Proces decyzyjny w sektorze publicznym

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Zasady i problemy koordynacji polityki regionalnej
Advertisements

Zewnętrzne i wewnętrzne uwarunkowania inteligentnej specjalizacji regionów Toruń, 20 marca 2013 Instytut Badań nad Przedsiębiorczością i Rozwojem.
KONTROLA JAKO FUNKCJA ZARZĄDZANIA
Istota i przesłanki badań marketingowych
Struktura problemu decyzyjnego
Proces decyzyjny w sektorze publicznym
Badania operacyjne. Wykład 1
Katarzyna Topolska-Ciuruś Szczyrk, 6-7 czerwca 2011 r.
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
KONCEPCJE ZARZĄDZANIA ORT
Kierowanie twórczością w organizacji
Pojęcie administracji, jej cechy i funkcje
SPRAWNOŚĆ SEKTORA PUBLICZNEGO WYKŁAD IV
Definicje operacji.
Czym jest zarządzanie operacyjne
Daniel Kahneman Otrzymał Nagrodę Nobla w 2002 r. za ponad ćwierćwiecze badań nad zachowaniami inwestorów i rynków finansowych.
Pilotażowy Program LEADER+ -- Działanie 2.7 Sektorowego Programu Operacyjnego Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów.
Wstęp do interpretacji algorytmów
ZARZĄDZANIE JAKO PROCES DECYZYJNY
FUNKCJA PERSONALNA.
Zarządzanie 1. Zarządzanie
Rola Informacji w procesie decyzyjnym ;]
Podstawy przedsiębiorczości
Warsztat 3 Nowoczesne narzędzia wykorzystywane w cyklu polityk publicznych 26 lipca 2011.
COBIT 5 Streszczenie dla Kierownictwa
Wewnętrzny system zapewniania jakości PJWSTK - główne założenia i kierunki działań w ramach projektu „Kaizen - japońska jakość w PJWSTK” Projekt współfinansowany.
Promocja oferty przedsiębiorstwa turystycznego
Nadzór pedagogiczny a nowy system doskonalenia nauczycieli
PROBLEMY DECYZYJNE KRÓTKOOKRESOWE WYBÓR OPTYMALNEJ STRUKTURY PRODUKCJI
PODEJMOWANIE DECYZJI W WARUNKACH PEWNOŚCI (MODEL EV)
Mgr Mirosław Przewoźnik. Fundusz Inicjatyw Obywatelskich powstał w 2005 r. w celu pobudzania oraz wspierania rozwoju inicjatyw obywatelskich. W okresie.
INFORMACJA MARKETINGOWA
Istota i zadania rachunkowości zarządczej
Operacyjne sterowanie produkcją
Dylematy budowy struktury organizacyjnej
KONTROLA ZARZĄDCZA - 1 Kontrolę zarządczą stanowi ogół
EWALUACJA GŁÓWNE ZADANIA DOTYCZACE SPRAWNEJ EWALUACJI.
Podstawy Organizacji i Przedsiębiorczości Wojciech St. Mościbrodzki
Statystyka wniosków złożonych w ramach I edycji konkursów Działań 1.1, 1.5, 1.6 SPO RZL Departament Wdrażania EFS Ministerstwo Gospodarki i Pracy.
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA NAUCZYCIELI
Audyt wewnętrzny jako źródło oceny kontroli zarządczej w jednostce
Decyzje polityczne w ujęciu systemowym Dr hab. Jacek Ziółkowski.
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA ZAWODOWEGO.
SYSTEMY CELOWE Jacek WĘGLARCZYK.
Powiat Górowski/ Powiatowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Poradnictwa Psychologiczno-Pedagogicznego w Górze Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty.
Wstęp do interpretacji algorytmów
Delegowanie uprawnień decyzyjnych
DOKUMENTACJA OCHRONY DANYCH OSOBOWYCH dr hab. Mariusz Jagielski
Metoda partycypacyjnego planowania zintegrowanego rozwoju w SOM.
Fundusz Inicjatyw Obywatelskich Konkurs FIO 2016 Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej Departament Pożytku Publicznego 1.
Wstęp do zarządzania i marketingu
Zarządzanie ryzykiem w projektach Poznań, r.
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej” studia I stopnia kierunek: „Zarządzanie”
Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego Departament Europejskiego Funduszu Społecznego Białystok, 26 października 2011 r. „Na czym polega logika projektu.
Faza 1: Faza zaprojektowania systemu monitoringu projektu: 1. Inwentaryzacja obietnic złożonych sponsorowi we wniosku - przegląd założeń projektu, opracowanie.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Działanie 9.3 Rozwój przedsiębiorczości Wymagania w zakresie wskaźników.
Zarządzanie projektami (Project management) planowanie, organizacja, monitorowanie i kierowanie wszystkimi aspektami projektu motywowanie jego wszystkich.
Kryteria wyboru projektów w ramach Działania 4.2 Infrastruktura uczelni prowadzących kształcenie o profilu praktycznym Regionalny Program Operacyjny Województwa.
MICZKO KAROLINA PATEK JOANNA GR. 2B ORGANIZACJE I ICH RODZAJE.
COBIT 5 Streszczenie dla Kierownictwa
Tożsamość nauk o zarządzaniu
Kontrolowanie Mateusz Turczyn.
WŁADCZE A NIEWŁADCZE FORMY DZIAŁANIA ORGANÓW ADMNISTRACJI PUBLICZNEJ
T4. Automatyzacja w zarządzaniu.
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej”
{ Wsparcie informacyjne dla zarządzania strategicznego Tereshkun Volodymyr.
Wstęp do polityki gospodarczej
Specjalność Menedżer finansowy
Zapis prezentacji:

Proces decyzyjny w sektorze publicznym Konwersatorium 4

Decydowanie vs. działanie Decydowanie to zaplanowane i celowe działanie oraz podejmowanie czynności prowadzących do zmiany stanu rzeczywistego. Decyzja jest celem działania. Decyzja związana jest ze świadomym wyborem które oparte jest na analizie pewnego stanu. Decyzja jest to dokonywanie wyboru pewnego działania z grupy działań. Decyzja jest to także powstrzymanie się od wyboru działania.

Podejmowanie decyzji (decydowanie) jest wyborem pewnego (dostępnego) wariantu działania, które możliwe jest do realizacji.

Typologia decyzji (za B. Kożuch 2004:163) Kryterium wyodrębniania decyzji: pozycja hierarchiczna, forma podjęcia decyzji. Typy decyzji (według pierwszego kryterium): strategiczne, taktyczne, operacyjne, realizacyjne. Typy decyzji (według drugiego kryterium): podjęte z własnej inicjatywy kierownika, aprobujące, kolektywne, jednoosobowe.

Przedmiot i treść Decyzje podejmowane przez administrację publiczną można sklasyfikować ze względu na przedmiot decyzji oraz jej treść. Przedmiot: np. decyzje w zakresie ochrony środowiska, gospodarki komunalnej, etc. Treść: decyzje mogą zezwalać, nakazywać lub też zakazywać

Decyzje i Nauka administracji E. Knosala (2005:191) twierdzi, że w nauce administracji można wyróżnić trzy kategorie decyzji: Wewnętrzne, Zewnętrzne, Zintegrowane. DW – kształtują struktury wewnętrzne administracji DZ – służą realizacji zadań nałożonych na administrację DZI – wyznaczają zadania, struktury i środki

Planowanie i wykonywanie Decyzje, które podejmuje administracja publiczna można podzielić ze względu na proces tworzenia programów działania i ich wykonanie. Decyzje programujące, to tworzenie przepisów prawa, planów działania, etc. Decyzje zaprogramowane, to wykonywanie ww. decyzji programujących . Decyzje kontrolne, to ocena prawidłowości DP i DZ oraz formułowanie odpowiednich wniosków końcowych = mechanizm sprzężenia zwrotnego.

Warunki podejmowania decyzji Decyzje mogą być podejmowane w odpowiednich warunkach. Oznacza to, że podejmowanie decyzji jest to proces, w którym poszczególne działania powinny być logiczne i uzasadnione. Racjonalne podejmowanie decyzji prowadzi do tworzenia optymalnych alternatyw decyzyjnych. Proces podejmowania decyzji może być procesem poprawnym, ale w jego defekcie można podjąć decyzję niestosowalną – na czym polega operacjonalność decyzji?

Inkrementalizm Decyzje racjonalne skupiają się na rozwiązywaniu całego problemu jaki stoi przed administracją publiczną. Istnieje jednak teoria, według której założone cele można osiągnąć poprzez stopniowe, cząstkowe działania = inkrementalizm. Inkrementalizm powinien być stosowany w przypadku działań krótkookresowych.

Strukturalizowanie decyzji W zależności od stopnia zaprogramowanie decyzji można wyróżnić decyzje programowalne i nieprogramowalne. DP – mają charakter rutynowy, powtarzalny. Podejmowane są wielokrotnie i odrębnie dla każdego przypadku. DNP – nie mają charakteru rutynowego i dotyczą spraw nowych, nieuregulowanych dotychczas.

Informacja i decyzja Administracja publiczna do podjęcia decyzji wymaga odpowiedniego rodzaju danych. Przetworzone dane = informacja mogą wpłynąć na skuteczność podjętych rozwiązań. W przypadku różnego stopnia poinformowania administracji można wyróżnić: Decyzje podejmowane w warunkach pełnej informacji. Decyzje podejmowane w warunkach ryzyka. Decyzje podejmowane w warunkach niepewności.

Systemy decyzyjne w adm. publicznej Generalnie (modelowo) można wyodrębnić otwarte i zamknięte systemy decyzyjne. System zamknięty opiera się na założeniu odizolowania od otoczenia zewnętrznego i zewnętrznych czynników mogących zaburzyć proces podejmowania decyzji. System otwarty jest charakterystycznym dla wysokich szczebli decyzyjnych (planujących, programujących), na których decydenci muszą zwracać uwagę np. na czynniki polityczne

Zadanie Odpowiedni podmiot musi podjąć decyzję o lokalizacji i budowie lotniska regionalnego na Podlasiu. Sprawa jest dosyć trudną i kontrowersyjną z wielu punktów widzenia. Wiele podmiotów może skorzystać na planowanej inwestycji, wiele też może dużo stracić – sytuacja jest wyjątkowo trudna, aczkolwiek ów odpowiedni podmiot musi podjąć słuszną decyzję. Co to jest „słuszna decyzja”? Z jakim rodzajem decyzji mamy do czynienia? W jakich warunkach informacyjnych decyzja jest podejmowana?