Kluczowe czynniki sukcesu

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
OSIEM ZASAD ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ.
Advertisements

Opinie Polaków na temat usług szpitalnych
ZARZĄDZANIE ZAPASAMI.
Kamil Markuszewski Mateusz Mikłuszka
Project management w procesie budowy grona
RAPORT.
Analiza progu rentowności
POWIAT MYŚLENICKI Tytuł Projektu: Poprawa płynności ruchu w centrum Myślenic poprzez przebudowę skrzyżowań dróg powiatowych K 1935 i K 1967na rondo.

Domy Na Wodzie - metoda na wlasne M
Budżetowanie kapitałów
Analiza ryzyka projektu
Badania operacyjne. Wykład 1
1 mgr inż. Sylwester Laskowski Opiekun Naukowy: prof. dr hab. inż. Andrzej P. Wierzbicki.
Definicje ryzyka RYZYKO jest to zobiektywizowana niepewność wystąpienia niepożądanego zdarzenia RYZYKO jest potencjalnym, niepożądanym zdarzeniem, które.
1 Stan rozwoju Systemu Analiz Samorządowych czerwiec 2009 Dr Tomasz Potkański Z-ca Dyrektora Biura Związku Miast Polskich Warszawa,
SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ
Raport z audytu technologicznego dla przedsiębiorstwa PW NAGLAK
Typy zachowań firmy w procesie internacjonalizacji (projekt badawczy)
PREPARATYWNA CHROMATOGRAFIA CIECZOWA.
RYZYKO OPERACYJNE Jak przeciwdziałać mu w praktyce?
Praca Inżynierska „Analiza i projekt aplikacji informatycznej do wspomagania wybranych zadań ośrodków sportowych” Dyplomant: Marcin Iwanicki Promotor:
WNIOSKÓW DOFINANSOWYWANYCH
E-learning czy kontakt bezpośredni w szkoleniu nowych użytkowników bibliotek uczelni niepaństwowych? EFEKTYWNOŚĆ OBU FORM SZKOLENIA BIBLIOTECZNEGO W ŚWIETLE.
Bardzo ważnym elementem metodologii projektowania systemów informatycznych jest PMBoK PMBoK (ang. Project Management Body of Knowledge) jest zbiorem standardów.
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- V Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat a.
Zarządzanie projektami
Zarządzanie projektami
Wykonawcy:Magdalena Bęczkowska Łukasz Maliszewski Piotr Kwiatek Piotr Litwiniuk Paweł Głębocki.
Zarządzanie jakością projektu
BADANIE RYNKOWE I MARKETINGOWE
Metodyki zarządzania projektami
Zarządzanie projektami
Zasady organizacji wydarzeń promocyjnych
Wykorzystanie nowoczesnych systemów zarządzania w celu zwiększenia
Sporządzamy biznesplan
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- VII Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat.
Mgr Mirosław Przewoźnik. Fundusz Inicjatyw Obywatelskich powstał w 2005 r. w celu pobudzania oraz wspierania rozwoju inicjatyw obywatelskich. W okresie.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
EcoCondens Kompakt BBK 7-22 E.
Projekt Badawczo- Rozwojowy realizowany na rzecz bezpieczeństwa i obronności Państwa współfinansowany ze środków Narodowego Centrum Badań i Rozwoju „MODEL.
User experience studio Użyteczna biblioteka Teraźniejszość i przyszłość informacji naukowej.
WYNIKI EGZAMINU MATURALNEGO W ZESPOLE SZKÓŁ TECHNICZNYCH
Podstawy analizy ryzyka
Analiza kluczowych czynników sukcesu
dr hab. inż. Alina Matuszak-Flejszman, prof. nadzw. UEP
Testogranie TESTOGRANIE Bogdana Berezy.
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- VI Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat a.
Jak Jaś parował skarpetki Andrzej Majkowski 1 informatyka +
© GfK 2014 | GfK Health | Leki homeopatzcyne widziane okiem lekarzy 1 LEKI HOMEOPATYCZNE WIDZIANE OKIEM LEKARZY Czerwiec 2014.
Dr hab. Renata Babińska- Górecka
Zarządzanie zagrożeniami
Zarządzanie projektami informatycznymi
Studium osiągalności. Rozmiar projektu (np. w punktach funkcyjny projektu w porównaniu do rozmiaru zakładanego zespołu projektowego i czasu Dostępność.
Elementy geometryczne i relacje
Podstawy zarządzania projektami Karta projektu
Strategia pomiaru.
Eksploatacja zasobów informatycznych przedsiębiorstwa.
Fundusz Inicjatyw Obywatelskich Konkurs FIO 2016 Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej Departament Pożytku Publicznego 1.
Zarządzanie ryzykiem Wybory Samorządowe – gra decyzyjna
1 Jak Zdecydowanie Zwiększyć Skuteczność Sprzedaży? W ielowymiarowe Z arządzanie E fektem w praktyce Projekt i realizacja: dr Mariusz Salamon.
Zarządzanie ryzykiem w projektach Poznań, r.
BIZNESPLAN OPRACOWAŁA: DOROTA PIEKARSKA
Zarządzanie projektami (Project management) planowanie, organizacja, monitorowanie i kierowanie wszystkimi aspektami projektu motywowanie jego wszystkich.
Kontrolowanie Mateusz Turczyn.
RYZYKO, JAKOŚĆ, KOMUNIKACJA, EV
ANALIZA SWOT S – strengths – mocne strony W – weaknesses – słabości
„Metodologia Zarządzania Cyklem Projektu (PCM) — klucz do sukcesu
[Nazwa projektu] Analiza zamknięcia
Zgłoszenie w ramach kategorii Wewnętrzne doskonalenie organizacji cc
Zapis prezentacji:

Kluczowe czynniki sukcesu zidentyfikowanie szans rynkowych i podjęcie ryzyka dostarczenie w krótkim czasie produktu dostosowanego do potrzeb rynku (skuteczne zarządzanie projektami) zminimalizowanie kosztów ponoszonego ryzyka (zarządzanie ryzykiem)

Zarządzanie poprzez projekty Organizacja musi reagować na potrzeby i wyzwania rynku i ustawicznie wprowadzać zmiany - ciągła zmiana Każda zmiana niesie w sobie nie tylko szanse, ale i ryzyko Cele i korzyści biznesowe są osiągane poprzez projekty - orientacja na projekty powinna być podstawowym elementem strategii

Ryzyko w projekcie Projekt jest próbą wykorzystania pewnej szansy - z każdą szansą związane jest ryzyko Nie ma projektów bez ryzyka!

Definicje ryzyka RYZYKO jest to zobiektywizowana niepewność wystąpienia niepożądanego zdarzenia RYZYKO jest potencjalnym, niepożądanym zdarzeniem, które może spowodować, że cele projektu nie zostaną osiągnięte RYZYKO jest to zdarzenie zidentyfikowane, którego prawdopodobieństwo wystąpienia można dość dokładnie określić

Ryzyko w projekcie Zarządzaj ryzykiem – inaczej ryzyko będzie zarządzało Tobą! To, czego się spodziewamy, rzadko się zdarza. To, czego się najmniej spodziewamy, najczęściej będzie miało miejsce

Ryzyko w projekcie Ryzyko trzeba identyfikować i analizować przed rozpoczęciem projektu, potem jest za późno – realizacja projektu się przeciąga. Ale ten proces trwa aż do zakończenia projektu! Grupy są szczególnie podatne na lekceważenie ryzyka!

Zarządzanie ryzykiem Dostrzeganie zagrożeń, określanie wielkości i zakresu ryzyka oraz podejmowanie prób uniknięcia go lub zmniejszenia jego wpływu. Umiejętność przewidywania tego, co nieoczekiwane, i radzenia sobie z tym, co nas spotyka

Zarządzanie ryzykiem Każda metodologia zarządzania ryzykiem – robota papierkowa Ale to się opłaci – bo brak zarządzania ryzykiem kosztuje znacznie więcej

Niezbędny jest KOMPROMIS Zarządzanie ryzykiem Zarządzanie ryzykiem KOSZTUJE ! BRAK systematycznego podejścia do zarządzania ryzykiem projektu KOSZTUJE BARDZO DUŻO ! Niezbędny jest KOMPROMIS Zadaniem kierownika projektu jest wybór poziomu ryzyka właściwego dla specyfiki projektu i spodziewanych korzyści

Zarządzanie ryzykiem Nie ma projektów bez ryzyka (nie rezygnuje się z projektu, który ma dużą wartość, tylko dlatego, że jest ryzykowny) Akceptujemy tylko te projekty, które mają akceptowalny poziom ryzyka

Cele zarządzania ryzykiem Maksymalizacja efektu zdarzeń pozytywnych i minimalizacja zdarzeń negatywnych Zwiększenie szans powodzenia projektu

Cele zarządzania ryzykiem Pomoc w lepszym określeniu celów projektu (terminu, kosztu, jakości) Umożliwienie lepszego zarządzania projektem, uwzględniającego zmiany Dostarczenie udziałowcom informacji o ryzyku projektu Ułatwienie podejmowania decyzji dzięki lepszej znajomości projektu

Zarządzanie ryzykiem projektu Procesy: Identyfikacja ryzyka Kwantyfikacja i hierarchizacja ryzyka Planowanie przeciwdziałania ryzyku Kontrola ryzyka i przeciwdziałania ryzyku Dokumentacja doświadczeń (kapitalizacja wiedzy)

Metodyki zarządzania ryzykiem PRINCE 2 nie zostanie przeoczone nic, co nie spełnia wymogów jakości czy specyfikacji duży nakład na dokumentację, potrzebne dodatkowe zasoby RAMP (Risk Analysis and Management of Projects): klasyfikacja wszystkich rodzajów ryzyka ocena ryzyka ograniczenie ich wpływu na projekt

Zródła ryzyka Z zewnątrz (polityka, prawo, instytucje) Wewnętrzne – wynikające z właściwości procesu Narzucone – uwarunkowania realizacyjne projektu (uwarunkowania technologiczne, kosztowe, terminowe) Wprowadzone – wynikające z niedostatecznej wiedzy lub zaniedbań w działaniu

Identyfikacja ryzyka Obszary ryzyka, jakie należy uwzględnić w projekcie ryzyko techniczne ryzyko finansowe ryzyko prawne

Ryzyko techniczne zakres produktu i projektu harmonogram prac struktura podziału prac WBS, zależności pomiędzy zadaniami, oszacowanie nakładu prac, efektywność pracy, zarządzanie zasobami, warunki kontraktów, komunikacja w projekcie procedury, technologie normy i standardy (nieznane lub nieuzgodnione) jakość sprzętu, maszyn, urządzeń jakość prac badawczych i rozwojowych

Ryzyko techniczne zasoby (dostępność, doświadczenie, efektywność pracy) dostawcy i kooperanci (zawodność, dodatkowe koszty, nie wywiązywanie się z gwarancji); części zamienne opakowanie i transport liczba rozmówców ze strony klienta.

Ryzyko finansowe błędna estymacja kosztów sposób finansowania (kredyty) terminy płatności (nie związane z konkretnym zakresem prac, zmiana stopy procentowej) warunki płatności (ceny ustalone lub korygowane) kursy walut, waluty niewymienialne brak zapłaty po wykonaniu pracy (brak akceptacji, niewypłacalność) kary (ryczałt, ograniczenia)

Ryzyko finansowe zerwanie lub przerwanie umowy pozwanie przez klienta (kary, ukryte wady) problemy społeczne, decyzje rządu i urzędów centralnych przepisy podatkowe (także zagraniczne) odpowiedzialność cywilna, lokalne przepisy bezpieczeństwa, ochrona

Ryzyko prawne obowiązujący język obowiązujące prawo lokalizacja wady dokumentów własność przemysłowa (technologie, know-how) kto rozsądza interwencja osób trzecich decyzje rządu i urzędów centralnych (przepisy)

Podejście do identyfikacji ryzyka Obszary ryzyka zależą od tego, co jest zasadniczym celem projektu, np. szybkie dostarczenie produktu na rynek dostarczenie produktu najwyższej jakości dostarczenie produktu w pełni akceptowanego przez klienta (obszarem ryzyka jest zmiana oczekiwań klienta)

Podejście do identyfikacji ryzyka zależy od rodzaju spodziewanych korzyści osiągnięcie zysku zdobycie doświadczenia uzyskanie mocnej pozycji na rynku różnice celów poszczególnych udziałowców projektu (np. głównie zysk – głównie prestiż) stanowią obszar ryzyka całego projektu

Identyfikacja ryzyka - dane wejściowe opis produktu (wypróbowana technologia czy innowacje) lista kooperantów i dostawców (wiarygodność) SPP, oceny kosztów i czasu trwania zadań lista zadań z przydzielonymi zasobami, harmonogram lista trudno zastępowalnych członków zespołu, „zapracowanych” i „rozrywanych” członków zespołu dane historyczne o projektach i ryzyku (firma lub pracownik, dokument lub pamięć) dane o podobnych projektach

Identyfikacja ryzyka – narzędzia wywiady z udziałowcami projektu burze mózgów listy kontrolne (checklist) – specyficzne dla branży audyty produktu i procesów projektu indywidualne zgłoszenia (zaangażowanie każdego członka zespołu, klientów i dostawców w zarządzanie ryzykiem) eksperci („grupa delficka”) Diagram Ishikawy (rybi szkielet)

Identyfikacja ryzyka – narzędzia (WYWIADY) osoba prowadząca wywiad musi dobrze znać dziedzinę cele wywiadu jasno określone i akceptowane przez obie strony pytania otwarte (swobodne wypowiedzi rozmówcy) nie dłużej niż 2 godziny brak konfrontacji jasna i rzeczowa dokumentacja

Identyfikacja ryzyka – narzędzia (BURZA MÓZGÓW) chodzi też o ilość celem jest nie rozwiązanie problemu, a identyfikacja ryzyka sesja powinna być ukierunkowana, nie dłuższa niż 2 godz. prowadzący ani żaden z uczestników nie ma prawa do oceny ani przeformułowania zgłaszanych pomysłów

Identyfikacja ryzyka – narzędzia (GRUPA DELFICKA) wybór grupy ekspertów z firmy i spoza firmy, eksperci nie mają kontaktu między sobą, może nawet o sobie wzajemnie nie wiedzą każdy ekspert jest pytany o możliwe ryzyka każdy ekspert otrzymuje wszystkie odpowiedzi i może zmodyfikować swoją proces jest powtarzany

Narzędzia identyfikacji ryzyka Lista kontrolna (IT) Obszar kontaktów z klientem umowy wymagania Obszar oprogramowania Programowanie Wymagania Testowanie Obszar kwalifikacji zespołu Kwalifikacje Szkolenia

Narzędzia identyfikacji ryzyka SPP Przykład: porządkowanie ogrodu Uporządkować ogród Dojazd Skosić trawę Przyciąć żywopłot

Identyfikacja ryzyka - wyniki nazwa (identyfikator) ryzyka symptomy ryzyka (trigger) opis ryzyka (na czym będzie polegało); wpływ na poszczególne elementy projektu (zasięg oddziaływania) zależność od innych ryzyk (wykluczanie, wzmacnianie, przenoszenie )

(prawdopodobieństwo wystąpienia) x (konsekwencje) Kwantyfikacja ryzyka Dla każdego ryzyka trzeba określić prawdopodobieństwo jego wystąpienia konsekwencje WARTOŚĆ RYZYKA (1) = (prawdopodobieństwo wystąpienia) x (konsekwencje) Mało prawdopodobne zdarzenie niekoniecznie powinno być pominięte

Kwantyfikacja ryzyka - prawdopodobieństwo Ocena prawdopodobieństwa PERT (prawdopodobieństwo nie dotrzymania terminu) i metody pokrewne Drzewa decyzyjne, diagramy przyczynowo-skutkowe Symulacja Gotowe tabele

Kwantyfikacja ryzyka (prawdopodobieństwo) Pr-stwo problemu Oprogramowanie 0,1 już robione w przeszłości 0,3 Małe modyfikacje 0,5 Większe zmiany 0,7 Nowy, złożony projekt 0,9 Innowacja

Kwantyfikacja ryzyka - konsekwencje Ocena konsekwencji ilościowa (np. wysokość kosztów, w tym np. koszty utraconych szans, wielkość kar); słowna (skutek katastrofalny, krytyczny, marginalny, nieistotny) Narzędzia jak przy prawdopodobieństwie

Kwantyfikacja ryzyka (konsekwencje) Ryzyko Wpływ na termin za- kończenia Wpływ na koszty Wpływ na jakość Konsek-wencje R1 + 2 miesiące +20% Katastro-ficzne R2 + 20 dni +1% -30% Nie-znaczne R3 + 1,5 miesiąca +7% duże

Kwantyfikacja ryzyka – wyniki Przykład klasyfikacji wartości ryzyka wysokie ryzyko: wartość >5 średnie ryzyko: wartość od 1 do 5 niskie ryzyko: wartość od 0 do 1 K   O 10 N 9 S 8 E 7 6 W 5 4 3 C 2 J 1 .1 .2 .3 .4 .5 .6 .7 .8 .9 P R A W D O P O D O B I E Ń S T W O

Kwantyfikacja ryzyka w złożonych przypadkach ŁĄCZNA WARTOŚĆ WIELU RYZYK = średnia ważona wartości poszczególnych ryzyk ŁĄCZNA WARTOŚĆ RYZYKA Z WIELU TYTUŁÓW = (średnia ważona prawdopodobieństwa) x (średnia ważona konsekwencji) Wagi stosowane są również przy określaniu ryzyka kompleksu złożonego z wielu segmentów

Przykład: Ocenić wartość ryzyka projektu IT oparty na znanym sprzęcie oprogramowanie podobne do tego, które robiono wcześniej, z małymi modyfikacjami wymieniający dane z bazą danych, która jest tworzona równolegle; awaria spowoduje przesunięcie ważnego kamienia milowego o około 2 miesiące oraz wzrost kosztu projektu o około 8%, będzie istotna dla całości systemu

Kwantyfikacja ryzyka WARTOŚĆ RYZYKA = Dla każdego ryzyka są określane: prawdopodobieństwo jego wystąpienia konsekwencje nasza zdolność do wczesnego wykrycia ( oceniana w skali od 1 - na pewno będziemy o tym wiedzieli dostatecznie wcześnie, do 10 - zupełnie nie do przewidzenia). WARTOŚĆ RYZYKA = (prawdopodobieństwo wystąpienia) x (konsekwencje) x (nasza zdolność do wczesnego wykrycia)

Przykład Ocenić wartość ryzyka wycieczki rowerowej Ryzyko Pr-stwo Konsekwencje (1-10) Zdolność do wczesnego wykrycia (1-10) Wartość „Guma”   Samochód Pogoda

Planowanie przeciwdziałania ryzyku Co można zrobić z ryzykiem? I. Wyeliminować lub zredukować normy w ofercie ustalony koszt zakupu (ale inne ryzyko: terminowość!) zakupy u sprawdzonych dostawców terminy płatności związane z zakresem prac poprawność umowy rozważenie alternatywnych harmonogramów (np. dłuższa analiza wymagań) II. Przenieść na osobę trzecią wspólnik podwykonawca klient ubezpieczenie III. Kontrolować rezerwy, działania korygujące osoby odpowiedzialne procedury postępowania

Planowanie i kontrola przeciwdziałania ryzyku - wyniki możliwe sposoby minimalizacji, redukcji, eliminacji, reakcji, różne scenariusze określenie osób odpowiedzialnych za kontrolę danego ryzyka Zapobieganie i minimalizacja ryzyka kosztują. Kosztuje również ryzyko, którego nie da się uniknąć i które zaistnieje. W budżecie należy uwzględnić koszty zarządzania ryzykiem.

Przykłady zapobiegania i minimalizacji ryzyka Zakres produktu i projektu Problemy polityczne i prawne Ryzyko walutowe Ryzyko stóp procentowych Niewiarygodny partner Nieodpowiedni kierownik Harmonogram, budżet

Przykłady zapobiegania i minimalizacji ryzyka Harmonogram, budżet Ukryte zapasy Przeciąganie się rozpoczęcia projektu Koszty, które mogą się pojawić, ale nie muszą Koszty przekroczone Kwestionowana należność Nierzetelni dostawcy

Rezerwy na ryzyko nieprzewidziane wydarzenia (na niepewność) zidentyfikowane ryzyko, wynikająca z oszacowania wartości oczekiwanej kosztów poniesienia ryzyka (rezerwa np. w umowie) bez rezerwy na złą pracę (pomniejszenie zysku) koszty eliminacji, redukcji, przeniesienia ryzyka – w budżecie 

Sposoby ustalania rezerw na ryzyko rezerwa na poziomie portfela projektów rezerwa na poziomie projektu rezerwa na najwyższym poziomie SPP projektu rezerwy przypisane do elementów niższego poziomu SPP (najlepsze rozwiązanie) rezerwy “tematyczne” (na problemy techniczne, personalne, itp.)   Proces zarządzania ryzykiem trwa przez CAŁY CZAS REALIZACJI PROJEKTU

Korzystanie z rezerw na ryzyko ścisłe procedury, w gestii kierownika projektu lub odpowiedzialnych za pakiety kontrolne zużywanie rezerwy w powiązaniu ze stopniem zaawansowania pakietu kontrolnego uwzględnianie w ACWP pakietów lub osobno uwalniane rezerw po zakończeniu pakietu lub w miarę postępu realizacji (rezerwy niewykorzystane - zamrożone pieniądze, podlegające opodatkowaniu)

Zarządzanie ryzykiem podczas realizacji projektu Co jakiś czas trzeba zadawać następujące pytania: czy któreś z ryzyk stało się bądź na pewno stanie rzeczywistością? czy jakieś ryzyko już przestało nam grozić? czy pojawiły się nowe ryzyka? jaki jest wpływ powyższych ustaleń na koszty, czas, jakość, wykorzystanie rezerwy?

Reakcje na ryzyko w trakcie realizacji projektu Na zimno: systematyczne sprawdzanie prawdziwości założeń Na gorąco (przygotowane na zimno): rezerwa, przesunięcie kamieni milowych, złagodzenie wymagań, modyfikacja zadań i zależności między nimi, wprowadzanie decyzyjnych kamieni milowych

Kapitalizacja doświadczeń Stworzenie bazy danych o: zidentyfikowanych ryzykach, ich kwantyfikacji i przewidzianych sposobach przeciwdziałania zmaterializowanych ryzykach i zastosowanych sposobach przeciwdziałania procedurze stosowanej przy zarządzaniu ryzykiem w danym projekcie (czy dane są wiarygodne?)

Metody matematyczne w zarządzaniu ryzykiem projektu Rzadkie zastosowanie modeli matematycznych w analizie ryzyka projektu bariera pojęciowa i językowa trudność implementacji rozdźwięk między teorią i praktyką konieczność szkoleń

A jednak modele matematyczne są stosowane polecane przez PMI stosowane w oprogramowaniu, np. Microsoft Project (PERT), @RISK, RISK+ w decyzjach inwestycyjnych (NPV, IRR)

Metody matematyczne w zarządzaniu ryzykiem projektu metody harmonogramowania w warunkach niepewności informacji o czasach trwania poszczególnych zadań (warianty pesymistyczne i probabilistyczne, liczby przedziałowe, liczby rozmyte) metody szacowania wartości oczekiwanych alternatywnych sposobów postępowania, z których każdy zawiera w sobie element niepewności i z których trzeba wybrać jeden metody dopuszczające podawanie kosztów poszczególnych zadań w postaci rozkładu prawdopodobieństwa i szacujące na tej podstawie prawdopodobieństwo zmieszczenia się w zadanym budżecie oraz wysokość niezbędnej rezerwy finansowej

Sposoby formalnej reprezentacji niepewności i niepełnej wiedzy rachunek prawdopodobieństwa arytmetyka przedziałowa arytmetyka rozmyta

Zmienna losowa rozkład prawdopodobieństwa zmiennej losowej w przypadku niepowtarzalnych przedsięwzięć nie zawsze znany musi spełniać silne założenia (również prawdopodobieństwo subiektywne)

Przykład subiektywnego rozkładu prawdopodobieństwa Jakie wartości wchodzą w ogóle w grę? Odpowiedź – 3, 4, 5 Jak są prawdopodobne: 3 z prawdopodobieństwem 1/3 4 z prawdopodobieństwem 1/2 5 z prawdopodobieństwem 1/3 Założenia nie są spełnione

Rachunek prawdopodobieństwa w analizie ryzyka projektu jeśli założenia są fałszywe, wyniki będą dawały wrażenie precyzyjności, ale będą nieprawdziwe

Arytmetyka przedziałowa przedział [a,b] zawierający wszystkie możliwe wartości lepiej przyznać się do niewiedzy i otrzymać adekwatne wyniki, niż otrzymać wyniki mylące działania arytmetyczne bardzo proste

Arytmetyka rozmyta modelowanie stwierdzeń „około 1000” decydent określa, na ile możliwe jest wystąpienie dowolnej wartości działania arytmetyczne bardzo proste dużo słabsze założenia niż przy zmiennych losowych

Przykład liczby rozmytej koszt projektu „około 1000 - 1100”, czyli (900,1000,1100, 1200) liczby z przedziału [1000,1100] możliwe w największym stopniu 900 i 1200 już w zasadzie niemożliwe

Możliwość modelowania opinii wielu ekspertów (900,1000,1100, 1200) [900,1200] - opinia najostrożniejszego eksperta [1000,1100] - opinia eksperta najlepiej poinformowanego

Symulacja wejście: rozkłady czasów trwania zadań, rozkłady kosztów zadań wyjście: rozkład czasu trwania projektu, rozkład całkowitego kosztu projektu, prawdopodobieństwo przekroczenia terminu, prawdopodobieństwo przekroczenia budżetu

Przykład symulacji czasu trwania

Metody matematyczne w zarządzaniu ryzykiem 100 80 50 10 PRAWDOPODOBIEŃSTWO KOSZT budżet rezerwa ryzyko Prawdopodobieństwo „sukcesu”, jeśli rezerwa Rezerwa 0,9 160000 0,7 108000 0,5 21000 0,3 -28000 0,1 -54000 Rozkład prawdopodobieństwa zmieszczenia się w budżecie + rezerwa

Analiza ryzyka projektów inwestycyjnych wejście: czas trwania, przepływy (probabilistyczne, przedziałowe, rozmyte), stopa dyskontowa (probabilistyczna, przedziałowa, rozmyta), wyjście: probabilistyczne, przedziałowe, rozmyte NPV, IRR...

Przykład analizy ryzyka inwestycji (przedziały) przepływy w kolejnych latach: [-2000,-2000], [-1000,500], [-700,0], [-100,1100], [-1000,1000], [400,500], [2800,3100], [1500,2000], [1600,2100] stopa dyskontowa: [16%,19%] NPV: [-1897,2547] ryzyko przyjęcia projektu nieopłacalnego (NPV<0) : 43%.

Metoda EMV (oczekiwanej wartości monetarnej) Alternatywa 1: Alternatywa 2: Oparcie decyzji w projekcie na kryterium maksymalizacji EMV, gwarantuje zysk z projektu większy niż przy jakimkolwiek innym kryterium. Możliwość wyceny straty z tytułu wykluczających się ryzyk Rezulat P-o Zysk EMV orzeł 0,5 10 zł 5 zł reszka - 8 zł -4 zł suma 1   1 zł Rezulat P-o Zysk EMV Czerwony 0,4 14 zł 5,6 zł Zielony 0,6 - 9 zł -5,4 zł Suma 1   0,2 zł

Metody matematyczne w zarządzaniu ryzykiem Metoda drzew decyzyjnych Decyzja Zdarzenie losowe P1 P2 ALBO

Metoda drzew decyzyjnych

Niebezpieczeństwa metod matematycznych wrażenie dokładności i precyzji, nie zawsze uzasadnione elementy trudno wyrażalne w liczbach wartość oczekiwana ma sens tylko w przypadku decyzji powtarzalnych trudno podać rozkład prawdopodobieństwa (szacowania przedziałowe i rozmyte) Zastosowanie metod matematycznych kosztuje

Metody matematyczne w zarządzaniu ryzykiem modele matematyczne pozwalają formalizować niepełną wiedzę i analizować ryzyko związane z nieznajomością przyszłości model matematyczny nie musi oznaczać naciągania rzeczywistości do teorii