Wybrane zagadnienia z logopedii i zaburzeń rozwoju mowy

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Przegląd Projektu Przedział wiekowy Cele
Advertisements

Wada słuchu i zaburzenia mowy
Indywidualne zajęcia rewalidacyjne dla uczniów niepełnosprawnych (z orzeczeniami poradni psychologiczno-pedagogicznych o potrzebie kształcenia specjalnego)
Kącik Logopedyczny.
Dwujęzyczne, dwukulturowe, dwumodalne:
Stylistyka i kultura języka
PODSTAWA PROGRAMOWA JĘZYKA POLSKIEGO SZKOŁA PODSTAWOWA
Trudności w nauce czytania i pisania u dzieci z wadą wymowy
OPÓŹNIONY ROZWÓJ MOWY.
ROZWÓJ MOWY U DZIECI.
JĘZYK POLSKI KLASY IV - VI
Logopeda: mgr Arleta Jasińska
WYRÓWNYWANIE SZANS EDUKACYJNYCH W RAMACH PRACY Z DZIEĆMI O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH Logopeda: mgr Arleta Jasińska.
Projekt Miasta i Gminy Piwniczna-Zdrój dla uczniów klas I-VI w 3 szkołach podstawowych z terenów wiejskich Miasta i Gminy Piwniczna-Zdrój. Udział w projekcie.
Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna Nr 1 w Kaliszu
AFAZJA MŁODZIEŻY I DOROSŁYCH
Percepcja słuchowa.
GARŚĆ INFORMACJI O PJM I LINGWISTYCE MIGOWEJ. Beata Gorczyńska/Katarzyna Marczak.
METODY I FORMY PRACY w Zespole Szkół dla Dzieci Niesłyszących w Bielsku - Białej opracowała: mgr Joanna Skowron.
Metodyka nauczania języka polskiego Wykład 2 Proces planowania w edukacji polonistycznej Dr Krzysztof Koc.
Specjalizacja logopedyczna
Czy Twoje dziecko dobrze słyszy?
Kompetencje komunikacyjne
Lucyna Biłgorajska Beata Pluta
"Granice mojego języka są granicami mojego świata".
logopedyczny-prezentacja
Ortofonia-(gr. orthos-prosty, słuszny, prawidłowy, phone-głos, dźwięk)- dział językoznawstwa i logopedii artystycznej, zajmujący się ustalaniem zasad.
Metoda Dobrego Startu Prof. Marty Bogdanowicz
Czy rozwój mowy mojego dziecka przebiega prawidłowo ?
Przygotowanie dziecka do szkoły
Jak porozumiewać się miedzy sobą by być rozumianym?
Wpływ zaburzeń mowy na naukę szkolną Opracowała: Karolina Dubieniecka
SKALA GOTOWOŚCI SZKOLNEJ
Zajęcia z zakresu logopedii szkolnej
Głoska GŁOSKA –najmniejszy element dźwiękowej formy wypowiedzi charakteryzujący się stałym zespołem cech: artykulacyjnych, tzn. związanych z położeniem/
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA DZIECKA 6 LETNIEGO W ASPEKCIE ROZWOJU MOWY
Dysleksja i trudności szkolne
Trening metodą Warnkego
Najczęściej spotykane wady wymowy u dzieci w wieku
Prawidłowy rozwój mowy gwarancją sukcesu w szkole
Wczesne wspomaganie rozwoju mowy
NIEDOKSZTAŁCENIE MOWY O TYPIE AFAZJI
Wyniki próbnego egzaminu gimnazjalnego z języków obcych 2008.
Fonetyka i fonologia.
S CHEMATY DLA JĘZYKA Aleksandra Zabiełło kognitywistyka, III rok.
Zajęcia logopedyczne w Szkole Podstawowej im. W. Witosa w Górkach
Słuch i hałas.
PROBLEMY SZKOLNE DZIECI Z ZABURZENIAMI MOWY.  Zaburzenia mowy przyciągają uwagę otoczenia. Dlatego dziecko, które ma problemy z wymową jest bardzo szybko.
Specjalizacja logopedyczna. LLLLogopedia jest dziedziną wiedzy (nauką i pragmatyką dydaktyczną) o kształtowaniu prawidłowej mowy, usuwaniu wad wymowy.
ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE W ZESPOLE SZKÓŁ NR 1 W HUMNISKACH
Sposoby komunikacji.
SPOSOBY KOMUNIKACJI na przestrzeni wieków
Metody komunikowania się
Sposoby Komunikacji. Definicja Komunikacja to proces mający na celu spowodowanie u odbiorcy informacji zmiany świadomości zamierzonej przez nadawcę. Na.
Komunikacja interpersonalna to wymiana informacji między jej uczestnikami. Mogą to być słowa (komunikacja werbalna), gesty, teksty, obrazy, dźwięki czy.
 Komunikacja (komunikowanie się) – wymiany informacji, przekazywanie jej treści między uczestnikami procesu - NADAWCĄ i ODBIORCĄ; odbywa się za pomocą.
Logopedia w szkole.
PRZEKŁAD PODEJŚCIE TEKSTOWE - J.C. Margot - J.-R. Ladmiral - H. Meschonnic PRZEKŁAD PODEJŚCIE TEKSTOWE - J.C. Margot - J.-R. Ladmiral - H. Meschonnic opracowała.
Rola wymowy w komunikacji społecznej. Definicja mowy wg Leona Kaczmarka ojca logopedii polskiej Mowa jest aktem w procesie językowego porozumienia się.
 Specyficzne trudności w uczeniu się czytania i pisania; jej symptomy występują na każdym etapie rozwojowym, a trudności nie pojawiają się nagle tylko.
Mówiący jest zawsze swoim słuchaczem, co pozwala na: śledzenie własnych wypowiedzi (self- monitoring) i na sprawdzanie, jakoś coś zostało powiedziane i.
Kształtowanie kompetencji komunikacyjnych wiedza o języku w szkole podstawowej i gimnazjum.
Wady wymowy.
ANALIZA WYNIKÓW DIAGNOZY WSTĘPNEJ
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego - poziom podstawowy.
Rozwój mowy dziecka.
JAK WSPIERAĆ ROZWÓJ KOMUNIKACJI DZIECKA Z ZABURZENIAMI MOWY W GRUPIE RÓWIEŚNICZEJ Z WYKORZYSTANIEM AAC.
Z UMIEJĘTNOŚCI JĘZYKOWYCH PO PRAKTYKACH ZAGRANICZNYCH W LIPSKU
PODSTAWY PRZEDSIĘBIORCZOŚCI
Percepcja słuchowa.
Zapis prezentacji:

Wybrane zagadnienia z logopedii i zaburzeń rozwoju mowy

LOGOPEDIA Nauka o kształtowaniu prawidłowej mowy, usuwaniu wad wymowy oraz nauczaniu mowy w wypadku jej braku lub utraty. Termin „logopedia” pochodzi od dwóch greckich słów: logos – słowo oraz paidei - wychowanie

ZADANIA LOGOPEDII Kształtowanie prawidłowej mowy, czyli dbanie o jej prawidłowy i jak najlepszy rozwój pod względem fonetycznym, gramatycznym, i leksykalnym Doskonalenie mowy już ukształtowanej Usuwanie wad wymowy Nauczanie mowy (mówienia i rozumienia) w wypadku jej braku lub utraty Usuwanie zaburzeń głosu Usuwanie trudności w pisaniu i czytaniu

DZIAŁY LOGOPEDII Logopedia wychowawcza – zapobieganie zaburzeniom mowy i głosu przez odpowiednie kształtowanie mowy u dzieci Logopedia korekcyjna – usuwanie zaburzeń mowy, głosu oraz pisania i czytania Surdologopedia – nauczenie mowy głuchych, niedosłyszących i głuchoniemych Logopedia artystyczna – kształtowanie mowy rozumiane jako podnoszenie kultury żywego słowa: potocznego, publicystycznego, artystycznego Wczesna interwencja logopedyczna - obejmuje wczesną diagnozę logopedyczną, którą należy postawić przed ukończeniem pierwszego roku życia, wczesną terapie, która polega na stymulacji rozwoju zdolności poznawczych, motorycznych oraz językowych.

MOWA I JEJ MECHANIZMY Mowa jest dźwiękowym porozumiewaniem się ludzi. W celu porozumiewania się ludzie posługują się językiem, który jest systemem wyrazów i reguł gramatycznych. Mowa jest procesem jednolitym, ale można w nim wyodrębnić czynności nadawania mowy i czynności odbioru mowy oraz wytwór mówienia i rozumienia, czyli tekst.

Nadawanie mowy polega na wytwarzaniu określonych treści myślowych i przekazywaniu ich odbiorcy za pomocą odpowiednich ruchów narządów mownych. Ruchy narządów mowy powodują powstawanie drgań cząsteczek powietrza czyli dźwięków. Odbiór wypowiedzi nadawcy przez odbiorcę następuje wtedy,gdy usłyszane i zidentyfikowane dźwięki zostaną skojarzone z odpowiednią treścią. Tekst jest ciągiem dźwięków będącym nośnikiem treści znaczeniowej. W tekście można wyróżnić stronę dźwiękową i znaczeniową.

JĘZYK System konwencjonalnych znaków i reguł gramatycznych, za pomocą których porozumiewa się pewna grupa społeczna. Znakami języka są wyrazy. Język ma charakter społeczny, trwały i abstrakcyjny.