TWÓRCZY NAUCZYCIEL TWÓRCZY UCZEŃ

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Twórczość nie jest: • wielka i odległa • artystyczna czy „śliczna”'
Advertisements

Edukacja globalna w praktyce szkolnej
ELEMENTY OCENIANIA KSZTAŁTUJĄCEGO
KOMPETENCJE KLUCZOWE W PROJEKCIE EDUKCYJNYM
Modelowa wioska – uczenie się od innych poprzez słuchanie i obserwację
Renata Gogulska Doświadczenia tutorskie z moimi uczniami
Nowoczesne technologie w polskiej edukacji
METODA PROJEKTU Metoda ta polega na samodzielnym realizowaniu przez uczniów zadania przygotowanego przez nauczyciela na podstawie wcześniej ustalonych.
Anna Paszkowska-Rogacz
Iwona Budrewicz PZ i OZ PSSE Kamień Pomorski
„Plant a Future” metoda projektu w bibliotece szkolnej
METODA PROJEKTU Opracowanie: Marta Madura.
Jak z wykorzystaniem literatury prowadzić ciekawe zajęcia z uczniami realizujące zadania wychowawcze szkoły Bożena Prażmo, maj 2011 r.
Wydawnictwo STENTOR prezentuje
Co to jest TIK?.
Metodyka nauczania języka polskiego Wykład 2 Proces planowania w edukacji polonistycznej Dr Krzysztof Koc.
dr Robert Szwed Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
Konspekt, a scenariusz (teza 13).
EDUKACJA NIEKONWENCJONALNA non scholae sed vitae discimus non scholae sed vitae discimus.
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ i PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
Kreatywny nauczyciel – nauczyciel z wyobraźnią
Ocenianie Kształtujące
Techniki efektywnego uczenia – ćwiczenia cd. zajęć 3 Zajęcia 5
Określa wspólny dla całej społeczności szkolnej kierunek działań
Pedagogika szkoły wyższej
STRATEGIE OCENIANIA KSZTAŁTUJACEGO
Ocenianie kształtujące w Miejskiej Szkole Podstawowej im
JAK POMÓC UCZNIOWI OSIĄGNĄĆ SUKCES EDUKACYJNY
w praktyce pedagogicznej
Pisanie i modyfikowanie programów, pisanie innowacji i projektów edukacyjnych w edukacji wczesnoszkolnej Joanna Dembowa.
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Co chcieliśmy osiągnąć?
Idea oceniania kształtującego
Szkoła demokracji – szkoła samorządności Program rozwoju kompetencji społecznych i obywatelskich rad pedagogicznych Spotkanie V Podsumowanie i zakończenie.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ I PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
OCENIANIE KSZTAŁTUJĄCE OK
Metoda studium przypadku jako element XI Konkursu Wiedzy Ekonomicznej
Dobre praktyki TIK. Dla kogo program? Program skierowany jest do wszystkich tych nauczycieli, którzy widzą potrzebę edukacji medialnej w szkole, chcą.
Treści kształcenia.
Ocenianie kształtujące w edukacji matematycznej i przyrodniczej
INSTRUKCJA. 1. Analizujemy wstępnie literaturę na temat rozwoju dziecka w analizowanym okresie i na temat problemów z jakimi borykają się osoby w tym.
Szkoła z klasą 2.0 Kodeks 2.0.
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Spotkanie otwierające. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Serdecznie witam Was w kolejnej – trzeciej już – edycji programu Szkoła z klasą 2.0. W tym.
Co to jest spacer edukacyjny?
Powiat Górowski/ Powiatowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Poradnictwa Psychologiczno-Pedagogicznego w Górze Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty.
Samouczenie się (self-directed learning) w edukacji demokratycznej
Zygmunt Korzeniewski. Na początek zastanów się, po co jest dana metoda? Jeśli chcesz, uzupełnij podane informacje: Zygmunt Korzeniewski.
O nowych zadaniach nauczyciela matematyki w kontek ś cie wyboru podr ę czników i programów nauczania.
Planowanie pracy nauczyciela. PODSTAWA PROGRAMOWA  1. Cele ogólne – czego mamy nauczyć  2. Treści programowe – realizując je mamy nauczyć umiejętności.
WYCHOWANIE PRZEZ CZYTANIE
Szkoła Podstawowa nr 16 Wrocław
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Ogólnopolska Kampania Społeczna UCZEŃ TEŻ CZŁOWIEK TWÓRCZY INDYWIDUALISTA.
EDUKACJA MATEMATYCZNA skuteczna, przyjazna dziecku i nauczycielowi Arkadiusz Mroczyk.
Cechy dobrego nauczyciela Arkadiusz Mroczyk. Literatura pedeutologiczna, badania psychologów i pedagogów wskazują na wiele pożądanych cech nauczyciela.
Kurs - OK zeszyt.
Przedszkole nr 71 „Chatka Małego Skrzatka”
Nauka przedsiębiorczości w polskim systemie edukacji
Innowacja z programowania realizowana w klasach 1-3
metodyka edukacji plastycznej w klasach IV-VI
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
Metoda WebQuest.
Szkoła Podstawowa w Annopolu Starym 9 listopada 2016 roku
Jak kształtować kompetencje kluczowe?
Co chcieliśmy osiągnąć?
Kreatywność w realizacji podstawy programowej z wychowania fizycznego
Szkoła z mocą zmieniania świata!
LEKCJE TWÓRCZOŚCI W Szkole podstawowej nr 108
Zapis prezentacji:

TWÓRCZY NAUCZYCIEL TWÓRCZY UCZEŃ

ROZWÓJ I KREATYWNOŚĆ „Myślę więc jestem” „Pomyślmy o myśleniu” „Myślenie nie boli” „Myślenie to kreatywność”

PROCES TWÓRCZEGO MYŚLENIA przygotowanie selektywnie wybranej informacji; inkubacja rozwiązania problemu, świadoma lub nieświadoma; iluminacja i znalezienie rozwiązania problemu (tzw. przeżycie -AHA !); weryfikacja i sprawdzenie istotności rozwiązania;

CECHY OSOBY CENIĄCEJ TWÓRCZE DZIAŁANIA otwartość na nowe; niekonwencjonalność; elastyczność; wrażliwość; odporność na poczucie zagrożenia i frustrację; motywacja sukcesu; odwaga stawiania pytań i otwartej odpowiedzi; obiektywność; nie małostkowość (wielkoduszność).

MYŚLENIE TWÓRCZE Myślenie twórcze albo dywergencyjne (rozbieżne) dotyczy tworzenia nowych pomysłów, łączenia już istniejących, postrzegania świata na nowo. Sposób myślenia będący dopełnieniem myślenia krytycznego.

UMIEJĘTNOŚCI POWIĄZANE Z MYŚLENIEM TWÓRCZYM płynność; giętkość; przekształcanie; oryginalność; twórcze rozwiązywanie problemów; integrowanie; tworzenie sieci (mapy problemu); budowanie zależności;

PLANOWANIE DLA MYŚLENIA dobre nauczanie rzadko udaje się bez porządnego planowania; rozumne planowanie pozwala na powiązanie wymagań stawianych przez program z konkretnymi zadaniami dla uczniów i efektywne wykorzystanie lekcji; planowanie pomaga dobrze przemyśleć zawartość lekcji, ustalić logiczną  kolejność poleceń i powiązać aktywność uczniów z celami lekcji;

Kryteria oceny zaplanowanego scenariusza lekcji Lekcja  jest interesująca i zawiera wiele informacji wartościowych dla uczniów; nie ogranicza się do odpowiedzi na zamknięte pytania. Cel jest sformułowany poprawnie, opisuje dokładnie, co uczniowie będą wiedzieli lub umieli zrobić po lekcji. Wszystkie działania i materiał lekcji wspierają realizację celu. Wprowadzenie jest zwarte (krótkie), odwołuje się do wcześniejszej wiedzy i doświadczeń uczniów i jest użyteczne dla prezentacji nowych treści.

Kryteria oceny zaplanowanego scenariusza lekcji Prezentacja treści lekcji zawiera dokładną listę informacji i materiałów potrzebnych do jej przeprowadzenia; powinna się tu znaleźć lista kluczowych pytań do dyskusji. Informacje zawarte w  opisie treści są uporządkowane i ułożone w logicznej kolejności. Jeśli przewidziano kształcenie umiejętności, scenariusz zawiera instrukcje z podziałem na poszczególne kroki; ćwiczenia wykonywane samodzielnie przez uczniów wspomagają kształcenie umiejętności zaprezentowanej i nauczanej w czasie lekcji. Wszystkie części lekcji są wyodrębnione i wyraźnie widoczne (cele, wprowadzenie, działania uczniów, podsumowanie). Zaplanowano czas na refleksję, zajęcia utrwalające, pracę domową.

OBYCZAJE CZŁOWIEKA MYŚLĄCEGO (na lekcji każdego przedmiotu) Dowody, czyli skąd to wiemy? (Zawsze pytaj, skąd wiemy to, co wiemy.) Punkt widzenia, czyli kto to mówi? (Z jakiej perspektywy? Jakie ma argumenty?) Wzory i związki, czyli z czym się to wiąże? (Próbuj zawsze uczyć, odnosząc nowe informacje do tego, co już uczniowie wiedzą.) Ćwiczenie wyobraźni, czyli co by było, gdyby...? Znaczenie, czyli dlaczego to jest ważne?

JAK OBUDZIĆ TWÓRCZOŚĆ? odlot luz czas

JAK OBUDZIĆ TWÓRCZOŚĆ? Dobierz zadanie - lepiej myśli się twórczo o rzeczach, które angażują człowieka nie tylko intelektualnie, ale i emocjonalnie.

JAK OBUDZIĆ TWÓRCZOŚĆ? Zachęć do „odlotu”. Ktoś, kto szuka nowych rozwiązań, musi korzystać ze swej wiedzy, ale powinien trochę się oderwać od dotychczasowych doświadczeń, zapomnieć o ograniczeniach, pomarzyć. Przynajmniej wstępna faza wymaga przekonania, że „wszystko jest możliwe” - czas na ocenę realności pomysłów przyjdzie później. Dlatego używaj technik takich jak „burza mózgów” - zespołowa lub indywidualna.

JAK OBUDZIĆ TWÓRCZOŚĆ? Daj czas. Nie wymagaj od uczniów szybkich rozwiązań. Daj czas na tzw. inkubację, czyli wykluwanie się pomysłu. Czasem kilka minut, czasem godzin, a czasem dni. Nie poganiaj!

JAK OBUDZIĆ TWÓRCZOŚĆ? Daj luz. Dla myślenia twórczego, zwłaszcza grupowego, ważny jest nastrój, samopoczucie, dobra atmosfera. Najlepiej, gdy przewagę mają emocje pozytywne, gdy panuje życzliwość, nie ma oceniania nawzajem swoich pomysłów (żadnej rywalizacji, raczej wzajemne wspieranie się). Ważne, by skupić uwagę na zadaniu, a nie np. na ocenie, na jaką się pracuje.

JAK OBUDZIĆ TWÓRCZOŚĆ? Weryfikacja - porównanie wszystkich propozycji, zredukowanie ich liczby przez eliminację najgorszych (najbardziej typowych), najmniej realistycznych, najbardziej kontrowersyjnych społecznie czy najdroższych w realizacji.

CZTERY STRONY TWÓRCZOŚCI wymyślanie odkrywanie wyobrażanie formułowanie

METODYKA KREATYWNOŚCI Mapa myślowa – metoda, którą można wykorzystać do każdej intelektualnej czynności człowieka. Kiedy wykorzystać? czytanie ze zrozumieniem; synteza wiadomości; odkrywanie problemów;

METODYKA KREATYWNOŚCI Metoda stymulowania aktywności twórczej – metoda polegająca, ogólnie mówiąc, na podążaniu za uczniem, przy jednoczesnym delikatnym kierowaniu i naprowadzaniu go na ciekawe treści.

Metoda stymulowania aktywności twórczej (umiejętności i zdolności nabyte przez uczniów) postawa badacza, aktywność ukierunkowana na poznanie; wrażliwość na problemy; mobilność, czyli możliwość szybkiego przystosowania się do nowych sytuacji, skutecznego reagowania na zmiany; oryginalność myślenia; zdolność do abstrahowania; umiejętność wybierania nieoczekiwanych i trudnych do spostrzegania możliwości, dostosowania się do zadania, odnajdywanie tego, co w danym przypadku może prowadzić do rozwiązania; umiejętność sięgania po analogie;

Metoda stymulowania aktywności twórczej (umiejętności i zdolności nabyte przez uczniów) umiejętność rozwijania drugiej, obok intelektu, władzy poznawczej, tj. intuicji; zdolność do poddania w wątpliwość, do uzyskania dystansu emocjonalnego i intelektualnego do tego, co oczywiste i pewne; umiejętność przełamywania nawykowych sposobów percepcji sytuacji zadaniowych; tolerancja wobec poglądów innych; płynność myślenia; osobista oryginalność; zdolność do bardzo dobrej analizy i syntezy, umiejętność dyskusji.

METODYKA KREATYWNOŚCI Dialog – najstarsza technika twórczego myślenia; Czemu służy dialog: rozwiązywaniu problemów; tworzeniu nowych idei; autorefleksji (dialog wewnętrzny); komunikacji; Przykłady dialogów: dialogi z filozofami; rozmowy o wartościach z poetami; dialog z samym sobą;

METODYKA KREATYWNOŚCI Notowanie jako wyraz myślenia. Mądre notowanie czyni naukę ciekawszą i sensowniejszą. Jak notować, by myśleć? określić, jakiej operacji myślowej wymaga zadanie (rozwiązanie problemu, klasyfikacja, poszukiwanie przyczyn i skutków…); pokazać wzorce;

Słoneczko – propozycje rozwiązania problemu Pola wspólne, odrębne – wskazywanie podobieństw, różnic Tabela –porządkowanie wiedzy; Piramida – hierarchizowanie (świat wartości)

METODYKA KREATYWNOŚCI Drama – w pełni aktywizuje uczniów; uczeń wchodzi w role; nauczyciel jest inspiratorem treści improwizacji; Czemu służy drama: skłania do kreatywności; otwiera przestrzeń psychologiczną; buduje więź między uczniami oraz uczniami i nauczycielem; George Orwell „Folwark zwierzęcy” TEMAT:Kulisy władzy – czyli wiec przedwyborczy trzech wodzów: Napoleona,Snowballa, Pana Jonesa.

TEMAT: Kulisy władzy – czyli wiec przedwyborczy trzech wodzów: Napoleona,Snowballa, Pana Jonesa. przygotowanie programu trzech wodzów (w formie przykazań); ułożenie przemówień; wymyślenie haseł programowych; zaprojektowanie ulotek; pisanie reportażu z wydarzeń z wiecu – przyjęcie obiektywnego stanowiska (praca domowa);

BIBLIOGRAFIA A.P. Johnson, „Up and Out- Using Creative and Critical Thinking Skills to Enhance Learning”, Allyn and Bacon, 2000. http://lca.szkolazklasa.pl/?alias=cogito http://neur.am.put.poznan.pl/is/8.html Anna Włodarczyk, „Styl terapeutyczny w pracy nauczyciela polonisty”, UNIVERSITAS, Kraków 2007.

Efektywność zapamiętania

Efektywność zapamiętania

Efektywność zapamiętania Przetwarzanie informacji - również twórczej, wymaga zasobu informacji a więc ich uprzedniego zapamiętania.