„Wpływ sytuacji migracyjnej rodziców na psychospołeczny rozwój dziecka” w oparciu o raport „Społeczne, edukacyjne i wychowawcze konsekwencje migracji rodziców.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
MOJA SZKOŁA W LICZBACH.
Advertisements

Wymiary polityki rodzinnej w Polsce Dr B
Aktywność fizyczna jako przeciwdziałanie problemom wychowawczym
Być Kobietą Ubezpieczoną Ubezpieczenia na Życie
PRZYJACIEL RODZINY CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA!
ANALIZA PRZYPADKU ucznia Szkoły Podstawowej nr 11 w Gdańsku- Stogach objętego Interdyscyplinarną Pomocą Doradczą opracowała: mgr Joanna.
Nowatorskie usługi opiekuńcze narzędziem przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu osób starszych i niepełnosprawnych w gminie Śrem Partnerzy: Gmina Śrem/Ośrodek.
Wspieranie dziecka i rodziny w środowisku lokalnym DZIAŁALNOŚĆ ASYSTENTA RODZINY OŚRODEK POMOCY SPOŁECZNEJ W ŚREMIE, CZERWIEC 2011R.
Projekt Dobra marka - OPS Ursynów budzi do życia.
Projekt Życie Lubuszan. Współczesność i perspektywy współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego PEJZAŻ RODZINNY.
Wpływ domu rodzinnego na sukcesy edukacyjne uczniów
Dziecko pozbawione opieki
Centrum Profilaktyki i Edukacji Społecznej PARASOL
Podstawy Pomocy Psychologicznej
WARSZTATY DLA GIMNAZJALISTÓW I UCZNIÓW SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH
Sytuacja życiowa rodzin czasowo niepełnych z powodu migracji
System wsparcia dziecka i rodziny
RAZEM DLA BEZPIECZEŃSTWA
Prezentacja multimedialna
Z PUNKTU WIDZENIA POGOTOWIA OPIEKUŃCZEGO
Uzależnienia a rozwój dziecka
Rok szkolny 2003/2004: - liczba szkół liczba szkół liczba uczniów liczba uczniów liczba wolontariuszy liczba wolontariuszy.
Tytuł projektu: Centrum Integracji Uchodźców Nazwa projektodawcy: Fundacja Edukacji i Twórczości. kwiecień 2010 r. Urząd Marszałkowski Województwa.
Rodzice i nauczyciele; płaszczyzna porozumienia
PROBLEMATYKA UBÓSTWA WYKŁAD.
Stowarzyszenie Pomocy Dzieciom „Bratek” w Barlinku ( Barlinek, ul
Publiczne Gimnazjum im. Jana Pawła II w Adamowie
Fazy odziaływania na dziecko trudne
RODZICE kierowani przez SĄD najlepiej rokujące formy pomocy psychologicznej.
Projekt współfinansowany przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych w ramach rządowego programu ograniczania przestępczości i aspołecznych zachowań Razem bezpieczniej.
Szkoła Podstawowa im. Kornela Makuszyńskiego w Świeminie
Rodzina.
Zwyczaje żywieniowe Polaków
spotkanie naszą nadzieją."
„Ignorantia iuris nocet” cz. II
GKRPA w PODKOWIE LEŚNEJ
PEDAGOG SZKOLNY.
Grażyna Banach – Kociołek
w praktyce pedagogicznej
FUNKCJONOWANIE SEKSUALNE OSÓB WYCHOWYWANYCH
Euorosieroctwo – konsekwencją migracji rodziców
Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Opolu
Studium przypadku. Rodzina składa się z sześciu osób - pana i pani oraz 4 dzieci (2 dorosłych, które są na etapie usamodzielniania się i 2 małoletnich.
POMOC RODZINIE PROGRAM EDUKACYJNY NIE TYLKO DLA RODZICÓW. AUTOR: MGR JOLANTA KURYŚ – SKRZYPCZAK 1.
Postawa wychowawcza rodzica wobec przypadków przemocy i agresji
Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie Realizacja Priorytetu IX PO KL w Województwie Zachodniopomorskim.
Porozmawiajmy o silnych i słabych, czyli: * w sieci pozytywnych powiązań i * w sieci negatywnych powiązań Jak wiedza i doświadczenie pozwalają zrozumieć.
EUROPOS SĄJUNGA EUROPOS REGIONINĖS PLĖTROS FONDAS VEIKLŪS KAIMYNAI.
RODZINA.
POMOC DZIECIOM I MŁODZIEŻY Z RODZIN DYSFUNKCYJNYCH W POSŁUDZE CARITAS KIELECKIEJ Kielce, 22 października 2009 r.
mgr Małgorzata Piasecka
Śniadanie „Wiemy, co jemy, bo zdrowi być chcemy” Samorządowa Szkoła Podstawowa w Gałdowie Śniadanie 8 listopad 2013 daje moc W ramach akcji w okresie poprzedzającym.
Warszawa, 26 sierpnia 2015 r.. Cel badania jakościowego SALA – katalog rozwiązań przestrzennych sali lekcyjnej w nauczaniu wczesnoszkolnym jest efektem.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka i jego rodziny
Janów Lubelski r.. Zadanie gminy:  Wspieranie rodziny przeżywającej trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo-wychowawczych Zadanie powiatu:
Badania ankietowe uczniów i ich rodziców
DEPRESJA „MŁODZIEŃCZA”
WIĘZI W RODZINIE JAKO CZYNNIK CHRONIĄCY
UCHODŻCY I MIGRANCI Forum organizacji pozarządowych kwietnia 2016 r. Oferta pomocy społecznej dla uchodźców.
Mgr Teresa Żarnowska-Kukuryk Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 4 im. J. Ciesielskiego Zespół Poradni nr 2 w Lublinie.
Małopolski Konwent Regionalny Kongresu Osób z Niepełnosprawnościami Kraków, 3 czerwca 2016.
Jerzy Mellibruda POLSKA PRZEMOC DOMOWA Problemy i wyzwania OGÓLNOPOLSKA KONFERENCJA SPECJALISTYCZNYCH OŚRODKÓW WSPARCIA DLA OFIAR PRZEMOCY W RODZINIE.
Pracownia Terapii i Psychoedukacji
Potrzeby rodzin z dzieckiem niepełnosprawnym na terenie Gminy Miejskiej Kraków Analiza w zakresie wsparcia rodzin w ramach polityki społecznej Urzędu Miasta.
Rodzina - Tu wszystko się zaczęło -. Znaczenie rodziny w życiu człowieka Jakie znaczenie w życiu ma rodzina? Najczęściej w ogóle się nad tym, nie zastanawiamy.
Opracowała- Katarzyna Płatek
Przeciwdziałanie narkomanii
DEPRESJA jest chorobą i ma charakter długotrwały Charakterystyczny dla depresji jest podwyższony poziom lęku.
RAZEM DLA BEZPIECZEŃSTWA
Zapis prezentacji:

„Wpływ sytuacji migracyjnej rodziców na psychospołeczny rozwój dziecka” w oparciu o raport „Społeczne, edukacyjne i wychowawcze konsekwencje migracji rodziców i opiekunów prawnych uczniów szkół podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych” autorstwa Bartłomieja Walczaka, zrealizowany przy wsparciu Biura Rzecznika Praw Dziecka referuje: Wioleta Baraniak, Regionalny Ośrodek Metodyczno – Edukacyjny „Metis” w Katowicach

26-29% dzieci w przedziale wiekowym 9-18 lat w latach 2005-2008 doświadczyło migracji przynajmniej jednego z rodziców, 40% migracji trwało krócej niż 2 m-ce, 60% migracji trwało dłużej niż 2 m-ce, 3 miesięczna rozłąka to moment graniczny, zmieniający strukturę relacji małżeńskich i rodzicielskich ( za: B. Balcerzak – Paradowska 1994)

Wyjazdy ojców są częstsze i trwają dłużej – ok. 7 miesięcy, Wyjazdy matek – ok. 5 miesięcy, Wiek dzieci nie ma wpływu na wyjazdy ojców, wyjazdy matek uzależnione są od wieku dzieci, Wśród migrantów panuje przekonanie o braku wpływu migracji na strukturę więzi rodzinnych (za: A. Giza 1996, Danilewicz 2006) ( patrz: wyniki badań nt. więzi między dziećmi a ojcami w sytuacji rozwodu, za: J. Wallerstein)

Mąż/ żona zarabia za granicą na rodzinę, a ja…. Sfery wspólne małżonków/rodziców: wychowywanie dzieci ? spędzanie czasu wolnego ? seks ? pieniądze,

Migracje podwójne stanowią 22% wszystkich migracji, Z czego 91,5 % to migracje naprzemienne, Ale nie jest tak, że powracający rodzic przejmuje po powrocie wszystkie role opiekuńcze Struktura opieki : Migracja pojedyncza: Rodzic pozostający w kraju: 75% Dziadkowie: 16% Inni: 9% Migracja podwójna: Rodzic pozostający w kraju: 29% Dziadkowie: 46% Dorosłe rodzeństwo: 7% Inni krewni: 7% Samodzielnie( powyżej 16 l.) - 4%

A jak to przeżywają dzieci ? Postawy wobec matki: Sam wyjazd matki odbierany jest chłodno, Opieka nad dziećmi często przekazywana jest dziadkom ( 39%), Rok nieobecności matki – pogorszenie stosunków z matką i reintegracja rodziny wokół ojca

A jak to przeżywają dzieci ? Postawy wobec ojca: Maskulinizacja wyjazdów rodziców, Pierwszy rok nieobecności – postawa idealizacji ojca; W oparciu o badania norweskie ( za: Gronseth 1964) – synowie marynarzy nieobecnych w domu dłużej niż 9 m-cy w roku deprywacja potrzeby kontaktu fizycznego, trudności w identyfikowaniu się synów z ojcami, trudności w adaptacji do grup rówieśniczych, poszukiwanie „substytutu” ojca,

A jak to przeżywają dzieci ? Chroniczna rozłąka ( badania Ludwika Janiszewskiego i zespołu wśród rodzin marynarzy 1986): - brak traumatycznego efektu odrzucenia, cykliczność/ niestabilność życia rodzinnego, mąż – „gość w domu” ( ok.30%), rola mężczyzny została przejęta przez kobietę i nie zawsze bywa z powrotem oddawana

A jak to przeżywają dzieci ? Zmiana w strukturze spędzania czasu wolnego u rodzin z klasy średniej niższej (pracownicy średniego szczebla, pracownicy sprzedaży i usług z wyższym wykształceniem): więcej czasu na podwórku, więcej czasu w domu koleżanki/kolegi

O dyskusyjnym zjawisku wczesnej samodzielności… - Migracja podwójna – struktura opieki: Samodzielnie( powyżej 16 l.) - 4% - Spostrzeżenia pedagogów nt. uczniów z rodzin w migracyjnej rozłące: Obserwowana większa samodzielność uczniów/dzieci

Co spostrzegają pedagodzy…. Często spostrzegane: Obniżenie motywacji do nauki, gorsze oceny, brak prac domowych, Obniżenie frekwencji, wagary, Obniżenie dyscypliny, brak kontroli, złe zachowanie, agresywność, Zaburzenia emocjonalne, drażliwość, zaburzone relacje z rówieśnikami, nadpobudliwość, problemy z koncentracją, Tęsknota, potrzeba bliskości, osamotnienie, smutek, lękliwość Rzadko spostrzegane: Zachowania ryzykowne - alkohol, narkotyki, Problemy zdrowotne, Niedożywienie, Dewiacje kryminalne

Co spostrzegają pedagodzy…. Pedagodzy nie są w stanie trafnie oszacować ilości uczniów, których rodzice migrowali ( niedoszacowanie ), równocześnie Uczniowie nie szukają pomocy u wychowawców: 10 lat – 50%, 13lat – 33%, 15 lat – 7,3 %, 17lat – 5,2 %

Co spostrzegają dzieci? Młodzież 14-18 lat: wagary Dzieci 9-14 lat: częstszy udział w bójkach Dlaczego spostrzegają tylko tyle?

Stygmatyzacja rodziców i…wspieranie dzieci – czy to dobry/wystarczający pomysł ? zarówno badania polskie, jako rozwiązanie traktuje się jak i prowadzone w innych krajach wspieranie dzieci/uczniów wskazują na zjawisko stygmatyzacji rodziców migrantów

A może by tak…. poza tym Informowanie, motywowanie, angażowanie RODZICÓW…, ponieważ Przemiany w rodzinie migracyjnej zależą m.in. od: Długości rozłąki, Intensywności i jakości kontaktów przed i w trakcie wyjazdu, Relacji i postaw wychowawczych, Świadomości dziecka, co do przyczyn wyjazdu rodzica, ( za: Danilewicz 1995, 2006 )

Przykład terapii rodzinnej… „Lepsza chuda zgoda niż tłusty sąd”

„Wpływ sytuacji migracyjnej rodziców na psychospołeczny rozwój dziecka” Dziękuję za uwagę !