej w nowe rejony życia ludzkiego i ich podporządkowywanie jej regułom - inaczej: kultura popularna przestaje być masowa, ale rzeczywistość społeczna staje się bardziej „popularna”. „pięć” kultur” kultury popularnej: alienacji (obcości); okrucieństwa (przemocy); transparencji (ujawniania „sekretów”); repetycji (odtwarzania przeszłości); aromatyzacji (komercjalizacji zapachów).