WYCHOWANIE ESTETYCZNE DZIŚ NOWA RZECZYWISTOŚĆ NOWE ZADANIA
KONCEPCJA WYCHOWANIA ESTETYCZNEGO HERBERTA READA WYCHOWANIE WEDŁUG PARADYGMATU SZTUKI KSZTAŁTOWANIE INTELIGENCJI TYPU ESTETYCZNEGO „GDY ZGINIE SZTUKA, DUCH LUDZKI STAJE SIĘ BEZSILNY, ŚWIAT COFA SIĘ W BARBARZYŃSTWO”
EKSPANSJA SZTUKI POPULARNEJ PO 70. LATACH… KRYZYS WARTOŚCI EKSPANSJA SZTUKI POPULARNEJ
ZADANIA WSPÓŁCZESNEJ TEORII WYCHOWANIA ESTETYCZNEGO ROZSZERZENIE ZAINTERESOWAŃ NA KULTURĘ POPULARNĄ I ESTETYCZNE ASPEKTY ŻYCIA CODZIENNEGO UWZGLĘDNIENIE NOWYCH MEDIÓW ANALIZA DZIAŁAŃ POZAARTYSTYCZNYCH
CO TO JEST WYCHOWANIE ESTETYCZNE? STRUKTURA INTERDYSCYPLINARNA PROGRAM DZIAŁANIA PRAKTYCZNEGO
ZADANIA WYCHOWANIA ESTETYCZNEGO ZAPEWNIENIE INTENSYWNOŚCI PERCEPCJI EKSPRESJA WRAŻEŃ W FORMIE KOMUNIKATYWNEJ PROWOKOWANIE DO UZEWNĘTRZNIANIA PSYCHICZNYCH DOZNAŃ W KONTAKCIE ZE SZTUKĄ KSZTAŁCENIE WYRAŻANIA MYŚLI W TRAFNEJ FORMIE POSTAWA TWÓRCZA
WYCHOWANIE ESTETYCZNE KSZTAŁCENIE WIZUALNE – WZROK – PROJEKTOWANIE PLASTYCZNE – DOTYK – PROJEKTOWANIE MUZYCZNE – SŁUCH – MUZYKA KINETYCZNE – MIĘŚNIE – TANIEC, RYTMIKA MOWY – JĘZYK – POEZJA I TEATRA KONSTRUKCYJNE – MYŚLENIE – SZTUKA UŻYTKOWA
ZADANIA WYCHOWANIA ESTETYCZNEGO W JAKI SPOSÓB KSZTAŁTOWAĆ I ROZWIJAĆ ZAINTERESOWANIA ESTETYCZNE? JAK LOKALIZOWAĆ POJĘCIE PIĘKNA CODZIENNEGO I W JAKI SPOSÓB PRZEKŁADA SIĘ ONO NA DOZNANIA O CHARAKTERZE ESTETYCZNYM? JAKIMI METODAMI KSZTAŁCIĆ I WYCHOWYWAĆ LUDZI WRAŻLIWYCH ESTETYCZNE? W JAKI SPOSÓB BUDOWAĆ ZADOWOLENIE WYNIKAJĄCE Z AKTYWNEGO UDZIAŁU W SZTUCE?
WYCHOWANIE ESTETYCZNE EDUKACJA KULTURALNA
PRZYGOTOWANIE DO UCZESTNICTWA W KULTURZE EDUKACJA KULTURALNA PRZYGOTOWANIE DO UCZESTNICTWA W KULTURZE
EDUKACJA MUZEALNA JAKO PRZYKŁAD EDUKACJI KULTURALNEJ ODBIORCA SZTUKI ANIMATOR OBIEKT SZTUKI
ZADANIA EDUKACJI KULTURALNEJ WPROWADZANIE W ŚWIAT SZTUKI POPRZEZ AKTYWNOŚĆ: GRY I ZABAWY ZAPOZNANIE Z TECHNIKAMI SZTUKI DAWNEJ I WSPÓŁCZESNEJ – POZNANIE – AKTYWNOŚĆ NAUCZENIE POSŁUGIWANIA SIĘ JĘZYKIEM – SYMBOLIKĄ SZTUKI PRZEZ SPOTKANIA Z ARTYSTAMI, KUSTOSZAMI I PRÓBY KRYTYKI ZAPOZNANIE Z DZIEDZICTWEM KULTUROWYM ZAPOZNANIE Z INSTYTUCJAMI KULTURALNYMI
ZADANIA EDUKACJI KULTURALNEJ NAUCZENIE KORZYSTANIA Z NOWYCH MEDIÓW (TWORZENIE PRZEKAZU ARTYSTYCZNEGO, PROJEKTOWANIE I TWORZENIE WYSTAW NAUCZENIE KOMUNIKOWANIA SIĘ POPRZEZ SZTUKĘ W ŚWIECIE REALNYM I WIRTUALNYM SZTUKA JAKO PUNKT WYJŚCIA DO DYSKUSJI NA TEMATY OTACZAJĄCEJ NAS RZECZYWISTOSCI
MODEL KOMPETENCJI NAUCZYCIELA SZTUKI WIEDZA PRZEDMIOTOWA UMIEJĘTNOŚCI PROJEKTOWE (ZAPEWNIENIE KONTAKTU ZE SZTUKĄ) UMIEJĘTNOŚCI ORGANIZATORSKIE UMIEJĘTNOŚCI KOMUNIKATYWNE UMIEJĘTNOŚCI KIEROWNICZE UMIEJĘTNOSCI PRAKTYCZNE
ROLE NAUCZYCIELA SZTUKI NAUCZYCIEL PRZEDMIOTU ANIMATOR ORGANIZATOR I KONSULTANT KOORDYNATOR DIAGNOSTA
BIBLIOGRAFIA H. Read, Wychowanie przez sztukę, Wrocław 1976, B. Suchodolski, Integracja wychowania estetycznego w teorii i praktyce, Wrocław 1975 S. Szuman, O sztuce i wychowaniu estetycznym, Warszawa 1990 I. Wojnar, Estetyka i wychowanie, Warszawa 1964