Kierunki rozwoju kolei dużych prędkości w Polsce

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Koncepcja przestrzenna docelowego układu drogowego
Advertisements

Priorytety infrastruktury transportowej w budżecie Unii Europejskiej na lata Bartłomiej Telejko doradca delegacji PiS w Parlamencie Europejskim.
Waldemar Węgrzyn Dyrektor Projektu
CADSES – main features of the programme CADSES – główne założenia programu Katowice, Ministerstwo Gospodarki i Pracy Krajowy Punkt Kontaktowy Interreg.
Program budowy linii dużych prędkości w Polsce
Z Modernizacja linii E 65 - Południe na odcinku Grodzisk Mazowiecki – Kraków/Katowice – Zwardoń/Zebrzydowice – granica państwa Andrzej Biały – Kierownik.
Możliwości lokalizacji stacji KDP w zachodniej części woj. łódzkiego
Z Modernizacja linii E 65 - Południe na odcinku Grodzisk Mazowiecki – Kraków/Katowice – Zwardoń/Zebrzydowice – granica państwa Andrzej Góźdź – Kierownik.
Kierunki rozwoju kolei dużych prędkości w Polsce
SITK Radom - XX Radomskie Dni Techniki
Sposób prac nad Programem Operacyjnym dotyczącym Polski Wschodniej na lata Warszawa 9 stycznia 2013 r.
Przygotowanie Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój
ROZBUDOWA UKŁADU DROGOWEGO ŁĄCZĄCEGO MIELECKIE DZIELNICE PRZEMYSŁOWE Z REGIONEM PROGRAM ZPORR.
Konferencja Nowa koncepcja polityki regionalnej Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Wojewoda Kujawsko-Pomorski OPINIA WOJEWODY KUJAWSKO-POMORSKIEGO na temat zgodności celów Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego.
Polityka regionalna Unii Europejskiej szansa i wyzwanie dla Polski
Konferencja Promocyjna Sektorowego Programu Operacyjnego Transport
NARODOWA STRATEGIA SPÓJNOŚCI dla rozwoju Polski. 02Ministerstwo Rozwoju RegionalnegoWarszawa, Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka, 2007.
Kierunki rozwoju infrastruktury transportowej na Mazowszu
Kierunki rozwoju kolei dużych prędkości w Polsce
Program budowy linii dużych prędkości
Kierunki rozwoju kolei dużych prędkości w Polsce Katowice, r. Konrad Gawłowski Zastępca Dyrektora Centrum Kolei Dużych Prędkości.
Restrukturyzacja Łódzkiego Węzła Kolejowego
Krajowa Strategia Rozwoju Regionalnego
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
TRANSPORT KOLEJOWY INFRASTRUKTURA.
AKTUALIZACJA STRATEGII ROZWOJU WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO-POMORSKIEGO REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY WOJEWODZTWA KUJAWSKO-POMORSKIEGO NA LATA Toruń,
Skoro nie wiesz dokąd zmierzasz Nigdy tam nie dojdziesz Konwent zrzeszenia Prezydentów, Burmistrzów i Wójtów Województwa Lubuskiego Pogorzelica
STRATEGIA ROZWOJU TRANSPORTU W MAŁOPOLSCE
1 OPINIA WOJEWODY DOLNOŚLĄSKIEGO w sprawie zgodności Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Dolnośląskiego z celami Strategii Rozwoju Kraju 2007.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Stan prac nad projektami dokumentów programowych na lata Konferencja w sprawie ustalenia podziału priorytetów środowiskowych między PO Infrastruktura.
Analiza bezpieczeństwa osób i mienia na terenie zarządzanym przez PKP PLK S.A. Rok 2010.
Informacje o SKM Szybka Kolej Miejska Wpisana do rejestru przedsiębiorstw w 2004r. Kapitał zakładowy 72,5 mln zł, wszystkie udziały posiada m. st. Warszawa.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Centrum Kolei Dużych Prędkości
Rola transportu w Koncepcji Przestrzennego Zagospodarowania Kraju 2030
Kierunki rozwoju kolei dużych prędkości w Polsce
Narodowy Plan Rozwoju – stan prac
Marek Kubera, Dyrektor Projektu w PKP Polskie Linie kolejowe S.A.
Strategia Województwa a Powiat Świecki – kontekst infrastrukturalny i bezpieczeństwa Dariusz Woźniak Skarbnik Powiatu Świeckiego.
Marek Kubera, Dyrektor Projektu w PKP Polskie Linie kolejowe S.A.
Kierunki rozwoju kolei dużych prędkości w Polsce
ZDW Kraków Orawska droga Maj 2011 r.. ZDW Kraków Projekt Orawska droga jest współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.
Wspieranie współpracy metropolitalnej w nowej perspektywie finansowej
STRATEGIA ROZWOJU SYSTEMU TRANSPORTU WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO
Świlcza, r.. Ocena formalna wniosków Ocena merytoryczna wniosków Ocena strategiczna wniosków Wybór projektów do dofinansowania Urząd Marszałkowski.
Spotkanie robocze polskich regionów Korytarza Bałtyk – Adriatyk
Perspektywy rozwoju wysokiej jakości połączeń intercity w Polsce
Polityka transportowa
Wstępne studium wykonalności dla projektu „Budowa nowej linii kolejowej w relacji Modlin – Płock” Prezentacja wyników prac.
Gorzów Wielkopolski 5 maj 2014 r.
Platforma informacyjna wsparciem procesu optymalizowania rozwoju systemu transportowego KRAKOWIC dr hab. inż. Andrzej Szarata Politechnika Krakowska Katowice,
Rekomendacja do ogólnopolskiego modelu pomocy osobom bezdomnym w okresie zimowym Rekomendacja do ogólnopolskiego modelu pomocy osobom bezdomnym w okresie.
Forward Looking Analysis of Grand Societal Challanges and Innovative Policies - FLAGSHIP Inteligentne specjalizacje a zmiana pozycji konkurencyjnej województwa.
Zrównoważony rozwój Małopolski w kontekście współpracy z Unią Europejską Witold Śmiałek Prezes Zarządu MARR S.A.
Strategia Rozwoju Kraju aktualizacja Strategii Rozwoju Kraju
Krajowy Program Kolejowy do 2023 roku Warszawa, 4 listopada 2015 r.
Koleje samorządowe w ujęciu Planu Transportowego dla województwa dolnośląskiego Kliczków, 4 listopada 2015 Agnieszka Zakęś Zastępca Dyrektora Departamentu.
BUDOWA SYSTEMU ZARZĄDZANIA RUCHEM „BUDOWA SYSTEMU ZARZĄDZANIA RUCHEM” GMINA MIASTO SZCZECIN.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
Podpisanie Umowy o Dofinansowanie dla zadania pn.
Krótsze podróże z Opola do Kędzierzyna Koźla i Katowic
Marek Kubera, Dyrektor Projektu w PKP Polskie Linie kolejowe S.A.
Waldemar Węgrzyn Dyrektor Projektu
Krajowe uwarunkowania aktualizacji strategii rozwoju województw
Zarządca infrastruktury Krajowy Program Kolejowy
Warunki wstępne (ex ante) stan
Wygodniej w podróż ze Szczecina
Kierunki rozwoju kolei dużych prędkości w Polsce
KDP W POLSCE Autor: Adam Maćkowiak.
Zapis prezentacji:

Kierunki rozwoju kolei dużych prędkości w Polsce Zbigniew Ciemny Dyrektor PKP PLK S.A. Centrum Kolei Dużych Prędkości Wrocław, 11.02.2011 r.

Uwarunkowania dla rozwoju kolei dużych prędkości w Polsce Zmiana poglądów na rozwój transportu - budowa systemów kolei dużych prędkości stała się obecnie głównym priorytetem w inwestycjach infrastrukturalnych na świecie. Planowany wzrost długości linii dużych prędkości w Europie

Uwarunkowania dla rozwoju kolei dużych prędkości w Polsce Nowoczesne społeczeństwo i gospodarka oparta na wiedzy wymaga sprawnego transportu, redukującego do minimum czas podróży. Średnia prędkość podróży: samochodem (dobra sieć dróg): 80 – 90 km/h pociągiem dużej prędkości: 150 – 250 km/h Możliwe do osiągnięcia teoretyczne czasy przejazdu odcinka 100 km Prędkość max [km/h] Czas przejazdu [min] 120 50 160 38 200 30 300 20 350 17 Budowa nowej linii do prędkości 350 km/h daje efekt 3-krotnego skrócenia czasu przejazdu, a modernizacja do 160 km/h przy podstawowej prędkości dla linii głównych w Polsce 120 km/h skraca czas przejazdu najwyżej o 25%. Relacja efekty/nakłady w wielu przypadkach wskazuje na wybór budowy nowej linii.

Uwarunkowania dla rozwoju kolei dużych prędkości w Polsce Spójność państwa i ukierunkowana na rozwój ponadregionalny polityka wymaga zapewnienia środka transportu integrującego Polskę, umożliwiającego poprawę jej konkurencyjności i wyzwalająca efekty synergii polskich miast. Linie dużej prędkości będą punktem wyjścia do budowy współczesnej sieci połączeń międzynarodowych, które w Polsce uległy obecnie marginalizacji. Polska jest zbyt dużym krajem, aby sprawny transport mogła zapewnić tylko sieć dróg i autostrad oraz zmodernizowana kolej konwencjonalna. Linie dużych prędkości powinny uzupełnić luki w polskiej sieci kolejowej pochodzącej zasadniczo z XIX wieku z okresu rozbiorów.

Stan polskiej sieci kolejowej Długość: 19 336 km linii, 37 356 km torów Struktura prędkości na sieci PKP PLK S.A. Gęstość sieci kolejowej w Centralnej Europie Państwo km linii /100 km2 Niemcy 120 Czechy 101 Węgry 85 Słowacja 75 Polska 64

Uwarunkowania dla analiz rozwoju kolei dużych prędkości w Polsce PKP PLK S.A. zleciły Instytutowi Kolejnictwa wykonanie analizy potrzeb w zakresie budowy nowych linii dużych prędkości w Polsce na najbliższe 30 lat mając na uwadze następujące dokumenty: Nowelizację Master planu dla kolei do 2030 r. Odniesienie się do propozycji Eksperckiego projektu zagospodarowania przestrzennego kraju do 2033 r., który w nowym świetle określa potrzeby w zakresie rozwoju kolei dużych prędkości. Postawienie nowych wyzwań dla transportu kolejowego w programie Polska 2030. Wyzwania rozwojowe. Opublikowanie przez Komisję Europejską komunikatu Zrównoważona przyszłość transportu: w kierunku zintegrowanego, zaawansowanego technologicznie i przyjaznego użytkownikowi systemu, inicjującego działania dla perspektywy 2040 r.

Harmonogram prac nad projektem Kierunki rozwoju kolei dużych prędkości w Polsce Termin Zadanie Czerwiec 2010 Wykonanie analizy przez Instytut Kolejnictwa Lipiec – wrzesień 2010 Konsultacje wewnętrzne Październik 2010 Przyjęcie dokumentu przez Zarząd PKP PLK S.A. i skierowanie do konsultacji Październik - listopad 2010 Prezentacja projektu podczas konsultacji społecznych w regionach Listopad 2010 Przekazanie dokumentu do Ministerstwa Infrastruktury i Ministerstwa Rozwoju Regionalnego Listopad 2010 Przekazanie wniosków do rewizji Master Planu Grudzień 2010 II etap konsultacji – przekazanie do województw

Główne cele eksploatacyjne kolei dużych prędkości w Polsce Skrócenie przejazdu pomiędzy największymi centralnymi aglomeracjami w Polsce do mniej niż 2 godzin. Radykalne skrócenie przejazdu z centrum Polski do regionów przygranicznych do około 3 godzin. Skrócenie czasów przejazdów z Polski zachodniej do wschodniej i z północnej do południowej do 5 – 6 godzin. Zapewnienie 80% mieszkańców Polski dostępu do kolei dużych prędkości przy czasie dojazdu do stacji tych kolei nie dłuższym niż 1 godzina.

Program rządowy do 2020 r.

Główne korytarze możliwe do obsługi przez koleje dużych prędkości

Linia Warszawa – Łódź – Poznań/Wrocław

Proponowana długość linii dużych prędkości w Polsce Linia Długość odcinka km Kategoria linii wg TSI Warszawa – Łódź – Poznań/Wrocław 469 I Warszawa – Kraków/Katowice – granica RP (do Ostrawy) 404 Gdańsk – Poznań/Łódź/Warszawa 605 I, II, V-M Poznań – Szczecin/granica RP – (Berlin) 269 Warszawa – Lublin - Rzeszów 301 Warszawa – Białystok – granica RP 347 II, V-M Kielce - Opoczno 68 Kraków – Tymbark 49 RAZEM – nowe linie Około 1970 Inne linie zmodernizowane Około 625

Proponowane terminy realizacji Linia Realizacja Y: Warszawa – Łódź – Poznań/Wrocław z łącznikiem Łódź - Opoczno 2014-2020 (etapami wg analiz rekomendowanych w studium wykonalności Łącznik Opoczno – Łódź do 2016 r. CMK: Warszawa – Kraków/Katowice - granica z Republiką Czeską i Słowacją 2014-2025 I etap: przedłużenie do Katowic i Krakowa (2014-2020) II etap: modernizacja istniejącego odcinka CMK do (2020-2025) III etap: przedłużenie do granicy z Republiką Czeską i Słowacją – po uzgodnieniu zainteresowanych państw (do 2025)

Propozycja dalszych działań Konsultacja propozycji kierunków rozwoju linii dużych prędkości w Polsce. Analizy preferencji i kierunków podróży mieszkańców Polski (realizowane w ramach projektu przygotowania budowy linii dużej prędkości Warszawa – Łódź – Poznań/Wrocław. Wstępne studia wykonalności dla wybranych korytarzy i regionów oraz opracowanie kierunkowego programu. Rekomendacje dla Ministerstwa Infrastruktury i Zespołu Międzyresortowego. Po akceptacji programu – okresowa rewizja Master Planu dla kolei i wydłużenie jego perspektywy do 2040 r.

Dziękuję za uwagę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko