Podstawy Pomocy Psychologicznej

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
ROLA WYCHOWANIA JAKO CZYNNIKA ROZWOJU
Advertisements

Problem adaptacji kulturowej procedur diagnostycznych
Rola diagnozy klinicznej jako głównego wskazania do psychoterapii
Agata M. Aleksińska, ur. 1979r. w Bydgoszczy psycholog trener terapeuta fotografik.
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Gdańsku
Psychologia Zarządzania
Teoria poszukiwania doznań Marvina Zuckermana (1)
SUKCES.
Lucyna Maculewicz - Dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej Nr 3
Nowatorskie usługi opiekuńcze narzędziem przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu osób starszych i niepełnosprawnych w gminie Śrem Partnerzy: Gmina Śrem/Ośrodek.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Rodzaje psychoterapii Psychoterapia - ćwiczenia III rok Pedagogiki Specjalnej APS Prowadząca: mgr Agnieszka Kałwa.
Podstawy Pomocy Psychologicznej
Podstawy Pomocy Psychologicznej
SPRAWNOŚĆ SEKTORA PUBLICZNEGO WYKŁAD IV
PSYCHOLOGIA Drzwi otwarte Rekrutacja 2010/2011.
Narodowy Plan Działań Na Rzecz Dzieci
Niesienie pomocy osobom uwikłanym w przemoc domową Centrum Ochrony Dziecka i Rodziny PSPiA KLANZA Oddział Białostocki.
PRACA SOCJALNA.
Niepełnosprawni w dobie informacji elektronicznej Nauka, terapia, poradnictwo zawodowe ! Jak z nich umiejętnie korzystać? Prof. Bassam Aouil (Ph.D) Instytut.
ROPS Poznań wiedza zmienia przyszłość 23 kwietnia 2009
Zdrowie: To nie tylko brak choroby, lecz pełny dobrostan społeczny, psychiczny i biologiczny Światowa Organizacja Zdrowia.
Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna Nr 1 w Kaliszu
II LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCE IM.ZIEMI KOCIEWSKIEJ
Reakcje rodziny na kryzys spowodowany chorobą psychiczną
Pedagogika resocjalizacyjna - Norma społeczna-
DIAGNOZA PEDAGOGICZNA
Stowarzyszenie Pomocy Dzieciom „Bratek” w Barlinku ( Barlinek, ul
Kompetencje asystenta rodziny w diagnozie sytuacji dziecka w rodzinie
Iwona Jeziorska Ośrodek Terapii w Środowisku
WOLNOŚĆ OD ALKOHOLU.
dr hab., prof. UW Barbara Tryjarska
Zagadnienia wstępne: Historia Definicje.
DIAGNOZA UCZNIA Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNA W STOPNIU UMIARKOWANYM, ZNACZNYM I GŁĘBOKIM Opracowanie: Wanda Michalak Magdalena Szczupak Anna Ardel.
Informowanie pacjentki o niepowodzeniu położniczym Magdalena Szymańska Studium Filozofii i Psychologii Człowieka AMB.
Konferencja Szkoła wspomaga wychowanie Marzenna Piekarska RAZEM Gdańsk 2006.
Rozumienie czytanego tekstu
ROLA MOTYWACJI W ROZWOJU OSOBOWYM UCZNIA
FUNKCJONOWANIE SEKSUALNE OSÓB WYCHOWYWANYCH
Szkoła Promująca Zdrowie
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
Zespół Aspergera od diagnozy do dorosłości
 Przygotowanie dzieci do podjęcia nauki w szkole oraz wspieranie indywidualnego potencjału rozwojowego każdego wychowanka.  Dbanie o rozwój intelektualny.
SAMORZĄD WOJEWÓDZTWA, A PROBLEM PRZEMOCY W RODZINIE
(terapia czytelnicza)
DIAGNOZA I TERAPIA PSYCHOPEDAGOGICZNA
Działalność Poradni Psychologiczno-pedagogicznej nr 1 w Gdańsku
DIAGNOZA … I CO DALEJ ? Hanna Wiśniewska-Śliwińska.
Transport i logistyka Studia II stopnia Katedra Transportu.
Teorie osobowości Literatura podstawowa
Istotne zjawiska w psychoterapii grupowej w modelu poznawczo-behawioralnym - dr Mirosława Jawor.
Szkolenie w dziedzinie uzależnienia od narkotyków
DYSFUNKCJE SEKSUALNE KOBIET I MĘŻCZYZN W ZZA
ZDROWE ŁÓDZKIE Plan działań z zakresu profilaktyki chorób i promocji zdrowia dla województwa łódzkiego.
Środowiskowy Dom Samopomocy
TERAPIA PEDAGOGICZNA.
Funkcja i jej zaburzenia Maciej Kopera
Rola wychowania jako czynnika rozwoju A. Brzezińska, Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa 2000.
Gdański Program Ochrony Zdrowia Psychicznego 2016 – 2020 Dotychczasowy program, prace nad kontynuacją, wyzwania przyszłościowe.
1 Szkoła Promuj ą ca Zdrowie. 2 Czynniki wpływające na zdrowie.
Psychospołeczne warunki pracy jako źródła stresu u pracowników sądów, na podstawie danych z badania Temida 2015 mgr Dominik Gołuch, Instytut Psychologii.
Na podstawie Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych,
m.st. Warszawa | Działania m.st. Warszawy na rzecz społeczności LGBT+
Sfera emocjonalna u dzieci z dysfunkcją słuchu
Psychiatria Dzieci i Młodzieży – Kopciuszek Medycyny
„Promocja zdrowia psychicznego w środowisku akademickim, wsparcie studentów z doświadczeniem kryzysu psychicznego”
Zmiany w statutach przedszkoli po reformie oświaty 2017
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Dobry dom miejsce troski o psychikę człowieka
Podsekretarz Stanu Ministerstwo Zdrowia
Zapis prezentacji:

Podstawy Pomocy Psychologicznej

Psychologia kliniczna 1 Obszar Zdrowie--------Choroba Normalność – Nienormalność Przedmiot Opis zdrowych i zaburzonych funkcji psychicznych, somatycznych i zachowań Wyjaśnienie przyczyn zdrowia i zaburzeń oraz ich biopsychiczny mechanizm Podstawa psychologicznej diagnozy Zasady postępowania mającego na celu promocję i ochronę zdrowia, prewencje zaburzeń i pomoc psychoterapeutyczną

Psychologia kliniczna 2 Dziedzina Praktyczna Diagnoza zdrowia i zaburzeń Pomoc i interwencja psychologiczna ukierunkowana na promocję zdrowia, prewencję zaburzeń, interwencje w stanach kryzysu i psychologiczną terapię zaburzeń Badawcza

Podstawy Pomocy Psychologicznej Kontekst sytuacyjny ZDROWIE CHOROBA Czynniki patogenetyczne vs salutogenetyczne Mechanizm psychologiczny Kontekst podmiotowy DIAGNOZA INTERWENCJA

Diagnoza a psychoterapia - Diagnoza źródła zaburzeń W celu zastosowania psychoterapii wobec osób, których trudności wynikają z działania patologicznych mechanizmów psychicznych i wykluczenia stosowania tejże wobec osób, których trudności mają inne podłoże, a zatem wymagają innych form pomocy (w tym psychologicznej). - Rozpoznanie „Funkcjonalne a organiczne” źródła. - Rozpoznanie „Podmiotowe a sytuacyjne” źródła.

Diagnoza a psychoterapia - Diagnoza rodzaju zaburzeń Psychiatryczna diagnoza nozologiczna Problem etykietowania Słabość narzędzi diagnostycznych, nadużycia w rozpoznawaniu, problem testów psychologicznych Diagnoza psychologiczna Terapia behawioralna – kategorie psychiatryczne Stosowanie ogólnych kategorii – typów zaburzeń (nerwice, psychozy) bądź obszarów (funkcji) zaburzeń odmiennych etiologicznie i wymagających innego postępowania Własne kategoryzacje – często nawiązujące do klasycznej nozologii, ale nadające tym kategoriom inne znaczenie w ramach teorii

Diagnoza a psychoterapia - Diagnoza motywacji Pragnienie dokonania zmian we własnym sposobie funkcjonowania powstałe na skutek przeświadczenia, że źródłem problemów jest własna dyspozycja psychiczna. „Motywacja do przychodzenia na psychoterapię” – okazja do nawiązania kontaktu z osobą życzliwą; izolacja od otoczenia i poszukiwanie przyjaciela w terapeucie – przedłużanie kontaktu. „Oddanie się pod opiekę” – oczekiwanie porad, pomocy. „Oddanie się pod opiekę” – status osoby leczącej się. Przymus – szpitale psychiatryczne, nakaz sądowy. Presja otoczenia – bezradność bliskich wobec problemów osoby kierowanej, delegacja problemu – próba rozwiązania problemu własnego przez określenie go jako problem partnera.

Pomoc psychologiczna H. Sęk (1991) określa pomoc psychologiczną jako „… zachowanie społeczne, działalność prospołeczną, która jest uwarunkowana motywacją empatyczno-autoteliczną, i wktórej wykorzystuje się wiedzę psychologiczną, abu w interakcji z człowiekiem potrzebującym zmierzać do rozwiązania problemów życiowych osoby wspomaganej…”. Tak rozumiana pomoc wymaga od pomagającego specyficznej postawy, która określana jest jako gotowość do działań prospołecznych, w której skład wchodzą trzy aspekty: Percepcyjny – zdolność spostrzegania potrzeb i emocji innych (trafność); Motywacyjny – chęć podejmowania działań na rzecz innych; Operacyjny – umiejętność programowania czynności zmierzających do tego celu. Ten ostatni obejmuje: Wiedzę, Umiejętności praktyczne, Przygotowanie osobiste.

Cechy pomagającego Zachowanie własnej odrębności Przyzwolenie na odrębność osoby wspomaganej Umiejętność jasnego komunikowania się Plastyczna zmiana strategii

Atrybucyjne modele pomocy Model moralny Model kompensacyjny Model medyczny Model oświatowy