PLANOWANIE w QMS zgodnym z ISO 9001 Jacek Węglarczyk.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
OSIEM ZASAD ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ.
Advertisements

Słabe strony administracji publicznej wg Narodowej Strategii Spójności 2007
2.1. MISJA PRZEDSIĘBIORSTWA I JEGO CELE
SKUTECZNOŚĆ i EFEKTYWNOŚĆ SYSTEMU

PREZENTACJA PROGRAMU. Corbo Polska Sp. z o.o. Co to jest ISO Manager? ISO-Manager jest wygodnym i skutecznym narzędziem dla wszystkich organizacji mających.
PROGRAM WYKŁADU WSTĘP ORGANIZACJA PRODUKCJI STEROWANIE PRODUKCJĄ
Zarządzanie przez cele Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego
System ewaluacji NPR i NSRO
Plan działania Wrocław, PLAN DZIAŁANIA – STATUS DOKUMENTU W SYTEMIE REALIZACJI DOPRECYZOWANIE ZAPISÓW PO KL SzOP PD -
JAKOŚĆ PRODUKTU - USŁUGI
Norma modelowa ISO 9001.
PROCES - baza systemu Jacek Węglarczyk.
SYSTEMY ZARZĄDZANIA - GENEZA
SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ
Struktura SYSTEMU Jacek Węglarczyk.
DOKUMENTOWANIE PROCESU ZINTEGROWANEGO
ZASADY AUDITOWANIA ZARZĄDZANIE PROGRAMEM AUDITÓW
Węgiel jako wyrób Jacek Węglarczyk.
Innowacyjność zagadnienia wprowadzające
Aktualizacja Regionalnej Strategii Innowacji
Definicja rachunkowości zarządczej
Jarosław Kuchta Jakość Oprogramowania
Jarosław Kuchta Dokumentacja i Jakość Oprogramowania
Zarządzanie 1. Zarządzanie
Zarządzanie projektami
Adam Walicki - 30 września 2010
AKREDYTACJA LABORATORIUM Czy warto
Usługi Doradcze IMPLEMENT Małgorzata Zaborska
Politechnika Łódzka Instytut Chemicznej Technologii Żywności
Zarządzanie projektami
Wewnętrzny system zapewniania jakości PJWSTK - główne założenia i kierunki działań w ramach projektu „Kaizen - japońska jakość w PJWSTK” Projekt współfinansowany.
NARZĘDZIA PRZYGOTOWANIA PLANÓW ROZWOJU LOKALNEGO
Metodyki zarządzania projektami
JAK SKUTECZNIE WDROŻYĆ SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ
opracowała: Dominika Jach-Adamczewska
1) diagnostyczna – polegająca na zgromadzeniu informacji wyjściowych o wewnętrznych i zewnętrznych warunkach działania placówki 2) twórcza – związana.
OD KONTROLI DO AUDITU HACCP
Planowanie przepływów materiałów
Justyna Gryz Jacek Losiak Michał Borsuk Adam Dargacz
Mechanizm komunikacji wewnętrznej jako integralny element doskonalenia systemu zarządzania jednostką. Doświadczenia Urzędu Miejskiego w Gliwicach Warszawa,
Operacyjne sterowanie produkcją
Zmiany w wymaganiach normy ISO (w kontekście EMAS)
KONTROLA ZARZĄDCZA - 1 Kontrolę zarządczą stanowi ogół
Zarządzanie zagrożeniami
Ocena projektów inwestycyjnych
SYSTEM FUNKCJI, PROCESÓW I PRZEDSIĘWZIĘĆ W ORGANIZACJI.
Humanistyczne aspekty zarządzania jakością
Audyt wewnętrzny jako źródło oceny kontroli zarządczej w jednostce
Wdrażanie SYSTEMU Jacek WĘGLARCZYK.
PLANOWANIE JAKOŚCI WYROBU -3
ZARZĄDZANIE JAKOŚCIĄ wg ISO 9001 : 2000
Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy.
Eksploatacja zasobów informatycznych przedsiębiorstwa.
Modele zarządzania jakością
SYSTEM ZARZĄDZANIA BEZPIECZEŃSTWEM INFORMACJI- wymagania normy ISO 27001:2007 Grażyna Szydłowska.
1. Program Operacyjny „Rybactwo i Morze” Program został opracowany w oparciu o:  przepisy prawa UE rozporządzenie PE i Rady nr 1303/2013 w sprawie wspólnych.
Monitoring efektów realizacji Projektu PL0100 „Wzrost efektywności działalności Inspekcji Ochrony Środowiska, na podstawie doświadczeń norweskich” Ołtarzew:
1 © copyright by Piotr Bigosiński DOKUMENTACJA SYSTEMU HACCP. USTANOWIENIE, PROWADZENIE I UTRZYMANIE DOKUMENTACJI. Piotr Bigosiński 1 czerwiec 2004 r.
Fundusz Inicjatyw Obywatelskich Konkurs FIO 2016 Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej Departament Pożytku Publicznego 1.
OCENA INSTYTUCJONALNA W ŚWIETLE AKTUALNYCH KRYTERIÓW OCENY JAKOŚCI Stanisław Kondracki Ekspert Polskiej Komisji akredytacyjnej Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny.
Faza 1: Faza zaprojektowania systemu monitoringu projektu: 1. Inwentaryzacja obietnic złożonych sponsorowi we wniosku - przegląd założeń projektu, opracowanie.
GROUP Systemy zarządzania wg norm ISO w placówkach medycznych – skuteczne narzędzie zarządzania Prof. dr hab. Marek Bugdol – Auditor Wiodący IMQ Dorota.
Społeczna odpowiedzialność organizacji Zmiany zachodzące w otoczeniu współczesnych organizacji powodują, że ulegają zmianie społeczne oczekiwania wobec.
Raport z audytu systemu logistycznego i łańcucha dostaw Firmy X Grudzień 2014 Firma X chce zwiększyć udział w rynku, a bazą konkurencji na której opiera.
Opracowała: Dominika Jach-Adamczewska luty/marzec 2016
Przywódcza rola kierownictwa w Zarządzaniu Nieruchomościami
Funkcja planowania.
ISO 9001:2008 SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ w SP ZOZ WSPR w BIAŁYMSTOKU.
Zgłoszenie w ramach kategorii Wewnętrzne doskonalenie organizacji cc
Zapis prezentacji:

PLANOWANIE w QMS zgodnym z ISO 9001 Jacek Węglarczyk

Koło Deminga można nazwać STRATEGIĄ REALIZACJI POLITYKI PLAN DZIAŁANIE KOREKTA KONTROLA

ODPOWIEDZIALNOŚĆ KIEROWNICTWA POMIARY, ANALIZA, DOSKONALENIE MODEL QMS wg punktów ISO 9001 ciągłe doskonalenie ODPOWIEDZIALNOŚĆ KIEROWNICTWA CEL PRZEGLĄD ZARZĄDZANIA SKORYGUJ ZARZĄDZANIE ZASOBAMI ZAPLANUJ REALIZACJA WYROBU ZRÓB POMIARY, ANALIZA, DOSKONALENIE SKONTROLUJ

Planowanie Planowanie jakości to proces identyfikacji działań koniecznych dla osiągnięcia celów jakościowych. / Munro / Elementem niezbędnym w procesie planowania jest ustanowienie celów.

Planowanie wg ISO 9001 Wymagania p. 5.4 : Najwyższe kierownictwo ma zapewnić ustanowienie celów jakości dla odp. poziomów i funkcji … zapewnić uwzględnienie w celach jakości wyrobu … zapewnić integralność wewnętrzną i zewnętrzną systemu. Cele mają być mierzalne, spójne z polityką oraz udokumentowane / p. 4.2 normy /.

Trochę teorii … Cele jakości najczęściej dzieli się na zewnętrzne i wewnętrzne. Zewnętrzne – dot. zadowolenia klienta i najczęściej mają orientację produktową. Wewnętrzne – dot. organizacji firmy, procesów i pracowników ; mają orientację systemową.

Zasady ustanawiania celów jakości Cele muszą być zewnętrznie spójne / w ramach systemu i ogólnej strategii firmy / Cele muszą być osiągalne / lecz nie trywialne / Cele powinny być inspirujące Cele muszą być całkowicie zrozumiałe przed podjęciem realizacji Cele organizacji powinny być przełożone i uzgodnione jako cele indywidualne / lub zespołowe /

Czasowy wymiar planowania jakości W trzech perspektywach czasowych rozróżniamy : Planowanie strategiczne … Planowanie taktyczne Planowanie operacyjne Planowanie taktyczne zwykle wiąże się z planowaniem jakości nowych wyrobów / projekty, dostawcy i dostawy, marketing, analizy finansowe /. Planowanie operacyjne to harmonogramy, badania zdolności, codzienny nadzór.

Taktyczny plan jakości opisuje realizację planu strategicznego, wiąże projektowanie z produkcją, zapewnia spójność organizacji, struktury i działania – często dotyczy sfery technicznej firmy. Operacyjny plan jakości to krótko – okresowe planowanie działań w zakresie kontroli, kwalifikacji w odniesieniu do efektywności wcześniejszych zamierzeń.

Wytyczne dot. planowania operacyjnego Naucz się szacować czas na wykonanie zadania Oceniaj czas w kategorii taktu, czyli stanowiskowej sekwencji działań Staraj się korzystać z określonym dokumentem jednokrotnie / załatw, wyrzuć, przekaż / Traktuj różne rodzaje komunikacji równorzędnie Ustanawiaj priorytety – poczynając od najtrudniejszych Naucz się odmawiać.

ZASADY TWORZENIA STRATEGII JAKOŚCI POLITYKA OGÓLNA STRATEGIA FIRMY CELE STRATEGICZNE MOŻLIWOŚCI FIRMY PRAWO POLITYKA CELE PROCESÓW CELE OGÓLNE / T / PLANY OPERACYJNE CELE dot. WYROBU MONITOROWANIE OGÓLNA STRATEGIA ZAWIERA: misję, wizję, wartości

ogólnych, procesu, dot. wyrobu Przykłady celów : ogólnych, procesu, dot. wyrobu Cel ogólny : Zwiększenie udziału sprzedaży dla klientów strategicznych o 10 % w ciągu dwu lat Cel procesu : Zwiększenie potencjału produkcyjnego linii XYZ o 25 % do końca 2007 Obniżenie jednostkowego zużycia wody o 10 % na myjkach Cel dot. wyrobu Zmniejszenie wartości reklamacji klientowskich do 0,3 % obrotu w skali rocznej - do końca 2008 Obniżenie energochłonności wyrobu o 10 % - do końca 2009 / p. Polityka Jakości – poprzedni wykład /

Przykłady zastosowania innych mierzalnych wskaźników celów zmniejszenie w ciągu roku o 20 % ilości wyrobów niezgodnych na liniach przygotowania produkcji zwiększenie o 15 % w ciągu dwu lat efektywnego czasu pracy linii montażowej – w skali rocznej przedłużenie gwarancji na produkt do 30 miesięcy – z dniem 31 grudnia 2007

Planowanie działań Plany osiągania ustalonych celów powinny obejmować: a) wyznaczenie odpowiednich służb, szczebli organizacyjnych, grup lub osób odpowiedzialnych za osiągnięcie celów; b) określenie środków niezbędnych do osiągnięcia celów; c) wyznaczenie terminów osiągnięcia celów. Organizacja powinna okresowo przeglądać i korygować plany, a w szczególności każdorazowo w przypadku wprowadzania zmian, np. w strukturze organizacji, w procesach wytwarzania, produkowanych wyrobach, świadczonych usługach itp.

Zobowiązanie polityki jakości Cel / z mierzalnym wskaźnikiem / Plan działań Rodzaj działania Termin Odpowiedzialność Środki Dokument. związana Stopień realizacji Osiągnięty efekt

Planowanie w systemie zintegrowanym Szczególnie planowanie / jak każdy inny element ZSZ /, powinno w odpowiednim dla organizacji stopniu Być zintegrowane. Polityka zintegrowana / Q + E + B / Cele ogólne zintegrowane – jw. Zintegrowane plany działań Itd. – inna dokumentacja i działania

Przykład : Cel ogólny : Cele szczegółowe : Modernizacja linii technologicznej dla zwiększenia produktywności, zmniejszenia oddziaływania na środowisko oraz poprawy warunków pracy personelu Cele szczegółowe : Zwiększenie ogólnej wydajności linii o 30 % - Q Zmniejszenie jednostkowego zużycia mediów o 15 % - Q + E Ograniczenie ilości ścieków o 10 % i znacząca poprawa ich jakości - E + Q Zmniejszenie hałasu stanowiskowego o 10 dBA – B + E Stworzenie możliwości przerwy śniadaniowej dla pracowników – Q + B + E

Jest oczywiste, że …plan modernizacji jako projekt technologiczny czy harmonogram działań / PLANUJ /, będzie jednolitym dokumentem, spełniającym określone cele oraz wykonywanym i sprawdzanym w trakcie realizacji / ZRÓB /, oraz rozliczanym po zakończeniu z osiągnięcia zaplanowanych efektów / SKONTROLUJ /, i ewentualnie skierowanym do poprawki / SKORYGUJ /.

Dziękuję za uwagę