Inteligencja wykład.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Psychologia Psycho – dusza Logos- wiedza.
Advertisements

CHARAKTERYSTYKA PSYCHOLOGICZNA
Wprowadzenie do zarządzania kompetencjami w pracy doradcy zawodowego
Teoria poszukiwania doznań Marvina Zuckermana (1)
Zarządzanie projektem informatycznym ZPR
w kontekście rozwoju człowieka dorosłego
Analiza współzależności
Procesy poznawcze cd Uwaga.
Matematyka w testach IQ
SPRAWNOŚĆ SEKTORA PUBLICZNEGO WYKŁAD IV
TECHNIKA Pewien sposób wykonywania zadania ruchowego. Jest to ściśle określony ruch człowieka, którego celem jest najefektywniejsze rozwiązanie zadania.
Program Międzynarodowej Oceny Umiejętności Uczniów OECD PISA
Dzisiaj na wykładzie Regresja wieloraka – podstawy i założenia
Znaczenie wspomagania dla rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym.
Wykład 4 Rozkład próbkowy dla średniej z rozkładu normalnego
Rozwój emocjonalny dziecka w okresie późnego dzieciństwa
Inteligencja – problemy definicyjne
Co to są emocje? Emocja jest wynikiem nieświadomej lub świadomej oceny zdarzenia jako istotnie wpływającego na cele lub interesy podmiotu. Emocja jest.
Szkoła Podstawowa nr 4 w Andrychowie
CO TO JEST DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA?
Zarządzanie rozwojem kompetencji zawodowych kadry bibliotek
Psychometryczna ocena upośledzenia umysłowego
Dziecko z niepełnosprawnością intelektualną
MODUŁ SZKOLENIOWY CZĘŚĆ 4. OBLICZANIE WYNIKÓW SRP I ICH INTERPRETACJA Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
PODMIOTOWE DETERMINANT PROCESU UCZENIA SIĘ
Poznanie Aktywne interpretowanie, modyfikowanie, rekonstruowanie informacji i doświadczeń w umyśle.
Czy Państwa dziecko jest gotowe do szkoły?
Przygotowanie dziecka do szkoły
1.
Elementy Rachunku Prawdopodobieństwa i Statystyki
Analiza wyników sprawdzianu ‘2013
1. ŁATWOŚĆ ZADANIA (umiejętności) 2. ŁATWOŚĆ ZESTAWU ZADAŃ (ARKUSZA)
OBLICZANIE WYNIKÓW SRP
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Epidemiologia upośledzenia umysłowego. Opracowała: Monika Haligowska
ROLA MOTYWACJI W ROZWOJU OSOBOWYM UCZNIA
“Moje muzeum jest Twoim muzeum
Styl działania a temperament
Uczenie się, pamięć , wyższe czynności nerwowe
Prof. nadzw. dr Edward Wiktor Radecki Zakład Problemów Społecznych
UCZEŃ Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W SZKOLE
Intuicjonizm etyczny George’a E. Moore’a
SYSTEMY EKSPERTOWE I SZTUCZNA INTELIGENCJA
Bydgoszcz ANIMATOR ROZWOJU TECHNOLOGICZNEGO Czynności:  Projektowanie, wdrażanie, promocja i ocena nowych rozwiązań technologicznych, wydawanie.
Metody przygotowujące do nauki matematyki
UPOŚLEDZENIE UMYSŁOWE WG
Późne dzieciństwo - okres wczesnoszkolny
1 Analiza wyników sprawdzianu ‘2014 Zespół Szkolno-Przedszkolny w Krowiarkach – XI 2014 – XI 2014 Opracował: J. Pierzchała.
Podstawy rekreacji WYKŁAD II
Ocenianie holistyczne
Cele kształcenia.
PSYCHOSPOŁECZNE UWARUNKOWANIA ROZWOJU DZIECI I MŁODZIEŻY
Teorie osobowości Literatura podstawowa
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
Efektywność uczenia się dziecka zależy m.in. od następujących czynników:
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA.
GOTOWOŚĆ SZKOLNA SZEŚCIOLATKÓW
DYSLEKSJA.
Funkcja i jej zaburzenia Maciej Kopera
WYKŁAD dr Krystyna Kmiotek
Specyfika zachowań międzyorganizacyjnych Zachowania odbywają się na poziomie: indywidualnym (pojedynczych osób), grup (zespołów), ale także na poziomie.
Ruch to zdrowie ! „Człowiek nie przestaje biegać, dlatego że się starzeje. Człowiek się starzeje, dlatego że przestaje biegać”
Informacje dla Rodziców. * stan zdrowia (dziecko leczone - choroba przewlekła) * niski lub obniżony poziom rozwoju intelektualnego, * nieharmonijny rozwój.
Modele nieliniowe sprowadzane do liniowych
Znaczenie wspomagania dla rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym.
Proces przewodzenia i kontrolowania
Regresja wieloraka – bada wpływ wielu zmiennych objaśniających (niezależnych) na jedną zmienną objaśnianą (zależą)
Inteligencja Marta Riess.
AJ: Prawa Yerkesa-Dodsona sformułowane w 1908 roku przez Roberta Yerkesa i Johna D. Dodsona opisują zależność między pobudzeniem.
Zapis prezentacji:

Inteligencja wykład

Definicja Inteligencja w ujęciu szerokim: Wg Sterna inteligencja to ogólna zdolność adaptacji do nowych warunków i do wykonywania nowych zadań Inteligencja w ujęciu wąskim: Wg Spearmana - inteligencja stanowi ogólny, niezróżnicowany czynnik, na który składają się takie procesy, jak wnioskowanie i rozumowanie.

Adaptacyjne modele inteligencji Inteligencja jako specyficzna zdolność adaptacyjna. Wg Sterna inteligencja to ogólna zdolność adaptacji do nowych warunków i do wykonywania nowych zadań. Zdolność ta jest wg niego właściwa zarówno człowiekowi jak i zwierzętom. Nawiązuje więc tym samym to teorii ewolucji gdzie dzięki inteligencji zwierzęta adoptują się do zmian środowiska aby zapewnić przetrwanie gatunku.

Adaptacyjne modele inteligencji Inteligencja jako specyficzna zdolność adaptacyjna. Inteligencja jako zdolność do uczenia się. Ferguson rozumie przez inteligencję nabyty przez jednostkę repertuar uogólnionych technik uczenia się. Miara zdolności do uczenia się jest łatwość i szybkość, z jaka jednostka (człowiek lub zwierzę) nabywa określone zachowania.

Inteligencja w kategorii efektywności działań tutaj inteligencję należy rozumieć jako właściwość psychiczną, która przejawia się we względnie stałej, charakterystycznej dla jednostki efektywności wykonywania działań. Jednak efektywność działań zależy także od motywacji, cech osobowościowo - temperamentalnych, doświadczenia itp.

Podejście procesualne (kładące nacisk na procesy a nie na właściwości umysłowe) – Inteligencja jako zdolność rozwiązywania zadań - Piaget Inteligencja to zdolność przetwarzania informacji - E. Hunt.

Inteligencja ze względu na genezę Hebb wprowadził pojęcie inteligencji A i B. Inteligencja A stanowi potencjał intelektualny organizmu zdeterminowany wyposażeniem genetycznym (odpowiada genotypowi, o którym wnioskujemy droga pośrednią); Inteligencja B to zdolność intelektualna przejawiająca się na zewnątrz w zachowaniu (jest fenotypem). Stanowi wynik interakcji między inteligencją A a środowiskiem.

Operacjonizm Boring: inteligencja jako zjawisko, które mierzą testy inteligencji Vernon: określił inteligencje mierzoną przez testy jako psychometryczną i oznaczył ją symbolem C. Wg niego inteligencja ogranicza się do zachowań, które ujawniają się w badaniach na podstawie testów inteligencji.

Pomiar inteligencji Skala inteligencji Bineta - Simona - składa się z zadań wymagających udziału złożonych procesów umysłowych, angażujących wnioskowanie i rozumowanie; bierze także pod uwagę wiek badanych. Binet wprowadził określenia: WŻ- wiek życia WU- wiek umysłowy czyli liczbę określającą ilość prawidłowo rozwiązanych zadań testowych, przeznaczonych dla odpowiedniej grupy wiekowej. 1912 - William Stern po raz pierwszy posłużył się terminem IQ.  

ILORAZ INTELIGENCJI (IQ) 1912 - William Stern po raz pierwszy posłużył się terminem IQ.   Wechsler - oparł się na koncepcji normalnego rozkładu. Przyjął, że średnia rozkładu wyników w całej populacji wynosi 100. wiek umysłowy dziecka IQ __________________________ X 100 wiek życia dziecka

Teoria dwóch czynników Spearmana (nurt hierarchiczny) punktem wyjścia były wyniki badań testowych poddane analizie czynnikowej oraz wyjaśnienie faktu, iż wyniki rozmaitych testów umysłowych są ze sobą w mniejszym lub większym stopniu skorelowane. Spearman wyjaśnia, że we wszystkich rodzajach działalności intelektualnej bierze udział czynnik g (inteligencja ogólna). Poziom inteligencji ogólnej jest stały. Przy każdej czynności jest także aktywizowany czynnik s (zdolności specjalne), który jest specyficzny dla określonej czynności. Im bardziej specyficzna czynność tym mniejszy udział czynnika g a większy czynnika s.

WEDŁUG SPEARMANA INTELIGENCJA TO: Inteligencja ogólna - czynnik g (general) naczelna zdolność intelektualna Zdolności specjalne- czynnik s (specific) Najlepsze miary czynnika g to: Słownik Wiadomości Podobieństwa Rozumienie Arytmetyka Słabe miary czynnika g: Powtarzanie Cyfr Symbole Cyfr

Teoria wielorakich inteligencji - Gardnera - Inteligencja jest unikatową kombinacją siedmiu zdolności, która wyraża indywidualny profil inteligencji Inteligencja muzyczna Inteligencja logiczno matematyczna Inteligencja ruchowo – kinestetyczna Inteligencja przestrzenna Inteligencja intrapersonalna Inteligencja interpersonalna  

Teoria czynników równorzędnych - Guilforda Operacje: poznawanie czyli odbiór informacji pamięć jako zapamiętywanie oraz przechowywanie inf. myślenie konwergencyjne myślenie dywergencyjne ocenianie czyli określenie znaczenia inf.

Teoria czynników równorzędnych - Guilforda Materiał, treści: treści spostrzeżeniowe symbole treść semantyczna (słowa, pojęcia, sądy) materiał behawioralny czyli spostrzeganie zachowań się człowieka

Teoria czynników równorzędnych - Guilforda Wytwory poznawcze: pojedyncze informacje (jednostki treściowe) klasy złożone z zespołu jednostek wg jakiejś zasady stosunki miedzy wyróżnionymi jednostkami systemy czyli zorganizowane całości transformacje dotychczasowych informacji implikacje czyli konkluzje i przewidywania oparte na innych informacjach

Inteligencja płynna i skrystalizowana - Cattella Geneza: wyniki uzyskiwane w tradycyjnych testach inteligencji wydawały się zależeć nie tylko od czynnika g lecz od jakiegoś innego rozwój zdolności mierzony testami percepcyjnymi osiąga swój szczyt w 13 r.ż. a mierzone testami słownikowymi w 16 - 17 r.ż. testy neutralne kulturowo mają różne wyniki od testów słownych, liczbowych itp. (stosowane po osiągnięciu dojrzałości) na skutek uszkodzeń mózgu wyniki w testach percepcyjnych obniżały się natomiast w testach tradycyjnych obniżały się wybiórczo.

Inteligencja płynna i skrystalizowana Cattella Założenia teorii - istnieją dwa rodzaje inteligencji ogólnej:

Inteligencja płynna powstaje i rozwija się w wyniku działań czynników biologicznych takich jak wyposażenie genetyczne oraz dojrzewanie biologicznych struktur nerwowych jest dziedziczna i wrodzona ale wyposażenie genetyczne może ulegać różnym wpływom środowiska może być skierowana na jakikolwiek problem jest ogólną zdolnością do spostrzegania związków, wyciągania wniosków oraz do utrzymywania w świadomości elementów potrzebnych do wykonywania tych operacji przejawia się w testach neutralnych kulturowo rozwija się intensywnie we wczesnym okresie rozwoju, a szczyt przypada na 20 r.ż.

Inteligencja skrystalizowana powstaje na podłożu inteligencji płynnej w wyniku uczenia się i gromadzenia doświadczenia przejawia się w określonych dziedzinach, w których się krystalizuje przejawia się w testach, których zadania są niemożliwe do rozwiązania bez przyswojenia sobie pewnych narzędzi intelektualnych najsilniej rozwija się we wczesnym okresie rozwoju gdy procesy socjalizacji i przyswajania sobie pewnych czynności działają najsilniej

Według Catella inteligencja to: Inteligencja płynna (Gf), czyli zdolność dostrzegania złożonych relacji między symbolami i wykonywania manipulacji na symbolach, niezależnie od doświadczenia osobniczego i znaczenia owych symboli. Najlepsze miary Gf: Klocki Powtarzanie Cyfr Symbole Cyfr Układanki Inteligencja skrystalizowana (Gc), czyli dysponowanie wiedzą i umiejętnościami ważnymi w danym kontekście kulturowym. Najlepsze miary Gc: Wiadomości Słowniki Rozumienie Arytmetyka

Według Wechslera inteligencja to ... Ogólna kompetencja (zdolność) umożliwiająca człowiekowi rozumienie świata i efektywne w nim funkcjonowanie. Jest funkcją osobowości. Obejmuje takie czynniki jak: wytrwałość, motywację, ciekawość (zatem nie tylko zdolności poznawcze).

Pomiar testem Wechslera (WAIS-R) skonstruował on test na inteligencji dla dorosłych. Wprowadził on w miejsce II stałą liczbę równą 100. Za osobę dorosłą uznaje on jednostkę powyżej 16 roku życia. Jako miarę odchylenia standardowego Wechsler przyjął wartość 15 pkt.  IQ – wyraża możliwość dziecka w różnych zdolnościach, wypadkowa różnych zdolności (percepcyjne, motoryczne, pamięciowe itd.) > 140 - bardzo wysoka 120 – 139 - wysoka 90 - 110 – przeciętna inteligencja (ok. 50% populacji) < 70 - różne formy upośledzenia  

Porządkowanie Obrazków SKALA WAIS - R 11 testów Skala słowna (6 testów) Skala bezsłowna (5 testów) Wiadomości Powtarzanie Cyfr Słownik Arytmetyka Rozumienie Podobieństwa Braki w Obrazkach Porządkowanie Obrazków Klocki Układanki Symbole Cyfr

Skala IQ Wechslera jest znormalizowana tak, aby średnia w populacji wynosiła 100, a odchylenie standardowe 15. Wechsler konstruując swoją Skalę korzystał z istniejących testów inteligencji: test historyjek obrazkowych DeCrolya, test układanek Pitnera- Patersona, test klocków Kohsa, Army Ralpha i Beta, testy słownikowe i wiadomości.

Iloraz inteligencji IQ Eysenck - jest to miara inteligencji ogólnej Vernon - traktuje IQ jako miarę inteligencji psychometrycznej czyli informującej nas o poziomie zachowania intelektualnego w zadaniach odzwierciedlających sytuacje rozwiązywania problemów w życiu codziennym.  Zarzuty wobec IQ: nie uwzględnia zmian rozwojowych inteligencji IQ ujmuje inteligencje jako zjawisko jednorodne osoby charakteryzujące się różną struktura inteligencji mogą uzyskać tę sama wartość IQ IQ opiera się na założeniu, że inteligencja jest przede wszystkim pochodzenia biologicznego

Koncepcja Strelaua inteligencja to konstrukt teoretyczny odnoszący się do względnie stałych warunków wewnętrznych człowieka, współdeterminujących efektywność działań wymagających udziału typowo ludzkich procesów poznawczych. Te warunki wewnętrzne kształtują się pod wpływem interakcji genotypu, środowiska i aktywności własnej.

Biologiczne koncepcje inteligencji

Biologicznego podłoża inteligencji wyraża się w trzech źródłach: Ich rozwój miał związek z powstaniem nowych technik badawczych: tomografii pozytonowej (badanie aktywności metabolicznej określonych obszarów mózgu) i rezonansu magnetycznego (badanie stopnia ukrwienia mózgu). Biologicznego podłoża inteligencji wyraża się w trzech źródłach: szybkości neuronalnej, sprawności układu nerwowego wielkości mózgu.

Szybkość neuronalna Wg tej koncepcji podłożem inteligencji jest szybkość przewodzenia impulsów w układzie nerwowym. Dzięki zwiększonemu tempu przewodzenia niektóre osoby uzyskują przewagę w zadaniach intelektualnych - szczególnie w takich, gdzie wymagane jest szybkie reagowanie lub gdzie stawia się osobom badanym ograniczenia czasowe. Szybkie tempo procesów nerwowych sprawia, że mniej jesteśmy narażeni na to, że nie zdążymy wypracować rozwiązania, zanim informacje przechowywane w pamięci krótkotrwałej zanikną w wyniku procesów zapominania.

Szybkość neuronalna Badania behawioralne wykazały ujemną korelację miedzy ilorazem inteligencji a czasem reakcji prostej lub wyborem. Im wyższy jest poziom inteligencji u danej osoby, tym krócej trwa u niej proces mentalny zaangażowany w wypracowanie pożądanego sposobu reagowania. Inteligencja nie jest tutaj przyczyną, ale skutkiem. Pierwotnym czynnikiem sprawczym jest właśnie szybkość przewodzenia nerwowego, która decyduje o krótkim czasie reakcji (inspekcji) i jednocześnie o podwyższonej sprawności w zakresie testów inteligencji Szybkość neuronalna wyjaśnia 15% wariancji ilorazu inteligencji. Oznacza to, że SN może być uznana za jedno z wielu źródeł różnic indywidualnych w zakresie inteligencji psychometrycznej.

Sprawność układu nerwowego O zdolności umysłowej świadczy także biologiczna jakość mózgu jako narządu, tj.: Odporność układu nerwowego na zakłócenia transmisji impulsów nerwowych Energetyczna wydajność mózgu

Odporność ukł. nerwowego na zakłócenia transmisji impulsów nerwowych Osoby inteligentne charakteryzują się krótkim czasem reakcji, ale także niewielkim odchyleniem poszczególnych czasów reakcji od średniej. Reagują one szybciej i bardziej regularnie od osób mniej inteligentnych. Wyjaśnia się to większą niezawodnością układu nerwowego osoby bardziej inteligentnej. Sama regularność zezwala na skrócenie czasu reakcji, ponieważ system niezawodny w mniejszym stopniu narażony jest na powtórki i procesy związane z "naprawieniem" popełnionych błędów. Odporność systemu nerwowego na błędy związana jest także z kompetencją w zakresie trudnych zadań, wymagających myślenia, rozumowania i innych czynności intelektualnych.

Energetyczna wydajność mózgu R. Haier i jego współpracownicy wykazali, że rozwiązywaniu zadań złożonych (trudnych) towarzyszy większy poziom zużycia glukozy: Są one więc bardziej energochłonne od zadań prostych (łatwych). Osoby intelektualnie uzdolnione są w stanie rozwiązywać trudne zadania przy stosunkowo niewielkim zapotrzebowaniu na glukozę. Wydatkują one mniej energii, niż osoby o niższym poziomie inteligencji. Wyjaśnić to można dojako: wyższa energetyczna wydajność tkanki mózgowej u osób inteligentniejszych, stosowanie przez nich skuteczniejszych strategii rozwiązywania zadań lub wyższym tempem uczenia się rozwiązywania pewnych klas problemów i upraszczaniem sobie w ten sposób zadania.

Inteligencja emocjonalna Definicja – - zdolność dokonywania wglądu w emocje i samoregulacji zachowania w warunkach silnego wpływu emocji

Podstawowe zdolności emocjonalne zdolność trafnej percepcji, oceny oraz ekspresji emocji; zdolność uzyskiwania dostępu do procesów emocjonalnych i generowania uczuć wówczas, gdy ułatwiają one proces myślenia; zdolność rozumienia emocji i wiedzy o emocjach; zdolność regulacji i kontroli emocjonalnej zapewniającej rozwój emocjonalny i intelektualny (Mayer, Salovey, 1989)