1 NOWA PERSPEKTYWA FINANSOWA PO 2013 ROKU UMOWA PARTNERSTWA NA TLE STRATEGII ROZWOJU WOJEWODZTWA WIELKOPOLSKIEGO DO 2020 ROKU NA TLE STRATEGII ROZWOJU.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Zasady i problemy koordynacji polityki regionalnej
Advertisements

innowacyjna wielkopolska
Obowiązująca Strategia Rozwoju Powiatu Goleniowskiego na lata
Miejski obszar funkcjonalny – Puławy
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
Aktualizacja Regionalnej Strategii Innowacji dla Mazowsza i określenie inteligentnej specjalizacji regionu – stan prac Małgorzata Rudnicka Wydział Innowacyjności.
Strategia rozwoju społeczeństwa informacyjnego w Polsce do roku 2013
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata
Polityka Spójności ___________ Maciej Nowicki
Perspektywa Finansowa
Narzędzia polityki regionalnej i strukturalnej UE
Reforma Wspólnej Polityki Rolnej po 2013 a obecny stan negocjacji
1. 2 Możliwości finansowania rozwoju nowoczesnych technologii edukacyjnych ze środków UE w latach 2007 – 2013 Marek Szczepański Zastępca Prezesa PSDB.
Polityka spójności na lata
Założenia Programu Operacyjnego dotyczącego Polski Wschodniej na lata Warszawa 09 stycznia 2013 r.
Rozwój kapitału ludzkiego - spotkanie eksperckie - Waldemar Sługocki Podsekretarz Stanu Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Warszawa, 1 marca 2011.
Polityka regionalna Unii Europejskiej szansa i wyzwanie dla Polski
Konferencja informacyjna na temat na temat konkursu dotacji dla partnerstw samorządowych w ramach Programu Regionalnego MF EOG Warszawa 28 stycznia.
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Krajowa Strategia Rozwoju Regionalnego
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
Związek Powiatów Polskich
Budowa społeczeństwa informacyjnego w Województwie Podkarpackim
Endogenne potencjały rozwojowe województwa lubelskiego
WYZWANIA STRATEGICZNE REGIONALNEGO SYSTEMU INNOWACJI Śląskie Forum Innowacji 2011 Innowacyjny Śląsk.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Łódzkiego Obszaru Metropolitalnego w kontekście aktualizacji
Wyzwania rozwojowe miast w kontekście krajowej polityki miejskiej
Strategia innowacyjności i efektywności gospodarki
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Rozwój, koordynacja, monitoring i ewaluacja dolnośląskiego systemu innowacji współfinansowany z EFS w ramach poddziałania POKL Rozwój, koordynacja,
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
Strategia Województwa a Powiat Świecki – kontekst infrastrukturalny i bezpieczeństwa Dariusz Woźniak Skarbnik Powiatu Świeckiego.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego
Rola inteligentnych specjalizacji (IS) w kształtowaniu konkurencyjności regionów Joanna Oberbek spotkanie PGKK, Gdańsk 21 października.
Prezentacja inicjatyw Śląskiego Klastra ICT
Wspieranie współpracy metropolitalnej w nowej perspektywie finansowej
Wzrost innowacyjności regionu jako efekt rozwijania i upowszechniania dobrych praktyk w zakresie strategicznego zarządzania środowiskowego w organizacjach.
2020 – dokąd zmierzamy, czyli o największych wyzwaniach rozwoju
/ wybory samorządowe 2014 rok/. Realizacja programu politycznego Sojuszu Lewicy Demokratycznej przez udział w sprawowaniu władzy na wszystkich szczeblach.
Podstawowe elementy Strategii Rozwoju Obszaru Społeczno-Gospodarczego
„Obszary funkcjonalne – nowe podejście
Wsparcie dla rozwoju technologii
Projekt realizowany w ramach Programu Regionalnego MRR „Rozwój miast poprzez wzmocnienie kompetencji jednostek samorządu terytorialnego, dialog społeczny.
MATERIAŁY DO STRATEGII ROZWOJU MIASTA I GMINY WRONKI na lata
Regionalna Strategia Innowacji dla Mazowsza – (Wstępne) Założenia Dokumentu Strategicznego Konferencja RIS Mazovia 26 kwietnia 2007 Wojciech Dominik Wojciech.
STRATEGIA ROZWOJU MIASTA ŚWIDWIN NA LATA
Platforma informacyjna jako wsparcie opracowywania studiów transportowych Leszek Żychoń.
Programowanie perspektywy finansowej
Wizja Mazowsza do 2030 r. Adam Struzik Marszałek Województwa Mazowieckiego Warszawa, 6 maja 2015 r.
Zrównoważony rozwój Małopolski w kontekście współpracy z Unią Europejską Witold Śmiałek Prezes Zarządu MARR S.A.
Strategia Rozwoju Kraju aktualizacja Strategii Rozwoju Kraju
ZAŁOŻENIA STRATEGII ZAOPATRZENIA W WODĘ WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO dr Krzysztof Wrana – Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach, Katedra Badań Strategicznych i.
Ogólne informacje o Funduszach Europejskich na lata Marzec, 2013 r.
Inteligentne specjalizacje w kształceniu zawodowym w ramach RPO WiM Modernizacja szkolnictwa zawodowego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego.
Plan konsultacji społecznych I część – prezentacja zakresu prac nad Strategią, celów strategicznych I i II rzędu II część – pytania skierowane do uczestników.
Komitet Gospodarki Miejskiej Zenon Kiczka Przewodniczący Komitetu Gospodarki Miejskiej Krajowa Izba Gospodarcza Warszawa, maj 2014 Gospodarka miejska wobec.
Innowacje – możliwości ubiegania się o wsparcie z programów EWT PAWEŁ ZAWADZKI Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Rozwoju Regionalnego.
Biuro Funduszy Europejskich Europejski Fundusz Społeczny dla szkół ponadgimnazjalnych Marta Krause Biuro Funduszy Europejskich Urząd Miasta Poznania 12.
Konsultacje społeczne projektu zaktualizowanej Strategii rozwoju społeczno-gospodarczego Polski Wschodniej do roku 2020 Spotkanie Zespołu Koordynacyjnego.
Alternatywny slajd początkowy – logo bez animacji
Krajowe uwarunkowania aktualizacji strategii rozwoju województw
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Jarosław Komża Konferencja podsumowująca projekt
Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi, Wydział Zarządzania RPO Projekt Umowy Partnerstwa Linia demarkacyjna interwencji pomiędzy poziom.
Założenia RPO WM Konsultacje społeczne
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego Podzespół nr 4
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego Podzespół II
Zapis prezentacji:

1 NOWA PERSPEKTYWA FINANSOWA PO 2013 ROKU UMOWA PARTNERSTWA NA TLE STRATEGII ROZWOJU WOJEWODZTWA WIELKOPOLSKIEGO DO 2020 ROKU NA TLE STRATEGII ROZWOJU WOJEWODZTWA WIELKOPOLSKIEGO DO 2020 ROKU WIELKOPOLSKA 2020

2 PRZESŁANKI AKTUALIZACJI STRATEGII Globalny kryzys Globalny kryzys Zagrożenia klimatyczne Zagrożenia klimatyczne Sytuacja demograficzna Sytuacja demograficzna Nowe polityki wspólnotowe Nowe polityki wspólnotowe Strategia Europa 2020 Strategia Europa 2020 Kolejna perspektywa finansowa 2014 – 2020 Kolejna perspektywa finansowa 2014 – 2020 Pakiet krajowych dokumentów strategicznych Pakiet krajowych dokumentów strategicznych Długookresowa Strategia Rozwoju Kraju. Polska 2030 Długookresowa Strategia Rozwoju Kraju. Polska 2030 Strategia Rozwoju Kraju polska 2020 Strategia Rozwoju Kraju polska 2020 Krajowa Strategia Rozwoju Regionalnego Krajowa Strategia Rozwoju Regionalnego Zintegrowane strategie rozwoju Zintegrowane strategie rozwoju Nowe dokumenty regionalne, w tym: Nowe dokumenty regionalne, w tym: Regionalna Strategia Innowacji Regionalna Strategia Innowacji Strategia Polityki Społecznej dla Województwa Wielkopolskiego do 2020 roku Strategia Polityki Społecznej dla Województwa Wielkopolskiego do 2020 roku Plan zagospodarowania przestrzennego województwa Plan zagospodarowania przestrzennego województwa Ustawowy obowiązek dostosowania strategii do dokumentów krajowych Ustawowy obowiązek dostosowania strategii do dokumentów krajowych

3 ZAŁOŻENIA MODELU ROZWOJU WIELKOPOLSKI DO 2020 ROKU Ośrodki wzrostu/koncentracji potencjału nie powinny rozwijać się kosztem otoczenia, lecz korzystnie na nie oddziaływać. Obszary opóźnione w rozwoju powinny być wspierane w zakresie wzmacniania ich wewnętrznych potencjałów oraz zdolności do kreowania i absorpcji innowacji. Wsparcie nie może być premią za biedę. Należy stosować zasadę, że ośrodki wzrostu wspierane są przez władzę publiczną przede wszystkim w zakresie, w jakim są w stanie korzystnie oddziaływać na otoczenie, a otoczenie jest wspierane w zakresie, w jakim wzmacnia to jego zdolności do absorbowania czynników rozwojowych z zewnątrz. Przyjęto, że w Wielkopolsce:

4 ZAŁOŻENIA MODELU ROZWOJU WIELKOPOLSKI DO 2020 ROKU cd. Istotne nie jest to, że jakiś obszar rozwija się szybciej niż inne obszary, ale to, że nawet najwolniej rozwijający się obszar nie powinien rozwijać się zbyt wolno. Przestrzeń powinna być spójna, czyli powiązana wzajemnie korzystnymi relacjami, co nazywane jest także usieciowieniem. Jest to ważne źródło synergii. Każdemu mieszkańcowi Wielkopolski należy zapewnić odpowiedni standard dostępu do usług publicznych, edukacji i rynku pracy oraz warunki samoorganizacji, jeśli nie w miejscu zamieszkania, to w innym, lecz pod warunkiem zapewnienia odpowiednich warunków do mobilności przestrzennej. Każdemu mieszkańcowi Wielkopolski należy zapewnić równy dostęp do wsparcia w sytuacjach kryzysowych. Najbardziej efektywne wspieranie rozwoju województwa jest wtedy, gdy wspierane są powiązania funkcjonalne lokomotyw rozwoju z obszarami borykającymi się z problemami.

5 WIZJA ROZWOJU WOJEWÓDZTWA efektywnie wykorzystywany jest potencjał wewnętrzny, podmioty rozwoju ściśle współpracują, co skutkować będzie wartością dodaną, istnieje klimat dla innowacji we wszystkich sferach funkcjonowania regionu, konkurencyjność budowana jest na wzajemnie korzystnych powiązaniach funkcjonalnych między ośrodkami wzrostu a otoczeniem, co generuje korzystne procesy dyfuzyjne i absorpcyjne, priorytetem i fundamentem rozwoju jest edukacja oraz budowa na jej podstawie kreatywnych kapitałów, intelektualnego i innowacyjnego, jednym z głównych priorytetów jest zielony aspekt rozwoju. Wielkopolska 2020 roku – będzie inteligentnym, innowacyjnym i spójnym regionem, gdzie:

6 WIZJA ROZWOJU WOJEWÓDZTWA cd. mieszkańcy wykazują wysoką aktywność zawodową, gospodarczą i społeczną, gospodarka i życie społeczne są otwarte na świat, co wzmacnia ich konkurencyjność, wszystkie aspekty rozwoju uwzględniają zasadę włączenia społecznego, każdy mieszkaniec ma dostęp do podstawowych standardów usług społecznych, przestrzeń województwa pozbawiona jest barier dla mobilności mieszkańców, polityka kieruje się na większą tolerancję oraz otwartość na nowe i nowych, istotny wpływ na rozwój regionu wywiera sprawowane w stylu koncyliacyjnym zdecydowane przywództwo regionalne. Wielkopolska 2020 roku – będzie inteligentnym, innowacyjnym i spójnym regionem, gdzie:

7 MISJA ROZWOJU WOJEWÓDZTWA Skupienie wszystkich podmiotów publicznych działających na rzecz wzrostu konkurencyjności regionu i poprawy warunków życia mieszkańców. Uzyskanie efektu synergii przez stworzenie spójnej koncepcji wykorzystania środków publicznych. Wykorzystanie własnych instrumentów dla uzyskania efektu dźwigni.

8 CELE STRATEGII – LOGIKA KONSTRUKCJI

9 CELE STRATEGII – WYMIAR TERYTORIALNY Wyróżniono następujące terytorialne typy celów: Cele adresowane tylko do określonego typu obszaru Cele z preferencją dla określonego typu obszaru Cele adresowane do całego obszaru województwa (cel o wymiarze horyzontalnym) Dla każdego celu operacyjnego: Określono obszar, jakiego on dotyczy Określono, jakiemu typowi obszaru wyznaczonemu w dokumentach krajowych on odpowiada (OSI w KSRR lub obszaru funkcjonalnego w KPZK) Ustalono, że delimitacja (granice/zasięg) danego typu obszaru określona zostanie w Planie Zagospodarowania Przestrzennego Województwa lub w innych dokumentach wdrożeniowych

10 CELE STRATEGII Cel generalny - Efektywne wykorzystanie potencjałów rozwojowych na rzecz wzrostu konkurencyjności województwa, służące poprawie jakości życia mieszkańców w warunkach zrównoważonego rozwoju Cel strategiczny 1Poprawa dostępności i spójności komunikacyjnej regionu Cel strategiczny 2Poprawa stanu środowiska Cel strategiczny 3Lepsze zarządzanie energią Cel strategiczny 4 Zwiększanie konkurencyjności metropolii poznańskiej i innych ośrodków wzrostu w województwie Cel strategiczny 5Wzmocnienie spójności województwa Cel strategiczny 6Budowa inteligentnej, innowacyjnej i konkurencyjnej gospodarki Cel strategiczny 7Wzrost kompetencji mieszkańców i zatrudnienia Cel strategiczny 8 Zwiększanie zasobów oraz wyrównywanie potencjałów społecznych województwa Cel strategiczny 9Wzrost bezpieczeństwa i sprawności zarządzania regionem

11 HORYZONTALNE ZASADY REALIZACJI CELÓW ład przestrzenny zrównoważony rozwój społeczeństwo informacyjne innowacje równe szanse współpraca i sieciowanie aktywność obywatelska srebrny rozwój

12 MOŻLIWOŚCI WARIANTOWEJ REALIZACJI CELOW STRATEGII A MOŻLIWE SCENARIUSZE ROZWOJU REGIONU (według Foresight Wielkopolska) Scenariusz IDynamicznego rozwoju (optymistyczny) Scenariusz IIRozwoju wyspowego (realistyczny) Scenariusz IIITrudnego rozwoju (w warunkach zagrożenia)

13 POTENCJALNE INTELIGENTNE SPECJALIZACJE REGIONALNE Środowisko: W ramach zrównoważonego rozwoju duży potencjał tkwi w badaniach i technologiach środowiskowych, w produkcji urządzeń dla ochrony środowiska i alternatywnej energii oraz w racjonalnej gospodarce i produkcji energii odnawialnej. Sektor żywnościowy: Potencjał rolniczy regionu wraz z dużym zapleczem naukowo- badawczym i potencjale przetwórstwa rolnego, przy innowacyjnym podejściu do tego sektora, daje szansę na jego przekształcenie w inteligentną specjalizację regionu. Sektory kreatywne: Dużym potencjałem, choć dziś niewysokim, charakteryzują się branże o dużym, kreatywnym wkładzie jednostki, obejmujące działalność twórczą i kulturalną, w tym projektową (np. design), związane z prawami autorskimi i obróbką cyfrową. Technologie: Duży potencjał naukowo badawczy wymaga uaktywnienia w kierunku technologicznym, między innymi w takich branżach, jak mechanika i budowa maszyn, inżynieria materiałowa, informatyka, branża chemiczna oraz między innymi w takich dyscyplinach naukowych, jak optoelektronika, nanotechnologia, matematyka, fizyka, chemia, biologia, biotechnologia, biochemia i nauki rolnicze.

14 NOWA PERSPEKTYWA FINANSOWA PO 2013 ROKU Co powinno być zrealizowane, jakie są potrzeby? Co będzie można zrealizować? Jak będzie można to zrealizować? Jakich ustaleń jeszcze oczekujemy

15 DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ