dr Katarzyna Gramsz Instytut Lingwistyki Stosowanej UAM Poznań

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
E-nauczyciel Rozwijanie umiejętności nauczycieli z zakresu wykorzystania TIK na lekcjach Rządowy Program "Cyfrowa Szkoła” oraz Certyfikacja e-Nauczycieli.
Advertisements

Projekt dobry na wszystko! oprac. Grażyna Czetwertyńska 2006.
E-nauczanie, czyli platforma edukacyjna.
Nowoczesne technologie w polskiej edukacji
(na podstawie badań ankietowych)
METODA PROJEKTU Metoda ta polega na samodzielnym realizowaniu przez uczniów zadania przygotowanego przez nauczyciela na podstawie wcześniej ustalonych.
dr Dariusz Kajewski Instytut Fizyki Uniwersytet Śląski w Katowicach
Ocena jakości pracy Doradcy zawodowego CEN w Białymstoku.
Biblioteka w Szkole Podstawowej Nr 9 Dzierżoniów
Gimnazjum nr 4 im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Tychach
Działalność Biblioteki Szkolnej przy Publicznej Szkole Podstawowej
Iwona Budrewicz PZ i OZ PSSE Kamień Pomorski
Metody i narzędzia pracy na platformie Moodle Tomasz Andrzejczak.
Iwona Moczydłowska 4 listopada 2011r. Technologie Web 2.0.
Projekt LOG-IN Wspólne działania szkoleniowe z zakresu zastosowania nowych mediów i technologii w nauczaniu języków obcych ukierunkowane na tworzenie innowacyjnych.
Wydawnictwo STENTOR prezentuje
ABC e-learningu.
Co to jest TIK?.
METODY I FORMY PRACY w Zespole Szkół dla Dzieci Niesłyszących w Bielsku - Białej opracowała: mgr Joanna Skowron.
Istota i zastosowanie platformy e-learningowej Moodle
Spis treści Rodzaje zespołów i terminy pracy. Cele zespołów Formy pracy Podsumowanie.
Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą Akcja jest skierowana jest.
E-Akademia Przyszłości to projekt realizowany przez Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne S.A. Jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
DEBATA SZKOLNA KODEKS 2.0..
Platforma Edukacyjna Szkoły Podstawowej nr 67 w Krakowie Z tej krótkiej prezentacji dowiemy się, do czego będzie służyć uczniom platforma edukacyjna, jak.
Zadania projektu Wdrożenie dwóch form działań Roczny plan Sieć współpracy wspomagania szkoły i samokształcenia.
TARGI
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, ul. Wspólna 2/4, Warszawa, WIEDZA SPEŁNIA MARZENIA Projekt Unii Europejskiej.
Wyrównywanie szans edukacyjnych Zespół Szkół nr 2 w Tychach.
- 1 - Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Priorytet III.
Realizacja podstawy programowej poprzez różne formy aktywności w klasach I-III, cz.2 Aleksandra Klimza
Patrz i zmieniaj Realizacja uczniowie ze Szkolnego Klubu Europejskiego pod kierunkiem p.Marzeny Pytel.
O programie Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i „Gazetę Wyborczą”. która promuje.
Idea oceniania kształtującego
Szkoła z klasą 2.0. „ Szkołą z klasą 2.0” ma na celu wypracowanie zasad korzystania z nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych (TIK) w edukacji.
Wspomaganie pracy szkół i przedszkoli.  Doskonalenie nauczycieli jest kluczem do rozwoju szkół i podnoszenia jakości kształcenia.  Jednym z najważniejszych.
Nauczanie na odległość na platformie „moodle”
Co to jest sieć? To forma pracy, która pozwala dzielić się wiedzą, wymieniać doświadczeniami, wspólnie opracowywać rozwiązania stosowane w szkolnej praktyce.
PRZYSPOSOBIENIE BIBLIOTECZNE ON-LINE Z doświadczeń e-learningu na Uniwersytecie Warszawskim Maria Wilkin, Marcin Skład Centrum Otwartej i Multimedialnej.
Dobre praktyki TIK. Dla kogo program? Program skierowany jest do wszystkich tych nauczycieli, którzy widzą potrzebę edukacji medialnej w szkole, chcą.
 Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację.
 Uczniowie przygotowują materiały na wybrane lekcje wykorzystując różne programy komputerowe, np. Power Point, Paint, Microsoft Word, Microsoft Excel,
Szkoła z klasą 2.0 Kodeks 2.0.
TIK? TAK! Spotkanie otwierające 22 listopada 2012 r. OrganizatorzyHonorowy patron.
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Spotkanie otwierające. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Serdecznie witam Was w kolejnej – trzeciej już – edycji programu Szkoła z klasą 2.0. W tym.
U CZ I UCZ SIĘ Z TIK!!. 1. Z INFORMACJI KORZYSTAJ SAMODZIELNIE I KRYTYCZNIE. korzystamy z zasobów Internetu „z głową”: otwieramy tylko wiarygodne strony,
SPOTKANIE OTWIERAJĄCE Program „Szkoła z klasą 2.0” edycja 2013/2014 Szkoła Podstawowa im. Elizy Orzeszkowej w Radgoszczy.
Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez: - Centrum Edukacji Obywatelskiej - i „Gazetę Wyborczą”. Od początku.
Edukacja po CEOwsku mgr Bożena Sozańska.
Metody komunikacji dawniej i dziś
Metody komunikacji dawniej i dziś
HISTORIA Ludzie od dawnych czasów próbowali się ze sobą porozumiewać. Nauczyli oni się komunikować ze sobą za pomocą przeróżnych środków: od wyrazu twarzy,
Zespół środków, czyli urządzeń (np. komputer, sieci komputerowe czy media), narzędzi (oprogramowanie) oraz innych technologii, które służą wszechstronnemu.
Planowanie pracy nauczyciela. PODSTAWA PROGRAMOWA  1. Cele ogólne – czego mamy nauczyć  2. Treści programowe – realizując je mamy nauczyć umiejętności.
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0  W projekcie udział bierze 500 szkół z całej Polski  w województwie śląskim do projektu przystąpiło 35 szkół.
E-Learning. Co to jest e-learning? E-learning jest to metoda nauczania na odległość z wykorzystaniem technologii komputerowych i Internetu. Pozwala na.
  Przyjmując za Józefem Półturzyckim definicję UNESCO z 1979 roku,, za kształcenie korespondencyjne uważa się:  Edukację prowadzoną przez pośrednictwo.
DEBATA SZKOLNA 20 grudnia 2010 Szkoła Podstawowa nr 1 im. Mikołaja Kopernika w Piszu.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Zadanie dyrektora szkoły w ramach programu Szkoła z klasą 2.0 Opracowanie: Jerzy Marek.
Międzysemestralne Otwarte Spotkanie TIK-owe r. PUBLICZNA SZKOŁA PODSTAWOWA IM. BŁOGOSŁAWIONEGO KS. JERZEGO POPIEŁUSZKI W NIECZAJNIE GÓRNEJ.
Anna Gościmska Antonina Telicka - Bonecka.  Wiedza z zakresu historii jest wymagana w zadaniach nieliterackich  Brak wiedzy z zakresu historii może.
W tym roku szkolnym przystąpiliśmy do projektu prowadzonego przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą Projekt ma za zadanie odpowiedzieć.
7 Nawyków – mapa wdrożenia
NARZĘDZIA INFORMATYCZNE WSPOMAGAJĄCE WSZYSTKIE ETAPY PROJEKTU
Sopocka Akademia Tenisowa
Realizacja podstawy programowej na II etapie edukacyjnym
Wykorzystanie technologii informacyjnej w rozwiązywaniu problemów edukacyjnych w różnych obszarach kształcenia.
Platforma LearningApps
Zapis prezentacji:

dr Katarzyna Gramsz Instytut Lingwistyki Stosowanej UAM Poznań Przykłady dobrych praktyk dydaktycznych w procesie rozwijania różnych sprawności językowych u studentów kierunków neofilologicznych z wykorzystaniem technologii informacyjno komunikacyjnych dr Katarzyna Gramsz Instytut Lingwistyki Stosowanej UAM Poznań

Wstęp i zarys referatu Obecnie coraz więcej wykładowców wykorzystuje nowoczesne narzędzia technologii informacyjno komunikacyjnych w procesie dydaktycznym Zastosowanie nowoczesnych technologii, w szczególności technologii Web 2.0 w procesie nauczania to: nie tylko wzbogacenie istniejących dotychczas form kształcenia, nowe formy interakcji możliwość aktywnego uczestniczenia studentów w tworzeniu wiedzy i zasobów edukacyjnych. Celem niniejszego referatu jest przedstawienie przykładów wykorzystywania przez wykładowców kierunków neofilologicznych wybranych narzędzi technologii Web 2.0 umożliwiających rozwijanie różnych sprawności językowych. Przedstawione zostaną również propozycje scenariuszy lekcji wykorzystujących wymienione narzędzia.

Czym jest technologia Web 2.0? Technologie i aplikacje Web 2.0 umożliwiają nową jakość interakcji pozwalając użytkownikom internetu na łatwe tworzenie własnej treści, interaktywność, wzajemną wymiany informacji i współdzielenia się wiedzą, tworzenie własnych sieci kontaktów. Narzędziami stworzonymi w technologii Web 2.0 są między innymi: serwisy społecznościowe, blogi, serwisy zawierające zdjęcia, pliki audio i wideo, internetowe interaktywne stacje radiowe, serwisy umożliwiające współdzielenie się ulubionymi zakładkami.

Potencjał dydaktyczny serwisów społeczności internetowych Serwisy społecznościowe wspomagają gromadzenie i poznawanie się osób o podobnych zainteresowaniach, które chcą dalej rozwijać się oraz dzielić swoimi doświadczeniami. Istotnymi elementami takich serwisów są narzędzia do prezentacji swojej osoby, tworzenia grup tematycznych oraz interakcji pomiędzy członkami danej społeczności, zarówno w formie komunikacji synchronicznej, jak i asynchronicznej. Uczestnictwo w serwisach społecznościowych daje uczącym się możliwość rozwoju kompetencji komunikacyjnej nie tylko podczas zajęć, lecz również w domu. Komunikacja pomiędzy uczestnikami serwisów społecznościowych jest ponadto naturalna sytuacją komunikacyjną z rodzimymi użytkownikami języka.

Możliwości zastosowania podcastingu Podcasting to dystrybucja przez Internet plików audio lub wideo zawierających np. programy radiowe, teledyski wideo i inne w celu odsłuchiwania na przenośnych urządzeniach lub komputerach osobistych. Treścią podcastów może być wszystko co da się przedstawiać za pomocą pliku audio lub wideo - zarejestrowany wykład, lekcja języka obcego, prezentacja lekcyjna. Podcasting to technologia, która umożliwia również tworzenie własnych audycji i ich dystrybucję przez Internet. Nauczyciele mogą tworzyć podcasty na potrzeby codziennych lekcji, wykłady dla klasy i publikować je uczniom. Uczniowie w podobny sposób mogą tworzyć i publikować treści i dostarczać je swoim nauczycielom i innym uczniom. Podcasting umożliwia w doskonały sposób rozwijanie zarówno sprawności mówienia jak i słuchania Podcasty stanowią źródło autentycznych materiałów językowych

Przykłady edukacyjnych podcastów nowości, wiadomości, ciekawostki muzyka, dźwięki i odgłosy lekcje językowe wykłady, dyskusje audioksiążki audioblogi pokazy i demonstracje wykłady ilustrowane wideoinstrukcje prezentacje tematyczne przykłady działań, postaw przedstawienia wideo blog

Przykłady wykorzystania podcastów do rozwijania sprawności językowych podsumowanie przez studenta/ucznia najważniejszych informacji przekazanych w podcascie, zajęcie stanowiska do postawionej w podcascie tezy, ustosunkowanie się do przedstawionego w podcascie problemu, przygotowanie przez uczniów/studentów audycji „przez nich dla nich”, w których będą mogli poruszać istotne z ich punktu widzenia kwestie, uczniowie mogą też nagrywać swoje podcasty ćwicząc w ten sposób umiejętność przemawiania, jasnego formułowania i wypowiadania myśli (także w języku obcym). Podcasty mogą więc przygotowywać uczniów do publicznych wystąpień na żywo, w sytuacji gdy uczeń nie czuje się jeszcze komfortowo stojąc twarzą w twarz z publicznością. Studenci/Uczniowie mogą tworzyć podcasty tematyczne jako zadania domowe.

Vidcasting i wykorzystywanie filmów w rozwijaniu sprawności językowych Vidcasting (video podcast, vodcast) -odpowiednik podcastów dla nagrań wideo. Usługa określana również jako wideo na żądanie, technologia transmisji plików wideo przez internet.

Możliwości zastosowania vidcastów Odpowiednie zadania i ćwiczenia ustne i pisemne – w zależności od strategii nauczania – należy postawić przed lub po prezentacji tematu i w odniesieniu do zauważonych trudności ze zrozumieniem podawanego materiału. Lektor może np. polecić uczniom: - zidentyfikowanie i zapamiętanie (zapisanie) nazw miejscowości, obiektów, nazwisk, liczb oraz form gramatycznych i leksykalnych oraz innych charakterystycznych elementów - powtórzenie terminów, haseł, wątków wypowiedzi - wypowiadanie własnych opinii i wyrażanie przypuszczeń odnośnie zaprezentowanego materiału. W fazie utrwalania i przesłuchiwania (odsłuchiwania) bez obrazu można zlecić: - rozpoznanie i zapamiętanie osób (imiona, nazwiska, zawody itp.), miejsca zdarzenia, cech obiektu, nazwy miejscowości, zapisanie tych danych lub pokazanie na mapie (dokładne lub przybliżone), - zanotowanie zwrotów i wyrażeń językowych - ewentualnie zlecić powtórzenie wysłuchanego materiału lub zrelacjonowanie wysłuchanej informacji. Kolejnym zadaniem może być wyszukanie w internecie podobnych materiałów, napisanie relacji, sprawozdania itp.

Potencjał dydaktyczny materiałów telewizyjnych Istotną zaletą materiałów telewizyjnych i video jest ich wizualna atrakcyjność, czyli równoczesne pobudzenie wzroku i słuchu (oddziaływanie na zmysł widzenia i słyszenia). Sekwencja filmowa odtwarza w tradycyjnej klasie rzeczywistą i autentyczną sytuację, postacie i obiekty opisane są w języku obcym i wzbogacone o autentyczne wartości interkulturowe. Dla większości uczących się jest to często jedyna możliwość przeżycia „na żywo” sytuacji obcojęzycznej i komunikowania się w nauczanym języku. Przykładem wykorzystywania materiałów telewizyjnych na zajęciach z praktycznej znajomości języka są wiadomości i dzienniki telewizyjne, które mają ogromne znaczenie dydaktyczne w procesie nauczania. Mają one czytelną co do treści (informacje polityczne i gospodarcze z kraju lub zagranicy, katastrofy, kultura, pogoda, sport) strukturę oraz wyraźny układ logiczny i gramatyczny. Wykładowcy często polecają studentom w formie np. pracy domowej wysłuchanie lub obejrzenie aktualnych wiadomości. Często również dzienniki czy wiadomości telewizyjne stanowią część składową zajęć. Wykładowcy podkreślają, że dzięki wiadomościom telewizyjnym studenta można w bardzo krótkim czasie przygotować do rozpoznawania struktur gramatycznych i rozumienia najważniejszych treści a co za tym idzie, wyrobić przyzwyczajenie do samodzielnego słuchania poza zajęciami. Student jest dzięki temu silnie zmotywowany do wyrażenia podczas zajęć opinii na aktualny temat. Ponadto dzienniki czy wiadomości telewizyjne stanowią istotną pomoc w poznawaniu krajów, regionów, ich kultury oraz rozwijaniu kompetencji interkulturowej. Na wyższym poziomie zaawansowania wiadomości telewizyjne wykorzystywane są przez wykładowców do ćwiczeń z tłumaczenia konsekutywnego czy symultanicznego.

Rozwijanie sprawności czytania, pisania i słuchania dzięki wykorzystaniu blogów Dzięki możliwości publikowania tekstu, prezentacji zdjęć, filmów a także podcastów i wideocastów blogi otwierają drogę zarówno dla nauczycieli do multimedialnego prezentowania własnych zagadnień, bloków tematycznych (pobudzając przy tym różnego rodzaju zmysły) a uczącym się daje możliwość prezentacji własnych myśli czy zainteresowań przy wykorzystaniu nowoczesnych narzędzi internetowych Mogą stanowić również bodziec do dyskusji i interakcji. Wykładowcy podkreślają, że blogi pobudzają studentów do większej aktywności i pobudzają interkację oraz inspirują ciekawe działania edukacyjne w zagadnieniach trudnych do omówienia czy realizacji na normalnych zajęciach. Wykładowcy podkreślają, iż blogi mogą mieć wiele zastosowań w procesie nauki języka obcego. I tak np. wykładowca może wykorzystywać blog do pracy z grupą studentów w celu przekazywania informacji zwrotnej z analizy prac i zadań. Posiłkując się blogiem można zobligować studentów do komentowania wpisów, a także prowadzenia rozbudowanej dyskusji na tematy sygnalizowane w blogu. Można również polecić studentom pisanie tzw. internetowego pamiętnika – rozwijając przez to sprawność pisania Możliwość wykorzystania mechanizmu blogowania do stworzenia tzw. Blogfolio – portfolio, dokumentacji osiągnięć ucznia w formie pisemnej i ustnej

Rozwijanie sprawności językowych z wykorzystaniem platformy e-learningowej Nauczanie wykorzystujące platformę e-learningową polega nie na przekazywaniu wiedzy lecz na wspieraniu uczących się w rozwijaniu ich sprawności językowych. Wykorzystując platformę e-learningową umożliwiamy studentom spotkanie z autentycznym językiem i kulturą innego kraju, oglądanie wideoklipów, doskonalenie sprawności komunikacyjnych, wspólne tworzenie tekstów, dyskutowanie i kontrolowanie postępów swojej pracy. Jedna z najbardziej popularnych obecnie platform e-learningowych - Moodle pozwala na przygotowanie zadań wspierających zarówno produkcje ustną jak i pisemną. Platforma zawiera zasadniczo opcje wspierające pracę grupową i pracę w parach, nie ma tu natomiast zintegrowanego narzędzia umożliwiającego komunikację ustną w czasie rzeczywistym. Jeżeli istnieje potrzeba lub chęć umieszczenia autentycznej interakcji ustnej w ofercie platformy, można tworzyć zadania przeznaczone do realizacji z wykorzystaniem zewnętrznego komunikatora (np. Skype). Szczególną rolę może odegrać na platformie przygotowywanie projektów, będących formą pracy przygotowywaną wspólnie przez nauczyciela i uczniów, w wyniku której powstaje konkretny produkt. Projekty umożliwiają poznanie, doświadczenie i stworzenie czegoś nowego i wykorzystanie języka w funkcji komunikacyjnej.

Scenariusz dydaktyczny projektów międzynarodowych I ETAP – WZAJEMNE POZNANIE SIĘ etap mailowy, studenci wymieniają się e-mailami, każdy robi swoją stronę osobistą ze zdjęciem i z krótką informacją o sobie. II ETAP – PODJĘCIE DYSKUSJI NA TEMATY DOTYCZĄCE EDUKACJI ALBO KULTURY CZY HISTORII OBU KRAJÓW. Studenci komunikują się ze sobą zarówno w formie pisemnej jak również ustnie, za pomocą narzędzi umożliwiających komunikacje głosową (Skype). Studenci podzieleni są na grupy 5-6 osobowe po każdej stronie, czyli 5 Polaków i 5 studentów zagranicznych. Każda grupa zakłada listy dyskusyjne np. na yahoo groups, Następnie studenci przedstawiają się w obrębie swojej grupy. Każda grupa pracuje niezależnie. Studenci podejmują dyskusję na temat edukacyjny, na tematy dotyczące edukacji albo kultury czy historii obu krajów. Celem projektu jest lepsze poznanie się. Ważne jest przy tym, aby studenci wymyślali tematy sami, żeby to była ich oddolna inicjatywa, nauczyciel oczywiście ma rezerwową listę tematów na wypadek gdyby jakaś grupa niczego nie wymyśliła. Studenci komunikują się samodzielnie w obrębie swojej grupy, dzielą zadania między siebie a następnie grupowo lub indywidualnie zbierają materiały na dany temat, zbierają zdjęcia, linki do ciekawych stron. III ETAP Trzeci etap jest połączeniem pierwszego i drugiego etapu i polega na publikacji przygotowanych materiałów w postaci strony internetowej.

Korzyści płynące z przeprowadzania projektów poprzez platformę e-learningową Jest to forma aktywności umożliwiająca komunikację z rodzimymi użytkownikami języka Zapewnia autentyczność interakcji ustnej. Celem takiego projektu jest lepsze poznanie kultury danego kraju, budowanie wzajemnego zrozumienia się. Dodatkową korzyścią płynącą z tego rodzaju współpracy jest kształtowanie postawy autonomicznej studentów. Studenci mogą dokonywać wolnego wyboru tematu ich projektu, samodzielnie dobierają materiały, uczą się więc odpowiedniego doboru, selekcji i krytycznej oceny materiałów. Wymiana doświadczeń, negocjowanie znaczeń przy omawianiu danego tematu nadają interakcji nową jakość, która z kolei prowadzi do tworzenia nowych struktur wiedzy u uczących się. Studenci poznają więc nie tylko podstawowe narzędzia pracy nauczyciela: uczą się jak zakładać grupy dyskusyjne, uczą się nimi zarządzać, uczą się również takich narzędzi jak Internet Classroom Assistant (mini platformy nauczania na odległość). Praca w takim projekcie jest dla studentów naturalną sytuacją komunikacyjną, osoby z którymi prowadzone są dyskusje nie są wymyślone, lecz są autentyczne. Wzrasta przez to motywacja uczących się do podejmowania dyskusji. Ponadto ta forma pracy jest dla uczących się bardziej atrakcyjna, gdyż interakcja odbywa się w różnorodny sposób. Studenci uczą się samodzielnie nawiązywać kontakty ze studentami innych uczelni, wykorzystują swoje kompetencje językowe w autentycznych sytuacjach, bez pośrednictwa wykładowcy, (wykonują więc autentyczne działania językowe, a nie odgrywają role podczas zajęć) Studenci przejmują odpowiedzialność za wyniki pracy, uczą się planować i organizować pracę własną oraz pracę w grupie jak i wzajemnie oceniać wyniki własnej pracy. Ponadto studenci mogą samodzielnie pogłębiać wiedzę z dziedziny ich interesującej, samodzielnie nawiązywać kontakty bądź to z innymi studentami, bądź z ekspertami z dziedziny ich interesującej.

Systemy dialogowe wspierające rozwijanie sprawności mówienia Kolejnym narzędziem umożliwiającym rozwijanie sprawności mówienia jest zastosowanie chatu. Niekwestiononowanym plusem komunikacji w formie synchronicznej, jest zainteresowanie uczniów, wykorzystanie żywego języka i towarzysząca jej spontaniczność. Wielu wykładowców stosuje narzędzie chatu w celu umożliwienia podczas przeprowadzania projektów międzynarodowych dialogu ze studentami z innej uczelni zagranicznej. Chat stosowany jest również na poziomie zaawansowanym w ramach zajęć z praktycznej nauki języka obcego, np.. W celu zapewnienia swobody wypowiedzi czy też podczas poruszania tematów kontrowersyjnych Przeprowadzając dyskusje w formie chatu łatwiej jest zapewnić otwartość dyskusji anonimowej. Studenci działają anonimowo ponieważ logują się anonimowo pod wymyślonym doraźnym nickiem i a następnie w czasie rzeczywistym za pomocą klawiatury dyskutują na dany temat. Przed przeprowadzeniem dyskusji w formie chatu miejsce ma wprowadzenie tematu, słownictwa z danego zakresu. Wykładowcy podkreślają, że konieczne jest wprowadzenie do tematu, postawienie tez, które zostaną postawione pod dyskusję. Ponadto narzędzie chatu udostępnia wykładowcy protokół z przeprowadzonych dyskusji, który jest kopalnią informacji na tematy błędów jakie popełniają studenci. Takie protokoły mogą być wykorzystane przez nauczycieli do analizy błędów. Nauczyciele podkreślają, że chat stanowi swego rodzaju przygotowanie właściwej interakcji pomiędzy studentami.

Podsumowanie Narzędzia internetowe mogą znakomicie wspierać tradycyjną formę procesu kształcenia; TIK raczej nie zastąpią nauczania w tradycyjnych klasach i salach wykładowych, pozwolą jednak, nauczycielom i studentom, lepiej przystosować się do zasad funkcjonowania współczesnego świata, w którym trendem staje się przechodzenie z tradycyjnych form przekazu wiedzy na aktywne uczestniczenie studentów w tworzeniu wiedzy i zasobów edukacyjnych. Naukowcy podkreślają, że to określona treść nauczania jest podstawą, nie same media. Nie należy ulegać złudzeniu, że dzięki wykorzystaniu technologii automatycznie sprawimy, że uczniowie będą bardziej zmotywowani do nauki i będą więcej się uczyć. Liczy się treść i to, w jaki sposób użyjemy mediów, żeby ją przekazać. Znaczenie mają więc nie sama technologia, lecz pedagogika, koncepcja przekazu edukacyjnego, sposób podania wiedzy, podejście do nauczania – to są krytyczne elementy tego procesu.