PSYCHOLOGIA REKLAMY wykład 1

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Komunikacja społeczna i media – mgr Katarzyna Paliwoda
Advertisements

GIMNAZJUM SPOŁECZNE MTE W MILANÓWKU `
POPYT PODAŻ RÓWNOWAGA RYNKOWA.
PSYCHOLOGIA REKLAMY wykład 1
PSYCHOLOGIA REKLAMY wykład 6
KLUB MIŁOŚNIKÓW HARREGO POTTERA
Oddziaływanie mediów na osobowość człowieka
Literatura Tyszka T., Falkowski A. Psychologia zachowań konsumenckich. GWP Gdańsk 2001 Falkowski A. Praktyczna psychologia poznawcza, marketing i reklama.
Zakaz prowadzenia reklamy ukryta problemy z produkt placement
1 Unia Europejska a edukacja medialna Albert Woźniak Departament Polityki Europejskiej i Współpracy z Zagranicą
Procesy informacyjne w zarządzaniu
PSYCHOLOGIA REKLAMY wykład 7
DANE INFORMACYJNE (DO UZUPEŁNIENIA)
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ZSP Sulechów ZSP w Kościanie ID grupy:
Struna – rozwi ą zanie dAlemberta Ewa Jench WFiIS AGH.
Jak efektywnie współpracować z rodzicami
Metoda graficzna opracowanie na podstawie „Metody wspomagające podejmowanie decyzji w zarządzaniu” D. Witkowska, Menadżer Łódź Zadania, w których.
Metoda graficzna opracowanie na podstawie Metody wspomagające podejmowanie decyzji w zarządzaniu D. Witkowska, Menadżer Łódź Zadania, w których występują
Internet 2006: rozwój e-commerce
Katedra Marketingu Usług
1. Stosunek Polaków do reklamy 3 Celem reklamy jest przekazywanie informacji o produktach i rozwiązaniach ułatwiających nam życie. Dzięki reklamie można.
Reklama jest zjawiskiem ściśle związanym z gospodarką rynkową i stanowi jej integralną część.
REKLAMY INTERNETOWE Autorka : Patrycja Kempa. REKLAMA – co to takiego ?! REKLAMA - to informacja po łą czona z komunikatem perswazyjnym. Zazwyczaj ma.
„CZŁOWIEK CZŁOWIEKOWI DAREM”- STRATEGIA DZIAŁAŃ PR W RAMACH VI KAMPANII „HOSPICJUM TO TEŻ ŻYCIE” Autor: Karolina Bielawska.
Europejskie standardy w zakresie zwalczania przemocy wobec kobiet.
Społeczna odpowiedzialność w biznesie
Marketing Analiza rynku Budowa wizerunku.
Walk ę matematyczn ą prowadzi ł a z nami pani mgr El ż bieta Maciejewska.
Pytanie to coraz cz ęś ciej nasuwa si ę przeci ę tnemu cz ł owiekowi chc ą cemu stworzy ć now ą sie ć w domu. Pytanie to coraz cz ęś ciej nasuwa si.
NA TLE PUBLIC RELATIONS
Ekonomika przestępczości
Krajowa Izba Gospodarcza Elektroniki i Telekomunikacji Stosowanie w praktyce art. 139 PT Materiał do dyskusji Warszawa, dnia 13 marca.
PROGRAM AKTYWNOŚCI LOKALNEJ Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
CREATIVE BRIEF. PYTANIA KIM? KIM? CZYM? CZYM?CO?
RAZEM PRZECIW PRZEMOCY
Nazwa szkoły:. Zespół Szkół. Ogólnokształcących i
Czynniki wpływające na kursy walut
Metodologia badań wydatków reklamowych
Technik Organizacji Reklamy
Mass media, publikatory
Opracowanie: mgr Tomasz Durawa
Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych w Kleczewie ID grupy: 97_75_p_G2
Wybory to podstawowy mechanizm demokracji, dzi ę ki któremu decydujemy o naszej przyszło ś ci. Poprzez oddanie głosu na jednego z kandydatów, którego popieramy.
„Edukacja a rynek pracy – źródła informacji”
Głosujesz swoimi pieniędzmi
Wprowadzanie do podstaw marketingu-mix
Równowaga rynkowa.
Unijna kampania na rzecz zwiększenia świadomości praw konsumenta.
OCZEKIWANIA CO DO INFORMACJI. Istnieje społeczne przyzwolenie na wydawanie pieniędzy na „dobre i potrzebne” kampanie informacyjne. Mówi się, że nieznajomość.
Rynek pracy i ja Oddziaływanie reklam. Rynek pracy i ja Oddziaływanie reklam Reklama to szczególny rodzaj komunikatu, zazwyczaj komercyjnego, mającego.
Teorie osobowości Literatura podstawowa
KRĘGIELNIA.
Europejskie i lokalne Wyzwania regulacyjne w mediach Tadeusz Kowalski, prof.UW Warszawa, 8 grudnia 2006.
Nie tylko wybory… Jak m ł odzi ludzie mog ą wp ł ywa ć na rzeczywisto ść i aktywnie uczestniczy ć w demokracji?
TECHNIK HANDLOWIEC.
Dobre praktyki deklaracji marketingowych w świetle raportu Komisji Europejskiej Katarzyna Łubińska Polskie Stowarzyszenie Producentów Kosmetyków i Środków.
Materiały do zajęć o reklamie Materiał pomocniczy. Kurs internetowy „Włącz się. Młodzi i media”
Dr Małgorzata Ganczar Publiczne prawo konkurencji.
Zasady etyki prawniczej
Regulacje prawne w UE dotyczące promocji. źródła prawa promocja (reklama)
Środki językowe w reklamie Analiza wybranych tekstów reklamowych.
Decyzje dotyczące cen na rynku UE A.M. Zarzycka. Czynniki wpływające na kształtowanie cen na eurorynku - adaptacja zróżnicowana struktura konkurencji.
T. Skoczny Zwalczanie nieuczciwej konkurencji
WYKŁAD 6 Regionalizacja 1. Regionalizm a regionalizacja 2 Proces wyodrębniania regionów nazywany jest regionalizacją, w odróżnieniu od regionalizmu, który.
ROLA POT W TWORZENIU ZINTEGROWANEGO SYSTEMU BADAŃ KONSUMENTÓW USŁUG TURYSTYCZNYCH TERESA BUCZAK.
Samoregulacja w reklamie
Publiczne prawo konkurencji
ZAPOBIEGANIE MOWIE NIENAWIŚCI I DYSKRYMINACJI W SZKOLE
Zapis prezentacji:

PSYCHOLOGIA REKLAMY wykład 1 nasze postawy wobec reklamy regulacje prawne

Literatura Doliński, D. (2003). Psychologiczne mechanizmy reklamy. GWP, Gdańsk Kall, J. (2000). Reklama. PWE,  Warszawa Jachnis, A., Terelak, J.F. (1998). Psychologia konsumenta i reklamy. Wyd. "Branta",  Bydgoszcz Łodziana-Grabowska, J. (1996). Efektywność reklamy. PWE, Warszawa Bralczyk, J. (2004). Język na sprzedaż. GWP, Gdańsk Caples, John. (2000). Skuteczna reklama. Dom Wydawniczy ABC,  Warszawa Lewiński, P.H. (1999). Retoryka reklamy. Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław

Badania postaw wobec reklamy Prowadzone przez liczne agencje badawcze Na zlecenia różnych podmiotów (państwowych i komercyjnych) Badane są: ogólne postawy wobec reklam we wszystkich mediach szczegółowe wskaźniki postaw (poznawcze, emocjonalne, behawioralne) postawy wobec reklam w poszczególnych mediach postawy wobec reklam poszczególnych grup produktów

Jaki jest, ogólnie rzecz biorąc, Pana(i) stosunek do reklamy Jaki jest, ogólnie rzecz biorąc, Pana(i) stosunek do reklamy? (Jacek Dohnalik; 2008 © Copyright Pentor)

Przyczyny zmian postaw: Reklama nie jest nowością Natłok w mediach (dystraktor) Doświadczenie (produkt reklamowany nie zawsze oznacza produkt rzeczywisty) Uświadomienie sobie perswazyjnej funkcji reklamy Świadomość, że konkurencyjność wymusza reklamę Świadomość przełożenia wpływów z reklamy na jakość programu telewizyjnego (filmy)

Kierunek zmiany postaw wobec reklamy wśród Polaków W ciągu 16 lat pomiaru (Pentor) stosunku Polaków do reklamy, nastąpiła znacząca ich zmiana. początkowa euforia w 1992 roku dwie przełomowe zmiany:  1994 - odsetek korzystnie oceniających reklamę spadł poniżej odsetka deklarujący wobec niej obojętności; 1998 - odsetek osób niekorzystnie oceniających reklamy przewyższył (nieznacznie) odsetek tych, którzy reklamy oceniali korzystnie.  Od roku 1998 (od 10 lat) nastąpiła pewna stabilizacja  tendencja powolnego wzrostu odsetka deklarujących obojętność kosztem obu wyrazistych postaw, zarówno wrogów jak i wielbicieli reklam.   Reklama staje się w coraz większym stopniu (w deklaracjach badanych) neutralnym tłem, szumem informacyjnym Zjawisko zappingu – przełączania kanałów w tv w trakcie reklam

Dlaczego nie przyznajemy się, że reklama ma na nas wpływ? Niezależność w myśleniu – jako wartość Szczególnie u: osób wykształconych zajmujących eksponowane stanowiska autorytetów społecznych

Dlaczego ulegamy reklamie? Jest wszechobecna (różne media, dostępna o każdej porze, itp.) Oddziałuje na nasze procesy poznawcze (spostrzeganie, uwaga, pamięć) Wykorzystuje automatyczne mechanizmy działania procesów poznawczych (wielokrotne powtórzenia, kolory, szokowanie)

Zakazy prawne dotyczące reklamy (1/2) Oddziaływanie poza świadomością odbiorcy Reklamowanie wyrobów alkoholowych i tytoniowych Wprowadzanie klienta w błąd poprzez: podawanie informacji nieprawdziwych przedstawienie prawdziwych informacji w sposób dwuznaczny i mylący. Wypowiedź, która zachęcając do nabywania towarów lub usług sprawia wrażenie neutralnej informacji Reklama, która stanowi istotną ingerencję w sferę prywatności, Reklama porównawcza (z pewnymi wyjątkami)

Zakazy prawne dotyczące reklamy (2/2) Przekaz reklamowy odwołujący się do: poniżania człowieka, szydzenia z przekonań religijnych, zadawania cierpień lub tortur człowiekowi, wykorzystywania choroby, nieszczęścia, itp. (wyjątek – reklama społeczna) wywoływanie lęku, wykorzystywanie przesądów lub łatwowierności dzieci Reklama porównawcza (z pewnymi wyjątkami)

Dopuszczalna reklama porównawcza Nie jest reklamą wprowadzającą w błąd Porównanie dotyczy usług lub towarów substytucyjnych W sposób obiektywny porównuje jedną lub kilka istotnych, sprawdzalnych i typowych cech tych towarów i usług, do których może należeć także cena Nie powoduje na rynku pomyłek w rozróżnieniu między reklamującym a jego konkurentem Nie dyskredytuje towarów, usług, działalności, znaków towarowych, itp., - niedopuszczalna jest reklama oczerniająca konkurenta W odniesieniu do towarów z geograficznym oznaczeniem regionalnym odnosi się zawsze do towarów z takim samym oznaczeniem

Związek Stowarzyszeń Rada Reklamy (1996) Organizacja odpowiadająca za samoregulację w dziedzinie reklamy w Polsce. Działa na rzecz podnoszenia standardów komunikacji marketingowej poprzez: promowanie dobrych wzorców piętnowanie nieetycznych i nieuczciwych przekazów reklamowych. System samoregulacji opiera się na Kodeksie Etyki Reklamy, dokumencie opracowanym wspólnie przez: reklamodawców, agencje reklamowe media Nad przestrzeganiem Kodeksu czuwa Komisja Etyki Reklamy składająca się z ekspertów w dziedzinie mediów i reklamy

Kodeks etyki reklamy www.radareklamy.org/kodeks-etyki-reklamy.htm Podstawowy dokument Rady Reklamy i Komisji Etyki Reklamy Dotyczy całego przekazu reklamowego z wyjątkiem kampanii społecznych i politycznych. Zbiór przepisów określających co jest dopuszczalne, a co nieetyczne w przekazie reklamowym reguluje wszystkie aspekty komunikacji reklamowej z uwzględnieniem specyfiki różnych mediów. promuje odpowiedzialne praktyki w dziedzinie reklamy odpowiada na wyzwania stawiane przez dynamiczny rynek jest regularnie przeglądany i aktualizowany

Kodeks etyki reklamy www.radareklamy.org/kodeks-etyki-reklamy.htm Zawiera szczegółowe przepisy zakazujące m.in.: dyskryminacji ze względu na płeć, wyznanie czy narodowość używania elementów zachęcających do aktów przemocy nadużywania zaufania odbiorcy, jego braku doświadczenia lub wiedzy Kładzie nacisk na zapewnienie by reklama nie wprowadzała w błąd, chroni przed nieetycznym i nieuczciwym przekazem reklamowym.